Trenger litt anbefalinger til nytt anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger litt anbefalinger til nytt anlegg

Fra jeg fikk Dali 850 som 12 åring, har jeg har bestandig vært en stor hifi entusiast.
    Og vil gjerne høre deres anbefalinger angående et nytt anlegg, siden det er litt penger som svies av her!

Tenkte jeg skulle oppgradere mitt panasonic hjemmekino anlegg fra elkjøp, til et litt mer skikkelig anlegg.

Reciever: Denon 3808 eller (Nad T765?) 13,000,-
    DVD: DENON DVD-1740 1,700,- eller (Nad T535?) 4,200,-
    Front: B&W DM683 10,000,-
    Senter: B&W HTM62 3,200,-
    Bak: B&W DM686 3,400,-

Tror dette kan bli et anlegg jeg kan nyte noen år fremover i tid, men er litt usikker på om forsterkerne driver anlegget?
    Blir tilsammen 35,500,- og 38,000,- med Nad dvd

Vil gjerne legge til at jeg legger mest vekt på musikk fremfor film.
    Og hører på litt forskjellig, men ikke heavy metal og rap.

Pink Floyd, Phil collins, Dire straits, Mark knopfler, The Eagles, Madrugada, Sivert høyem, Dumdum boys og mye elektronisk musikk bla trance som Gabriel and dresden, Tiesto, Ralph myerz, Andy moor osv. Listen er stor, men dette er bare for å gi et innblikk lydmessig i forhold til anlegget.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

klubben

Du vil handle fra klubben ja

Det finnes mange andre muligheter også.

Men av det du nevner der ville jeg gått for Denon 3808 men sammen med DVD 1940.
    Kombinerer du det med B&W surround settet du tenker på vil nok gjøre de aller fleste svært fornøyde.

Mangler kanskje en subb i opsettet ditt ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker først for svar!

Jepp støtter hifiklubben! hehe, nei jeg har mest erfaring med produkter som selges hos hifiklubben. Men er åpen for andre forslag! Men blir nok å gå for B&W.

Sub blir ikke i første omgang, siden jeg snart kjøper leilighet! (Blir vel anmeldt ganske fort, siden jeg er flink å guffe opp lyden)

Så 3808 anbefales fremfor T765?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei der

ville absolutt gått for den denon 3808.

DM683 er ikke noe dårlig valg det heller, men når du først vil bruke så mye penger på det går jeg ut ifra at du vil bruke det til en del film selv om du sier at du vektlegger musikk.

så da stusser jeg veldig på valget du har gjort av senter og bakhøytalere.
    HTM62 og 686 er bygget for å matche DM 684. var jeg deg så ville jeg lagt litt ekstra penger i høytalerene og heller kjøpt HTM61 som har samme FST mellomtone som 683, så lydsignaturen blir lik. ville også kjøpt 685, i stedet for 686. blir noe dyrere, men da har du et surround sett som er beregnet å brukes sammen med 683.

når det gjelder dvdspilleren så kan jeg si meg enig med ajselj har denne dvdspilleren og må si meg skikkelig fornøyd med den.

kjøper du dette så har vi faktisk nesten samme oppsett, jeg bare mangler den suverene denon forsterkeren som jeg har skikkelig lyst å kjøpe, men som jeg mangler penger til

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du hører mest på musikk så ville jeg nok ha gått for ett vanlig stereoanlegg.. Men, forstår at du vil ha ett surroundanlegg...
    Ville da ha feks. Ha gått for Marantz SR6001 kombinert med Klipsch.. ett sett RF82 i front, 2 XTZ subber+ tilhørende senter og bakhøyttalere. Musikalsk, men har også bra trøkk til feks. elektronisk musikk og film

Newcomer AlexanderK sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du hører mest på musikk, er det absolutt bare tull og tøys å kjøpe surroundanlegg. Det blir fryktelig mye dårligere lyd per krone om man kjøper surround fremfor stereo.

Hvorfor ikke gå for et stereoanlegg (CD + forsterker + høyttalere) til ca 25000, og supplere med en liten surroundforsterker, DVD-spiller samt center- og bakhøyttalere til rundt 10000 kr?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AlexanderK
    Hvis du hører mest på musikk, er det absolutt bare tull og tøys å kjøpe surroundanlegg. Det blir fryktelig mye dårligere lyd per krone om man kjøper surround fremfor stereo.

Hvorfor ikke gå for et stereoanlegg (CD + forsterker + høyttalere) til ca 25000, og supplere med en liten surroundforsterker, DVD-spiller samt center- og bakhøyttalere til rundt 10000 kr?
    Synes også dette høres fornuftig ut. Ville kanskje tatt med en sub, evt tatt det senere. Trodde ikke jeg skulle si dett efor noen år siden, men det gjør seg med en sub sammen med musikk, selv om man har høyttalere som går dypt.

Bytt ut 3808 med en PMA 2000, litt rimeligere senter og bakhøytalere og ta med en god CD spiller eller en ekstern DAC sammen med DVDen som drev.

Er forresten brukt et alternativ?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker alle for tilbakemeldinger. Joda, merket meg nå at senter og bakhøytalere passer til modellen under.

Jeg synes helt klart det er morsommere å høre på musikk fremfor film. Men vil igjen ha begge delene, selv om lyden blir bedre med stereo forsterker. Senter er veldig greit å ha uansett film eller om du bare ser på tvn. Har hørt lyden i et par Klipsch høytalere og ble svært imponert, enda det var noen modeller under RF. Men synes igjen B&W er hakke penere og se på, og lyden er penere i B&W, vet ikke med dere, men jeg syntes kanskje Klipschen ble litt skarp i diskanten?

Uansett, så takker jeg for svar, og blir nok å gå for 3808, B&W, og de andre bak og senter høytalerne.

Jo, brukt er selvfølgelig et alternativ. Så frem til at noen har den nye 3808 og DM683 å selge, så er det bare å kontakte meg !

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soreng
    Takker alle for tilbakemeldinger. Joda, merket meg nå at senter og bakhøytalere passer til modellen under.

Jeg synes helt klart det er morsommere å høre på musikk fremfor film. Men vil igjen ha begge delene, selv om lyden blir bedre med stereo forsterker. Senter er veldig greit å ha uansett film eller om du bare ser på tvn. Har hørt lyden i et par Klipsch høytalere og ble svært imponert, enda det var noen modeller under RF. Men synes igjen B&W er hakke penere og se på, og lyden er penere i B&W, vet ikke med dere, men jeg syntes kanskje Klipschen ble litt skarp i diskanten?

Uansett, så takker jeg for svar, og blir nok å gå for 3808, B&W, og de andre bak og senter høytalerne.

Jo, brukt er selvfølgelig et alternativ. Så frem til at noen har den nye 3808 og DM683 å selge, så er det bare å kontakte meg !
    Jeg vil uansett insistere på at du kjøper en god stereoforsterker og en god CD-spiller og heller kjøpe en rimelig surroundforsterkerog DVD-spiller der du bruker pre-out til stereoforsterkeren når du skal se film. Du vil da også få mye bedre effekt i frontene enn du hadde gjort med kun en surroundforsterker.

Og du vil få voldsomt mye bedre lyd i stereo enn om du går for en surroundforsterker til musikk.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hm

når jeg tenker over det så er du i omtrent det samme pris segmentet som jeg ønsker å være når jeg er ferdig (utpå nyåret).

Selv så har jeg nå en Denon 2807 grunnet den relativt gode preampen som er i den, kostet ikke meg en formue selges nye for 7000,- jeg vektlegger musikk & morro og liker ikke kompromisser :twisted:

Kunne nok ha tenkt meg B&W 683 selv men har også sett på Klipsch 82 hadde jeg vert deg så ville jeg hørt på de to alternativene kjøpt en front rekke med dem kjøpt en Denon 2807 og et stereo effekt trinn eller monoblokker og sett meg omkring etter en stereo pre som kan brukes i stereo og som kan bypasses i surround.
    Da har du hendige ting når det gjelder bilde samt en svært potent reciver i Denonen og du får stereo kvalitet på frontene.
    At surround høytalerene skal være av samme slaget og helst samme størrelse på elementene som frontene er oppskrytt, viktig for meg at det er pent men er det et sted i surround du kan spare litt penger så mener jeg det er her.
    Bruk de pengene andre steder.
    Senter og fronter bør derimot være matchet bra, der bør det helst være laget for å spille sammen.

Det er mye HD spillere ute å går, planlegger selv å kjøpe en HDdvd spiller til rundt 3k de gjør vist en grei jobb på DVDer også.
    Jeg har blitt litt opphengt i Usher sin cd spiller til omtrent 7k og med den og HDspilleren ville jeg følt at jeg var klar for det meste der.

Jeg tror nok at folk flest vil syns stereo lyden fra denon 3808 er mer enn bra nok men om bra er godt nok for deg må du finne ut selv

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Jeg tror nok at folk flest vil syns stereo lyden fra denon 3808 er mer enn bra nok men om bra er godt nok for deg må du finne ut selv
    Jeg er veldig uenig..

Jeg har prøvd en del surroundforsterkere i mitt stereooppsett, og ingen av dem har vært i nærheten av å være gode nok. Jeg vil påstå at en Denon 3808 vil fungere dårligere enn en Denon PMA-700AE i stereo. Bare ta deg en tur på Hifi Klubben og hør selv. Be dem om å sette opp en surroundforsterker til 13000 og sammenlign den med en stereoforsterker til 3000.

Surroundforsterkere er rett og slett ikke gode i stereo, i følge mine ører.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når vi snakker om det, er det noen her som har denon pma-700 koblet opp mot DM683, og si litt om hva de syntes. du kan se av signaturen min hvilken forsterker jeg har og det er egentlig min bekymring at den forsterkeren ikke skal være god nok for de nye fronthøytalerne som jeg snart får(DM683). er det slik at det uten tvil er verd å bruke 3k på den denon effektforsterkeren?
    får vell sikkert låne den med meg hjem så jeg kan prøve den selv begynner bare å bli mektig lei av å vente på at de skal få inn høytalerene mine

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil kanskje tro at pma-700 også er litt liten.
    Hva med denne Carver A 500 x THX sertifisert tøffing
    Stjal linken fra Guardens bruktkjøptråd...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Jeg vil kanskje tro at pma-700 også er litt liten.
    Hva med denne Carver A 500 x THX sertifisert tøffing
    Stjal linken fra Guardens bruktkjøptråd...
    hm er dette totalt synsing eller har du faktisk testet den mot 683 eller lignende høytalere?? hvis du ser på at den faktisk bare er oppgitt til 2x50 watt, så snakker vi skikkelige denon watt her som fort tilsvarer 150watt fra enkelte andre merker...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En watt er en watt er en watt er en watt...

Høyttalerne fra B&W er generelt litt tunge å drive, selv om 683 nok ikke er den verste. Strømforsyningen på PMA -700 er nok ikke så kraftig som den tilsynelatende er. De 50 Denonwattene (RMS) er oppgitt i 8 ohm, i 4 ohm er den oppgitt til 85W (dynamisk, og med en helt annen forvrengning). I teorien skulle den i 4 ohm ha gitt ut 100W RMS om strømforsyningen hadde vært større.

Er derfor redd for at pma-700 kan bli litt liten til de høyttalerne.

Men, jeg har ikke hørt dem sammen, og ved moderate volum går det sikkert bra. Men skal du spille høyt er det store muligheter for at du må kjøpe deg nye diskanter...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lov det

Jeg vil uansett insistere på at du kjøper en god stereoforsterker og en god CD-spiller og heller kjøpe en rimelig surroundforsterkerog DVD-spiller der du bruker pre-out til stereoforsterkeren når du skal se film. Du vil da også få mye bedre effekt i frontene enn du hadde gjort med kun en surroundforsterker.

Og du vil få voldsomt mye bedre lyd i stereo enn om du går for en surroundforsterker til musikk.

Helt lov å ikke være enig, men jeg syns Denon 2807 gjør en helt grei jobb som stereo forsterker og ennå bedre når den kunn er pre.
    Men legger ikke skjul på ønske om en ren stereo pre.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    hm er dette totalt synsing eller har du faktisk testet den mot 683 eller lignende høytalere?? hvis du ser på at den faktisk bare er oppgitt til 2x50 watt, så snakker vi skikkelige denon watt her som fort tilsvarer 150watt fra enkelte andre merker...
    Tihi.. Akkurat. Og Chiquita er skikkelig banan. Mye mer banan enn enkelte andre merker.

Nei, Denon lager ikke flinkere watt enn andre.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tihi.. Akkurat. Og Chiquita er skikkelig banan. Mye mer banan enn enkelte andre merker.

Nei, Denon lager ikke flinkere watt enn andre.
    hm akkurat den påstanden må jeg desverre si meg totalt uenig i, av den grunn at har du rett, så "lyver" han som jobber i hifiklubben. og da jeg vet at han har mastergrad og alt hva du kan tenke deg av kunskaper om lyd, forsterkere og den slags, han sier at han har testet dette selv, og desuten har folk i hifiklubben gjort nøyaktige målinger(ikke spør meg hvordan) som viser det at denon er det merket som er mest nøyaktig når det gjelder ytelse i forhold til spesifikasjonene. de har testet denon, HK og noen av disse andre mest kjente merkene. sry kunne ikke la være å svare men dette har egentlig ingenting med hva trådstarter spør om

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stund siden sist jeg var borti Denon nå,men det ER forskjell på oppgitt watt-i den grad det betyr noe..Når det betyr noe er når du kikker på hvor mye strøm forsterkeren er oppgitt til å trekke,og den i tillegg er oppgitt til flere ut-watt enn den faktisk trekker fra nettet.Da skjønner alle at det er noe fundamentalt feil,og at produktet i utgangspunktet er useriøst.Det mest graverende eksempelet er en(Denver-tror jeg det var) sourroundforsterker som var oppgitt til et strømtrekk/forbruk på 150 W,og som igjen skulle levere 5x 75 w!! Helt på trynet.Den kan ikke en gang greie å levere 5x 30,for det skal jo også brukes strøm til å drifte forsterkeren,noe som ikke kommer så langt som til ut-watt.
    Mange tulle-produsenter driver med slike data,og + en god del som burde holdt seg for gode til det .
    Mvh Rune

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...-nad-watt.html
    Er vel i ferd med å bli OT, men her står det litt om watt "og slikt"....

Men det som er alfa og omega i slike sammenhenger er strømforsyningen som skal levere de antatte Watt. Dersom transformator, likeretter, kondensatorbank er dimensjonert store nok får vi f.eks. en dobling av effekt fra 8 til 4 ohm, noe som ofte ikke skjer.
    Denne doblingen finner vi ofte bare på dyre forsterkere, sjelden hos de rimeligere.

Når strømforsyningen blir liten vil da forsterkeren begynne å klippe ved store belastninger, og den klipper utgangssignalet, slik at man kan ødelegge høyttalere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •