Elektronisk støy i bakgrunnen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elektronisk støy i bakgrunnen

Hei, jeg har litt problemer med lyden på mitt tv/anlegg.
    Jeg er usikker under hvilken kategori denne tråden passer best, men prøver her, bare å flytte den om den skal et annet sted. (Overskriften ikke verdens mest forklarende heller, men kom ikke på noe bedre i farten.)

Jeg er temmelig sikker på at det er problem med Signalkilde, men er også temmelig fersk i AV feltet (noe mine forklaringer under sikkert vil vise ) så ønsker å rådføre meg med dere først.

Når jeg ser på TV og da spesielt sportsendinger som fotball høres et ganske kraftig elektrisk sus/støy/pip i bakgrunnen. Såpass irriterende at jeg enten må skru av forsterker eller skru lyden ned så lavt at den ikke høres. En stund trodde jeg det kun var fra hjemmekino'n lyden kom, men jeg har lagt mer merke til den på vanlig TV også med forsterker skrudd av, den er bare ikke så tydelig irriterende (derav ordet forsterke? ).
    (Lyden fra Viasat 4 og Rosenborg kampen i dag var rett og slett tragisk dog, veldig lav samt at hvis jeg skrudde opp til et visst nivå på selve tv'n (ikke forsterker) begynte den å sprake, litt høyere opp så forsvant lyden helt. Prøvde andre kanaler men bare den som hadde det problemet.)
    Hører denne lyden også på noen filmer og annet tv/serier. Men mange filmer er den ikke tilstede. Og andre livesendinger som har med sang/musikk o.l pleier jeg ikke å merke noe.
    Dette får meg til å tro at det har noe med kvaliteten på signalet kanalene sender ut. Om det er forskjell fra kanal til kanal har jeg ikke lagt merke til enda, men det er hvertfall forskjell fra program til program.

Problemet merkes ikke eller knapt ved bruk av spill-konsoller, DVD. Men DVD lyd er koblet rett i forsterker med optisk kabel (Samt scart for bilde og lyd på tv), og 360 er koblet via VGA inn i tv'n og rød/hvit i forsterker(dermed ingen lyd fra 360 på selve tv'n, pluss en grønn linje helt nederst ved skjermen, noe som har irritert meg litt, men har ikke brukt mye tid på dette enda. Har planer om å anskaffe meg en HDMI 360 ved anledning). Ps2 er koblet via Scart inn i TV. Wii er koblet på TV via kompositt kabel på tv.
    Lyd på vanlig tv signal er koblet til forsterker via RCA (rød/hvit).

Har i hovedsak kun brukt 360 (koblet direkte til forsterker) og DVD (koblet direkte til forsterker) og kabel tv (koblet til forsterker via RCA phono utgang på tv) Så har igrunn ikke prøvd lyden med kompositt og scart (dvd er scart men med optisk i tilegg)

Det at problemet ikke merkes på det overnevnte leder meg bare enda mer til å tro at det skyldes kabel tv/norske tv kanalers signaler. Men om det forsterkes i noen grad av mitt utstyr vet jeg ikke, derfor lister jeg det opp i tilfelle noen kjenner til noen problemer.

Hva kan konkret gjøres for å bedre lyden? Bytte ut signalkilde? Men til hva da? Har ikke planer om riks-tv. Men har vurdert parabol pakker, da spesielt for å få mer fotball også. Vil jeg merke noen stor forskjell på lyden fra kabel tv til parabol? Andre alternativer?
    Jeg har også planer om å muligens flytte til Oslo i nærmere framtid, der vil det kanskje finnes bedre tilgjengelige muligheter da det er sentralt i forhold til bushen i Telemark .
    Er det noe annet jeg bør endre på?
    kabeloppsettet?
    Forsterkeren?
    ???

Hva må gjøres for at jeg skal bli fornøyd? ("50 tommer++ Pioneer full hd og audio til mangfoldige titusener" fornøyd hører til fremtiden. Men sånn akkurat nå, rimelige oppgraderinger )

Under følger spesifikasjoner på mitt (langt fra imponerende) oppsett.

TV:
    TH-42PV70F
    En tv jeg kjøpte for noen måneder siden for 10.2k etter å ha rådført meg på dette forumet. Veldig fornøyd.

Hjemmekino:
    Forsterker: Yamaha RX-V34ORDS
    Subwoofer: Yamaha SW-P130
    Center: Yamaha NX-C130
    Høytalerx4: Yamaha NX-E130
    Fikk kjøpt dette settet pent brukt av en bekjent for 2000 samt at han slang på en middelmådig dvd spiller (som koster ca 1k ny på elkjøp, men den ligger bare å slenger som "backup". Fra et skrotskap til et annet anter jeg ). Yamaha settet kostet visstnok rundt 7k for 2 år siden men han betalte rundt 4-5k for det om jeg husker riktig (han kjøpte gjennom jobben på elkjøp). Så langt ganske fornøyd i forhold til prisen.

Signalkilde:
    Kabel TV
    Nærmere bestemt Kabel TV Notodden, driftet av Sogn Service AS. (Vet ikke om det noen forskjell fra et kabelselskap til et annet men tok det med hvis så er tilfelle )

For å gjøre vondt verre så er området vi bor i utstyrt med veldig gammelt kabel oppsett. Vi har i lengre tid slitt med såkalte spøkelsesbilder spesielt på NRK. (dobbeltbilder). Etter gjentatte klager har det bedret seg, om det kommer av endringer fra sentralens side eller mikkmakk med kabler i området vet jeg ikke. Kontrolløren har uansett hver gang ytret at boligene i området burde ta kostnaden av å legge opp kabel på nytt da det er gammelt og slitt.

Etter at vanlig Coax kabel går i tv'n så går alt av kabler til/fra tv/komponenter i gull kabler fra Hama og lignende. Men hva hjelper det hvis opprinnelsessignalet får dårlig grunnlag.

Diverse:
    Kabler med gull ledere fra Hama o.l (på alt fra RCA til Scart)
    Konsoller: 360, Wii, Ps2 (Ps3 kommer når det er noen greie spill til den, eller prisen er grei og jeg vil se BR filmer)
    LG HDD/DVD Recorder RH177

Tusen, tusen, tusen takk for alt av råd og hjelp du kan komme med. Setter veldig pris på det.
    Jeg vet jeg skriver mye men håper det ikke ble for mye for deg
    Er livredd for å glemme å nevne noe og få kjeft for det

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å begynne med noe veldig basic prøv å bytte kabelen mellom tv og forsterker til en med bedre skjerming. hjelper det så var det kabelen.

Står høyttalerne veldig nært tv skjermen? hvis de gjør det prøv å flytte de litt lengre ifra å se om det hjelper.

Begynn med disse 2 enkle tipsene her først og hjelper ikke det så må noen her med bedre kunnskaper om hva feilen skyldes steppe inn og hjelpe deg. Nå er kl 4.39 på morgenen så huet er ikke helt med nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raven8
    For å begynne med noe veldig basic prøv å bytte kabelen mellom tv og forsterker til en med bedre skjerming. hjelper det så var det kabelen.

Står høyttalerne veldig nært tv skjermen? hvis de gjør det prøv å flytte de litt lengre ifra å se om det hjelper.

Begynn med disse 2 enkle tipsene her først og hjelper ikke det så må noen her med bedre kunnskaper om hva feilen skyldes steppe inn og hjelpe deg. Nå er kl 4.39 på morgenen så huet er ikke helt med nå.

Høytalerene står så langt i fra som de kan i dette rommet, men det er 0.5-1m vaffal så burde gå greit.. Center høytaleren ligger dog på tv møbelet sånn 20cm fra el.no.. men det er vel vanlig?

Bedre kabel, tja.. kanskje? Dette var riktig nok den beste de hadde på elkjøp (nå vet jeg at de ikke er best på hifi... men det er alt jeg har rundt her jeg bor)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen annen formening om hva problemet kan skyldes? eller har jeg lagt inn for mye detaljer så du ikke gidder å lese?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •