Vil jeg skade høyttalere/forsterker ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil jeg skade høyttalere/forsterker ?

Hei, lurer enkelt og greit på:

Jeg har en denon dra-f102 med b&w 601 s3 høyttalere.
    Effekten på forsterkeren er 35W i 4 ohm, og høyttalerene står oppgitt med 8 ohm, 88db/Wm og 25-100W into 8 ohm on unclipped program.

Spørsmålet: Vil jeg skade høyttalerene med denne forsterkeren om jeg spiller lavt/forsiktig?
    Har vært oppe i 45/64 på volumet og føler egentlig ikke for å spille noe særlig høyere enn dette. Kanskje max 50. Dette låter bra, tror jeg, vil jeg skade høyttalerene i det lange løp pga clipping?

1) Ja eller Nei?
    Og om jeg peiser på til 60 (fordi jeg har koblet til mp3-spiller som gir svakt signal) vil jeg da skade noe i det lange løp?

2) Ja eller Nei?

Takk

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok størst sjangse for At det er forsterkeren som får trøkken, her
    en høytaler er ikke 8 ohm hele tiden,eller hva de ellers er oppgitt til, de forandrer last langs frekvens området.
    men tar du det forsiktig tror jeg at det går bra, men ikke ta dette som et fasit svar. spm1

visst jeg forstod det riktig at du må presse forsterkeren når du har koblet til mp3 spiller, så er det større sjangs for at det er noe som ryker.
    Spm 2

men lykke til

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, dette hørtes ikke godt ut wikket.. :roll:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sånn at har man så mye for lite effekt tilgjenglig og tilsvarende strøm så er sjansen større for forvrengning, og skader på høyttaleren.
    Forsterkeren har vel en slags innebygget belastningsvern som hindrer den fa skade?
    Ville nok ikke gått lenger en halvveis på volumet, kanskje ikke så langt heller. Høres lyden grei ut så bør jo det gå greit. Man hører ofte om det er noe forvrengning så man bør ligge en del hakk unna det for å spare elementene.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    låter det rent og definert hele tiden så spiller det filla rolle om du bruker 200 eller 2watt

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare kjør på, jeg tror tam lyd er mer en sansynlig konsekvens. Når den klipper så hører du det lett, da bør du skru ned selvsagt men det punktet er høyere enn du tror?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skriver under på den at så lenge det låter greit så er det uproblematisk, du vil høre det når det er fare på ferde da du da har skrudd hjulet for langt

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar så langt. Ang strømmsvaket så er jeg nok på den trygge siden, da den skal kunne levere 35W i 4 Ohm, noe som krever mer strøm en 35W i 8 Ohm. (P=VI=RII, så om P=konst=35W, så vil økt R => lavere I)

Litt vanskelig å si om jeg hører clipping synes jeg, synes jeg hører rare lyder her og der, men det er jo masse rare lyder i musikken jeg hører på... =\

Menmen, jeg innbiller meg at så lenge jeg hører på lavt nok, så bør det vel gå greit, ett fett om man har 10.000 Watt eller 35 så lenge man kun trenger 30 av dem i de mest krevende delene av musikken? Det jeg trenger som jeg ikke har funnet på nett er en effekt(volum på display) kurve, så jeg vet hvor mye reserve effekt jeg har.

Òg en kurve som viser hvor variabel musikk(generellt) er mhp variabel effekt. Om dere skjønner...

Takk uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har tilgang til en dB måler og kjenner til høyttalerens følsomhet, kan du til en viss grad beregne hvor mye effekt som kjøres til høyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wikket
    Litt vanskelig å si om jeg hører clipping synes jeg, synes jeg hører rare lyder her og der, men det er jo masse rare lyder i musikken jeg hører på... =\
    Da har du ikke hørt klipping. Når det forvrenger er det ikke pen lyd :evil:.

Det er ikke farlig, bare dra på til du hører punktet hvor den forvrenger så kjenner du begrensningen. Det er enten eller alså. Sett på noe med lys damevokal og dra på til du hører forvregning.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ok.. Så clipping kommer som torden fra himmelen sånn lydmessig sett? Føler meg litt betrygget jeg nå...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •