Tips for å få bedre lyd...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips for å få bedre lyd...?

Jeg har ett anlegg jeg er meget fornøyd med, men i denne lille dumme leiligheten virker lyden veldig flat. Den for lissom ikke samlet seg og fyllt seg helt ut, er det noe jeg kan gjøre i leiligheten for å få bedre lyd. Evt tepper, matter eller slikt?

Noen som har linker og tips, så vil jeg høre fra dere snarest. Denne leiligheten er ikke bygget for no lyd og slikt, men vil bare prøve å forbedre lyden på best mulig måte med å fylle opp med saker og ting.

Litt om stua:

Den er rundt 20m2 og har 3 store vinduer, veggene består av sponplater og gulvene er av gulvplanker. Jeg vet ikke helt hva mer jeg skal skrive opp, men om dere kommer på noe så kan jeg høre fra dere.

Link til mitt anlegg, det er kun tekst foreløpig men det kommer bilder ved en senere anledning.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Roger%20Waters

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke mitt bord dette, men folk ønsker gjerne å vite utforming av stuen. Altså er den firkantet eller hjørner ol.
    Flytting av høyttalere lenger fra eller nermere vegger eller bare vri vinkelen på dem kan holde. Eller å justere sweetspot i forhold til avstand mellom høyttalere.
    Det skal være samme avstand mellom høyttalerne som fra sweetspot til midt mellom høyttalerne.

Sliter litt med samme problem selv, men har minimalt med rom for justeringer av plassering på sweetspot og/eller høyttalere,

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg har de ca 40 cm fra veggen og de står med subben mot veggen mot gata dvs høyreside.

Det er litt eksperimentering som skal til, men det skulle vært bedre lyd altså til den prisen mener jeg. Men plassering og slikt har mye å si..

Takker for alle innspill som kommer

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åssen kan det bli å tette basshullene på høytalerne med no, har en bak og foran på mine Dali Ikon 7, kan det ha noe hensikt?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Det skal være samme avstand mellom høyttalerne som fra sweetspot til midt mellom høyttalerne.
    I et lite rom så ville jeg prøvd å hatt mindre avstand mellom høyttalerne, dvs mer avstand til sidevegg. Få ting som er så ødeleggende for stereoperspektivet som å ha HT inntil sidevegg etter min mening. Og litt fram fra bakveggen hjelper også på å få et mer luftig lydbilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Åssen kan det bli å tette basshullene på høytalerne med no, har en bak og foran på mine Dali Ikon 7, kan det ha noe hensikt?
    Tette bassportene betyr som regel litt mindre dyp bass, men tightere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    I et lite rom så ville jeg prøvd å hatt mindre avstand mellom høyttalerne, dvs mer avstand til sidevegg. Få ting som er så ødeleggende for stereoperspektivet som å ha HT inntil sidevegg etter min mening. Og litt fram fra bakveggen hjelper også på å få et mer luftig lydbilde.
    Det kan nok hende.
    Jeg er i et dilemma her også. Jeg har omtrent 2,8-3 meter tilgjenglig plass for frontene mine , og i mellom dem er det en TV benk på ca. 130cm.
    Tilgjenglig plass i bakkant er også sparsomt. Kanskje 20-30 cm da høyttalerne stikker 45 cm i dybden.
    Altså har jeg da to alternativer. I begge alternativene er å få høyttalerne lengst mulig ut fra bakveggen, men sidelengs kan jeg enten ha venstre høyttaler omrent 15-20 cm fra sidevegg for å få en bredere avstand mellom høyttalerne, eller så sette høyttalerne nesten helt inntil tvbenken, som gir en mye smalere plassering på frontene.
    Vet det er testing som skal til, men det er vanskelig å få til dette da høyre høyttaler ikke har noen sidevegg i det hele tatt.
    Vet liksom ikke hva som kan gjøres her bortsett fra å prøve disse to posisjonene?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters

Har du ullsokker?? Prøv da vell.. :-P
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, litt lettere å tenke om bilde kommer. Mangler du ro i lydbildet? Hva mener du med flat lyd?
    Hvordan er klangen? Ikke for hard? Passe bass?

Tre store vinduer høres ikke bra ut hvis du ellers har lite demping. Jeg husker en lytt på Dali Ikon 7 på klubben. Det låt ganske jævlig og en klapp i hendene fortalte endel av problemet. Harde flater med lite demping. Men jeg stiller spørsmålet om Ikon er rette høyttalere om du ikke kan dempe nok?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne står altså med en TV-benk mellom seg. Står de såpass langt frem at frontbaffelen er lengre frem enn møblet som er mellom dem? Store gjenstander mellom høyttalerne kan ofte ødelegge mye av samspillet mellom dem.

EDIT: Laget et bilde i paint for å illustere. Det er ihvertfall min erfaring at det har en god del å si.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har flytttet høytalerne litt frem fra av bordet, så det skal ikke være no problem den veien. Det som skal til nå er at jeg får igjen effektforsterkern min fra reperasjon.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •