Har gått meg vill i kabeljungelen og trenger hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har gått meg vill i kabeljungelen og trenger hjelp!

Jeg merker at jeg har ramlet litt karusellen av ang kabler når det gjelder disse nye HDMI-kablene, analog / digital osv osv.

Hjemme har jeg nå en vanlig 29" widescreen som er koplet til receiver med scart. Dette overfører da bilde og lyd. Så har jeg koplet inn en PS2 til tv`n med en annen scart.

Jeg håper at jeg snart får til å kjøpe meg en ny tv og hvis jeg er heldig, et nytt lite hjemmekinoanlegg også. Men hvilke kabler trenger jeg da?

Jeg tenkte å bruke denne mellom tv og dvd spiller:

HDMI-digitalkabel av god kvalitet og til en svært rimelig pris. Gir tapsfri, digital overføring av både bilde og lyd fra DVD-spiller til flatskjerm-TV eller projektor. Fåes i ulike lengder fra 1 til 15 meter.

Den overfører jo bilde OG lyd, men hvordan får jeg lyden fra dvd-spilleren ut på anlegget? Da må jeg vel ha en av disse fra dvd-spiller til receiver:

En økonomisk og velkonstruert optisk kabel fra Argon – Hi-Fi Klubbens eget merke. Med denne kabelen kan du overføre lyden digitalt fra f. eks. DVD-spilleren til A/V-receiveren din.

Ok, da får jeg lyd også til anlegget og ikke bare til tv`en. Men hva når jeg ser på tv, men vil ha lyden på anlegget? Må jeg ha enda en kabel fra receiver til tv?

Hilsen forvirret.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett i alt du sier

HDMI fra DVD til TV - overfører bilde og lyd
    Koaks fra DVD til receiver - overfører lyd

Har du en "ny" receiver er det på mange av disse mulig å kjøre en HDMI fra DVD til receiver og så en ny fra receiver til TV og så kjører du både bilde og lyd via receiveren.

Skal du ha lyd fra TV til receiver trenger du vanligvis et sett RCA til RCA kabel. Får du TV bilde fra paraboltuner/RiksTVboks/kabelTVtuner kan du plukke ut lyden fra den boksen i stedet, kan foregå på flere måter.

Når det gjelder HDMI og koaksial digitalkabel så er det ikke nødvendig (etter min mening) å kjøpe seg i hjel, rimelige kabler gjør samme jobben.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiveren er ikke i hus, men jeg håper den kommer snart, og vil da vært "klar" mtp kabler innen den tid.

Blir nok en Harman/Kardon av den rimelige typen. Les 3-4000,-

Så hvis jeg gjør slik:

HDMI fra TV til RECEIVER
    HDMI fra RECEIVER til DVD

så får jeg kun lyd ifra tv`n gjennom høytallerene når jeg bruker dvd-spilleren? For tv`n og receiveren er jo ikke koplet mot hverandre direkte. Men det er jo igrunn greit da...skal jo bruke anlegget når jeg bruker dvd-spilleren.

Takk for svar!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI skal da ta med seg både lyd og bilde fra DVD, slik at receiveren gjør nytte av lyden og TVen av bildebiten.

Om du får kjørt lyden fra TV til receiveren er tvilsomt, siden HDMI kabelen må stå på en utgang på receiveren.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg må da kople slik:

HDMI fra TV til RECEIVER
    HDMI fra RECEIVER til DVD

Sorr for at jeg er helt håpløs på dette.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig i omvend rekkefølge, men ja

Det som kan være litt vanskelig er å skille mellom inn og utganger.

Utgangen på DVD spilleren til inngangen på receiveren. Utgangen på receiveren til inngangen på TV.

Og for å få lyden fra TV ved vanlige sendinger blir det fra Lydutgangen på TV til inngang på receiveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da tror jeg at jeg skjønner.

Hvilken kabel bruker jeg fra receiver til tv da?

Newcomer bakk1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel bruke en phono kabel fra tv til reciever, altså om du vil ha lyd på anlegget når du ser tv.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du på lyd? Da ville jeg ha brukt en "grei" RCA-RCA kabel. Med "grei" mener jeg en som er hakket bedre enn de lakrissnørene som du får med DVDspillere osv. Men du trenger heller ikke ruinere deg på dette, lydkvaliteten på TV sendingene er ikke av ypperste kvalitet.

Du kan jo f.eks. titte på AVtorget og se om du finner noe fornuftig der.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg gjette?

Phono = Analog
    RCA = Digital

Men så ser jeg dette på hifiklubben.no:

Enkel signalkabel terminert med RCA (phono) plugger.

Er RCA og phono samme? Ikke forvirr meg mer enn jeg er takk. hehe

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RCA og phono er det samme, og kan brukes både til analoge og digitale signaler.

Begynner forvirringen å bli total?

Edit, kan også brukes til å overføre bilde, som komposittsignal (gul) og som komponentsignal (rød/grønn/blå).

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den du har bilde av der kan du bruke fra TV til receiver

Ble ikke forvirret likevel du

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DA er jeg med. Skjønte ingenting når du anbefalte RCA fremfor Phono kabler fra tv til receiver. Du gjør det ikke noe bedre da...

Er analoge og digitale rca / phono kalber forskjellige, eller er det samme kabelen, men at det er tv og receiver som det kommer an på? Altså om de kan kjøre digitale signaler den veien. Så hvis de kan kjøre digitalt så gjør de det, kan de ikke så kjører de analogt...

Ser ikke helt for meg at det er sånn men...:P

Edit: byttet om digital med analog på slutten

Newcomer bakk1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelen er den samme. Kan brukes til analoge signaler altså phono (rød og svart) eller koax som er digitalt signal (mørk gul) Når vi snakker om lyden fra tv'en så er det ett analogt signal...

PS: Ikke forveksle koax med kompositt, som også er en gul RCA plugg, denne overfører analogt BILDE.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke kjøp Bandridge ihvertfall. Hadde en Bandridge scart-kabel engang og den låt helt forferdelig og bilde var dårlig i forhold til Monster Scart jeg testet mot.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan forresten anbefale denne Hjemmekino.no - Guide - om du vil studere temaet nærmere.

Det som er spesielt med video og digitale phono/RCA kabler er at de skalha en karakteristisk impedans på 75 ohm, noe som ikke trenger å være tilfelle for analoge kabler. Jeg bruker dem stort sett om hverandre

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •