Eltax AVR320 - Er dette plagiat?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Eltax AVR320 - Er dette plagiat?

Satt og koste meg med avisen på nettet og plutselig la jeg merke til denne annonsen:
    Eltax AVR320 - Er dette plagiat?-eltax-jpg

Hmm... Arcam på auksjon, tenkte jeg (var litt trøtt så jeg så ikke Eltax-merket litt lenger opp). Klikket meg inn på annonsen, bare for å se hva dette kostet og fant kjapt ut at dette slettes ikke var noe nytt fra Arcam jeg ikke hadde fått med meg, men altså en Eltax-receiver.

Ta en titt på disse bildene:
    Eltax AVR320 - Er dette plagiat?-avr320_l-jpg
    Eltax AVR320

Eltax AVR320 - Er dette plagiat?-diva_a80-jpg
    Arcam A80

Likhetene er slående mellom disse. Kommer Arcam og Eltax fra samme produsent, uten at jeg har fått det med meg? Har Arcam kjøpt opp Eltax, eller motsatt? Eller er dette rett og slett skamløst plagiat?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De var ihvertfall skremmende lik hverandre, ser ikke for meg at eltax og arcam kommer fra samme produsent, da hadde enten kvaliteten på arcam vær mye verre, eller kvaliteten til eltax vært mye bedre.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge de to respektive hjemmesidene så står det ikke noe om noe samarbeid eller oppkjøp. Så det er nok et forsøk på å få reciverne opp i en annen elite med å kopiere et kjent merke.

Er det lov?? De burde skamme seg uansett, hvor blir det av mangfoldet når man skal drive å kopiere hverandre, bare se på dagens biler. alle er jo nesten like jo..

Hvis man ikke ser om det er en Eltax eller Arcam er litt av egen sjarmen med produktet borte, mener jeg ihvertfall

Newcomer AlexanderK sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir veldig konspirasjonsteoretisk synes jeg.

Eltax er et billigmerke som produserer noe av det dårligste som finnes på markedet, så da kan jeg ikke tenke meg at de gidder å bruke midler på designavdelingen i det firmaet. De så sikkert en design som de syntes så bra ut og lagde noe som lignet.

Det er helt sikkert ikke noe problem å finne andre merker som ligner på hverandre, heller. Det er jo begrenset hvor mange forskjellige måter man kan lage en boks med knapper og volumhjul på forsiden.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eltax er i det minste aldri testet av What HiFi, ikke i følge deres nettsider i det minste. Kanskje jeg skal sende de en mail med en kopi av annonsen så de kan sette noen amerikanske predatorer i dress på de?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    "Kommer Arcam og Eltax fra samme produsent, uten at jeg har fått det med meg? Har Arcam kjøpt opp Eltax, eller motsatt? Eller er dette rett og slett skamløst plagiat?"

Det er ihvertfall helt klart, dette er kun plagiat og ikke noe annet. Arcam og Eltax er to vidt forskjellige selskaper. Kopiering av design blir bare mer og mer utbredt, trist men sant. Kommer også noen biler nå fra Kina som ligner svært mye på biler som er solgt før, leste at det ble rettsak av dette. Får håpe det samme skjer snart på HIFI fronten.

Jeg stusset også på at dette ble testet i What HIFI. Men gjelder det bare høyttalerne? Tror neppe What... gidder å bruke så mye tid på ELtax.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rotel solgte dvdreceiver fra jvc til dobbel pris...
    redrose selger billige korsun kinavarer til 10ganger prisen...

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare ta iPhone for eksempel. Det finnes allerede plagiater som er prikk like.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eltax får sikkert kabinettet fra samme leverandør. Har sett flere Eltax receiver som er så å si helt lik enten Sony eller "gamle" stilen til Harman Kardon. Tviler på at de lager kabinettet selv, men bestiller fra de sammme som "the big boys".

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He-he!Synes dere virkelig at disse to er like??De har tre likheter.Den store knotten i midten og det at displayet runder ned og i rundt den.+pluss lik plassering av hodetelefonuttaket.
    Hvor mange forsterkere deler feks en stor volumknott ute til høyre og et hodetelefonuttak ute til venstre,og feks runde knapper?Svar :Mange hundre produsenter!
    Ellers er jo ikke disse to like i det hele tatt,så langt øynene mine kan se....
    Mvh Rune

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •