Dagens nøtt. volumkontroll på anlegget i flere rom. MED NY VRI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dagens nøtt. volumkontroll på anlegget i flere rom. MED NY VRI

Har en kunde som har lagt opp høyttalere i flere rom og et anlegg som "hjerne" Han ønsker følgende:

sette på anlegget og bestemme master volum. Deretter vil han kunne gå på badet og skru volumet ned eller opp... Master volum er da maks på disse.

Skjønner??

Dette er veldig viktig så legg hjernene i bløt. Pris ingen hindring ( med forbehold)

Rørene er lagt opp i serie altså det er 5 rom som skal ha denne funksjonen. Har prøvd med et vanlig potmeter men det ble VELDIG følsomt..

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig..

MEN: det er viktig for denne vedkommende at han går bruke anlegget han har.. IKKE SPØR HVORFOR. Det er et rack handlet på elkjøp... hvorfor vet ingen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det "bare" å koble en pre-out til en av Sonos-playerene (har analog inngang). "Bare" i hermetegn da det spørs om elkjip-racket har en utgang (pre eller til kassett).

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vet jeg faktisk ikke..

Har du en link til meg?? som ikke er sonos.com der leser jeg, men er litt blank kan du si

Dette høres bra ut. Nå vanker det gullmedalje her

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spørs på hvilken utganger han skal koble egentlig....om han bruker feks hoved høyt i A høt. tilkobling så kan man koble de andre på høyt. på utg B, og har må du bruke potmeter demper til høytalere -disse er potmeter på rundt 4-10 ohms/10-20watt og disse må kobles paralell/serie for å få noenlunde riktig impedans mot forsterkeren. Det "vanskelige" er at elementen som skal spille i det andre rommet må kobles (plus terminalen) mellom potmeterens midtpunkt og den andre (minus terminalen) til minus kablen/inntak på potemeteren (høytaleren skal være i paralell med potmeteren når potmeteren vris til maks posisjon) man vil ikke få den beste lydkvalitet men det fungerer tilfrestillende. Brukes mye i kontor landskap. der det trengs en dempe lydnivå.

derimot om de skal brukes linje utgangen blir straks mer komplisert da dette kan fort gi en del støy pga den lange kablen og den "høye impedansen" som en vanlig linje utgang har

dessuten er det ganske rimelig da en slik potmeter koster rundt 100-200kr men er ikke sikker hvor mye i "stereo" versjon.

og aller enkleste uten å tenke så mye på prisen er trådløse høyttalere... JBL har en serie som fungerer meget bra -en kunde har fått en "skreddersyd løsning" med 10 set høyttalere... dessuten slipper du å strekke kabler og lydkvaliteten er ganske ok mot andre løsninger, forstyrrelser og slik har ikke vært noen ting av heller og "teoretisk" skal du kunne ha 3 forkjellige kilder som sender i sine respektive frekvenser og disse kildene kan velges ved selve høyttalerne....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer inn via Sonos Digital Music System to stream digital music wirelessly from PC to any speakers in your home

Søker du her på Forumet er det endel positive tilbakemeldinger. Selv vurderer jeg sterkt en Sonos + NAS til å fordele rippet CD samling, WEB radio og annet i heimen.

Selges bla. via HiFiklubben her i kongleriket. Se under "Lyd i alle rom". Det er styringen som er genial (via trådløs fjernkontroll)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    dessuten er det ganske rimelig da en slik potmeter koster rudnt 100-200kr men er ikke sikker hvor mye i "stereo" versjon.

Quoter ikke alt jeg

Men slik jeg har forstått det. har kun fått forklaring over telefon. Men enkelt:

Han har 5 plasser med høyttalere og han vil styre lyden fra alle steder.. Jeg ser selv at det er noe som ikke passer der, så det er mulig jeg går glipp av noe... Men det er slik jeg forstod det..

Lydkvalitet er vel ikke noe å tenke på, det er mest for å få en radio/bakgrunnsstøy i kåken

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er forresten disse høyttalerne: Nor-Radio

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos definitivt. Det er det eneste innenfor fornuftig prisklasse som er lett å bruke/brukervennelig og er solid bygget. Om mannen har cash/stål/dinarer/dollar, så leverer produsenter som Gira system som er greie å bruke. Krever dog at elektriker setter seg inn i systemet...

Du får bare spørre han om han vil ha en god eller en dårlig løsning. Noen kunder må bare ledes litt...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    ...dessuten slipper du å strekke kabler og lydkvaliteten er ganske ok mot andre løsninger, forstyrrelser og slik har ikke vært noen ting av heller og "teoretisk" skal du kunne ha 3 forkjellige kilder som sender i sine respektive frekvenser og disse kildene kan velges ved selve høyttalerne....
    Han (kunden) har ifølge post 1 allerede trukket kabel så da er jobben forgjeves hvis han velger trådløst.

Har lest noen brukererfaringer på JBL Control at de kan være kresne på rekkevidde og topologi, men det gjelder jo alle typer trådløs radiobasert overføring.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Sonos definitivt. Det er det eneste innenfor fornuftig prisklasse som er lett å bruke/brukervennelig og er solid bygget. Om mannen har cash/stål/dinarer/dollar, så leverer produsenter som Gira system som er greie å bruke. Krever dog at elektriker setter seg inn i systemet...

Du får bare spørre han om han vil ha en god eller en dårlig løsning. Noen kunder må bare ledes litt...
    Elektrikker setter seg ikke inn

Problemet her er jo at huset er ferdig og han bor der. Og et hus til 5mill legger man ikke synlige kabler til. Særlig ikke når han er lovet et system..

Dessuten så bruker vi ikke Gira av prinsipp!!! med unntak av Gira radioen som passer inn i en 2 kammer boks

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Han (kunden) har ifølge post 1 allerede trukket kabel så da er jobben forgjeves hvis han velger trådløst.
    Der har vi problem 2. Han "bestilt" det systemet jeg har beskrevet med dette anlegget. Og han bygde ikke hus til så mye på grunn av at han godtok noe annet en hva han bestilte, selv om det er bedre

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser først nå at han har fått trukket rørene i serie.ops:

Hadde tenkt at han kunne kjøre Sonos player med forsterker (lokalt teknisk rom) og trekke en høytalerkabel til hver høytaler-lokasjon, men med serie blir det værre. Da blir det i så fall å kjøre trådløst til hver høyttaler-lokasjon så lenge det ikke går å trekke flere par i samme rør. Hvis kravene til lyd ikke er særlige så får du kjøre en parvis skjermet multileder og ta ut et par pr lokasjon... Huff, det blir jo lakrissnører....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Elektrikker setter seg ikke inn

Joda, du gjør det siden du har interessen.

Problemet her er jo at huset er ferdig og han bor der. Og et hus til 5mill legger man ikke synlige kabler til. Særlig ikke når han er lovet et system..

Dessuten så bruker vi ikke Gira av prinsipp!!! med unntak av Gira radioen som passer inn i en 2 kammer boks
    Så det må være trådløst mao. Sonos er jo genialt. Du bør i allefall se demoen på hjemmesiden.

Ingenting å sette seg inn i heller, selv for en elektriker. Det funker som en trådløs ipod, med individuel justering av volum for opp til 32 rom.

Hva slags system er han "lovet" da?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Huff, det blir jo lakrissnører....

Cat5 kabel

Mannen skal få det han vil MEN ikke noe lyd i særklasse

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Joda, du gjør det siden du har interessen.

Hva slags system er han "lovet" da?

Sant nok, men det er litt for sent

Det han er lovet er:

Anlegget han har fra elkjøp som står på "Lille stuen" skal lage lyd i høyttalerne som er skrudd opp på 5 rom.

Det er trekt kabel fra hver høyttaler par og frem til "anlegget" I tillegg skal han kunne justere Volum fra hvert rom ned og opp til "master volumet" som han justerer på anlegget i "Lille stuen" Det er lagt opp rør i serie fra anlegget og frem til hvert rom.. altså fra "lille stuen" til rom 1 osv.....

Slik er det! Ringte min sjef å spurte jeg ( Ja vi er et firma som er online 24/7

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svantekiller
    online 24/7
    Det er AVForum også!

La oss brainstorme ørlite her: Finnes det forsterkere med høynivå inngang (utenom subforsterkere) som kan slavekobles på høytalerledningen og "tappe" signalet fra den?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men la meg ta for meg SONOS. Har nilest...

Det er EN trådløs fjernkontroll???

OG man må ha en Sonosklump i hvert rom med musikk

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men la meg ta for meg SONOS. Har nilest...

Det er EN trådløs fjernkontroll???

OG man må ha en Sonosklump i hvert rom med musikk
    Du kan nesten ha så mange fjernkontroller du vil.

"Klumpene" kobles til enden av høyttalerkabelen. Hvor høyttalerkabelen går hen er opp til elektrikeren...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •