Dagens nøtt. volumkontroll på anlegget i flere rom. MED NY VRI - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Eller du kan muligens bruke denne

Juba!

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Eller du kan muligens bruke denne

Juba!
    '
    Den var ikke dum du

Løsningen?? hmmm

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lysdimmer vil uansett ikke fungere da dette er en triac som "hakker opp" AC spenningen.... og sender den ut i pulser. Ved max demping er få pulser som sendes ut og omvendt ved max... vile aldri funger på lyd...

egentlig synes du gjør det vanskeligere enn nødvendig, da du skal bare bruke en høyttaler potmeter slik jeg nevnte tidligere og fortell kunde om ULEMPENE ved slik løsning fordi han ønsker å bruke det han har... greit at han har en "hvis" krav men det må være i sammenheng med løsningen som presenteres... du kan ikke "trylle" en optimal løsning utifra det han har av utstyr eller vil bruke...

men hva vet jeg.... fortell åsen du løste det til slut da...

edit:
    du kan IKKE bruke den dimmeren heller... les teksten: "Audio transformer for 100V line technique".... det ser man også ved "å se en linje trafo" i boksen...

der ligger forresten de vol. potmetrene jeg nevnte: Monacor Norge AS | Volumregulering

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har prøvd et pot meter, men det vi prøvd ble alt for sensitivt og det virket kun en liten stund.

Det er mulig at vi brukte "feil" type, men jeg er ikke bevandret i disse kretser..

og jeg er dessuten kjent for å gjøre det vanskelig, må jo ha noe som forstyrrer nattesøvnen

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel et pot meter som er løsningen. Men hvilket.. det er jo 1000 å velge i for meg er det ikke mulig å skille de

Høyttalerne er disse inwall de selger på dynabel

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    derfor lurte jeg på hvilken potmeter du brukte.... det MÅ tåle minst 10watt og ha en motstand på rundt 5-10ohm og KOBLES riktig.... hehe... hjula er allrede oppfunnet svante derfor unødvendig å gjøre vanskeligere, du har allrede fått flere innput men siden kunden er "så vanskelig" må du du heller argumentere ulempene med hans "ønsker", be han la deg heller lage en optimal løsning som fungere slik han ønsker seg...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her finnes hjulet opp flere ganger hver dag

Problemet er at kunden har en regning osv... tror heller det handler mer om den en om hvilket resultat han får. Tro meg det er mange løsninger som har blitt foreslått..

men vi får dra til med et nytt potmeter.

Jeg har ikke gjort noe med dette før, det er en annen kar som har vært å prøvd med et potmeter... Men vet ikke hva han gjort skjønner du, og at jeg i tillegg har fått feil info om hvordan det er har heller ikke gjort det noe enklere...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    potmeteren må være minst med samme motstand som høyttalerne. i praksis skal du veksele mellom høyttaleren og en motstand. Dvs at når du demper lyden så vil lyden spille over motstanden og omvendt... maks lyden vil jo aldri være høyere enn det som er innstilt i forsterkeren

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    potmeteren må være minst med samme motstand som høyttalerne. i praksis skal du veksele mellom høyttaleren og en motstand. Dvs at når du demper lyden så vil lyden spille over motstanden og omvendt... maks lyden vil jo aldri være høyere enn det som er innstilt i forsterkeren

Nå begynner vi å snakke norsk ja

Kunden VET at "master volum" er maks. Så den er grei, det skjønner jo også alle som har et hode som fungerer minimum

Det er jo det som er gjort også... Koblet igjennom motstanden. Men som sagt jeg har en følelse av at den motstanden ble valg på grunnlag av at det var den man hadde

Men er dette en løsning som bil fungere over tid?? eller er det litt brannslokking.

og så da til neste spørsmål, hvordan få denne til å ligne en bryter??!?!?

Som du skjønner så er dette et døfødt prosjekt som ikke har rot i den virkelige verden....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... slik er jo vanlig å bruke i store kontor landskap da man har en høyttaler i hver kontor så dette er vel prøvd og "gammelt nytt" teknikk men ren ohms lov egentlig...

potmeteren skal helst være koblet mot forsterkerens utgang og verdien velges utifra hvormange potmetre som er i paralell i alle rom slik at den totale motstanden er innenfor det som ampen tåler og ganges helst med 2 (eller økes til det dobbelte) for å være på den sikre siden. feks punkt 1 mot pluss og punkt 3 mot minus, deretter høyttaleren kobles med minus inn på punkt 3 og plusen på punkt 2 (midterste punkt)... ved å vri potmeteren mot punkt 1 vil du få mer spennning (=høyere volum) over høyttaleren og omvendt når den vris mot punkt 3...

du kan jo mekke en firkantet knøtt og få den til å ligne en brytter... haha... eller tegn det på knøtten... men for å få "klicke lyden" er verre.... skriv "klick" under "liksom brytter" som må lese ved aktivering av brytteren.... haha... flere problemer som skal løses litt ut på kvelden? kom igjen, er i form nå...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begynner linkehysteriet...

Hva med denne ? Da må du riktignok lage en boks med trykknapper på osv..

You'l figer it out!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, men den er "bare" for linje nivå og ikke for å regulere nivåen på en høyttaler utgang.... lurer på om det ikke skal heller være håndtak isteden for brytter...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, en skikkelig gammeldags sak, for dette opplegget er jo for sært.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er sikkert løst, men jeg hadde akkurat samme utfordring; Hvordan justere lyden mellom forsterker og høyttalere. Fant løsningen hos NCMS , og den heter for ALTx-2D . Koster 780,- pr. stk. mener jeg. Den regulerer stereo-lyd (2 kanaler) mellom forsterker og høyttalere.

Mvh.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mulig løsning

Hei!
    Sjekk Russound sin produktkatalog på NCMS

Er det interessant, råder jeg deg til å ringe ncms og spørre etter Vegard.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine to kom i posten i går. Takk til NCMS for hurtig og grei forsendelse. Legger ut litt info/bilder senere.

Mvh.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atleda
    Problemet er sikkert løst, men jeg hadde akkurat samme utfordring; Hvordan justere lyden mellom forsterker og høyttalere. Fant løsningen hos NCMS , og den heter for ALTx-2D . Koster 780,- pr. stk. mener jeg. Den regulerer stereo-lyd (2 kanaler) mellom forsterker og høyttalere.

Mvh.

Hvordan ble det?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •