Morrofaktor eller "Hifi-korrekt"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 86
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Morrofaktor eller "Hifi-korrekt"?

Jakten på lydnirvana - Hva er dere egentlig ute etter når at anlegg skal settes sammen?
    Jeg tenkte da på hvilke kriterier som verdsettes høyest. Noen går hele veien etter komponenter som skal ha så liten egenklang som overhodet mulig, mens andre kjøper komponenter som "farger" lyden litt i retning av egne preferanser (varm, kald, lys, mørk etc). Jeg er f.eks ikke så glad i den supernøytrale, kliniske og til tider nesten livløse lyden som kommer ut av enkelte oppsett. Et eksempel er mange av hi-end riggene man finner på hifimesser. Om man putter i "taffel-jazz" eller Rammstein ender man uansett ofte opp med ett lydbilde som blir litt pent og pyntelig, men akk så kjedelig i lengden. Det er ikke litt ekstra futt i bassen eller litt ekstra fylde i mellomtonen, som får deg til å trekke på smilet. Lyden blir på en måte veldig A4 (om dere skjønner hva jeg mener). Alt er kanskje "riktig" , men er det ikke noen spilleglede kan det for min del være det samme.

Så, hva mener mine kjære audiofile venner der ute? Er den nøytrale "hifi-korrekte" lyden å foretrekke, eller skal det være litt "ekstra" her og der som krydrer ett ellers nøytralt/flatt lydbilde?

Personlig liker jeg å krydre tilværelsen litt

NB! Dette er ikke ment som en diskusjon rundt hvilke merker som er "bra" eller "dårlige". Håper også vi kan unngå flisepikking av begrepene jeg bruker. Regner med at de fleste skjønner hva jeg er ute etter.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss ha en ting klart: Lyd skal være moro. Jeg mener at politisk korrekthet i lyd og bilde er i likhet med alt annet politisk korrekt veldig kjedelig.

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Farging"

Jeg heller mot litt "farging" av lyd bildet, med litt ekstra trøkk i bassen og en varm og god mellom tone.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jakten på lydnirvana - Hva er dere egentlig ute etter når at anlegg skal settes sammen?

"farger" lyden litt i retning av egne preferanser (varm, kald, lys, mørk etc).
    Du hadde både spørsmålet og svaret

Jeg liker detaljerte høyttalere, men lyden skal samtidig helle litt mot det varme og ha litt fylde.

Klinisk og "korrekt" kan fort bli litt kjedelig i mine ører også, slik du selv beskrev. Kan være nydelig i børjan, men etter 2 timer er jeg dritt lei.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    • Supernøytral, "Hifi-korrekt" lyd
    • Litt farget, men med skikkelig morrofaktor!
    Med bare to alternativ så blir dette blir som en spørreundersøkelse om fundamentalistisk religion - Er du med eller ikke?

Det finnes mellomting av de to alternativene.
    Jeg vil ha det nokså nøytralt, tar gjerne litt farging, men ikke for mye bråk.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detaljerte høytalere med skyv i bunnen og god morrofaktor

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil påstå at anlegg som høres kliniske ut ikke er nøytrale. Et skikkelig oppsett som er nøytralt vil låte slik man hadde tenkt i utgangspunktet, og i de fleste tilfeller vil dette være meget engasjerende.

De virkelig gode anleggene er svært nøytrale, men likevel særdeles engasjerende, nettopp fordi de får frem musikkens sjel, og det uten noe ekstra krydder her og der.

Poenget mitt er bare at man ikke må krydre anlegget med "feil" for at det skal låte engasjerende og samtidig korrekt. Dessverre koster dette penger, erfaring og mye jobbing med anlegget/rom og mange kan gå gjennom en hel hi-fi karriere uten å få til dette.

MÅTTE jeg velge mellom de to valgene jeg har (som jo er realiteten for de aller fleste) så ville jeg nok valgt det mest engasjerende anlegget.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vi høre på musikken, ikke anlegget.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å høre på musikk uten anlegg... Og da vil man uunngåelig møte denne problemstillingen etterhvert

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kverulant. Jeg forventa at dere skjønte at jeg mente et anlegg som "farger" musikken minst mulig.

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morrofaktor er helt klart viktigst for meg, men det har ikke alltid vært sånn.
    Har vært gjennom "HIFI-korrekthetstiden" med jakten på den nøytrale og "korrekte" lyden. Førte bare til mye utskifting av utstyr og frustrasjon. Ble til slutt lei det hele og mistet intressen. Fikk den igjen etter mange år og fant plutselig ut at nå er det morrofaktoren som gjelder.
    Men som jeg alltid poengterer, rommet er en av de viktigste faktorene for et engasjerende sluttresultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamikk uten forsvinning av detaljer. Lyden må ikke være ullen men åpen og mektig.

Newcomer StoneCold sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så, hva mener mine kjære audiofile venner der ute? Er den nøytrale "hifi-korrekte" lyden å foretrekke, eller skal det være litt "ekstra" her og der som krydrer ett ellers nøytralt/flatt lydbilde?
    Liker å spille musikk høyt og lavt, både "krevende" og mer enkel musikk. Når alt kommer til alt så er poenget med musikk å underholde. Jeg syns det er lite underholdende å sitte å lete etter feil.
    -Noe man gjør dersom man ønsker at musikken skal gjengis med 100%. (Dette er vell strengt tatt umulig uansett...?)

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydbilde og dynamikk er på mange måter viktigst for meg. Lyden skal såklart ikke være slitsom, men engasjerende...
    Hvem ønsker vel en 100% rett frekvensgange?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg må gå for "hifi-korrekt" her ... Behøver jo ikke være kjedelig. Har musikken du spiller dynamikk, detaljer, trøkk osv skal jo et "korrekt" anlegg gjengi dette.

Høres ut som det du mener er "korrekt" er night-mode på lavt volum eller noe

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Jeg tror jeg må gå for "hifi-korrekt" her ... Behøver jo ikke være kjedelig. Har musikken du spiller dynamikk, detaljer, trøkk osv skal jo et "korrekt" anlegg gjengi dette.

Høres ut som det du mener er "korrekt" er night-mode på lavt volum eller noe
    Akkurat! Folk blander ofte nøytralt (som kan være særdeles engasjerende så lenge kildematerialet er det, som jo her shakudu og marsboer bl.a. poengterer) med klinisk/spisst etc etc etc.

Jeg har sikkert sagt det hundre ganger før, og sier det igjen. Et nøytralt anlegg kan låte "varmt", "kaldt", dynamisk, lite dynamisk osv osv. Alt avhengig av hva man forer det med.

Hvis det med "hifi korrekt" her menes noe annet enn beskrevet over vil jeg ikke si at det er nøytralt man snakker om, men kun en eller annen klang som vedkommende ikke måte like. Akkurat som "klinisk" er en av de, noe jeg trorMarantz tenkte på da han opprettet denne tråden.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visse hifi-myter som bør avlives i enhver slik diskusjon:

1. Nøytral lyd er kjedelig lyd.

2. Nøytral lyd er klinisk.

3. High-End utstyr gir klinisk og trist lyd.

4. Utstyr som er transparent og korrekt gir lyttetretthet.

IMO bør nøytralt være det å strebe etter, men en kan selvølgelig velge produkter ut i fra sin egen definisjon på hva som er "korrekt". Vi har alle personlige preferanser, og ikke minst har vi varierende hørsel (det som er "varm" lyd for en 60 åring, er ikke nødvendigvis "varm" for en 18 åring).

....litt "ekstra" her og der som krydrer ett ellers nøytralt/flatt lydbilde?
    En annen måte å si det på; Er du ute etter et nøytralt lydbilde, eller liker du et unøytralt?

Det du egentlig er ute etter er å kompansere for er enten A: et anlegg som ikke er bra nok til å levere det lydtekniker hadde tenkt. eller B: resultatet (innspillingen) fra en lydtekniker/produsent som ikke har vært flink nok.

Dypt tema du er inne på, og det finnes en rekke måter å svare på. Det finnes så mange faktorer her, og ikke minst definisjonsmåter folk har for "nøytralt". De anleggene som har imponert meg mest, har overhodet ikke gitt inntrykket av å legge til eller trekke fra noe. De har heller ikke blitt oppfattet som hverken kalde eller varme. Tolke det de som kan.....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal da være morro er for min del hele poenget med anlegget, men det må da være noenlunde nøytralt.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikken skal svinge.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så skal man jo kjenne musikken såpass fysisk at det blir vanskelig å puste

(synes nå iallfall jeg)

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •