Morrofaktor eller "Hifi-korrekt"? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 86 av 86
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Sannheten er at nær de fleste som har Clapton som favoritt (for å trekke ett eksempel) og søker den nøytrale lyden ville blitt skuffet over lyden dersom de hadde besøk av nettopp Clapton med sin gitar i stuen. Alt for ofte låter også de "nøytrale" annleggene med virkelighetsrealisme som målsettning langt mer "imponerende" og overdådig enn virkeligheten. Jeg tør å påstå at man da ikke kan si at de søker det nøytrale, da de dersom annlegget låt som den virkelige Clapton med gitaren ja da ville de synes annlegget spilte dårlig

For all del, musikalsk er besøk av artister nok en opplevelse, lydmessig derimot så presterer mange såkalt overdådiga annlegg så mye mer... Synes det blir feilaktig å da si at man søker det nøytrale, det som i hifi-kretser annsees som naturlig er det jo ikke og da blir alt feil...

Jeg vil si at vi alle søker en illusjon, lyd som rett og slett gjør inntrykk på oss og faller i smak.
    Hmm, friske påstander her. For det første må jo det nøytrale være det som ligger på plata og ikke den virkelige Clapton, men der tror jeg du ville blitt svært overrasket over hvor like de to tingene i de fleste tilfeller er.

Når det gjelder imponatoreffekt så brukes i det i en del tilfeller for å kompensere for andre mangler, men det rokker ikke ved det faktum at en virkelighetsnær presentasjon på ingen måte ville oppfattes som dårlig eller kjedelig. Imidlertid skal Claopton bare låte av sin egen størrelse på et visst volumnivå. Om man skrur opp 6dB skal faktisk Clapton vokse til en gigant-clapton der i prinsippet kun størrelsen blir endret mens alt det andre forblir proporsjonalt.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Da tror jeg noe annerledes enn deg Tror 90% av all musikk blir mikset for å låte bra på høytalere det blir solgt mye av. Med andre ord microanlegg som kutter alt under/over en viss grense.
    Iallefall veldig mye "populærmusikk" som blir mikset og komprimert for å høres best mulig (dvs høyest mulig?) på radio, ghettoblastere osv.
    Et grellt eksempel på slikt er et av Ret Hot Chili Peppers siste album, Californication, det er så komprimert at det mest er vondt å høre på etter min mening.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gidder ikke lese tråden, men hvorfor ikke begge deler? Korrekt og moro. Hvis anlegget spiller nøytralt, og har gode dynamiske egenskaper, så er det moro å høre på musikk. At folk ikke skjønner dette er for meg et evig spørsmål. Hva er hifilyd?
    Lydbildet skal være:
    Stort
    Dypt
    Nøytralt
    Dynamisk
    Engasjerende
    Og dette uten begrensninger!

PK

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Ekte"

Er det greit om jeg sier "ekte"? :-D

Stemmen på vokalisten skal jo høres ekte ut, og denne skal jo være høy og kraftig som om han/hun står rett forran meg å synger.

Instrumentene skal ha den lyden de har de også, trykket av trommen og alle andre instrument skal påvirke meg like mye som om de var rett forran meg de også. Må innrømme at ingenting irriterermeg mer en for mye bass, altså falskt mye. Bassen skal jo gjerne fylle rommet, men enkelte stiller basse så mye opp at det blir kunstig i de områdene av lyden Dette kan merkes spesielt der subben tar over om den har for høyt volum, nedre delen av stemmen kan overskygge resten av stemmen

Det jeg liker blir jo vel da "hi-fi korrekt", men jeg vil absolutt ikke påstå at dette er kjedelig eller "flatt". Flatt er et sløvt anlegg med lite dynamikk og mangel på god bass.

Originalmaterialet er jo oftest helt nydelig det
    Iallefall den musikken jeg hører på da

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PKS
    Gidder ikke lese tråden,....
    synes absolutt du skal ta deg tid til å lese 4 sider når du poster et innlegg!

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange her prøver å finne definisjon på nøytral lyd og farget lyd.

Hva med denne vinklingen på definisjon.

En gitarist, vokalist, pianist og trommis. Ikke forsterkere eller annen elektronik = Nøytral lyd. Dette betyr ikke det uten dynnamik, bass eller punsch. Dette leder til akustiske toner som er veldig dynamisk.

De samme spiller nå på konsert, hvor forsterkere og elektronik er med på å dempe klangen i lokalet, høyttalere bak og på siden, slik at publikum får følsesen av å være på senen, lyden er kontant, dyp og med punsch... Hva med dynamikken? Kan nesten si med sikkerhet at den er ikke å måle seg med det som de presterer i akustiske toner.

Øverte alternativet, kan lyden spesielt fra trommer og piano høres kaldt og hardt ut. Men det er slik det skal være. Det er meget vanskelig å få dette til på et opptak til CD/LP, det kan også være uønskelig å få dette på innspillingen forde folk oppfatter dette som klinisk og kaldt. Noe lite engasjerende!?

Elektronisk musikk er ikke tatt i betraktning, for et musikk oppsett hjemme stuen som er satt opp for best mulig akustisk musikk eller konsert følelse, klarer neppe å gi den lyden som låter best til techno musikk hvor trommene er farget mot de dypere toner for å få den rette følelsen. Noe mere diffuse bass.

A.

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •