Morrofaktor eller "Hifi-korrekt"? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 86
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvordan mikses så dette? Jeg mener, det virker litt rart at enkelte i detalj beskriver hvor de ulike musikerne står i forhold til hverandre i et studio / scene..."Man kan høre gitaristen står litt lenger til venstre enn hva basisten står til høyre for vokalisten".

:?: Hva er "trikset"?
    Trikset for sideveis plassering er den lille knappen på miksebordet som heter "pan", eller panorering som det heter. Den bestemmer hvor mye av den innspilte kanalen som skal høres i hhv høyre og venstre høyttaler. Det blir som en balansekontroll på en monokanal som kobles til et stereoanlegg.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Mao. fake, men fascinerende å høre musikken slik likevel.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Med dette tar du utgangspunkt i at vi prøver å etterstrebe en lyd slik den vi får i en konsertsal. Er du sikker på at det er slik lyd vi alle vil ha til alle innspillinger?
    Nå er jo i prinsippet ordet "konsertsal" definert av at man holder konsert der, ikke av at rommet har spesielle mål eller akustiske egenskaper. Imidlertid er dette rom der man har forsøkt å ivareta en eller annen form for fornuftig egenklang fra instrumenter og utøvere slik at musikk skal låte mest mulig slik utøvere og publikum vil. Om man streber etter dette eller ikke kan man selvsagt diskutere, men det er utvilsomt referansen for dem som gjør det kreative studioarbeidet.

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ved å ta tiltak for å bedre akustikken i rommet, vil en forbedre en del av "problemene" som følger med rommet slik som comb-filtering, kanselleringer, peaker etc. Jeg kan ikke se noen ulemper med den type tweaking for å få "naturlig lyd"...... (?)
    Det har du selvsagt rett i. Akustiske tiltak hjelper, men det endrer ikke den fundamentale frekvensgangen. Man får ikke et lite rom til å virke som et vesentlig større, snarere tvert i mot.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    OK. Mao. fake, men fascinerende å høre musikken slik likevel.
    Ja, man kan kanskje kalle det fake, men nå er det heller ikke naturlig å gjengi lyd som opprinnelig stammer fra en kilde fra to eller flere kanaler, så fake blir det i grunnen uansett om man bruker kunsthode, vanlig stereomic, dobbelmic eller panorering av monomic.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målet er at jeg skal velge musikken , ikke anlegget. Klarer jeg det så skal jeg si meg fornøyd og ikke oppgradere mer (iallefall prøve)

Newcomer Sevald sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg går på en konsert og kjøper opptak av konsert etterpå. Spiller av hjemme og det låter likt hjemme. Er det då nøytralt? Tror dei fleste cd blir mikset for å låte best mulig i et nøytralt anlegg. Men jeg vil ha et anlegg som engasjerer. Kanskje feil å eie klipsch og mene at at anlegg bør låte nøytralt. Men så bruker jeg bare ketchup på dritt mat. Tror at trøkk kan komme fra et nøytralt anlegg.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sevald
    Tror dei fleste cd blir mikset for å låte best mulig i et nøytralt anlegg.
    Da tror jeg noe annerledes enn deg Tror 90% av all musikk blir mikset for å låte bra på høytalere det blir solgt mye av. Med andre ord microanlegg som kutter alt under/over en viss grense. Er så mye plater som det er dårlig kvalitet på slik at jeg heller får lyst å laste ned , men jeg gjør jo selvsagt ikke det.. :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns platene jeg kjøpte for 5-10 år siden hadde finere lyd enn de som er produsert i det siste. Kanskje tilfeldig.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Syns platene jeg kjøpte for 5-10 år siden hadde finere lyd enn de som er produsert i det siste. Kanskje tilfeldig.
    Nei, det er nok ikke tilfeldig. Desverre må man bare si, mange av dagens utgivelser er ofre av frarøvelse av dynamikk slik at de, som CFD insinuerer, skal låte best på minianlegg og mp3-spillere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange av dere har virkelig hørt hva som bor i platene deres?

Og hvordan definerer man om et anlegg er nøytralt eller ei?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannheten er at nær de fleste som har Clapton som favoritt (for å trekke ett eksempel) og søker den nøytrale lyden ville blitt skuffet over lyden dersom de hadde besøk av nettopp Clapton med sin gitar i stuen. Alt for ofte låter også de "nøytrale" annleggene med virkelighetsrealisme som målsettning langt mer "imponerende" og overdådig enn virkeligheten. Jeg tør å påstå at man da ikke kan si at de søker det nøytrale, da de dersom annlegget låt som den virkelige Clapton med gitaren ja da ville de synes annlegget spilte dårlig

For all del, musikalsk er besøk av artister nok en opplevelse, lydmessig derimot så presterer mange såkalt overdådiga annlegg så mye mer... Synes det blir feilaktig å da si at man søker det nøytrale, det som i hifi-kretser annsees som naturlig er det jo ikke og da blir alt feil...

Jeg vil si at vi alle søker en illusjon, lyd som rett og slett gjør inntrykk på oss og faller i smak.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det har du selvsagt rett i. Akustiske tiltak hjelper, men det endrer ikke den fundamentale frekvensgangen. Man får ikke et lite rom til å virke som et vesentlig større, snarere tvert i mot.
    Synes du ikke at lydbildet blir større ved bruk av absorbenter (f.eks rockwool) i førsterefleksjonene?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et meget godt poeng. Jeg har absolutt ikke noe dårlig utstyr hjemme med counterpoint monoblokker og Klipsh KLF 20 (bl.a.) men når jeg spilte en plate jeg kjenner veldig godt hos Akto på hans Avantgarde og CJ ble jeg bar blåst bakover av alle detaljene jeg aldri hadde hørt før.

Men dette er helt naturlig og en konsekvens av at Akto har et veldig godt rom, nøye kalibrert utstyr og elektronikken/høytalere koster ti ganger så mye.

Til trådens utgangspunkt vil jeg si at det er nøytralt med skyhøy morrofaktor.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og hvordan definerer man om et anlegg er nøytralt eller ei?
    Det er vel umulig å finne ut for oss forbrukere.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg vil ha eit anlegg som klarer å setje meg i den stemninga som musikken er laga for å gjere..utan å måtte stille om for kvar CD.
    Høyrer eg Dire Straits, skal rockefoten krible
    Høyrer eg Katie Melua, skal det vere nydelig detaljert
    Høyrer eg Massive Attack, skal det vere fysisk
    Høyrer eg In Flames, skal det vere brutalt og høgt

Liker god dynamikk, med litt ekstra snert i bassen, men LANGT ifrå CV!-nivå.

Newcomer Sevald sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Da tror jeg noe annerledes enn deg Tror 90% av all musikk blir mikset for å låte bra på høytalere det blir solgt mye av. Med andre ord microanlegg som kutter alt under/over en viss grense. Er så mye plater som det er dårlig kvalitet på slik at jeg heller får lyst å laste ned , men jeg gjør jo selvsagt ikke det.. :roll:
    Hvis det du sier er tilfelle, så er det tragisk. Hva med sacd og dvd audio? Kan dei bli mikset på en annen måte? Ingen som kjøre sacd på micro anlegg.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morofaktor ftw. Som metal/rock-entusiast liker jeg naturlig nok anlegg som har et snev av "PA-lyd" i seg.
    Ingenting er selvsagt bedre enn et kyndig styrt konsertanlegg. Basstromma skal kjennes langt inn i tarmen.

Jeg har sånn sett ganske feil høyttalere hjemme, men jeg bor i bygård, så har ikke godt av å ha for mye trykk tilgjengelig...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD

Eller blir de mikset slik at det låter så bra som mulig hos produsentens/lydteknikkerens referanse, alså i mikserommet? Men det vel for ofte krav om å kunne spille høyt nok på radio, alså da må dynamikken begrenses.

Mye interessant i denne tråden. Ja, egentlig er jo HiFi en illusjon men illusjonen skal lure oss så godt som mulig.

Jeg svarte nøytralt men det blir unøyaktig. Naturtrohet er mer riktig. Lydkildene skal låte så troverdig som mulig. Og instrumener/vokaler har vel høy morofaktor siden vi er så glade i musikk?

Spørsmålet er hva som gjør at vi opplever anelgg som kjedelig eller motsatt. Jeg tenker ikke på nøytral lyd eller ikke men på dynamikk, transientvillighet, hurtighet og slam i bassen. Samt åpenhet/klarhet. Et anlegg som innhar gode kvaliteter på disse områdene han da vel absolutt ha "illusjonen" om nøytral lyd?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Lugburz]Morofaktor ftw. Som metal/rock-entusiast liker jeg naturlig nok anlegg som har et snev av "PA-lyd" i seg.
    Ingenting er selvsagt bedre enn et kyndig styrt konsertanlegg. Basstromma skal kjennes langt inn i tarmen.
    QUOTE]

Konsertlyd er det værste jeg vet. Som regel grusom lyd. Men å få det trøkket i stua og samtidig "HiFi" lyd tror jeg blir svært dyrt. Men med denne type musikk er vel "HiFi" lyd strengt tatt ikke nødvendig heller, imo.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Synes du ikke at lydbildet blir større ved bruk av absorbenter (f.eks rockwool) i førsterefleksjonene?
    Jo, jeg tenkte mer på et fundamentalt dempet rom.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •