Morrofaktor eller "Hifi-korrekt"? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 86
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva slag lyd foretrekker du:

A: Supernøytral, "Hifi-korrekt" lyd

B: Litt farget, men med skikkelig morrofaktor!

Hvilken type bil foretrekker du:

A: Superriktig, "racing-korrekt" kjøreopplevelse.

b: Litt unøyaktig, men med skikkelig morrofaktor.

Tja, hva skal skal en svare? Kan ikke alternativ A ha like mye morrofaktor som alternativ B? Svarene dine er ledende basert på dine egne personlige preferanser.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser poenget.

Jeg tror du tenker på små stativhøyttalere med ti milioner delefilterkomponenter for kompensasjon av alt som kryper og går i frekvensresponsen, og et lydbilde som bærer mest preg av tilgjort detaljriket.

Nei, gi meg en høyttaler med godt og lineært fundament, realitisk og engasjerende lyd oppover, masse dynamikk og mulighet til å spille grisehøyt!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser på avstemningsresultatet at det gikk den veien jeg spådde (for meg selv) på forhånd. Mon tro om samme fordeling hadde skjedd på Hifisentralen? Neppe!

Når det er sakt: Her på AVForum skal det være plass til oss alle!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På hifisentralen så hadde denne typen undersøkelser blitt sablet ned som tørt gress under gressklipperen..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg ser på avstemningsresultatet at det gikk den veien jeg spådde (for meg selv) på forhånd.
    Mener du at høy morrofaktor og nøytral lyd er to motsetninger?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Håkon og andre har poengtert så er dette en svært så snever spørreundersøkelse.
    Jeg like at det er litt varme i mellomtonen, men ikke for mye.
    Luftig diskant og fast og hurtig bass fremfor dyp bass.
    Slik anlegget mitt spiller nå er faktisk ganske nærme slik jeg vil ha det

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Mener du at høy morrofaktor og nøytral lyd er to motsetninger?
    Nei og ja. Jeg hadde det veldig morro med mitt første Denon +CV! anlegg (1990) men nøytralt var det ikke. Og(!) jeg har det veldig gøy med mitt nåværende anlegg som er mer nøytralt enn de gamle...:-D

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ha dynamikk og stort lydbilde. micro-micro detaljer er ikke så veldig nøye på HT, det har jeg hodetelefoner til.

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helt klart morrofaktor! det skall trykke skikkelig til i bassen å spille passe høyt.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..

Jeg liker det når musikken blir engasjerende, og det kan være et vidt spekter av rette lydbilder, men det begrenser seg til noe som tyngde i bassen, men ikke boomy, og høyoppløst diskant, men ikke skjerende, og en mellomtone som kan slå til ved rette tider, men ikke skape ubalanse mellom disse tre faktorene, og miste detalje rikdomen i musikken.

Så for meg så har jakten endt på to oppsett:
    Et som rocker å trykker når det "skall", og et som flytter igjenom det meste av musikk uten at det blir kjedelig og analytisk på noen måte, bare en anerledes morro faktor.

Kanskje egentlig liker jeg det meste, så lenge det ikke blir slitsomt å høre på..

A.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si meg enig med de som plukker litt på begrepene. Kald,klinisk, nøytral osv.

For meg er det viktig at et anlegg spiller så realistisk som mulig. Er det Mari Boine skal en høre at hun trekker pusten, Er det Pantera skal en blåses bakover av trykket. Dermed blir dynamikk viktig for meg, men også alt det andre som gjør en lytteopplevelse realistisk.

Har egentlig problemer med begreper som tynn diskant, fyldig mellomtone osv. Slik begreper blir veldig individuelle og vanskelig for meg å forstå.

Men låter et anlegg som om artisten kunne vært til stede er det min type utstyr

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig med deg, Counterpointer!

En skarptromme skal høres ut som en skarptromme, og man skal høre om det er en 15" eller 17" cymbal med plast eller trestikker.
    Katie Mehlua står plantet godt oppe på scenen og man hører at det skjer ting rundt henne. Gjerne høre når hun flytter seg litt til høyre eller ser bort.

Får man instrumentene spredd ut på scenen og føler at musikerne står i rommet foran deg, så er jeg nærme midt nirvana ihvertfall.

Naboen nede i gata har vist meg en trommeslager i rommet sitt med en cd-spiller, forsterkere og et sett høyttalere.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hater at vokalisten plutselig blir femten meter høy når man skru litt med klokka på rattet. Kompensasjon er en ting - å veie opp for å komme dithen man vil. Spiller det riktig - ergo kildetro - vil det engasjere der det skal og i så henseènde være det diametralt motsatte om det er konsekvent på opptak som ikke èr nettopp det. Det er greit å høre forskjell på en strat og en Kerry King signatur guitar. Men som vi alle veit og vi fra tid til annen snubler innom så tilsvarende, noen ser ikke skogen for trær; andre hører ikke musikken for lyd. Jeg skrev en raus tråd om plate selskaper en gang, som ingen turte ta i. Navlebeskuende er vi men nysgjerrigheten er underordnet det vi tror er integritet når vi ikke vil utfordre oss selv. Men preferanser endrer seg, se på tråden til Marantz:-D

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    ..... vil det engasjere der det skal og i så henseènde være det diametralt motsatte om det er konsekvent på opptak som ikke èr nettopp det.....
    kl. 00.30 og 4-5 Corona...... det ble for dypt for undertegnede. Senga neste....

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slag lyd foretrekker du:

A: Supernøytral, "Hifi-korrekt" lyd

B: Litt farget, men med skikkelig morrofaktor!

Hvilken type bil foretrekker du:

A: Superriktig, "racing-korrekt" kjøreopplevelse.

b: Litt unøyaktig, men med skikkelig morrofaktor.

Tja, hva skal skal en svare? Kan ikke alternativ A ha like mye morrofaktor som alternativ B? Svarene dine er ledende basert på dine egne personlige preferanser.
    Tja, dette er da et høyst subjektivt emne Håkon. I mangel på noe annet valgte jeg å bruke "nøytralt" som begrep, rett og slett fordi det er utrykk som mange bruker om ett flatt lydbilde. En setning som kan dukke opp i ymse hifi-blader er f.eks "...denne forsterkeren har kanskje ikke helt korrekt lyd, men pokker så høy morrofaktor den har!"

Et eksempel på lyden jeg beskriver som nøytral og kjedelig, kan være lyden som kommer etter at man har foretatt en romkorreksjon som gir en 99,9% linjær frekvensrespons. Med noen hederlige unntak (Flageborg og Aktos tidligere oppsett), synes jeg romkorreksjon dreper spillegleden, rett og slett fordi den flater ut så mye at lyden ikke har noe særpreg. Nå skal jeg ikke spore over på å diskutere romkorreksjon, da det finnes en god (og lang) tråd om dette fra før. Nøytral er i denne sammenheng rett og slett en helt linjær frekvenskurve, kontra en med litt topper og diper som treffer den enkeltes preferanser. Dette har kommet alt for dårlig frem i undersøkelsen, men jeg håper at du og resten nå skjønner hva jeg mener med nøytral lyd. Forresten, er ikke definisjonen på nøytral noe som er lik null, dvs ikke stikker seg ut hverken den ene eller andre veien?

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Jeg vi høre på musikken, ikke anlegget.
    Før hørte eg bare på musikken og bassen. No liker eg mest å høre på høytalerene mine spille og gi meg gleder
    Selv om den gamle musikken min går igjen og igjen så blir musikken bare bedre og bedre med mest mulig korekt lyd med HØYT lydtrykk.

Til tråden vil eg si eg liker mest korekt hi-fi lyd noe eg føler eg har fått no. Men så liker eg å spille enormt høyt på musikk 100dB+ og da må bassen holde følge på alle hz. Noe som gjør att eg MÅ bruke subber

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Tja, dette er da et høyst subjektivt emne Håkon. I mangel på noe annet valgte jeg å bruke "nøytralt" som begrep, rett og slett fordi det er utrykk som mange bruker om ett flatt lydbilde. En setning som kan dukke opp i ymse hifi-blader er f.eks "...denne forsterkeren har kanskje ikke helt korrekt lyd, men pokker så høy morrofaktor den har!"
    Men kunne ikke den samme forsterkeren hatt korrekt lyd, og samtidig hatt høy morrofaktor?

Digitalforsterkere går for å være veldig ufarget. Det er kun fordommer i hifi-miljøet som gjør at folk tror at disse forsterkerene mangler "liv" og "musikkglede".

Du legger opp spørreundersøkelsen på en måte som indikerer at høy morrofaktor og nøytralitet er to motsetninger. Det er jeg uenig i.

Et eksempel på lyden jeg beskriver som nøytral og kjedelig, kan være lyden som kommer etter at man har foretatt en romkorreksjon som gir en 99,9% linjær frekvensrespons. Med noen hederlige unntak (Flageborg og Aktos tidligere oppsett), synes jeg romkorreksjon dreper spillegleden, rett og slett fordi den flater ut så mye at lyden ikke har noe særpreg.
    Romkorreksjon har en rekke bivirkninger. Et akustisk godt rom skal ikke trenge romkorreksjon. Slik jeg tolker din resonering, så vil et akustisk perfekt rom drepe spillegleden.

Nøytral er i denne sammenheng rett og slett en helt linjær frekvenskurve, kontra en med litt topper og diper som treffer den enkeltes preferanser. Dette har kommet alt for dårlig frem i undersøkelsen, men jeg håper at du og resten nå skjønner hva jeg mener med nøytral lyd. Forresten, er ikke definisjonen på nøytral noe som er lik null, dvs ikke stikker seg ut hverken den ene eller andre veien?
    Det flere ting en kan bruke for å definerer nøytral lyd; forvrengning, S/N-ratio, groupdelay etc....for å ikke snakke om rommets invirkninger på fase, reverb, decay osv osv.

Jeg tror de fleste i hifi-sammenheng sammenligner "nøytralt" med noe som ligger midt i mellom kald og varm lyd. Vi kan godt si at nøytralt = en paddeflat frekvensrespons der lyden treffer ørene våre. Men hvordan kan vi si at flat frekvensrespons = kjedelig? Skal vi slutte å kalibrere subwooferne våre, og omfavne topper/dipper/kanseleringer med glede?

En ting som er vesentlig i denne diskusjonen:
    Selve utstyret klarer jo ikke normalt å fremprovosere de toppene og dippene du snakker om som "treffer de enkeltes preferanser". Det er rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje på tide å skifte ut "nøytral" med "klinisk".
    mvh

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi slutte å kalibrere subwooferne våre, og omfavne topper/dipper/kanseleringer med glede?
    Nei, det sier jeg ikke at man skal droppe. Men, samtidig er det mange som vil ha en såkalt house-curve på suben sin hvor det som er helt i bunn ligger noen db høyere enn de øvre frekvensene. Andre her inne vil ikke ha lyd under 35hz, da de mener det er unaturlig og tåpelig. Poenget er at om man spiller av en flat kurve for 10 stykker tror jeg neppe 10 av dem synes det låter bra. Alle oppfatter de ulike frekvensene på ulik måte og mange har da også behov for å sette sammen utstyr som gir dem en frekvensrespons som låter bra i egne ører.

En ting som er vesentlig i denne diskusjonen:
    Selve utstyret klarer jo ikke normalt å fremprovosere de toppene og dippene du snakker om som "treffer de enkeltes preferanser". Det er rommet.
    Jeg har aldri tatt meg tid til å måle responsen på f.eks 2 forsterkere mot hverandre, men hvordan har det seg da slik at 2 forsterkere kan låte ulikt i samme rom? En eller annen plass i kjeden, fra signalet kommer fra kilden og ut til høyttalerene dine, vil jeg tro det eksisterer forskjeller. Når en forsterker har vesentlig kraftigere/fyldigere mellomtone enn en annen, vil jeg også tro at det er en økning i en bestemt frekvens som gjør at lytteren oppfatter forskjellen. Nå sitter ikke jeg med vitenskapelig dokumentasjon på dette, men de fleste her er vel enig i at 2 forsterkere kan låte ulikt i nøyaktig samme rom/oppsett?

Sitat Opprinnelig postet av tkr
    Kanskje på tide å skifte ut "nøytral" med "klinisk".
    mvh
    Får ikke redigert spørreundersøkelsen...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Med bare to alternativ så blir dette blir som en spørreundersøkelse om fundamentalistisk religion - Er du med eller ikke?

Det finnes mellomting av de to alternativene.
    Jeg vil ha det nokså nøytralt, tar gjerne litt farging, men ikke for mye bråk.
    Jo, jeg er enig i at dette ikke er så enkelt som svart/hvitt, men jeg valgte en simpel løsning fremfor 5-6 svaralternativer, så kan de som ønsker å utdype svaret sitt skrive her. Det er jo hele hensikten med en tråd som knyttes til en undersøkelse.

Har du forresten sett mange spørreundersøkelser her inne hvor ingen har klaget på svaralternativene? Ikke lett å behage alle gitt...

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •