Hva syns du om brukt Hi-fi utstyr?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva syns du om brukt Hi-fi utstyr?

En ting jeg ikke har tenkt på egentlig, før folk nevnte det, var at man kan kjøpe brukte høytalere og få mye lyd for pengene.

Det er nesten litt synd at jeg aldri har vurdert det, fordi både lommeboka og miljøet spares jo når man kjøper brukt.

Jeg vil jo tro det er større ulemper ved å kjøpe brukt cd-spiller/dvd spiller og forsterkere enn høytalere? Antar bare at elektronikken der blir fortere sliten enn høytalerne?

Hva bør man være obs på når man kjøper brukte høytalere feks og hvor er det størst utvalg?

Ble litt nysgjerrig på dette her nå

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt brukte høytalere og er strålende fornøyd, også nå snart 3 år etter kjøpet.

Krav jeg hadde:

Må kunne høre og inspektere høytalerene.

Strøkne, komplette
    Originalembalasje, bruksanvisninger etc
    Kvittering

Og til sist - en god pris - for min del ble det halv pris for 1,5 år gammelt høytalersett.

Har heller ikke noe imot å kjøpe brukt elektronikk.

Hvor å handle?? Her på Avforum selvfølgelig Selv om det til tider kreves fantasipriser (IMO!!) for brukt utstyr her - så finnes det virkelig gode kjøp inimellom.

Hifi-sentralen har også mye fint .
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva jeg syns? Jeg syns det er kjempesmart å handle brukt. Man får mye snadder for halve prisen rundt omkring. Eller snarere, man kan kjøpe dobbelt så fett som man i utgangspunktet hadde råd til.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Eller snarere, man kan kjøpe dobbelt så fett som man i utgangspunktet hadde råd til.
    Jaa, det er jo det jeg egentlig mente
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig Med Tom og Frode.

hvis jeg handler noe fra Avtorget eller hifi sentralen så føler jeg meg så trygg, nesten like trygg som å kjøpe nytt fra butikk. Til en viss grad..

Man får jo den forsterkeren til den prisen

Men man må bruke hodet også, det er lett å bli lurt trill rundt, derfor har jeg en policy der jeg KUN handler hvis jeg får se/prøve, eller hvis det er impuls ute å lurer så handler jeg bare

Å når jeg tenker meg om så har alle brukt kjøpene de årene vært impuls, men da ikke med gigantiske summer

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Krav jeg hadde:

Må kunne høre og inspektere høytalerene.
    Fornuftig :-)

Strøkne, komplette
    Kommer an på. Ikke hvis vi snakker kosmetisk og det gir utslag i pris. Men et strøkent eksemplar er mer sannsynlig et feilfritt eksemplar.
    Originalembalasje, bruksanvisninger etc
    Hva skal man med embalasje, annet enn for fraktens skyld. Den går ALLTID rett i søpla hos meg og jeg vektlegger det ikke ved kjøp av utstyr. Bruksanvisninger finner man som regel lett tilgjengelig på nett.
    Kvittering
    Kun interessant hvis produktet er innenfor garantitid.

Og til sist - en god pris - for min del ble det halv pris for 1,5 år gammelt høytalersett.
    Kanskje for meg viktigste parameter :-)

Ved å se bort i fra et par av de i mine øyne uvesentlige kravene over er min efaring at man kan få en noe lavere pris enn ellers. Dessuten er det lov å prute ;-)

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er man forsiktig og bruker hodet er brukt markedet en gull gruve.
    Dyrere hiend utstyr kan du få til rund 1/3 av nypris om du er heldig.

Jeg har kjøpt brukt eller byttet til meg nesten alt jeg har av elektronik og høttalere nå og har kun posetiv erfaringer.

Som tidligere skrevet her så bruk hodet og ikke kjøp om du ikke føler deg helt trygg på at persjonen du skal handle med er erlig!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktig å vite hva du er på jakt etter når du skal handle brukt.Jeg kjøper BARE brukt,og du lærer litt etterhvert hvordan du skal sile ut de værste selgerene,både på hvordan annonsene er utformet og pr telefon..
    Gå gjerne enda lenger tilbake i tid enn bare et par tre år.Finnes mye svært så oppegående utstyr fra både 70-80 og 90 årene,bare du vet hva du ser etter kan du oppnå topplyd for bare en tiendedel av prisen.
    Finnes for eksempel noen svært så gode "High End"-byggesett fra disse årene,som ferdigbygget hamler opp med det meste enda.Det hender at noen av dem er å se til salgs.Det er ikke alltid folk vet hva de sitter på,og velger å selge fordi de antar at utstyret MÅ være akterutseilet pga alder.Ikke alle som har Q-tips på badet.....
    Mvh Rune

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kjøpe nytt hifiutstyr er som å kjøpe ny bil (veldig teit), bortsett fra at med hifi får du enda mer for pengene Ingen av komponentenene du nevner forringes nevneverdig på mange år, men høyttalere er vel kanskje (i motsetning til hva du antar) det som potensielt forringes mest, spesielt hvis det ikke er kunststoff i elementene men papp.
    --
    Thorbjørn

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.

jeg startet med å kjøpe meg nytt utstyr for 5 år siden ca, har vell hatt 2 nye systemer. i de siste 2-3 årene har jeg kun handlet brukt, om man ser bort fra dvd-spilleren jeg har nå.

er utrolig hva man kan få i brukt om mn bare tar tiden til hjelp, mye av det man kjøper kan man også selge videre for samme pris man har kjøpt det for, og til og med tjene på det.

jeg er evig fan av å handle brukt

mvh
    stian

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser absolutt lite galt i å kjøpe brukt utstyr / høyttalere, selv om jeg nok ville være litt på vakt når det gjelder sistnevnte kategori.
    Kjenner du historikken på høyttalerne, så er det liten tjangs for å trå feil. Det allikevel viktigste ved høyttalerkjøp er en uansett prøvelytting.
    En høyttaler er vel den komponenten som er mest utsatt, mtp uvøren eller gal behandling, noe som ofte kan la seg avsløre ved en "prøvekjøring".

For egen del vil jeg si at jeg totalt sett har vært heldig med mine bruktkjøp så langt, og angrer ikke på de!
    Nytt ville vel "hele pakka" her, fort ha passért 150k, men har foreløpig sluppet unna med ca 1/3 av dette.
    Og vil tro at det neppe spiller dårligere tiltross for at endel av utstyret har noen år på baken!
    "Løp og kjøp", men bruk både øyne og ører!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    brukt er greit det, men bare om det er i god stand. eller veldig billig.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som andre som har svart her så er jeg også happy med bruktkjøp, spesiellt på høytalere. Men jeg ser også an både høytalere og selgere. Noen høyttalere bærer jo preg av hardt liv og enkelte merker er mer "festvennlige" enn andre. På slike høytalere ville jeg vært mer skeptisk enn dyrere og/eller "seriøse" klasser. Eiere av dyrt utstyr har oftere tendens til å passe på utstyret til perfeksjonisme. Jeg har flere ganger søkt på innlegg til en selger her på forumet for å sjekke hva slags "holdninger" jeg klarer å tolke fra aktuell selger. Mye forskjellig av hvaslags spor forumbrukerene kan legge igjen...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rapp
    Hva skal man med embalasje, annet enn for fraktens skyld. Den går ALLTID rett i søpla hos meg og jeg vektlegger det ikke ved kjøp av utstyr. Bruksanvisninger finner man som regel lett tilgjengelig på nett.

Kun interessant hvis produktet er innenfor garantitid.
    Originalembalasje beholder jeg alltid selv - kjelleren er full av pappesker

Men kan kanskje kjøpe utstyr uten originalembalasje hvis alt det andre stemmer.

Kjøp av brukt utstyr til over 5k uten kvittering er utenkelig. Hvis det ikke er noe vintage fra 70 tallet da og da skal det vel noe til at det koster over 5k?? hehe

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hæ, hva skal du med kvittering?
    mye utstyr går flere ganger i sirkulasjon på bruktbørsen. husker særlig vincent som det var et hav av i en periode.. den jeg kjøpte hadde 2-3eiere før meg.. og det kvalifiserer IKKE til lavere pris om det er det du tenker på.
    man priser etter alder tilstand og nypris.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvittering er vel en opsjon? Som man til nød kan ta vare på, om utstyret er innenfor garantitid.
    Men spiller det bedre, om den papirlappen finnes i skuffen? Neppe. ;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hæ, hva skal du med kvittering?
    Kvittering hører med synes jeg.

Det er 5 års reklamasjon på brunevarer. Viser også at det ikke er tjuvgods.

Kjekt å ha i forhold til forsikringsselskap hvis det skulle bli brann eller at man fikk innbrudd hjemme.

Jeg tar selv bestandig vare på kvitteringer - skanner de i tillegg inn og har de tilgjenglige på pcen. Har også backup av de på annet sted...

Edit: Oi - glemte kanskje det viktigste - det er selvsagt en fordel om du skal selge dingsen videre igjen hehe

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Men spiller det bedre, om den papirlappen finnes i skuffen? Neppe. ;-)
    Hehe, det var et bra argument

Da kan vi jo ta med at det kan se helt hærpa ut også - og at det kan være dyrere en nytt - det spiller jo like godt allikevel

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brann / innbrudd kan vel godt nok dokumenteres via bilder av eiendelene?
    Men nå er vi vel i ferd med å gå ganske saftig OT her?

"Kjøpe brukt" / kvalitet var vel egentlig hva det var snakk om... ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hehe, det var et bra argument

Da kan vi jo ta med at det kan se helt hærpa ut også - og at det kan være dyrere en nytt - det spiller jo like godt allikevel
    Sant!!
    Men for mange, er jo utseendet også verdt sin pris! Og det nok med rette, i WAF-sammenheng. ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •