Dempe en peak på 50 Hz??? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, ja, det var visst deg, WWII :-)

Men trenger du flere XLR-RCA overganger når du kobler til to suber enn de 2 du fikk med i pakken fra Lsound? 1 overgang inn og 2 ut, vel?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo kjøre en splitter også, dersom du bruker bare den ene kanalen dvs. like innstillinger for hver sub. Hvis ikke må du også sørge for å få signalet inn til begge kanaler, og da trenger du to overganger. Kan nøye deg med phono/jack overgang også.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En litt på siden avhandling:)

Først om Behringer:
    - har i PA verden ett frynsete rykte, grunnen er lydkvalitet og bruk av billige komponenter som gjør at de låter dårlig. Her kan det være snakk om både konverterer, IC`er som brukes, ren og skjær brukervennlighet. Støy og brum er derimot ett sjelden problem og det skal sies at det er rimlig og i forhold til pris så får man ganske mye. For band som skal ha sitt eget anlegg så er dette en god løsning, det er ikke til å komme ifra. Derimot så er det mye som låter bedre.

Kabler: Deler denne i 2, signalkabel og høyttalerkabel

Hifi folk skjønner ikke hvorfor live folk bruker billige kabler. Vi bruker kabler som er balansert, som er veldig viktig. Da kan man fint ha over 100 meter kabelstrekk uten nevneverdig tap mellom komponenter. Tenk dere litt om hvor mange kilometer kabel og printbrett, klanger, EQ`er osv lyden har vært gjennom før den kommer hjem i stua di og da skal den siste 50cm med kabel ha så mye å si!!! Ubalanserte signalkabler bør ikke ha lengre strekk enn maks 6 meter da begynner dem å plukke opp mye støy, balanserte kabler kan strekkes som nevnt mye lengre. Det er også mye av balanserte hifi komponenter som ikke har annet enn en xlr plugg inn i baken, men hvor designen likevel er ubalansert, bare gimmick og ikke noe for seg. Poenget er å ha hele kjeden fullbalansert. Kjapt eksempel på horrible forhold: 2 stk XLR - XLR kabel, 50 cm lengde for HIFI bruk til over kr 1500. Disse var laget av: Plugger standard gullbelagt Neutrik som det brukes ufattelig mye av i PA verden, koster 30 kr stk i løssalg. Kabel, klotz mikrofonkabel til 11 kr meteren. Skulle du loddet disse kablene selv hadde de kommet deg på 130 kr, i masseproduksjon koster dem enda mindre. noen som begynner å føle seg litt lurt? Digresjon, hva koster det egentlig å lage en HDMI kabel som koster over 1000 kr for 1 meter... digital kabel også både på lyd og bilde, her er det noe med funkar....funkar inte, veldig lite midt imellom ett lite issue pass på den at den er HDMI 1.3 kompatibel. Har bare med båndbredden å gjøre, slik at den kan overføre nok data!!

Høyttaler kabel: Kvadrat på kabel kontra lengde og gode gamle ohms lov er viktige parameter og en hard erkjennelse for hva kvalitet på kabel virkelig har å si. Det er mye overprisede produkter ute og går.

-Det ble også tørt nevnt i denne diskusjonen ett sted at et Berhinger aktivt filter med EQ muligheter gjorde mer for lyden enn mange dyre cd spillere osv osv. så klart det hjelper, når en forsterker kan se bare en høyttaler uten ett delefilter mellom forsterker og elementet så får man mindre hensyn å ta til faseforandringer og variasjoner i ohm som ett passivt filter skape. For de som ikke hang helt med nå, så vil det si at man har ett aktivt delefilter før forsterkerne. Ulempen er jo at man må ha en forsterker til hvert element i høyttaleren. Det er en kjent sak i PA verden at aktive system er mye bedre enn passive. BI-wireing er bare tull...vil si det samme som å bruke en tykkere kabel, Bi amping har noe for seg, da får man mer effekt totalt til høyttaleren, Aktiv deling er det beste ja, men også det dyreste.

Jeg kan fortesette i det lange og det breie, men legger vel litt av nå.

Shit inn, shit out, har du ett dårlig band så låter det dårlig uansett, godt band så er mye gjort på veien mot god lyd Deretter mikrofonplassering og type mikrofoner, og gi meg for guds skyld en god EQ og klang da skal jeg kunne begynne å trylle, selv med litt dårlige høyttalere, råtne rom akustisk sett og annet rusk og rask. og ikke vær redd for å bruke EQ for å rette opp akustiske svakheter i rommet, det gjør som sagt mye mer for lyden enn å bytte cd spiller.
    Og for de som har mulighet og penger, bygg ett bra akustisk rom først. Dessverre er det de lave frekvensene som det koster skjorta for å få kontroll på og som krever store bygningsmessige inngrep, her er en EQ en god løsning, selv om den ikke løser selve problemet og da også for bare deler av rommet(les lytteposisjon) man kan ha summasjon av lydbølger ett sted og utfasning ett annet...

Men nå har jeg kverulert nok og sporet av en masse!!!

-

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    "proffe" musikere/lydfolk advarer mot Behringer - men de bruker billigste type kabler - hvor er logikken
    Det har nok vel så mye å gjøre med byggekvalitet og driftssikkerhet som ren lydkvalitet. Det første jeg måtte gjøre da jeg mottok min nye FBQ2496 var å sende den til garantireparasjon :???: Utstyr som skal brukes i proffsammenheng bør/må være vesentlig mer robust og pålitelig, for det er nok av andre ting som kan gå galt.

Når det gjelder kabler så har Proffen sagt sitt om balansert kontra ubalansert. Hvorvidt en dyr kabel låter bedre enn en billig er en diskusjon som alle vet hvor fører hen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Det har nok vel så mye å gjøre med byggekvalitet og driftssikkerhet som ren lydkvalitet. Det første jeg måtte gjøre da jeg mottok min nye FBQ2496 var å sende den til garantireparasjon :???: Utstyr som skal brukes i proffsammenheng bør/må være vesentlig mer robust og pålitelig, for det er nok av andre ting som kan gå galt.

Når det gjelder kabler så har Proffen sagt sitt om balansert kontra ubalansert. Hvorvidt en dyr kabel låter bedre enn en billig er en diskusjon som alle vet hvor fører hen...
    Byggekvalitet var også en ting som jeg glemte nå på morgenen ja, men jeg står hardt på det med lydkvalitet også da, men her er det noe med hvordan lyden farges. Gode dyre miksere har spesielt mikroninnganger som ofte farger lyden i større eller mindre grad, noe høres varmere ut enn andre før man i det hele tatt gjør noe med EQ. Yamaha er veldig sterilet, mens Midas har en helt annen varme og følelse, her er det også mye smak og behag. Jeg har gjort målinger hvor man har 2 forskjellige digitale eq´er, stiller dem likt og det låter forskjellig og måler forskjellig. Her "jukser" produsenter for å gi sin følelse på ting, det som opplyses på EQ`en er ikke nøyaktig helt riktig for det som kommer ut. Kall det gjerne forretningshemmeligheter.

Men ting går da steike meg i stykker når det helst ikke skal uansett, også på de dyre tinga...ingenting er feilfritt!! Min skrekk er uansett trådløse mikrofonsystemer på store konserter. Det er krise med alle små og store enkameraproduksjoner som plutselig dukker opp med trådløse intervjumikrofoner som går på samme frekvenser som de vi bruker siden området som er tilgjengelig i Norge for slike mikrofoner er veldig begrenset.
    Dessverre er det noe som er veldig vanskelig å holde kontroll på. f.eks under type utearrangement som VG lista topp 20 på Rådhusplassen i Oslo, at det som oftest går bra er en utrolig porsjon med flaks!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Hehe, ja, det var visst deg, WWII :-)

Men trenger du flere XLR-RCA overganger når du kobler til to suber enn de 2 du fikk med i pakken fra Lsound? 1 overgang inn og 2 ut, vel?
    :-D

Det er 4 utganger og 4 innganger bak: 4 stk XLR in/ut og 4 stk Jack in/ut. Man har altså muligheten til å bruke Jack-RCA også. Før brukte jeg Y-ledd fra receiver og inn i de to RCA-inngangene og en sub ut pr.utgang med Jack-RCA. Nå bruker et XLR Y-ledd inn og to XLR-Y-ledd ut siden jeg har fire subber med balanserte innganger.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er en BEHRINGER FBQ2496 bestillt fra LSOUND. Så håper jeg det blir orden på kurven.

Proffen: Takk for tilbud om hjelp, men da jeg ser at flere har prøvd Behringer til Sub korrigering med hell så tar jeg sjansen. Det er begrenset hvor mye jeg vil legge i det av penger.

Til info: Romkorreksjonen i min Denon 3806 har ikke sjans til å korrigere en slik peak. Så det er nok litt mindre avvik som den i såfall retter opp. Den gjorde det faktisk verre.

Takk for hjelpen folkens:-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til

Hva bruker du av måleutstyr forresten?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radio shack og exel ark. Det syntes jeg er både enkelt og morro. Jeg har prøvd REW også men jeg syntes ikke det er like morro

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hver sin smak Synes REW er greit, blir litt lei etter den tiende målingen når man bruker regneark.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ikke å si den 200. målingen... Flytt litt på HT eller sub, juster fase, og alle alternativer må måles på ny :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker å dra ut alt som kan gjøres med tanke på forbedring i anlegget mest mulig, da jeg slipper å tenke på en ny oppgradering før det er gjort!

En enkel måte å spare penger på:-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det, men greit å gjøre det på den mest effektive måten.

REW/RS - når det gir stabile målinger (hos meg skjer det sånn ca. hvert 10.-15. sveip) - er mye raskere enn å spille av sinustoner på CD og plotte på papir, før overføring til Excel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser dere har kommet inn på måling av anlegg og frekvensrespons.
    En innvending som jeg har er at dere bare måler resultatet fra anlegget og ikke sammenligner med kilden. Det resultat du da får viser bare frekvensresponsen for akkurat der målemikken står, med de utfasninger og stående bølger som er på akkurat det bestemte stedet. Flytter du mikken så blir resultatet helt annerledes. En bedre målemetode er å sammenligne signalet som du sender inn på forsterker med det som du får ut fra høyttaler. da får du også vite noe om faseresponsen i anlegget deres som faktisk er med på å påvirke lyden i veldig stor grad. Dette er ett stort emne så går ikke mer detaljert inn på det akkurat nå da det egentlig bør være en egen tråd. For de som er interessert i det mer tekniske rundt det og i ett program som finnes både til mac og pc bør ta en titt på disse linkene:

Produsentens sider: pris ca 4000 kr
    EAW: Software > Smaart v.6

Kjapp innføring:
    ProSoundWeb | SIA Smaart Live for Beginners

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått Behringeren min.
    Jeg koblet den opp i går og justerte litt. Jeg må si at den er meget enkel å bruke. Etter ca. 1 time med prøving og feiling så fikk jeg en kurve som ligger mellom +/- 3 Db fra 20-80 Hz. Bassen ble en helt annen verden og alt som heter rommlebass forsvant totalt. Det ble faktisk så tørr og presis bass at det ble nesten litt kjedelig. Kanskje en tilvennings sak?!!
    Jeg skal prøve å justere slik at jeg får en stigning fra 80 Hz og nedover på ca. 5 db.
    Kanskje det rocker litt mere da....

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •