Hjelp til valg av anlegg - B&W og Denon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 60
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av anlegg - B&W og Denon?

Tar gjerne mot innspill på mine hjemmekinoplaner, og om disse høres fornuftige ut. Jeg er helt nybegynner når det gjelder hi-fi, men etter å ha gått fra studier til jobb har jeg både penger og lyst på et skikkelig anlegg.

Film blir det viktigste, men det vil nok også bli brukt til musikk. Da særlig rock/heavy men også noe popmusikk. Primært vil det imidlertid brukes til serier/film. (Stua er på ca 35 m2, men vi flytter trolig i løpet av noen måneder).

Tror det blir B&W pga design (særlig viktig for kona) og da jeg liker lyden i det jeg har hørt av B&W. Receiveren må ha støtte for HD-lyd, og da det kan være greit å kjøpe denne samme sted som høyttalerne (hifi-klubben) har jeg tenkt Denon.

Sitter å tenker på 2 alternativer (vil nok bli innkjøpt sammen med Playstation 3)

Alternativ 1 (som virkelig presser lommeboka):

Receiver: Denon 3808 13.000,-
    Front: B&W CM7 12.000,-
    Senter: B&W CMC 4.500,-
    Bak: B&W CM1 6.500,-
    Sub: B&W ASW610 4.800,-

Totalt for receiver og høyttalere 40.800,-
    (men kanskje er det lov å håpe på en liten kvantumsrabatt?)

Alternativet 2 (som blir billigere):
    Front: B&W DM683 10.000,-
    Senter: B&W HTM62 3.200,-
    Bak: B&W DM686 3.400,-
    Sub: B&W ASW600 5.000,-

Totalt for receiver og høyttalere 34.600,-

Håper å få hørt på begge alternativene snart, særlig for å finne ut om det første er verdt prisforskjellen. Hadde vært veldig hyggelig om noen hadde innspill/kommentarer. Jeg er tross alt helt nybegynner, og da er det kjekt å høre fra noen med mer peiling

Ingen av valgene gir vel lite for pengene, eller?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Homey Spur
    Tar gjerne mot innspill på mine hjemmekinoplaner, og om disse høres fornuftige ut. Jeg er helt nybegynner når det gjelder hi-fi, men etter å ha gått fra studier til jobb har jeg både penger og lyst på et skikkelig anlegg.

Film blir det viktigste, men det vil nok også bli brukt til musikk. Da særlig rock/heavy men også noe popmusikk. Primært vil det imidlertid brukes til serier/film. (Stua er på ca 35 m2, men vi flytter trolig i løpet av noen måneder).

Tror det blir B&W pga design (særlig viktig for kona) og da jeg liker lyden i det jeg har hørt av B&W. Receiveren må ha støtte for HD-lyd, og da det kan være greit å kjøpe denne samme sted som høyttalerne (hifi-klubben) har jeg tenkt Denon.

Sitter å tenker på 2 alternativer (vil nok bli innkjøpt sammen med Playstation 3)

Alternativ 1 (som virkelig presser lommeboka):

Front: B&W CM7 12.000,-
    Senter: B&W CMC 4.500,-
    Bak: B&W CM1 6.500,-
    Sub: B&W ASW610 4.800,-

Totalt for receiver og høyttalere 40.800,-
    (men kanskje er det lov å håpe på en liten kvantumsrabatt?)

Alternativet 2 (som blir billigere):
    Senter: B&W HTM62 3.200,-
    Sub: B&W ASW600 5.000,-

Totalt for receiver og høyttalere 34.600,-

Håper å få hørt på begge alternativene snart, særlig for å finne ut om det første er verdt prisforskjellen. Hadde vært veldig hyggelig om noen hadde innspill/kommentarer. Jeg er tross alt helt nybegynner, og da er det kjekt å høre fra noen med mer peiling

Ingen av valgene gir vel lite for pengene, eller?
    Hei. Begge oppsettene er bra. Men synes personlig DM683 spiller noe bedre enn CM7. Mye bedre mellomtone og mere driv i bassen. Så mitt valg hadde nesten falt på alternativ to. Nesten betyr at jeg hadde byttet ut HTM62 med HTM61. Da får du den samme FST mellomtonen som er i frontene. Bedre match. Hadde også hoppet over B&W subben. Den er ikke vært kronene kontra SVS. Gå heller for en SVS PB10-NSD. se link

Welcome to L-Sound!

Prisene er eks MVA

Alternativet 2 (som blir billigere og bedre)
    Senter: B&W HTM61 4.800,-
    Sub: SVS PB10-NSD 5.000,-

Totalt: 36.200

Eneste ulempen er at Denon reciveren ikke drar DM683 fult ut. Disse HT krever litt effekt. Men slikt kan supleres med eget sluttrinn senere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må jeg si tusen takk for innspill!

Er nok best å gjøre det billigste alternativet litt dyrere men bedre ved å velge HTM61 ja.

Du skriver at Denon reciveren ikke drar DM683 fult ut. Hvor merkbart vil dette være, merkes det først om det skal spilles høyt? Hadde håpet å klare meg uten eget sluttrinn...

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig oppsett. Har lyst på noe i den duren selv.
    Men hva med KEF høyttalere, de er også temmelig pene å se til.
    Et par iQ9 eller iQ7 i front. iQ6c som senter og iQ3 bak. Ser på dette sammen med Pioneer feks. LX60 receiveren, som vel ikke er i butikkhyllene enda.
    Hadde vært spennende å prøve disse anleggene opp mot hverandre, selv om det må noe sparing til før det kan realiseres for min del.

Også her er kraftressursene til receiveren en bekymring, spesielt hvis man går for iQ9, men som da-ty skriver kan man jo slenge på noe mer effekt når gryna ruller inn.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tatt meg en tur rundt omkring og lyttet på div. oppsett. Husk å ta med egen musikk.

Jeg mener det finnes mange flere høytalere der ute som spiller bedre på rock/metal enn B&W.

Dali/Triangle/Klipsch (parret med rett forsterker, kan bli litt lys/spiss)

Selv er jeg meget nyskerrig på System Audio, av disse har jeg kun hørt de dyreste modellene, men tror SA 1750 kan fungere bra på rock/metal. Den mangler endel i bunn kontra andre høytalere, men jeg bryr meg lite om den dypeste bassen.

Som nevnt ovenfor, B&W subben kan nok med fordel erstattes med en SVS sub.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler nesten at jeg maser, men det finnes så inmari mye mer enn hva hifiklubben og hificenterkjeden selger!
    Hva med en av de rimelige seriene til focal og en av de nye Onkyo reciverene?
    Personlig så hadde jeg ventet med subwoofer og heller lagt litt mer i fronthøyttallere.
    Så kan du heller spare litt i mellomtiden mens du ser etter en DD12
    Som vanlig må jeg også nevne fordelene og gledene ved bruktbørsen, fett utstyr, nesten halv pris. Eller på godt Norsk du kan ta skrittet opp fra DM serien til 800 serien og fortsatt ligge sånn noenlunde innenfor budsjett.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig med så mange tilbakemeldinger!

Problemet med andre høyttalere er gjerne ikke lyden, jeg kan sikkert finne noe jeg synes låter bedre enn B&W til samme pris, men designet.

Høyttalerene skal tross alt stå i stua, og det er ikke alt kona vil finne seg i. 5 høyttalere er mer enn hun er begeistret for.

Var derfor inne på tanken med kef 3005, som er små og ikke gjør mye av seg. Særlig større høyttalere hadde jeg nesten gitt opp, før hun kom over B&W når hun skulle rydde en katalog jeg hadde dradd med hjem. Hun likte det enkle og minimalistiske designet. (Har vist henne enkelte alternativer i samme prisklasse og de har hun ikke likt).

Ser derfor ut til at kompromisset i forhold til anlegg i stua er at dette enten blir små høyttalere som KEF 3005, eller noe større høyttalere men da i meget enkelt design som B&W alternativene. B&W alternativene må i det minste gi mye bedre lyd en KEF 3005 tenker jeg

Etter innspillene begynner jeg å få mer og mer sansen for alternativet foreslått av da-ty@online.no. Disse høyttalerene kan jeg jo få i svart også :-D

Men har et par spørsmål.
    1. Som tidligere nevnt er jeg litt bekymret i forhold til det at Denon reciveren ikke drar DM683 fult ut. Hvor merkbart vil dette være, merkes det først om det skal spilles høyt? Hadde håpet å klare meg uten eget sluttrinn...

2. Ser det er flere som mener SVS-sub gir mer for pengene. Men er det ikke litt risky å velge sub fra en annen leverandør enn B&W? Som nybegynner er min umiddelbare tanke at B&W ASW600 kanskje er mer tilpasset B&W-høyttalerene. Og jeg får vel neppe hørt på kombinasjonen på forhånd om jeg velger SVS....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Artig med så mange tilbakemeldinger!

Problemet med andre høyttalere er gjerne ikke lyden, jeg kan sikkert finne noe jeg synes låter bedre enn B&W til samme pris, men designet.

Høyttalerene skal tross alt stå i stua, og det er ikke alt kona vil finne seg i. 5 høyttalere er mer enn hun er begeistret for.

Var derfor inne på tanken med kef 3005, som er små og ikke gjør mye av seg. Særlig større høyttalere hadde jeg nesten gitt opp, før hun kom over B&W når hun skulle rydde en katalog jeg hadde dradd med hjem. Hun likte det enkle og minimalistiske designet. (Har vist henne enkelte alternativer i samme prisklasse og de har hun ikke likt).

Ser derfor ut til at kompromisset i forhold til anlegg i stua er at dette enten blir små høyttalere som KEF 3005, eller noe større høyttalere men da i meget enkelt design som B&W alternativene. B&W alternativene må i det minste gi mye bedre lyd en KEF 3005 tenker jeg

Etter innspillene begynner jeg å få mer og mer sansen for alternativet foreslått av da-ty@online.no. Disse høyttalerene kan jeg jo få i svart også :-D

Men har et par spørsmål.
    1. Som tidligere nevnt er jeg litt bekymret i forhold til det at Denon reciveren ikke drar DM683 fult ut. Hvor merkbart vil dette være, merkes det først om det skal spilles høyt? Hadde håpet å klare meg uten eget sluttrinn...

2. Ser det er flere som mener SVS-sub gir mer for pengene. Men er det ikke litt risky å velge sub fra en annen leverandør enn B&W? Som nybegynner er min umiddelbare tanke at B&W ASW600 kanskje er mer tilpasset B&W-høyttalerene. Og jeg får vel neppe hørt på kombinasjonen på forhånd om jeg velger SVS....
    SVS subben integrerer seg meget godt til de fleste annlegg. Med riktig kalibrering og plassering så blir resultatet meget bra. Har selv aldri hatt sub i samme merke som resten av annlegget. Har hatt ASW600 og den er ikke verdt prisen. Slapp bass uten futt, ikke går den dypt heller. Overpriset kontra XTZ og SVS. En XTZ kan jo også være løsningen for deg pga størrelse og utseende. Husk at SVS`n er ganske stor og ikke så fin å se på.
    Greit å ikke få kona på nakken

XTZ 99 W12 i sort pianolakk

XTZ er et hav bedre enn B&W subben. Å klatrer du opp til SVS så vil du ikke angre. Det kan vel de fleste her inn bekrefte.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det skal gå greit med 3808 og 683. Det potensielle problemet er ikke at du ikke kan spille høyt, men at lyden kan bli flat på lave volum. Men om du bi-amper frontene med 388 vil du kunne hente ut litt ekstra effekt, og jeg tror det skulle være uproblematisk. Du kan jo høre på dem på Hi-Fi Klubben og finne ut hva du synes. Er forøvrig enig i at 683 låter bedre enn cm7.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei der godt valg med høytalere, men som de andre er inne på ville jeg også godt for valg nr 2, og som de andre ville jeg også byttet til htm61 for å få samme klang i senter som frontene.
    trur også du vil få mere igjen for pengene hvis du kan gå for 685 i stedet for 686.
    når det gjelder subben så er det desverre slik som de andre sier at b&W desverre ikke kan lage subber så du får mye mere igjen for pengene med å velge noe annet. selv valgte jeg dali ikon suben til 6.5k og er veldig fornøyd men det finnes jo mye å velge mellom der også...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Jeg tror det skal gå greit med 3808 og 683. Det potensielle problemet er ikke at du ikke kan spille høyt, men at lyden kan bli flat på lave volum. Men om du bi-amper frontene med 388 vil du kunne hente ut litt ekstra effekt, og jeg tror det skulle være uproblematisk. Du kan jo høre på dem på Hi-Fi Klubben og finne ut hva du synes. Er forøvrig enig i at 683 låter bedre enn cm7.
    Hente effekt fra hvor? Det er jo akkurat samme strømforsyning til alle kanalene. De samme kondensatorene som leverer strømmen. Har prøvd dette selv uten noe positivt resultat. Det som er ulempen er jo at DM683 raser ned mot 3 ohm. Er vel ikke særlig hendig for Denon det.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

B&w

Det finnes alternativer til B&W i kino vet du

Selv ville jeg vurdert Klipsch til den oppgaven, dessuten vil 3808 gi nokk effekt til å drive dem.

Elles ville jeg gått for den rimligste B&W pakken, med en SvS subb.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS ville nok passet meg veldig bra, men med tanke på kona er det nok XTZ 99 W12 som er mest aktuell da. Alle enig i at den vil spille bedre en B&W's suber som koster 1.300,- mer?

Synes pakken begynner å bli meget spennede!

Men er litt bekymret for at det kan bli flat lyd på lavt volum med Denon 3808 / B&W 683 som noen nevner. Siden vi bor i leilighet er det vel sjelden det vil spilles veldig høyt, og derfor viktig at lyden høres bra ut på moderat volum...

Hva betyr det egentlig 683 går ned mot 3 ohm? Sier ikke en nybegynner så mye...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du har ingenting å bekymre deg for.

Denon 3808 drar B&W DM683 - uten problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Du har ingenting å bekymre deg for.

Denon 3808 drar B&W DM683 - uten problemer.
    Det kan du gjerne få lov til å utdype, siden min eneste bekymring med den etter hvert så spennende pakken er nettopp dette.

Tror uansett jeg skal prøve å få hørt Denon 3808 med både DM683 og CM7.

Foreløpig heller jeg i retning av :
    (Alt i sort)
    Sub: XTZ 99 W12 3.700,-
    = 35.000,- En langt mer overkommelig pris enn alternativet med CM til 41.000 som egentlig var over maks-budsjett.

Kunne jo kanskje oppgradert bakhøytalerene til DM685 (bare 900,- dyrere) som en har anbefalt ovenfor. Virker ikke så mye i den store sammenhengen. Kanskje jeg kan få en kvantumsrabatt som dekker inn den utgiften

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan du gjerne få lov til å utdype, siden min eneste bekymring med den etter hvert så spennende pakken er nettopp dette.
    I kveld tok jeg en tur til HiFiklubben i Grimstad - langåpent på torsdager - og spilte mine demoskiver på B&W DM683 koblet til en Denon 4308.

Det er mer å gå på, men jeg pleier å kose meg på et moderat volum.

Selv den heftigste låta til Infected Mushroom tok kroppen med storm

Hvor er din nærmeste "klubb"?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon 4308 er vel en del kraftigere enn 3808?

Bor i Bergen, så er heldigvis ikke langt til nærmeste Hi-Fi klubb. Skal samle sammen noe testmateriale og få tatt en tur og hørt på høyttalerne

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon 4308 er vel en del kraftigere enn 3808?
    Ja, ca. 10 watt - det betyr ingenting i praksis

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Banne i kjerka

Da skal jeg vel prestere det samme som å banne i kjerka på dette forumet....
    Dra med deg fruen inn på ELKJØP og kikk litt på KEF produktene der. F.eks. iq5 som fronter, iq6 som senter og iq1 som bakhøytalere supplementer gjerne med en psw 2500.
    Disse burde tilfredstille din frue.
    Ennå mere waf, imho, er KEF 5005 med htb2 sub.
    Jeg er godt fornøyd med mitt:-)
    Du kan jo også ringe serviceavdelingen og høre om de har 5300es på lager hvis vi nå skal fravike ditt opprinnelige oppsett totalt.
    Prisanslag, høytalere ca: 20k før rabatt, antar ca 17-18k salgspris.
    Hvis du tar til takke med en 5200es, ca9k
    Totalt ca 26-27k
    Og hvis du ikke liker høytalerne tar jo gjerne elkjøp i mot igjen i løpet av 30 dager ... :-)

Edit, tok en titt på fyndborsen.se og de hadde oppsettet med iq5/iq6/iq1/psw2500/5300es inkl. frakt og mva ferdig levert på døren til norge 30450 NOK, kan sikkert prutes ned en tusenlapp eller to.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Da skal jeg vel prestere det samme som å banne i kjerka på dette forumet....
    På ingen måte

ELKJØP har bare 1 målsetting - selge de BESTE produktene og merkevarene - til den laveste prisen..................og de tjener bra med penger på det

SONYs receivere er et utrolig bra alternativ.

ELKJØP - billig og bra produkter - kunnskap og erfaring om lyd & bilde - er totalt fraværende...........

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •