Hjelp til valg av anlegg - B&W og Denon? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 60
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kef Iq-appelerte ikke særlig til kona, så det blir nok ikke noe alternativ.

Har siden sist funnet et par aktuelle TV-benker til å romme herligheten, og startet litt å se på aktuelle kabler. Tror jeg heller i retning av å kjøpe noen billige kabler i starten, så kan jeg eventuelt låne hjem og teste dyrere kabler senere.

Nå gjenstår bare å få hørt på høyttalerene. Litt travelt på jobben for tiden, og til helga får jeg besøk, så blir nok ikke før over neste helg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homey Spur
    Denon 4308 er vel en del kraftigere enn 3808?
    Her er det hvertfall VELDIG viktig å høre selv. Jeg var helt innstillt på kjøpe surround reciever og front for så og senere kjøpe resten av høyttalerne. Prøvde da Denon 4308 bi-ampet (=2x280W) til B&W 683 og ble rett og slett ikke spesiellt imponert. Hørtes flatt og kjedelig ut, ble litt mer futt med en sub tilkoblet men det imponerte ikke.

Prøvde så isteden med noen forskjellige stereoforsterkere (Denon PMA-2000 og NAD M3) og det ble noe heeeelt annet! Plutselig ble det virkelig liv i høyttalerne, og CM7 overbeviste hvertfal meg i forhold til 683 med en bedre mellomtone. Bass var det mer enn nok av i begge tilfeller, selv på øredøvende volum.

Valget mitt falt til slutt på NAD C372 til 6000kr sammen med CM7, ettersom jeg ikke kunne forsvare å bruke 25.000 på en stereoforsterker (NAD M3). Denne kombinasjonen er absolutt i en annen klasse enn det 4308 klarte å prestere Bør høres...

NAD C272 (Samme forsterker som sitter i C372 men uten for-forsterker delen) kan enkelt brukes sammen med en hver surround reciever og vil gi musikken en skikkelig løft!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var egentlig det motstatte av det jeg ønsket å høre. Rakk en tur innom klubben like før stengetid rett før helga. Kona så da CM7 i wengefarge, og la straks ned veto. "Så ut som det gamle panelet som var i stua hjemme, uaktuelt".

Det må altså bli sorte B&W 683 høyttalere, er eneste hun har godtjent. Skal få tatt en tur å hørt på de i løpet av uken, og da håper jeg de lyder bra sammen med Denon 3808...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må altså bli sorte B&W 683 høyttalere, er eneste hun har godtjent. Skal få tatt en tur å hørt på de i løpet av uken, og da håper jeg de lyder bra sammen med Denon 3808...
    Forskjellen fra 683 til CM7 er ikke på langt nær like stor som fra å bruke en surround forsterker til å bruke en ordentlig stereoforsterker. Jeg må innrømme jeg gikk for CM7 hovedsakelig på grunn av utseende, liker aluminiumsdetaljene rundt elementene og generellt hele finishen Virker litt mer påkostet enn 683. Og ja, jeg gikk for 70-talls Wenge fargen

Uansett, ikke kjøp noe før du har hørt 683'ene sammen med en skikkelig forsterker. Du vil bli snytt for en knallgod musikk-opplevelse om du velger surroundforsterkern, det var hvertfall min erfaring

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at førsteprioritet er hjemmekino... må nesten ha recieveren da...

Testet du ut noe film også?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

B&W og Denon

Jeg ser dere har diskutert 3808 vs 4308 her litt. Specs sier jo bare 10 watt i forskjell. 130W x 7 vs 140W x 7. Men Hifiklubben påstår meget hardnakket at
    det er en helt annen lyd i 4308 kombinert med B&W høyttalere. Eksempelvis mener de at 3808 ikke kan drive B&W XT4 høyttalere. Noen som har noen synspunkter på dette?

Jeg mener 7000 i forskjell fra 3808 til 4308 er mye, særlig hvis du kun trenger
    en HDMI utgang.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at førsteprioritet er hjemmekino... må nesten ha recieveren da...

Testet du ut noe film også?
    hm jeg trur du får mere glede av utstyret om du kjøper en litt skikkelig stereo forsterker nå, også venter du til du har råd til både surround forsterker og resten av høytalerene før du kjøper det, og bruker fortsatt stereo forsterkeren som effekt forsterker. sånn grovt regnet kan jeg sikkert tenke meg at en stereo forsterker til 1000kr, gir like god lyd som en surround forsterker til 7-8k gjør i stereo.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mightyc
    Jeg ser dere har diskutert 3808 vs 4308 her litt. Specs sier jo bare 10 watt i forskjell. 130W x 7 vs 140W x 7. Men Hifiklubben påstår meget hardnakket at
    det er en helt annen lyd i 4308 kombinert med B&W høyttalere. Eksempelvis mener de at 3808 ikke kan drive B&W XT4 høyttalere. Noen som har noen synspunkter på dette?

Jeg mener 7000 i forskjell fra 3808 til 4308 er mye, særlig hvis du kun trenger
    en HDMI utgang.
    Av det jeg har hørt så er det mye mere "pondus" i 4308 enn i 3808..
    Jeg følte att 4308 havnet midt i mellom 4306 og A11XVA når det gjelder driv i bassen og oppløsthet i toppen.

Siste demo jeg hadde var med 4308 (bi-ampet) og B&W 804s, noe jeg syntes låt bra, men litt tynt. Tror demo-rommet til hifiklubben må ta mye av skylden der.. Men rent effektmessig så hørtes 4308 kraftig nok.. Nå vet ikke jeg hvor tungdrevet 683 er ifht 804s, men noe kjempeforskjell tror jeg ikke det er.. Forforsterkerdelen skal være betydelig mere påkostet på 4308 enn 3808, så får min del er det verdt de ekstra 7000. Skal snart tilbake får å høre på samme 4308 og Helicon-oppsett.. Gleder med :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, så om jeg tolker deg rett er ikke problemet i seg selv denon 3808 sammen med B&W 683, men at stereoforsterkere generelt er langt bedre til musikk enn surroundreceivere?

Det forstår jeg godt, men høyttalerne vil bli brukt 90% til film...

Egen effektforsterker... Tror ikke kona blir så happy om jeg skal prøve å lure inn enda en boks og mer kabler i stua...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, så om jeg tolker deg rett er ikke problemet i seg selv denon 3808 sammen med B&W 683, men at stereoforsterkere generelt er langt bedre til musikk enn surroundreceivere?

Det forstår jeg godt, men høyttalerne vil bli brukt 90% til film...

Egen effektforsterker... Tror ikke kona blir så happy om jeg skal prøve å lure inn enda en boks og mer kabler i stua...
    Hehe, sliter med det samme selv..
    Men når du først er på Hifiklubben, så kan du jo se på Lyngdorf sitt efferktrinn til 10k. (digitalt effektrinn på 200*2). Det er en liten og diskre "boks" :-D
    Lydsignaturen passer i mine ører veldig bra til b&w..

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vesentlig forskjell på Denon receiverne med og uten bi-amping vha bakkanalene, så til ditt bruk går det nok meget bra. Selv om det er samme strømforsyning så er det tydelig at høytalerne får mer strøm ved bi-amping. Forskjellen var i hvertfall som natt og dag med mine Ikon 6. Det spørs om dette skyldes at hvert utgangstrinn har egne kondensatorer eller noe lignende.

Mitt forslag til anlegg er følgende:
    Denon AVR3808 (bi-ampet på frontene) (12998,-)
    B&W ASW683 (9996,-)
    B&W HTM61 (4798,-)
    B&W ASW685 (4296,-)
    SVS PB13 Ultra (13765,-)
    alternativt SVS PB10-NSD (4990,-)

Totalt: 45853,- (37078,- dersom du går for PB10)

Du er som sagt ny i dette gamet og har derfor ikke all verdens erfaringsgrunnlag. Jeg vil derfor tro at dette vil tilfredsstille alt du kunne tenke deg av kinolyden. Det høres sykt ut å bruke nesten 14k på sub'en, men det er her kinomorroa virkelig ligger, samt at den kan brukes til å avlaste frontene i tillegg og da er det essensielt med kvalitet. PB10 vil forøvrig gjøre en meget god jobb den også, men ikke i samme liga som PB13, som er en av markedets beste suber. Jeg vil derfor anbefale å spare den ekstra tiden det tar for å få råd til PB13.

Jeg mener at dette er et av de mest kompromissløse anleggene til den prisen, uten egentlige svakheter til sitt bruk (hjemmekino innenfor prisklassen), samt at det vil fungere meget bra på musikk i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk igjen til alle for tips og råd! Senest lørdag (om jeg ikke klarer å få lurt meg unna jobben tidlig en dag denne uka) skal jeg få hørt på høyttalerne på klubben.

Problemet mitt er vel at å lytte på de (selv opp mot et par andre høyttalere) ikke nødvendigivis vil si meg så mye siden jeg er nybegynner... Har liksom ikke så stort referansegrunnlag, men har nødig lyst til å utsette kjøpet flere måneder for å få opparbeidet meg det.

Men nå høres det ut som de fleste her i alle fall mener at Denon AVR3808,
    B&W ASW683, B&W HTM61 og B&W ASW685 (riktignok med noe delte meninger omkring forforsterker/bi-amping/subvalg) vil gi et anlegg som gir mye for pengene til mitt bruk, så om jeg da i tillegg synes det høres bra ut når jeg prøvelytter det kan jeg ikke tenke meg annet enn at jeg blir fornøyd.

Er vel redd at jeg ikke klarer å høre særlig forskjell om jeg f.eks også prøvelytter 4308, mens f.eks en ansatt på klubben sier at 4308 gir langt bedre lyd enn 3808. Men om jeg ikke klarer å høre særlig forksjell er det ingen vits i å betale 7000,- ekstra for 4308 tenker nå jeg.

Foreløpig heller jeg i retning av 3808 og bi-ampe frontene som foreslått (i alle fall om jeg ikke hører stor forskjell på denne og 4308). Det gir et anlegg innenfor budsjett, og kona er nok glad for å slippe en egen effektforsterker.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ikke tro på alt selgeren sier. Stol på ørene dine. Hører du ikke forskjell, så er sannsynligheten stor for at du neppe vil "innse" at forskjellen er stor senere samme hva selgeren sier. Og forskjellen er ikke stor, det er kun snakk om nyanseforskjeller i beste fall.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er litt bekymret for at det kan bli flat lyd på lavt volum med Denon 3808 / B&W 683 som noen nevner. Siden vi bor i leilighet er det vel sjelden det vil spilles veldig høyt, og derfor viktig at lyden høres bra ut på moderat volum...
    Dette vil ikke være noe problem for deg. 3808 drar disse høytalerne bra nok for de fleste. Og med det oppsettet i bånn, finnes det jo STORE muligheter for deg å oppgradere med effekttrinn i fremtiden. Og etter du da er vant til hvordan de DM683 låter med 3808 så kanskje du da vil merke stor forskjell. Men ikke fra scratch.

Ellers vil jeg bare si meg veldig enig med noe som ble sagt tidligere i denne tråden - syns DM683 har mye mer trøkk enn CM7. Tror nok disse høytalerne er til hvert sitt bruk, og ingen tvil om at DM683 er best til heavy og pop som du nevner. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspillet! Skal høre oppsettet på klubben i Bergen lørdag formiddag, gleder meg til dette!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til... Og jeg anbefaler på det varmeste en Dire Straits-plate for å sjekke musikken i DM683 hvertfall. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk the very best of Dire Straits, får ta den med ja :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går fikk jeg omsider demonstrert pakken på klubben. En ting jeg stusset litt på var at han som demonstrerte høyttalerne fremfor bi-amping av frontene anbefalte at jeg heller brukte de pengene dette kostet til å kjøpe en dyrere kabel til hver av frontene (Dali silver til 120,- pr. m). Hva synes dere?

Nå er jo jeg nybegynner, men jeg skulle tro at mer power til høyttalerne (selv med en kabel til halve prisen) ga bedre lyd - men han påsto det ikke var nødvending med 3808...

Kan jo også nevne at han anbefalte temmelig dyre kabler, Dali silver til 120 pr meter til frontene og center + en eller annen til 75m til bakhøyttalerne. En god del mer enn jeg hadde tenkt å legge i kabler på dette tidspunktet for å si det slik...

Ellers kan jeg si at jeg likte det jeg hørte (satt der en liten time), det var sinnsykt bra trøkk i høyttalerne. The battle of Pelennor Fields fra Atter en konge lød nesten bedre enn på kino

Så langt har jeg bestilt (alt i sort):
    Denon AVR3808
    B&W ASW683
    B&W HTM61
    B&W ASW685
    SOUNDSTYLE ST310 rack
    SOUNDSTYLE SG310 shelf

Leveringstid under 7-10 dager (kanskje en uke ekstra på center'en) Dette blir knall!

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da vil jeg bare si gratulerer masse med ett knall bra hjemmekino anlegg som du vil være meget godt fornøyd med i mange år frem over
    men til det med bi amping, hvor mange meter kabel trenger du til frontene?
    han på hifiklubben har rett når han mener det at bi amping ikke er "nødvendig". dvs at forsterkeren fint klarer å levere nok strøm via 2 kanaler uten å "ta kvelden". men samtidig så er det jo en almenn sannhet at jo mere power du kjører på frontene, jo bedre kontroll får forsterkeren over høytalerene. så er det langt mellom forsterker og høytalere så i enkelte tilfeller kan jeg faktisk være enig i at det er bedre å få dobbelt så gode kabler fremfor og biampe.
    men spør om du kan få låne med deg kablene hjem så du får testet dette skikkelig, det er mitt råd...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha! Gleder meg til de kommer, gruer meg til betalinga trekkes fra kontoen :lol: Har planlagt 2 meter ledning til hver av frontene...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •