Overspenningsvern; et "must"???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 78
    Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overspenningsvern; et "must"???

Sitter her med nytt hifi og tv-utstyr til 60 lapper og lurer på om det er noe vits å invistere i eventuelt en slik kontakt med overspennings vern?

http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...01771;c:100172

Er dette nødvendig å ha?

Vil nødig at det skal smelle i høytalerne når samboeren min slår av lyset eller lignende mens jeg guffer på i stua....:???:

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel ikke slike overspenninger som ødelegger anlegget. Den sjansen er så liten at man ikke kan tenke på slikt

Det er mer lynnedslag og reele STORE overspenninger som kan komme utenfra en gang i blant. Sjansen for at noe inne i huset kan ødelegge er liten, men til stede. Men da ikke fra en lyspære...

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en utrolig billig investering for å beskytte di 60.000kr du har lagt i anlegget da...
    Å ja, det er snakk om overspenning i form av Lyn nedslag...

Om monster's OV er de beste er en annen sak, men til prisen så er det bare å kjøpe..
    Den padda du linker har jo også "strømrensker" og andre vidunderprodukter...

Det jeg ikke har sett.. er det vitale.. hvor stor overspenning kutter Monster på.? 280v.? lavere.?
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker på generell beskyttelse. Det lyner & tordner jo litt i dette landet, så for meg er det grunn nok.

Brukte bare monster sin som et eksempel, har ikke peil på disse i det hele tatt.
    Noen anbefalinger?

Tar disse bort spennings variasjoner som ved f.eks når kjøleskapet starter eller lyset slåes av?

Da kan det smelle litt i suben f.eks.

Bor i et helt nytt hus med 400v anlegg, så skal være mer stabilt enn de "gamle" boligene.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gelbear

Bor i et helt nytt hus med 400v anlegg, så skal være mer stabilt enn de "gamle" boligene.
    Det er jo også snakk om fin vern og grov vern også! Grov vernet står i sikringsskapet, uten dette så er det ikke særlig vits i finvern.

Men hvis du har 400v så er sjansen stor for at trafokretsen din har en kabel som er så lang at du ikke trenger vern i skapet.

Hovedregel for Overspenningsvern i sikringsskap er har du IT med luftstrekk så vurder det sterkt. Har du TN ( 400v ) så er det strengt tatt ikke nødvendig.

Men når det er sagt så er det en billig investering for alt av elektronikk i huset. OG det ikke alle vet er at man kan få avslag hos forsikringsselskapene hvis man installerer dette...

Det er en tråd som omhandler dette.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig overspenningsvern i inntak er også en forsikring.

Og det er ikke bare lydnedslag som fører til overspenning, ekstreme transienter kan oppstå alikevel.

Jeg som jobber med distrubisjonsnett (e-verket) har sett litt hva som kan skje, datamaskinen hjemme røyk når vi fikk en skikkelig jordfeil på høyspenten iform av uaktsom gravemaskin. For noen uker siden skulle jeg betjene en høyspentbryter som gikk istykker under betjening, resultatet var jordfeil og det røyk sikringer flere steder i nettet vårt som ikke skulle gått for å si det sånn. Regner med at en del kunder fikk litt uønskede spenninger da også.

Prøver bare å få frem hvor lite som skal til for at komponentene deres ryker, selv om man som oftest er heldig.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi!

Har foresten hatt en el-sjekk hjemme med termisk kamera & greier...fikk 30% avslag på forsikringen...

Meb er er det noen som anbefaler noen finvern som f.eks monster sine SV foran andre sine?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Men hvis du har 400v så er sjansen stor for at trafokretsen din har en kabel som er så lang at du ikke trenger vern i skapet.

Hovedregel for Overspenningsvern i sikringsskap er har du IT med luftstrekk så vurder det sterkt. Har du TN ( 400v ) så er det strengt tatt ikke nødvendig.
    Du er vel noe bedre sikret på TN-nett, men vi bygger stort sett 400V når det gjelder nye anlegg nå, dette gjelder boligfelt også og da kan kundene være bare 30-40 meter kabel unna trafo. Men jeg er litt på tynn is her nå hvorvidt det er mindre nødvendig på TN-nett. Men jeg har jo sett rare spenninger ut ifra 400V trafo også etter møte lynnedslag som man slett ikke vil ha huset

Har foresten Overspenningsvern i inntak hjemme, det har gått en gang. Vet også om flere som har måttet skifte sitt, og jeg bor i et mindre utsatt strøk for lyn.

Egentlig så kan man jo ikke sikre seg mot alt da, og jeg er rimelig sikker på at elektrikeren ovenfor har mer greie på dette enn meg Så følger man hans råd er man nok rimelig trygg.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Du er vel noe bedre sikret på TN-nett, men vi bygger stort sett 400V når det gjelder nye anlegg nå, dette gjelder boligfelt også og da kan kundene være bare 30-40 meter kabel unna trafo. Men jeg er litt på tynn is her nå hvorvidt det er mindre nødvendig på TN-nett. Men jeg har jo sett rare spenninger ut ifra 400V trafo også etter møte lynnedslag som man slett ikke vil ha huset
    Sant nok. Du er sikrere.. Og hvis kabelen er over x meter ( husker ikke i farten ) så er det bedre en noe overspenningsvern

Har foresten Overspenningsvern i inntak hjemme, det har gått en gang. Vet også om flere som har måttet skifte sitt, og jeg bor i et mindre utsatt strøk for lyn.
    Den vanligste feilen til at overspenningsvern ryker er faktisk merkespenningen på selve vernene... Det er sykt men sant. Hvis man har "feil" type overspenningsvern så tåler ikke disse at man bruker en vanlig "megger" på de engang. Som igjen betyr at en liten kortsluttning/jordfeil i huset kan knekke de. Og det skal de strengt tatt tåle

Egentlig så kan man jo ikke sikre seg mot alt da, og jeg er rimelig sikker på at elektrikeren ovenfor har mer greie på dette enn meg Så følger man hans råd er man nok rimelig trygg.
    Enig, man kan ikke sikre seg mot alt! jeg har pr.dags dato ALDRI montert overspenningsvern i noe nytt anlegg eller i eksisterende. Eneste plassen vi monterer overspenningsvern er hos bønder som har brannvarslingsanlegg og gjensidige kontroll...

Men igjen, en billig forsikring.. Jeg skal ikke gå ut som elektrikker å si at det er unødvendig. Det kan jeg ikke si som "fagmann" men jeg mener at man skal se på situasjonen der de bor...
    Jeg for min del kommer aldri til å sette inn overspenningsvern selv om jeg har IT og luftinntak

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste plassen vi monterer overspenningsvern er hos bønder som har brannvarslingsanlegg og gjensidige kontroll...
    hehe, der har du meg...
    Har sett overspenningsvern hvor alle tre har gått og finværn har gått å brannvarslingsanlegg som er sprengt av veggen, sammen med telefoner, telefonkontakter og pcer... :neutral:
    Da er det kjedelig å være forsikringstager, forsikringsselskap og de som må ordne opp, å alt det tapte på pcn.. (bilder, hjemmevideoer å slike ting)

Så farene ved lynnedslag er meget relle å lite å spøke med...
    Grovvern i skapet og et finvern i en slik padde er en god forsikring synes jeg... (men trekk uansett ut kontakten om du har mulighet, en fulltreffer i ditt hus vil brenne av alt å overspenningene kommer frem til utstyret likevell...)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel ser noen skriver at de aldri monterer overspenningsvern, mens andre igjen montere mange. I mitt område er det et krav fra stedlig tilsyn med overspenningsvern med mindre at boligen har 400 meter med kabel fra trafo. Uansett så vil man kunne ta de minste overspenningene som måtte kunne komme på grunn av feil på nett å slikt med et finvern. Når det er sagt så koster det jo mindre å få montert et grovvern en det monstervernet du linket til koster, å de pengene tjener du jo inn igjen på forsikringspremien. Vi tar fra 1500-2000 for å montere grovvern. Så vil jo påstå at det er en billig forsikring av utstyr til 60K. Når det gjelder de små spenningstransientene fra brytere,frysere etc så er eneste måten å bli helt kvitt det på å montere skilletrafo med galvanisk skille foran forsterkeren og en som blir stor nok koster nok en del den også. En ting man imidlertid kan gjøre for at det skal bli noe bedre er å sørge for at utstyret har egen kurs og ikke er på samme kurs som brytere/frysere å sånne ting.

EDIT:Ser scorpioen sier noe om dette med grovvern/finvern, og for å få de skadene som han henviser til så kan ikke overspenningsvern ha vært riktig montert. Er ikke bare å putte et OV inn i sikringsskapet, koble og så mene at alt skal virke. Et lynnedslag søker altid korteste vei til jord, derfor er det vår jobb når vi monterer overspenningsvern å sørge for at den veien vi lager til blir korteste vei til jord. Da har vi oppskrifter å følge for å sørge for at så skjer, vi må også forvisse oss om at overgangsmotstanden er bra nok.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den vanligste feilen til at overspenningsvern ryker er faktisk merkespenningen på selve vernene... Det er sykt men sant. Hvis man har "feil" type overspenningsvern så tåler ikke disse at man bruker en vanlig "megger" på de engang. Som igjen betyr at en liten kortsluttning/jordfeil i huset kan knekke de. Og det skal de strengt tatt tåle.

...Enig, man kan ikke sikre seg mot alt! jeg har pr.dags dato ALDRI montert overspenningsvern i noe nytt anlegg eller i eksisterende. Eneste plassen vi monterer overspenningsvern er hos bønder som har brannvarslingsanlegg og gjensidige kontroll...

...Men igjen, en billig forsikring.. Jeg skal ikke gå ut som elektrikker å si at det er unødvendig. Det kan jeg ikke si som "fagmann" men jeg mener at man skal se på situasjonen der de bor...
    Jeg for min del kommer aldri til å sette inn overspenningsvern selv om jeg har IT og luftinntak
    Jeg må at jeg er litt interessert i dette temaet egentlig. Her har vi kablet anlegg (IT) og minst 300 meter til trafo vil jeg påstå. Når overspenningsvernet røyk vet jeg ikke, sjekker ikke hver dag liksom Men det har ihvertfall gått og ble skiftet, men det overlevde når datamaskinen røyk. Så nå er finvern satt opp itilegg. Synd at det er gammel installasjon som mangler jording, ellers hadde jeg hatt flere finvern.

Men som du sier, bønder. Her er det gjensidige og brannvarsling som er årsaken til at vernet kom i første omgang

Hmm, at feil overspenningsvern blir satt inn har jeg ikke tenkt på. Det var jo litt interessant. Må vel opp på mørkloftet en gang jeg får ånden over meg nå

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm....ble ikke helt klok på om dette er noe vits å innvistere i? (finvern)

Mener jeg har grovvern i skapet, skal sjekke.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm....ble ikke helt klok på om dette er noe vits å innvistere i? (finvern)

Mener jeg har grovvern i skapet, skal sjekke.
    Det er det som er så fint

Har du ikke grovvern er det ikke vits med finvern. Kan i verste fall få motsatt effekt.

Har du grovvern og har jording! det er alfa omega... så er det vits, selv om jeg aldri kommer til å bruke det

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm, at feil overspenningsvern blir satt inn har jeg ikke tenkt på. Det var jo litt interessant. Må vel opp på mørkloftet en gang jeg får ånden over meg nå
    Spenningen de tåler er for liten.... Dette kom etter at man fikk nye krav om installasjonsverdier på jordinger og slikt.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det som er så fint

Har du ikke grovvern er det ikke vits med finvern. Kan i verste fall få motsatt effekt.

Har du grovvern og har jording! det er alfa omega... så er det vits, selv om jeg aldri kommer til å bruke det
    Hmm...er i allefall en fancy stikk-kontakt

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...er i allefall en fancy stikk-kontakt

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg må ta en diskusjon på dette med grov, mellom og finvern på kontoret i morgen...
    Spenningen de tåler er for liten.... Dette kom etter at man fikk nye krav om installasjonsverdier på jordinger og slikt.
    kravene fører til bedre jording... Hvordan kan dette ha negativ innvirkning på et normalt vern gokjent for IT.? Forklar i dybden om du orker..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Tror jeg må ta en diskusjon på dette med grov, mellom og finvern på kontoret i morgen...

kravene fører til bedre jording... Hvordan kan dette ha negativ innvirkning på et normalt vern gokjent for IT.? Forklar i dybden om du orker..
    Ikke at jeg vet akkurat hva (var det Svante?) mente med dette, men man kan vel si at etter at bransjen ble pålagt å dokumentere hva den har gjort så er det faktisk en del fagfolk som har begynt å gjøre jobben sin, også i henhold til dette med jording. Så det er vel muligens de kravene som fører til bedre jording, der vi før dro rundt å slo ned et jordspyd i sanholdig jord for å jorde innstallasjonen slår vi i dag net et sted mellom 4 og 15 for å kunne dokumentere at overgangsmotstanden til jord er god nok. Således så har kravene ført til bedre jording. At det finnes/har vært vern med både feil merkespenninger og dårlig kvalitet på markedet kan vel ikke være noen overraskelse for noen, sånn er det jo i alle bransjer. Dog så har jo kravene også her vært med å bidratt til at ting blir bedre, da alle ledd også her må dokumentere vernet. Jeg kan derimot ikke svære hva han mener gir negativ virkning med at jordingen er blitt bedre, men jeg husker jeg var på et kurs med en av norges fremste eksperter på dette området. Han fortalte en historie om et anlegg som skulle sikres, det ble jordet etter alle kunstens regler. Konsekvensen ble at denne innstallasjonens overgangsmotstand ble mye bedre en den som var på kraftlagets trafo slik at når lynet slo ned så dro det gjennom 4 km med kabler før det slo ut i denne innstallasjonen. Som jeg sa tidligere i tråden så er det vår/elektrikerens jobb å sorge for at lynet/overspenningen finner raskeste vei til jord, og det er av vesentlig betydning at vernet vi innstallerer er korrekt for innstallasjonen det skal monteres i, samt at vi monterer det korrekt.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke misforstå meg! det er bare at man før hadde 250v på installasjonstesten men nå har vi 500v og overspennigsvernene før var 250v "Merkespenning" mens de nå er høyere..

JEG ER IKKE IMOT DE NYE KRAVENE OM JORDING!!!! IKKE MISFORSTÅ!!!

Det er ikke negativt!!!!!!!!!!!!!!!! for all del, det er kun på grunn av merkespenningen på vernet å gjøre!! ikke noe annet!!!!!!

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •