Overspenningsvern; et "must"??? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 78 av 78
    Newcomer baabernt sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gelbear
    Har pratet med en del elektrikere hær jeg bor & ingen har peil på om hva/om man trenger. Så det kan virke som dette ikke så veldig kjent i allemanns land. Litt derfor jeg startet tråden...men er ikke blitt så mye klokere
    Det er ikke så rart, det er et 'svart hull' for mange i el-bransjen, både elektrikere og installatører. Men det er en del gode på leverandørsiden (og jada, jeg har jobbet for en av dem, derfor min spisskompetanse på området).

De 'beste' leverandørene på dette er sannsynligvis OBO Bettermann, Phoenix og Dehn. De er spesialister på området, og utvikler og produserer alle typer vern.

Og igjen ja, jeg har kombivern (grovvern/mellomvern) ved inntaket og finvern foran utstyret mitt - så jeg er sikret!

:-D

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har blitt fortalt av kyndig personell at overspenningsvern på ujordet stikkontakt gir ca 40% effekt av vernet, med andre ord, overspenningsvern har langt fra ubetydelig effekt på ujordet utstyr også.

Har nå :
    : Grov/Mellomvern i hovedinntaket.
    : Finvern på hver enkelt kurs.
    : Et lass med overspeningsvern og varistorer på brannvarslingsanlegget (større anlegg)
    : Telefonvern på telefonkabelen før splitter til adsl/tlf. (får ofte inntrykk av at det er i telefonkabelen overspenningen kommer)

Men, skal jeg likevell investere i en strømpadde å ha på pcn å på anlegget..?

Hva er denne strømrenske funsjonen å hvorfor finnes det ikke noen osilioskopsmålinger på at dette fungerer....?
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel egentlig inn og kommentere her igjen. Vi har diskutert dette litt på jobben, og konklusjonen vår er at et finvern plassert på stikkontaktkursen har ingen effekt i et ujordet uttak. For å forstå hvorfor så må man vel vite hvordan et overspenningsvern fungerer. Et overspenningsvern fungerer på en slik måte at en eventuell overspenning som måtte komme i anlegget vil detekteres og vernet vil øyeblikkelig legge denne spenningen til jord for på denne måten lede den hurtigst mulig unna og bort fra innstallasjonen. Ergo har man ingen jordforbindelse så får man heller ikke ledet dritten bort. Dog at det kan finnes overspenningsvern med innebyggde filtre som muligens kan ha noe effekt, ja det kan være en helt annen sak.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    Ergo har man ingen jordforbindelse så får man heller ikke ledet dritten bort. Dog at det kan finnes overspenningsvern med innebyggde filtre som muligens kan ha noe effekt, ja det kan være en helt annen sak.

Det samme som vi på "min jobb" sitter tilbake med... Den eventuelle effekten er at vernet "fjernet litt støy" det vil si at det blir ødelagt..

Eller noe slikt..

Bra vi tar en liten razzia i alle tråder som handler om strøm ikveld

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vi må jo razzere litt ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stemmer

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener det var noen som kalte seg lynvernspesialisten som hadde et kurs, hvor det med ujordet stikk ble diskutert...

At overspenningsvern har null effekt på ujordet stikk er og forblir TULL.

Går spenningstransienten over Xantall volt vil varistorenE gjøre jobben mellom faselederne selv om jord ikke er tilkoblet... Med andre ord man får vernet kun mellom L1-L2, å da ikke L1-jord, L2-jord, som kan sies å gi 33,3% beskyttelse...

Men det er mange måter å lage overspenningsvern på, des dyrere vernet er, des bedre og mere momentante utløsning vil delene i vernet gi...
    Skal man ha det beste må man se etter vern med transorber i stede for varistorer....
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vi har jo ikke bestemt påstådd at det var slik som vi sier. Vi sier bare hva vi har ressonert oss frem til på jobben. Jeg har forøvrig også vært på kurs med "lynvernspesialisten" Han er vel kanskje norges fremste ekspert på området, uten at jeg kan huske at vi snakket noe særlig om finvern på ujordet kurs. Må vel muligens finne frem noe kursmateriell igjen ;-)

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet fremdeles ikke om jeg blir noe klokere på dette

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gelbear
    vet fremdeles ikke om jeg blir noe klokere på dette

Det er ikke så lett heller

Hovedkonklusjon:

Finvern og Grovvern Sammen!! det hjelper ikke med finvern UTEN groven

Jordet stikkontakt er et must!!!

:-D

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så hvis jeg har jordet stikk=grovern?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grovvern settes i skapet!

finvern settes i en jordet stikkontakt

Da er du i mål

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakka litt med sjefen min om dette, og han meinte at om eg satte eit finvern på ein stikk i begynnelsen av kursen så skulle den være med å beskytte resten av kursen. Stemmer dette, eller må eg ha finværn på kvar einaste stikk som går til stereo/data? Eg har grovvern i skapet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Snakka litt med sjefen min om dette, og han meinte at om eg satte eit finvern på ein stikk i begynnelsen av kursen så skulle den være med å beskytte resten av kursen. Stemmer dette, eller må eg ha finværn på kvar einaste stikk som går til stereo/data? Eg har grovvern i skapet.

Stemmer dette.. Til en viss grad. .dette vernet beskytter så og så mange meter eller noe slikt..

jeg er ikke helt sikker på dette

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Stemmer dette.. Til en viss grad. .dette vernet beskytter så og så mange meter eller noe slikt..

jeg er ikke helt sikker på dette
    Hørres bra ut. Får kjøpe eit finvern eg da. Greit å beskytta utstyret litt da det begynner å bli verdt eindel. Men på ein anna måte så blir vell alt erstatta ved skade gjennom forsikringa. Så kanskje det hadde vore lika greit med eit lite nedslag iblandt? hehe...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Hørres bra ut. Får kjøpe eit finvern eg da. Greit å beskytta utstyret litt da det begynner å bli verdt eindel. Men på ein anna måte så blir vell alt erstatta ved skade gjennom forsikringa. Så kanskje det hadde vore lika greit med eit lite nedslag iblandt? hehe...

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vern er kun bra så lenge man blir kvitt den skadelige energien i en puls - f.eks lyn. Den beste måten å gjøre dette på er å lede denne til jord, som de fleste overspenningsvern gjør. Energien "forsvinner" mot jord og problemet er løst.
    Mye verre er det om man ikke har jord tilgjengelig - da må energien omsettes på annen måte = Varme. Dette tar tid og er krevende på andre måter rent fysisk.
    Denne type værn er mye dårligere enn den som kan "transportere" energien til jord, uansett alle andre betingelser.
    Så konkluasjon: Godt vern = god jordforbindelse
    Alle andre = middels vern.

Hva som er godt nok er en helt annen diskusjon, det kommer an på situasjonen. Når det gjelder lyn så er Ørlandet værst i Norge med flest dager med lyn per år. Selv har jeg en Kunde på Langhus som hadde 3000 lynnedslag per time for noen år siden.
    Hva som passer for deg er ikke sikkert - vurder risikoen før du bruker penger er mitt råd.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Er ingen elektriker, men jeg mener å ha lest at du må kjøpe et overspenningsvern/finvern som er tilpasset ditt el.nett f.eks it-nett.
    De fleste av disse vernene på markedet er ofte konstruert for det europeiske el.nettet og ikke it-nettet som er det mest brukte nettet i Norge. Så mitt råd til deg, er at dersom du har it-nett så kjøp et forsikringsgodkjent finvern laget for Norge så er du ihvertall sikker på at det er tilpasset ditt el.nett. Dette har vel litt med måten det er jordet på osv. Er vel litt spesielt da det gjelder overspennningsvern/finvern osv kontra en valig cd spiller.Sjekk sikringskapet ditt om hva det står der.
    Dersom det er noen elektrikere her så vær vennlig å rett meg hvis dette er feil, gjerne med en begrunnelse!
    Mvh

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •