Front HT som senter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Front HT som senter?

Jeg lurer på om noen har erfaringer med å bruke gulv høyttalere som senter HT? Da medregnet at det er samme merke og serie som frontene...

Og har det noe å si hvilken Ohm senter er i? Kan jeg paralellkoble to HT til å spille som senter uten at det blir forskjellig lyd i forhold til frontene?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke være noe i veien med å bruke samme ht til front og senter. Jeg ville brukt "pre-out center" og koblet til en effektforsterker til de som skal være senter.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Skal ikke være noe i veien med å bruke samme ht til front og senter. Jeg ville brukt "pre-out center" og koblet til en effektforsterker til de som skal være senter.
    Enn hvis jeg for tiden ikke hadde noe effektforsterker, og paralell koblet et par HT som senter, vill det vært stor forskjell i lyden?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Enn hvis jeg for tiden ikke hadde noe effektforsterker, og paralell koblet et par HT som senter, vill det vært stor forskjell i lyden?
    Du kan i værste tilfelle få en dempning i diskant området på 6dB om du bruker 2 like høyttalere.
    Ville heller brukt 1 høyttaler som senter...

Ingen ting er bedre en 3 helt like høyttalere som front å senter.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Du kan i værste tilfelle få en dempning i diskant området på 6dB om du bruker 2 like høyttalere.
    Ville heller brukt 1 høyttaler som senter...

Ingen ting er bedre en 3 helt like høyttalere som front å senter.
    Genialt! Takker :-D

Men for å gå litt OT, hvorfor spiller ikke da senter høyttalere som tilhører samme serie like dypt som frontene i samme serien? De fleste spiller jo bare ned til 50-60 HZ, noe jeg synes er rart siden det er potensiale for mye bass i senter kanalen fra forsterker, jeg fikk auto-sikringa til å slå inn når jeg så "cranck", den scenen hvor han skyter en kar i bakhodet med pistol med lyddemper... da hadde jeg bare 3/4 guffe og elementene i senter'n nådde meg nesten i sofaen :-D
    Var dødssikker på at jeg hadde sprengt sentern, men den gang ei... Hadde jeg hatt en senter som gikk dypere hadde det vært gøy!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig godt spørsmål. Jeg er av de som mener at senter er kraftig undervurdert. Jeg har tenkt å bygge en sub som skal avlaste min lille senter i de lave frekvensene. Jeg tror plassmangel er en av grunnene til at sentere er forholdsvis små. De fleste må finne plass over eller under en tv og da kan man ikke ha for store sentere. Heldigvis finnes det unntak.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Veldig godt spørsmål. Jeg er av de som mener at senter er kraftig undervurdert. Jeg har tenkt å bygge en sub som skal avlaste min lille senter i de lave frekvensene. Jeg tror plassmangel er en av grunnene til at sentere er forholdsvis små. De fleste må finne plass over eller under en tv og da kan man ikke ha for store sentere. Heldigvis finnes det unntak.
    Der er jeg helt enig! Senter bør jo spille med god pondus for at det skal bli skikkelig realisme i sakene! Men jeg liker f.eks Klipsch sin RC-64 senter, den med en SVS tube-sub burde kanskje gjøre susen? Den er ihvertfall ikke liten, og ikke så dyr heller....

Newcomer s-wiuls sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Drar liv i denne tråden igjen :)

Noen som har prøvd dette?
    Leker litt med tanken selv.

Eks: Vurderer Dali lektor til frontrekke i mitt kommende kinorom. Da lektor 6. Problemet er at jeg synes lektor senteren blir liten og svak i forhold!
    Er jo senteren som spiller mest av filmen.
    Tanken min er da og kjøpe en singel lektor 6 og legge under lerret som senter...
    I hodet mitt virker dette som en kjempe ide! Helt lik lydsignatur på frontrekka...

Eller er det noe jeg glemmer og ta hensyn til???

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senteren er jo blitt noe alle må ha men likevel en "afterthought". Grunnen er at senteren gjerne ikke skal være så stor, naturligvis, dette gjør mange sentere nesten ubrukelige.
    Som skrevet er senteren den mest viktige faktisk, men grunnet plasering midt på veggen må den likevel tunes før den yter optimalt, derfor bruker noen egen sub til senter, da kan man ha en mindre senter og samtidig få maks. ytelse.
    Som før skrevet, ingen senter er bedre enn en dårlig senter mener nå jeg.
    Ellers enig med Jens123.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Klipsch RF-82 hvor jeg har laget ny baffel og flyttet/snudd diskanthornet slik at det står samme vei som hornet på frontene. Synes i grunnen det virker rimelig greit
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm ! Meget interessant tema syns jeg.

Har jo Ikon Vokal 2 senter. Jeg synes det er en god senter mtp pris/ytelse/størrelse, men har ikke hørt noen andre så lite å sammenligne med. Men som størrelsen tilsier er det jo ikke noe "trøkk" fra denne føler jeg?

Så ble meget nyskjerrig på å bygge egen liten sub til senter. Den må da nødvendigvis kobles på samme kanal? Kan det være en aktiv variant hvor man bare sender signal fra pre på reciever og lar senter være koblet som den er? Evt bygge ny senter å bruke diskant biten fra vokal 2? Tips ?

Har ikke peiling så må spørre

Takk for lånet!

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo også bruke en sub med høynivå innganger, da bare kobler du høyttalerkablene via subben.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil dra det så langt som å si at senterkanal bør være samme høytaler som høyre og venstre. Ideelt sett bør man få alle tre diskantene på samme linje, gir et mye mer sømløst bildet mellom LCR.

Stort sett det jeg har hatt av senterkanaler før syntes jeg har vært for puslete i forhold til høyre og venstre kanal. Nærmeste jeg har vært er LS serien til JBL, men dog ikke like bra som tre like.

Klok av skade fra middelmådige senterkanaler har jeg helgardert meg med en senterkanal på 92kg Er selvfølgelig i god selskap sammen med identisk høyre og venstre kanal.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Jeg vil dra det så langt som å si at senterkanal bør være samme høytaler som høyre og venstre. Ideelt sett bør man få alle tre diskantene på samme linje, gir et mye mer sømløst bildet mellom LCR.

Stort sett det jeg har hatt av senterkanaler før syntes jeg har vært for puslete i forhold til høyre og venstre kanal. Nærmeste jeg har vært er LS serien til JBL, men dog ikke like bra som tre like.

Klok av skade fra middelmådige senterkanaler har jeg helgardert meg med en senterkanal på 92kg Er selvfølgelig i god selskap sammen med identisk høyre og venstre kanal.
    Om man kan kjøre akustiskt lerret i et dedikert rom ja helt enig.
    Men er jo ikke alle som kan det og må f.eks kombinere kino annlegget med ei 'normal' stue, ikke alltids mulig eller ønskelig og sette en full size gulvhøytaler foran eller bak tven :-P

Nå tror jeg jo selvsagt ikke det er det du mener heller og har man et dedikert og stort nok rom så bør vel alle kanaler være så like som mulig.

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ingen kommentar til forslaget mitt...

Sitat Opprinnelig postet av s-wiuls
    Noen som har prøvd dette?
    Leker litt med tanken selv.

Eks: Vurderer Dali lektor til frontrekke i mitt kommende kinorom. Da lektor 6. Problemet er at jeg synes lektor senteren blir liten og svak i forhold!
    Er jo senteren som spiller mest av filmen.
    Tanken min er da og kjøpe en singel lektor 6 og legge under lerret som senter...
    I hodet mitt virker dette som en kjempe ide! Helt lik lydsignatur på frontrekka...

Eller er det noe jeg glemmer og ta hensyn til???
    Her var det mange meninger. Men ingen direkte svar eller kommentar pa min tanke... :-)
    ?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du kun skal legge den får du et lite problem med at bass/mellomtone ligger på den ene siden av diskanten. Kan få et litt "skjevt" lydbilde. Derfor flyttet jeg på den ene bassen i Klipschen og snudde hornet slik at den ser med ut som en dedikert senter.

-ferdig-montert-jpg
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Dersom du kun skal legge den får du et lite problem med at bass/mellomtone ligger på den ene siden av diskanten. Kan få et litt "skjevt" lydbilde. Derfor flyttet jeg på den ene bassen i Klipschen og snudde hornet slik at den ser med ut som en dedikert senter.

-ferdig-montert-jpg
    linj
    Men hva om du hadde flyttet tvbenken og satt en lik høyttaler som fronter stående?? Fått diskanten på linje med fronter som mange sier er veldig bra... ?? Du hadde jo nesten fått plass... Kanskje hevet lerret noen cm...

God ide???

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slik...

Får lyden nærmere bilde også...

Lurer veldig på denne løsningen på mitt rom som skal bygges til sommeren...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik det er i dag så er lerretet senket nesten helt ned til senteren, men ideelt sett så hadde tre stående vært en bedre løsning.
    Det absolutt beste ville nok ha vært lydtransparent lerret og stående høyttalere bak, men praktiske årsaker gjør at det ikke er aktuelt her.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •