Hvor skal jeg plasere mine di-poler??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor skal jeg plasere mine di-poler??

Hvor skal jeg plassere mine Magnepan'er

Har to muligheter til å plasere mg'ene, når de kommer til onsdag..

Tok mine mål i Cardas Audio.. Synes høyttalerne kommer så utrolig nærme sitteposisjonen.. Testet på de jeg skal få Magnepan, som er di-pol

Målene er enten..

1)
    B: 423cm og H:238cm

da får jeg 116,75cm fra sideveggene og 147,08cm fra ut fra bakre vegg..

Da har jeg 200cm frem til sofa'n..

bak er kommer en ovn, og en støttestolpe til peisen over, som gjør at sofa'n ikke kan plaseres der, men det er da 380cm til den andre kortveggen (altså bak hode\sweetspot
    __________________________________________________ ______
    alt. 2)

Plasere dem i ene hjørne på langveggen. (finner ikke kalkulator til dette)

Da har jeg ca. 350cm i bredde og 423cm i lengde, men en vegg rett bak sofa'n\sweetspott..

Hva tror dere er best, til mine di-poler?

På begge oppsettene så er det vindu i vegg bak høyttalerne, men på alt.1 er det 100cm med opp til vinduene, og på alt. 2 er det 147cm opp til vinduene..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan eksperimentere med 1/3, 1/5 eller 1/7 inne i rommet først, men, da et par kommentarer.
    Nu nevner du at med Cardas metoden kommer de veldig tett på deg. Jeg skjønner at du mener det, men, vent, prøv det først.....jeg tror du vil blive veldig overrasket. Husk, ikke plasér lytte posisjonen inntil bakveggen..., ved å spille en konstant basstone og bevege deg fra bakveggen og gå fremover vil du skjønne hvorfor.
    Du må ta fatt i rommet med målebåndet, hvor bra en høyttaler kan spille dér avhenger av om den spiller på lag med rommet. Feil plasering og du må til å velge hvilket kompromis du kan leve bedst med.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr at du har mest tro på alternativ 1?, så får jeg se hvor langt i fra veggen ht kommer til å stå, jeg skal ha ett bord (kompromis med min kone) mellom høyttaler og sweetspot, vil det skape store problemer?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen??

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del lesestof her :
    Magnepan MG 12 Reviews at AudioReview.com
    Magnepan MG 12 Loudspeaker Review
    Samtidig et tips om du vil prøve de på den lange veggen, fra Cardas Audio :
    Long Wall Placement Formula
    Q.) I wish to try my Maggie 1.6QRs along the "long" wall in my listening room. The long wall is 250" in length (20'10"). The short (side) wall is 170" in length (14'2"). If I follow your placement protocol, the center of the 1.6 woofer panel would be 69" from the side walls (250" x .276) = 5'9", which means the woofer centers would be 112" (9'4") apart.

However, if I follow the protocol vis-à-vis the back wall, the center of the woofers would be 250" x .447 = 111.75" = 112" (9'4") from the back/long wall. But the room is only 170" (14'2") deep along the side/short wall. Thus the Maggies would be in my lap. This cannot be, can it?

A.) The room setup formula is optimized for lengthwise setup in a rectangular cuboid and often cannot be applied with the speakers firing across a room or in a cube shaped room. However, most aspects of the formula can be realized if the two major periodic interfaces of the speakers are graduated in a ratio of 1.618 to 1. In other words, pick a speaker to side wall or speaker to rear wall position and multiply by either 1.618 or .618 to determine the other measurement. - George

George Cardas spilte selv på modifiserte Maggie 3,6.....

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.. merker nå at jeg ikke er så stødig i engelsk:roll:

Med plassering alt. 2 langvegg, hvordan tror dere jeg skal sette mine mg'er?

Har veldig lyst til alt. 1, da jeg kan utnytte rommet bak meg også som er på over 3 meter, men med å dra høyttalerne 1,50 fra frontvegg, så synes jeg 2 meter til sweetspot er lite da det bl.a ska være ett bord i mellom..

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nesten bare prøve imorgen, sweetspot er kanskje et annet sted for dig...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •