Oppgraderingsspøkelset egentlig svekka hørsel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgraderingsspøkelset egentlig svekka hørsel?

Først må jeg få innrømme at jeg har merka tendensene hos meg selv. God råd og andre bekvemmelige grunner gjør at anlegget stadig tilføres nytt utstyr. For tiden har jeg rør-forsterker, Music Angel KT88, og Yaqin rørbuffer på bestilling fra Hong Kong. Men jeg ser jo hvor langt det går an å "drive det".

Noen har oppgraderingsspøkelset på jevnlig besøk (meg?) mens andre grenser mot "avvikende" adferd som sære nisjeinteresser med spesiele lydmedier (kasett, høretelefoner) og merke-fetisjisme som følge (alternativaudio.com/hifisentralen.no). Nå vil jeg slett ikke hverken henge ut, eller oppfordre til sjikane av hverken nettstedene, "avvikene" eller de som vanker der, frekventerer sjøl stedene. Saken er den at et særlig spørsmål pleier å dukke opp når temaet kommer inn på tvangshandling og oppgradering.

Saken:
    Foruten generell livstrøtthet og sansemetthet, hvor mye betyr det at hørselen rett og slett svekkes med årene? Spørsmålet høres kanskje ut som et innlegg i Dusteforbundets forum. Likevel våger jeg påstanden om at dette har noe med oppgraderingsgjenferdet å gjøre.

En god løsning er å spille musikk fra den gang interessen for musikkanlegg og lyd festa seg, finner jeg ut. Trekke fram gamle helter, rett og slett. Gjerne også musikkstiler og -uttrykk som møter motstand. Tror heller ikke det er lurt å kvitte seg med gammelt anlegg.

Hørselssenteret trenger mosjon og aktivitet som alt det andre fysiske. Dermed kan suget etter lyden av det gode, gamle anlegget plutselig komme tilbake fordi smaken "har gått seg til" (jfr. uttrykket `musikksmak`). Har man kvitta seg med gammelt utstyr tolker man det eksisterende lydbildet som "ikke riktig/for spisst/etc", ettersom det er umulig å gjenskape den gamle lyden. Dessuten er vel ingen lydkarakter/-bilde `riktig` i betydning av `riktigere enn ...` .

For min del kommer jeg til å beholde Cerwin-Vega!ene mine (V 12F), sammen med kondensatorforstere og annet materiell av tidligere generasjoner (deriblant en stor stygg Denon POA-2400, 2x200V). Variasjon og et langt og aktivt lyttende musikkliv er 1.-prioritet. Heller enn å høre ørekrattet gro.

Ha en god helg!

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare på overskriften:

Hvis man oppgraderer kun for å spille høyere så skyldes det nok svekket hørsel..

Hvis man oppgraderer for å spille penere så vil jeg påstå at det skyldes bedre hørsel...

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hørselen svekkes med årene. Spesielt evnent til å høre høyfrekvente toner.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    No kidding...

Skal ha en bra dag for å høre noe over 13,5 kHz jeg iallefall.
    Skylder på gjentatte ørebetennelser da jeg var barn/ungdom.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Følsome ører jeg, faller av på 16-18khz. Og merker godt ubehagelig lyd.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper folk oppgraderer etterhvert som de ser hvor de vil med sin musikk/lyd smak...
    Men de fleste oppgradere vel etterhvert som årsintekten stiger, "raffinert" utstyr koster dertil raffinerte kroner på konto..
    (eventuelt godkjent kredittsjekk fra hi-fi klubben)
    WAF er jo også en ting som spiller inn, WAF er et ikketema på gutterommet...

Jeg blir alltid glad når jeg ser noen bytte ut 8 x CV 15" med noen flotte B&W...
    (megselv snakker jeg ikke om, siden raffinerte penger må brukes på andre ting)
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Jeg håper folk oppgraderer etterhvert som de ser hvor de vil med sin musikk/lyd smak...
    Men de fleste oppgradere vel etterhvert som årsintekten stiger, "raffinert" utstyr koster dertil raffinerte kroner på konto..
    (eventuelt godkjent kredittsjekk fra hi-fi klubben)

Jeg blir alltid glad når jeg ser noen bytte ut 8 x CV 15" med noen flotte B&W...

Som Kjæring, hund å data

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg i samme båt som Jakv. Min unnskyldning er 20 år med utviklingsjobber i støyende industrilokaler, og like mange år med enda mer 2"støyende" bilstereo :smile:
    Jeg er heller ikke den som har oppgraderingssyken, noe som er et bevisst valg. Jeg kjenner meg selv, og vet av erfaring at jeg fort kunne gjort kål på en årslønn eller to, hvis jeg fikk "dilla" på noe nytt og bedre.
    Bare en måte å unngå det på, for min del. Hold ører og øyne lukket for alt som er bedre enn det jeg allerede har.
    MEN jeg har merket selv at mine preferanser til god lyd - innspillinger el høyttalere f.eks, heller nå mot betraktelig mer diskant enn før. Og jeg tror faktisk det er kompensering for svekket hørsel.
    Et annet fenomen som er noe merkelig, er at ved høye lydtrykk med mye diskant får jeg fortsatt vondt i ørene, selv om jeg ikke hører særlig av det. Og da sikter jeg faktisk til den øverste oktaven.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOW!, man svarer. Da får jeg holde liv i temaet.

Håper det ikke bare var halvprovokasjonen i trådtittelen som avfødte innlegg. Men om man med døvhet/svekka hørsel mener intoleranse og andre utslag av forstokkethet, vil jo tittelen beskrive det som var meningsinnholdet.

[QUOTE=Scorpioen84][...]

Jeg blir alltid glad når jeg ser noen bytte ut 8 x CV 15" med noen flotte B&W... [...]QUOTE]

Til det første: Er fremdeles gift med meg selv. Så WAFen glemte jeg helt.

Til det andre må jeg si at jeg graderte til Concept i surround (8, 2 og CT). Det er følelsen av å ha den rette lyden som teller, mener nå jeg.

Ettersom smaken går i retnng av litt lurvete psykidelia og mer utstyrskrevende prog m/punch og raske taktskifter, er det naturtrohet og krefter som trenges. Hvis gjengivelsen blir for god antar jeg irritasjonen ville melde seg og begeistringa forsvinne.

"Gamle folk skal ikke høre godt" distriktslegen hjemme

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror oppgraderinssyken er flerdelt:

1: Mangelen på optimal lyd vil medføre at man ønsker seg noe bedre. Ofte blir "syken" vekket til live ved at man får høre favorittmusikken på et anlegg av vesentlig bedre kvalitet. Jeg har i det siste opplevd et par ganger at folk har slått seg til ro mer eller mindre når oppsettet har "strandet" på en gjengivelse som er veldig godt balansert. Det kan virke som om "Jakten" har et mål som er mer definert og endelig enn folk tror selv om det ikke er så veldig mange som kommer helt til dette målet.

2: Hørselen vil alltid være sin egen referanse. Om man får en hørselssvekkelse, om man så bruker høreapparat, så sammenlikner man allikevel med virkeligheten under samme forhold. Feilene i gjengivelsen er faktisk såvidt store at verken gode høreapparater eller moderat svekkede ører har noen store problemer med å formidle de viktige feilene.

3: Det å bruke penger er en uvane. De som er "på bølgen" trenger ofte tid på å stoppe. Det er lett å bli sittende og lure på "hvor kan jeg dytte 20k inn i oppsettet mitt?".

4: Det å bli kjent med ny musikk kan avdekke store svakheter i eget oppsett. Man blir som regel mer mottakelig for en musikalsk bredde etter hvert som man blir eldre.

5: For en del er tanken på at hele signalkjeden er svært påkostet en viktig del av det å ha en god magefølelse for oppsettet. Denne "mekanismen" vedlikeholder seg selv, noe som gjør at man kan "pådra seg" store investeringer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •