Hva betyr det at en høyttaler har dynamikk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hva betyr det at en høyttaler har dynamikk?

Hva betyr at en høyttaler har dynamikk?

Hvordan kan det ha seg at i noen tester skryter av en høyttaler's dynamikk opplevelse, mens i en annen test menes det at den samme høyttaleren ikke har noe dynamikk.

Kan det være noe mer en øret som hører forskjell? Eller dreier dette her seg om at en tenker forskjellig om hva ordet dynamikk skal omfatte, eller hva dynamikk egentig er..

Enkelt spørsmål.. Hva er dynamikk ?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er vel forskjellen i lydstyrke på svakeste og sterkeste lyd. og hvor fort denne overgangen skjer. feks. hurtige slag fra stortromme. lydstyrken må gå fra lav til høy til lav til høy veldig kjapt for at lyden skal bli lik realiteten. evnen til å gjengi dette varierer vel fra ht til ht...

dette er overhodet ikke noe jeg er sikker på, men tror det er det det handler om.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål. For meg er en dynamisk høyttaler en høyttaler som har evne til å gjengi de dypeste og høyeste tonene samtidig. Dvs. at motsatt av dynamisk er "kjedelig og flat". Eksempelvis synes jeg at Audiovector er en dynamisk høyttaler, mens System Audio ikke er det. Det hjelper lite å ha hurtige elementer i konstruksjonen dersom man ikke kan være "dynamisk".

Sikkert de som har en annen forståelse. Hva mener du selv?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også tenker som deg Tiger, gjengivelse av høyeste og laveste samtidig.. Men mange tenker som sigvald, hurtigheten med at lyden kommer og forsvinner.. Kan bli artig tråd dette her.. Mange som blander disse to tingene her tror jeg..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamikk = Rytme = Engasjemang..

Dersom en høytaler får to helt ulike testresultater i hifipresse noe som er meget uvanlig, er det pga journalist, rom eller ulik elektronikk. En seriøs skribent gir også forklaringer og tanker på hvordan resten av oppsettet gjør sitt utslag i teste.
    Elektronikk uten driv skaper fort kjedelige høytalere. Alltid match og smak som blir avgjørende.

Litt merkelig spørsmal etter 2600 innlegg hvorav du sikkert/burde ha vært innom tråder som inneholder svar på spørsmålet?

jaja :?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva betyr at en høyttaler har dynamikk?
    Du tenker kanskje på dynamitt ?? I så tilfelle betyr det at den skal sprenges..

Fra spøk til revlver.. I bildeverdenen vil det å ha et bilde med høy dynamikk, si at kontrasten mellom sort og hvitt, samt mellom fargene er høy. Da får man også inntrykk av at bildet har "trykk".

Det samme vil jeg tro gjelder for høttalere. Rett og slett at en høyttaler klarer å gjengi alle tonene når den skal, og ed riktig nivå. Kompliserte lydspor vil vel fort kunne avsløre om en høyttaler er dynamisk eller ikke.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dynamikk? Som mange allerede sier er det evnen til å skille mellom høye og lave lyder på en riktig måte. Tenk deg at du ser på en film hvor noen prater sammen i et rom. Plutselig kommer noen inn døra med ett brak og fyrer løs noen pistolskudd. Med skikkelig dynamikk skal døra høres og føles betydelig mer enn dialogen, og pistolskuddene skal være enda mer brutale. Et godt eksempel er den berømte skytescenen fra "Open Range". Det er helt stille mens Kevin Costners karakter går mot en av de "slemme" gutta. De utveksler et par ord før Kevin drar opp revolveren og fyrer av et skudd. Med god dynamikk vil man oppleve dialogen i forkant som normal, mens det første pistolskuddet kan (bør) få deg til å hoppe i sofaen om du har vridd opp volumet litt i forkant.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I praksis blir uttrykket dynamikk ofte feilaktig brukt i lydsammenheng om:

Oppsett med kraftig dynamisk kompresjon.

Oppsett med ganske mye nivå i området 70-150Hz.

Oppsett med overdreven bass.

Oppsett med ukontrollert bass.

Oppsett der volumet er høyt.

Oppsett med ujevn frekvensgang.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamikk er "styrken" i musikk. I musikkstykker brukes jo angivelsene piano og forte for dynamikken i musikkstykket, altså forskjellen mellom lav og høy lydstyrke.
    Ergo må en dynamisk høyttaler ha kapasitet og evne til å gjengi overgangen fra piano til forte på en realistisk måte.
    En høyttaler med dårlige dynamiske egenskaper vil mangle "headroomet" som trengs til å gjøre dette.
    Dette pr Norcad's definisjon :-D

Edit: Min sønn på 12 som er trommis, har forstått dette med dynamikk! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    I praksis blir uttrykket dynamikk ofte feilaktig brukt i lydsammenheng om:

Oppsett med kraftig dynamisk kompresjon.

Oppsett med ganske mye nivå i området 70-150Hz.

Oppsett med overdreven bass.

Oppsett med ukontrollert bass.

Oppsett der volumet er høyt.

Oppsett med ujevn frekvensgang.

Helt enig! Slike opplevelser for uttalelse av dynamikk finnes desverre i mang ett demorom.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hifikongen
    Litt merkelig spørsmal etter 2600 innlegg hvorav du sikkert/burde ha vært innom tråder som inneholder svar på spørsmålet? jaja :?

Hm... ser ut som det er fler en meg (som har mange innlegg) som kan ha litt problemer med dette... Jo jeg har vært innom tråder som inneholder ordet dynamikk, men ser på mange tester osv. at ordet dynamikk ikke kan bety det samme hos alle.. Hvordan kan enkelte mene at en høyttaler oser av dynamikk, mens andre mener at dynamikken er totalt fraværende i den samme høyttaleren.

Jeg kan være ganske blind.. men har ikke sett dette tema blitt tatt opp i egen tråd før.. Men nå har jeg ikke lest alle trådene da..

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamikk kan bruke som et teknisk begrep på forskjellen på det høyeste og det laveste nivået i en låt, volummessig.

Når jeg sier "denne høyttaleren har mye dynamikk" mener jeg at jeg så godt hører den lille triangelen bakerst i lydbildet selv om 50 fuzzgitarer watter ut maks samtidig. Altså jeg hører de små detaljene langt inne i lydbildet. DA har høyttaleren mye dynamikk etter mitt skjønn.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tråd !

Men hva gjør, rent teknisk, at en høyttaler(element) blir dynamisk eller ikke ? Jeg regner med at materialer brukt i elementene er viktige.

Noen som har mer info ?

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Interessant tråd !

Men hva gjør, rent teknisk, at en høyttaler(element) blir dynamisk eller ikke ? Jeg regner med at materialer brukt i elementene er viktige.

Noen som har mer info ?
    Det er minst titusen svar på det der. ALT er avgjørende for høyttalerens dynamikk. hver minste lille detalje.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Når sover dere ? Har akkurat stått opp og er trøtt som et dyr....
    Men, Klipsch er vel Dynamikkbomber eller har jeg missa noe (:-( )
    gubben

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hifikongen
    ....Litt merkelig spørsmal etter 2600 innlegg hvorav du sikkert/burde ha vært innom tråder som inneholder svar på spørsmålet?

jaja :?
    Håper at det ikke er sånn at man ikke har lov til å lure på noe etter et visst antall innlegg..... :shock: Da ligger hvertfall jeg tynt an.....
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Håper at det ikke er sånn at man ikke har lov til å lure på noe etter et visst antall innlegg..... :shock: Da ligger hvertfall jeg tynt an.....

Takker for støtte teddytusen.. Det var nesten rett før jeg la inn årene, siden jeg har blitt "ekspert", men likevell hadde spørsmål.. Huff så dum jeg er :shock:

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Har lurt mange ganger på om jeg skal legge til en linje i signaturen min.

"På ingen måte ekspert"
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må da være lov å lure, har lurt meg selv mange ganger:razz:
    gubben

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Hva er dynamikk? Som mange allerede sier er det evnen til å skille mellom høye og lave lyder på en riktig måte. Tenk deg at du ser på en film hvor noen prater sammen i et rom. Plutselig kommer noen inn døra med ett brak og fyrer løs noen pistolskudd. Med skikkelig dynamikk skal døra høres og føles betydelig mer enn dialogen, og pistolskuddene skal være enda mer brutale. Et godt eksempel er den berømte skytescenen fra "Open Range". Det er helt stille mens Kevin Costners karakter går mot en av de "slemme" gutta. De utveksler et par ord før Kevin drar opp revolveren og fyrer av et skudd. Med god dynamikk vil man oppleve dialogen i forkant som normal, mens det første pistolskuddet kan (bør) få deg til å hoppe i sofaen om du har vridd opp volumet litt i forkant.
    Dette har jeg aldri skjønt vitsen med, jeg hadde Nad surround forsterker på Cerwin Vega V-serie HT 5.1 oppsett. Jeg skrudde opp volumen til dialogen var på et normalt nivå som du og jeg snakker på f.eks. Men når det skjedde noe action som f.eks ifra den scenen du beskriver ifra Open Range, så ble det jo så vannvittig sinnsykt høyt! Hele huset rister og man ble nesten døv, og dette synes jeg er helt unødvendig egentlig, skjønner ikke helt hvorfor de har laget så store forskjeller i lydnivå på filmer? :???:

Det var jo f.eks klin umulig å se en film hvis noen hadde lagt seg for å sove i samme hus! Vet ikke hvor mange filmer hvor jeg har måttet sitte og trykke på mute-knappen hver gang det skjedde noe i filmen, for hvis man skulle få med seg hva som ble sagt så måtte man jo ha endel lyd.... :sad:

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •