Hva betyr det at en høyttaler har dynamikk? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 63
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da kommer mitt personlige spørsmål.. Er Magnepanen dynamiskk?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, siden membranen er utrolig lett.
    Nu er lyd en sammensatt ting, ikke sikkert alle liker lyden av Magnepan, eller elektrostater, det krever noen ganger en høyttaler på størrelse med en garasjedør, en matchende forsterker, et matchende rom samt en plasering av høyttalerne der garantert ikke møter velvilje hos konen eller kjæresten, men ellers.....
    Istedet for de ellers vanlige musikk test spor kan andre ting brukes til test, hvordan klarer forskjellige høyttalere egentlig én av de vanskeligste oppgaver, nemlig et simpelt klapp i hånden ?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Nu er lyd en sammensatt ting, ikke sikkert alle liker lyden av Magnepan, eller elektrostater, det krever noen ganger en høyttaler på størrelse med en garasjedør, en matchende forsterker, et matchende rom samt en plasering av høyttalerne der garantert ikke møter velvilje hos konen eller kjæresten, men ellers.....
    Istedet for de ellers vanlige musikk test spor kan andre ting brukes til test, hvordan klarer forskjellige høyttalere egentlig én av de vanskeligste oppgaver, nemlig et simpelt klapp i hånden ?

Klapp i hånden ja.. det pleier å by på problemer..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Klapp i hånden ja.. det pleier å by på problemer..
    Kan vel da fortelle at et klapp i hånden antakelig ikke angis mer realistisk i noen annen høyttaler enn Magnepan.
    Dessverre er det mange "synsere" der ute som uttaler seg om Magnepan, og tilsvarende høyttalere. Både uten å ha hørt de i et godt oppsett, og også uten å ha hørt de i det hele tatt.
    Jeg tror mange hadde blitt overrasket over dynamikken og transientvilligheten i et skikkelig Magnepan oppsett.
    HAr selv hatt menge som har fått hakeslepp over oppsettet med MG12 som jeg hadde hjemme tidligere.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Dynamikk kan bruke som et teknisk begrep på forskjellen på det høyeste og det laveste nivået i en låt, volummessig.

Når jeg sier "denne høyttaleren har mye dynamikk" mener jeg at jeg så godt hører den lille triangelen bakerst i lydbildet selv om 50 fuzzgitarer watter ut maks samtidig. Altså jeg hører de små detaljene langt inne i lydbildet. DA har høyttaleren mye dynamikk etter mitt skjønn.
    Det er jo et eksempel på noe som kommer tydeligere frem ved dynamisk kompresjon. Imidlertid kan inntrykket forstyrres av ujevn frekvensgang også, men det har jo som kjent ikke noe med dynamikk å gjøre. Om du skal klare å høre triangelen bak fuzzgitarene så må fuzzgitarene ta seg en pause. Et symptom på god dynamikk kan være at det blir veldig raskt stille når ting i lydbildet opphører.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Interessant tråd !

Men hva gjør, rent teknisk, at en høyttaler(element) blir dynamisk eller ikke ? Jeg regner med at materialer brukt i elementene er viktige.

Noen som har mer info ?
    Det er et gigantisk stort tema, og det har i svært liten grad med elementene alene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Jeg har fått inntrykk at høy effektivitet er mest avgjørende for dynamikken..Så jo høyere effektivitet jo større overskudd og dynamikk.
    Elementene trenger ikke å bevege seg like langt for å oppnå ønsket lydnivå, dermed blir responsen kjappere..
    Feks horn binder energien fra høyttalerelementet lettere til luften, og fungerer dermed som en akustisk forsterker..
    Effektiviteten er egentlig total uvesentlig. En membran montert i en gitt baffel/horn vil måtte bevege seg akkurat like langt for å gjengi for eksempel 100dB enten følsomheten er 80 eller 120dB ved 1W.

Horn og tilsvarende løsninger omdirigerer bare retningen på lyden. Effektiviteten er en direkte følge av at man sender lyden som ellers gikk bakover fremmover i stedet.

Headroom er vel det du er inne på, men man trenger ikke høy effektivitet for å oppnå stort headroom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I fysikken og i mekaniske kretser omtales dynamikk som "Dynamikk er læren om krefter og kraftsystemer som endrer et legemes bevegelse" dette kan beskrive en høytalers oppførsel rent mekanisk..da er det kvaliteten og "tuningen" av elementet som bestemmer hvordan dette låter når det treffer øregangene dine.

I ren musikk terminologi betyr dette som tidligere beskrevet " Innen musikk er dynamikk læren om styrkegradene i lyden"

Dette fremstiller ikke meg som noen expert på området men, en liten tur rundt på nettet og litt snoking etter dette emnet, produserte dette svaret. (og jeg tar selvfølgelig høyde for at det kan være ukorrekt.)

PS. en dynamisk kraft er en kraft som oppfører deg som en sinuskurve hvis ikke er det og reine som et støt.

For komplett beskrivelse: Wikipedia, Søkeord: Dynamikk.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Husk at dynamikken begrenses av to parametre, den ene er maks SPL, den andre er harmonisk forvrengning. Panelhøyttalere er generelt ikke veldig sterke på noen av de to punktene.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da er ikke Magnepanen dynamisk da Snickers?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HoJ: dette er meget off-topic og muligens litt frekt, men hvorfor er du oppe i syvtiden både lørdag og søndag og henger på avforum?
    fatter bare ikke hvordan du får nok søvn

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er jo dynamiske selvfølgelig, men innenfor deres maks. spl formåen.
    Som med elektrostater er lyden veldig fin og dynamisk opp til et vist punkt, da hjelper det ikke å guffe mer på, lyden blir ikke høyere jo.
    Ved valget av effektforsterker må man som alltid ta hensyn til flere parametre, lydnivå der ønskes, matching med kilde/høyttaler osv.
    Dine Maggies er meget kapable i transparent lyd, nyt de. Og jobb mye med plaseringen av de.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamik er den målbare forskel i dB / den hørbare forskel mellem den kraftigste uforvrængede lyd en given optagelse kan præstere på et givent set-up og den svageste hørbare lyd som samme optagelse kan præstere på samme set-up.

Når man taler om mikrodynamik så taler man om at en optagelse spillet på et givent set-up er i stand til at afspille meget svage passager med samme nuancering som kraftige passager.

En højttaler er dermed ikke særlig dynamisk alene på grund af dens evne til at spille højt.

Hvis højttaleren har svært ved at formidle svage passager fordi den har en stor og tung membran som først bevæger sig efter en given effekt leveres, så er dette fænomen med til at begrænse højttalerens dynamik.

I så fald lider højttaleren af mangel på mikrodynamik.

Hvis en højttalermembran flækker ved et relativt lavt lydtryk målt i dB, når der forsøges at spille en smule højt, er dette også med til begrænse højttalerens dynamik.

At skabe en højttaler der kan tåle at afgive høje lydtryk og at skabe en højttaler der evner at spille svage passager nuanceret er gensidigt modarbejdende målsætninger.

Når man taler om at et anlæg er i stand til honorere når der sker et pludseligt anslag på et instrument eller hvis en tone pludselig dæmpes så er der tale om transientvillighed.
    Af mange også benævnt hurtighed.
    På en sinuskurve vil dette fænomen kunne aflæses ved en høj flankestejlhed. Det kræver af et anlæg at det er i stand til at gå fra 0 watt til max udstyring lige så hurtigt som det optagede materiale kræver det.

"dolph"

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av niklasthedolphin
    En højttaler er dermed ikke særlig dynamisk alene på grund af dens evne til at spille højt.
    Jo, siden svake lyder begrenses av bakgrunnsstøy, og slikt genererer ikke høyttalerne. Maks SPL begrenses som regel av høyttalerne, i hvertfall om vi tar med HD i regnestykket. Ergo så er faktisk maks SPL helt avgjørende, og faktisk så vil høyttalere med høy følsomhet ha lavere dynamikkområde da de også hever bakgrunnsstøyen tilsvarende.

Hvis højttaleren har svært ved at formidle svage passager fordi den har en stor og tung membran som først bevæger sig efter en given effekt leveres, så er dette fænomen med til at begrænse højttalerens dynamik.
    En høyttaler har ikke vanskeligheter med å gjengi mikrodetaljer fordi den har en tung membran.

Hvis en højttalermembran flækker ved et relativt lavt lydtryk målt i dB, når der forsøges at spille en smule højt, er dette også med til begrænse højttalerens dynamik.
    Det er først og fremst magnetsystemet som begrenser SPL.

At skabe en højttaler der kan tåle at afgive høje lydtryk og at skabe en højttaler der evner at spille svage passager nuanceret er gensidigt modarbejdende målsætninger.
    Nei, på ingen måte. Snarere tvert om.

Når man taler om at et anlæg er i stand til honorere når der sker et pludseligt anslag på et instrument eller hvis en tone pludselig dæmpes så er der tale om transientvillighed.
    Af mange også benævnt hurtighed.
    På en sinuskurve vil dette fænomen kunne aflæses ved en høj flankestejlhed. Det kræver af et anlæg at det er i stand til at gå fra 0 watt til max udstyring lige så hurtigt som det optagede materiale kræver det.
    Stigetiden er en direkte funksjon av 2. og 3. harmonisk forvrengning. Dersom den er lav har høyttaleren god dynamikk. Det avhenger helt enkelt av kvaliteten på og kapasiteten til magnetsystemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jo, siden svake lyder begrenses av bakgrunnsstøy, og slikt genererer ikke høyttalerne. Maks SPL begrenses som regel av høyttalerne, i hvertfall om vi tar med HD i regnestykket. Ergo så er faktisk maks SPL helt avgjørende, og faktisk så vil høyttalere med høy følsomhet ha lavere dynamikkområde da de også hever bakgrunnsstøyen tilsvarende.

En høyttaler har ikke vanskeligheter med å gjengi mikrodetaljer fordi den har en tung membran.

Det er først og fremst magnetsystemet som begrenser SPL.

Nei, på ingen måte. Snarere tvert om.

Stigetiden er en direkte funksjon av 2. og 3. harmonisk forvrengning. Dersom den er lav har høyttaleren god dynamikk. Det avhenger helt enkelt av kvaliteten på og kapasiteten til magnetsystemet.
    Hvis bare verden var skruet sådan sammen som du tror ville det hele være meget nemmere.

Du tager fejl.

Jeg fastholder hvad jeg skrev tidligere.

"dolph"

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    HoJ: dette er meget off-topic og muligens litt frekt, men hvorfor er du oppe i syvtiden både lørdag og søndag og henger på avforum?
    fatter bare ikke hvordan du får nok søvn

Nok søvn.. det får vell ingen som har småbarn i huset.. Men det handler om å utnytte tiden da kona sover, ungene er halveis i koma (perfekt for tv-titting) til å henge på avf og hfs..

..Så har jeg jo lopper i blodet også nå da.. Siden jeg får nye høyttalere i hus (etter 7 år med psb) neste uke..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamikk handler om bevegelse og kraft. En dynamisk høytaler "beveger" seg med musikken og gjengir det musikken vil formidle,svakt-sterkt,høyt-lavt osv:-D

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt og greit, for meg betyr dynamikk at høytaleren har mye TRØKK, trykk. Og det er sef andre måter å beskrive dette på, som feks forskjell mellom lave og høye lyder.

Men på folkemunn betyr det trykk.

Feks Klipsch, JBL tror jeg også er en dynamikk høytaler.

Dynamikk er ikke det viktigste for meg når jeg kjøper høytalere, men det er sef pluss om en høytaler også har dynamikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamikk er for meg en høyttalers evne til å skille mellom høyt og lavt, og samtidig presentere dette så hurtig som mulig, og stoppe hurtig.

Trommepsilling er jo et godt utangspunkt å sammenligne med. De som har vært på konsert, gjerne litt intimt hvor en står tett inntil trommene vet hvor livlig og punchy dette høres ut. Men det gjelder ikke bare skarptromma og stortromma, men også symbalene, må ikke glemme dem.

Høy spl og stort membranareale mener jeg ikke at det trengs, trykk kan også diksuteres, men det er såklart med på å forsterke en dyamisk opplevelse. Sitter selv på et par usle 5" basser som spiller dynamisk og ivrig.

Membranareal, god følsomhet og metall domer eller horndiskant hjelper ofte på for å skape et energisk lydbilde.

Dynamiske høyttalere låter for meg litt mer live og mer til virkeligheten enn å pakke det inn i ull. Klipsch og JBL er soleklare eksempler på dette, men det finnes også andre produsenter der ute med samme egenskaper.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Enkelt og greit, for meg betyr dynamikk at høytaleren har mye TRØKK, trykk. Og det er sef andre måter å beskrive dette på, som feks forskjell mellom lave og høye lyder.

Men på folkemunn betyr det trykk.

Feks Klipsch, JBL tror jeg også er en dynamikk høytaler.

Dynamikk er ikke det viktigste for meg når jeg kjøper høytalere, men det er sef pluss om en høytaler også har dynamikk.
    Du er klar over at du nettopp kommenterte på en 6 år gammel tråd?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •