Hva betyr det at en høyttaler har dynamikk? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63
    Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Dette har jeg aldri skjønt vitsen med, jeg hadde Nad surround forsterker på Cerwin Vega V-serie HT 5.1 oppsett. Jeg skrudde opp volumen til dialogen var på et normalt nivå som du og jeg snakker på f.eks. Men når det skjedde noe action som f.eks ifra den scenen du beskriver ifra Open Range, så ble det jo så vannvittig sinnsykt høyt! Hele huset rister og man ble nesten døv, og dette synes jeg er helt unødvendig egentlig, skjønner ikke helt hvorfor de har laget så store forskjeller i lydnivå på filmer? :???:

Det var jo f.eks klin umulig å se en film hvis noen hadde lagt seg for å sove i samme hus! Vet ikke hvor mange filmer hvor jeg har måttet sitte og trykke på mute-knappen hver gang det skjedde noe i filmen, for hvis man skulle få med seg hva som ble sagt så måtte man jo ha endel lyd.... :sad:
    Det er en latterlig enkel grunn til de at de gjør det og det er:
    Det er MYE lettere å komprimere en lydkilde med MYE dynamikk til lite dynamikk enn det er å ekspandere en lydkilde med lite dynamikk.

Det du må gjøre er å finne komprimeringsinstillinger eller "nightmode" på din receiver for å redusere dynamikken. Ellers kan du skru opp senteren da dialog alltid er i senter så lenge du ser skuespilleren.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått inntrykk at høy effektivitet er mest avgjørende for dynamikken..Så jo høyere effektivitet jo større overskudd og dynamikk.
    Elementene trenger ikke å bevege seg like langt for å oppnå ønsket lydnivå, dermed blir responsen kjappere..
    Feks horn binder energien fra høyttalerelementet lettere til luften, og fungerer dermed som en akustisk forsterker..

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Det du må gjøre er å finne komprimeringsinstillinger eller "nightmode" på din receiver for å redusere dynamikken. Ellers kan du skru opp senteren da dialog alltid er i senter så lenge du ser skuespilleren.
    Hadde ikke noe nightmode eller de innstillingene på Naden...

Jeg prøvde å justere opp volum på senteren men da hørtes d ut som all lyden kun kom fra senter når lyden var normal i filmen, dvs at senteren overdøvet mine V-12F. Men nå har en kompis av meg kjøpt forsterkeren siden jeg ble drittlei av den, og han har V-15F og lånt min senter, og han får mye klarere og høyere dialog/lyd fra senter med akkurat samme innstillinger som jeg hadde, enda jeg har mindre fronter? Rart det der...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er det vel heller ikke sånn at de som lager film tenker så mye på de som ser film mens andre sover i samme hus......
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Hadde ikke noe nightmode eller de innstillingene på Naden...
    Hvis det er et alternativ så har ac3filter, wmp, mm. denne funksjonen

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fokus gutter.. jeg ber om fokus!

Dynamikk, hva er det?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si at en dynamisk HT, har evne til og gjengi laveste og høyeste lyd på en slik måte at det er hørbart/mulig å skille fra hverandere for en med normal hørsel.
    Altså en HT med god dynamikk klarer og skille mellom høyeste og laveste lyd på en tydelig måte uten at de sklir inn i hverandre og blir utydelig.

Edit: Dynamikk betyr jo livlig, energisk og kraftig; og beskriver man en HT som livlig, energisk og kraftfull har man jo en Dynamisk HT. Det er vel like greit og si at det er flere måter å bruke dette ordet på.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raven
    Det er vel like greit og si at det er flere måter å bruke dette ordet på.

Da er vi innå på trådens inngangsspørsmål.. Hvordan kan en vite hva dynamikk er, når det betyr forskjellige ting. Er det mulig at vi klarer å forene oss i en av forklaringene på ordet dynamikk.. slik at det ikke blir så tvetydig.. Når noen f.eks. sier at en magnepan er dynamisk, men noen andre sier det helt motsatte..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Nja, ikke helt enig i deg i dette. Det er ikke kun dialog som går i center, det går også i eksplosjoner og skudd.

anyways, dynamikk for meg er hvor gøy det er å høre på en høyttaler. Hvor livlig den er og hvor mye den engasjerer.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får prøve meg på en refleksjon om dynamikk jeg også.

Jeg er selv trommis og har lært mye gjennom årene angående dynamikk i musikken gjennom å spille i rockeband, storband, skolekorps og janitsjarkorps.

Spesielt i forbindelse med symfoni/klassisk musikk er det viktig med dynamikk for at det skal være givende og interessant å høre på.

Som trommis må man lære seg først og fremst hvordan en skarptromme kan oppføre seg med forskjellige stikker, slag, virvler og slikt. Spiller man helt ut på kanten av tromma, er skinnet gjerne litt strammere og man får en crispy lyd, men med lite volum. Desto nærmere midten man kommer, jo mer lyd kommer det og man kan bruke dette til å lage dynamikk i musikken. Spiller man på sargen(kanten av tromma) kommer det også lyd etter hva slags skinn man bruker på tromma. Her er det også mulig å lage mye dynamikk ved å bruke forskjellige stikker, spille lenger inn på stikkene, etc.

Det jeg vil frem til her er at min oppfatning av en dynamisk høyttaler er at den kan gjenskape alle disse lydene på en realistisk måte med riktig lydtrykk hele veien etter det som ble spilt inn.

Når det er sagt, så mener jeg også at det er ikke bare høyttaleren som må være dynamisk. Det har utrolig mye å si om cd-spilleren og forsterkeriet også klarer å gjengi denne dynamikken.

Marilyn Mazur har vel et par trommesoloer hvor man høre dynamikk i praksis.
    Litt om henne her: MARILYN MAZUR's Official Web Site

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg vil frem til her er at min oppfatning av en dynamisk høyttaler er at den kan gjenskape alle disse lydene på en realistisk måte med riktig lydtrykk hele veien etter det som ble spilt inn.
    Helt enig med deg Mor10.

Emnet henger også tett sammen med Loudness War, hvor all dynamikk i innspillinger blir fjernet. Se denne videoesnutten, den gir en enkel og grei forklaring. YouTube - The Loudness War

For å ta et enkelt eksempel:
    Si at dette er den originale innspillingen, altså det som ligger på platen. På grafen ser man tydelig spesielt to dynamiske utslag, som klart vil høres høyere ut hvis høyttaleren klarer å gjengi dette riktig. Gitt at resten av oppsettet ikke begrenser, vil en "dynamisk høyttaler" klare dette.

La oss fortsatt si at grafen over er utgangspunktet fra kilden, men høres ut som illustrert i grafen under etter at den har forlatt høyttaleren. Her har man ikke lenger den dynamiske kontrasten i lyden. Gjør en høyttaler dette med lyden vil jeg si at den ikke er dynamisk.

Det røde som er i det sorte området i grafen under er da det man mister, altså den store dynamiske kontrasten.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dere er enig med meg at denne tården ikke bare var noe tull, men at det faktisk finnes forskjellige oppfattning om hva dynamikk er?

Eller er det bare jeg som blander..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er enig med deg.
    Det fins forskjellige oppfatninger av dynamikk, og jeg skal ikke påstå at noe er feil eller riktig, men det burde kanskje kunne enes litt mer blant de som skriver om dette. Ihvertfall burde noen kanskje komme med tilleggsopplysninger dersom de påstår at en høyttaler er/ikke er dynamisk.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget god illustrasjon, Kenti!

Den burde vise prinsippene i Dynamisk musikk ganske godt.

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De bildene der viser jo godt forskjellen på dynamisk og ikke dynamisk lyd, hvilket betyr at en HT som klarer og gjengi et dynamisk signal med full dybde og riktig forhold mellom lav og høy lyd i signalet er en dynamisk HT.

Store Norske Leksikon beskriver dynamikkområdet på følgende måte: dynamikkområde er forholdet mellom det sterkeste og svakeste signalet et apparat kan behandle med tilfredstillende kvalitet. Dynamikkområdet angis i db, det vil si som det logaritmiske forholdet mellom sterkeste og svakeste signalstyrke.

Dette kan man vel da overføre til å beskrive en dynamisk HT også.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er iallefall enig med Kenti om at det er raske nivåforskjeller som er dynamikk. Jo større nivåforskjellene er, jo mer dynamikk er det.

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Jeg er iallefall enig med Kenti om at det er raske nivåforskjeller som er dynamikk.
    Det som da blir korrekt og si er vel at store nivåforskjeller i musikken er dynamikk.

Newcomer Lokkeand sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raven
    Jeg vil si at en dynamisk HT, har evne til og gjengi laveste og høyeste lyd på en slik måte at det er hørbart/mulig å skille fra hverandere for en med normal hørsel.
    Altså en HT med god dynamikk klarer og skille mellom høyeste og laveste lyd på en tydelig måte uten at de sklir inn i hverandre og blir utydelig
    er ikke det du beskriver oppløsning?? Eller tar jeg feil?

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    altså forskjellen mellom lav og høy lydstyrke.
    Støtter deg 1000 prosent på den der x)
    Enklere forklart får man det ikke

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •