Demping av rom (WAF issues) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hmm, er kanskje ikke verdt det ut ifra Niels Nielsen sine erfaringer. Platene du brukte var bare 2cm? Det er jo ganske tynt.

Noen andre erfaringer med effekten av dette? Sikter selv på å dempe diskanten og noe stående bølger i øvre mellomtone. Tenkter hovedsaklig på førsterefleksjonene samt bakveggen. Er dette veien å gå? Tips?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 cm er helt klart for tynt. Platene bør være på minst 5 cm, men gjerne mer. Er de på 10 cm eller mer vil de også virke i bassområde. Mine to er på over 10cm og fungerer tydelig på bassen også. I hjørnene bruker noen jeg har kjøpt ferdige som er laget av massiv rockwool. Funker som bare juling. De heter Tri Traps og selges hos GIK Acousctics.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har laget en tråd med en del bilder(dårlig kvalitet) om kledning av akustikkplater her: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ikkplater.html

Den omfatter både kledning av akustikkplater fra acoustictuning.com og Rockwool.

Akustikkplater har helt klart noe for seg, både når det gjelder førsterefleksjoner og demping av bass-frekvenser.

Dersom man skal benytte Rockwool, anbefaler jeg min. 50mm, som jeg selv har benyttet og min. 100mm dersom det skal brukes til å kontrollere bassen.

Jeg har fått et mye mer detaljert og roligere lydbilde i loftstua mi etter bruk av akustikkplater og Rockwool.

Ta gjerne kontakt på PM eller her, dersom dere lurer på noe spesifikt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Acoustictuning.com ser ut til å bruke skumgummi i produktene sine. Det fungerer ikke like bra som rockwool. Spesielt er skumgummi dårlig egnet nedover i frekvensene. Det de oppgir av måle data av skumgummi bassfellene de selger, er sansynigvis rent sprøyt.
    Sjekk denne sammeligningen:
    RealTraps - Product Test Data

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Acoustictuning.com ser ut til å bruke skumgummi i produktene sine. Det fungerer ikke like bra som rockwool. Spesielt er skumgummi dårlig egnet nedover i frekvensene. Det de oppgir av måle data av skumgummi bassfellene de selger, er sansynigvis rent sprøyt.
    Sjekk denne sammeligningen:
    RealTraps - Product Test Data
    Er det noe alà rockwool som blir brukt i platene til Realtraps?

Nå er jo "dokumentasjonen" du linker til, ikke akkurat fra en nøytral kilde for å si det mildt. Så hvem leverandør som kommer med "sprøy" blir vel ikke så lett å si om en ikke er kvalifisert. Men det virker dog ganske logisk at skumgummi ikke demper like mye som rockwool.

Minst like viktig er det å ha diffusorer. Det er nesten værre å få tak i det til en fornuftig penge. Likeså å få det pent. Noen som har noe erfaring med det? Det virker som de fleste er fornøyd med litt demping av førsterefleksjoner.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står noe her om hva relatraps bruker:
    RealTraps - Frequently Asked Questions
    Det realtraps skriver om skumgummi er alment kjent i akustikk miljøer. Om man trenger diffusjon eller ikke er vanskelig å svare på. Kommer nok ann på rommet, høyttalerne og hva lytteren foretrekker. Furutech panelene er diffusorer.
    Ellers så selger GIK Acoustics diffusorer til god pris, men frakt og norsk mva kommer jo på toppen.
    GIK Acoustics

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Realtraps bruker fiberglass altså... og Rockwool bruker som navnet tilsier, steinull. Mon tro hvilket matriale som yter best....

Furutech panelene sies å være diffusorer ja, men når selve diffusoren er laget av et absorberende matriale, sier det seg selv at det ikke kan være veldig effektivt. Furutech er vel også i bunn og grunn skumgummi.

Jeg tror mest på en kombinasjon av både diffusorer og absorbenter så lenge en ikke skal bruke rommet til opptak (studio), og trenger "tør" lyd.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror også i utgangspunktet på en kombinasjon. Virker ut som mange diffuserer frontveggen, men ofte brukes det dempemateriale bak diffusorene som ikke kommer frem på bilder.
    Målinger er nok veien å gå til å finne det ideele. Skal det være pent og rimelig, så tror jeg du sliter. Det koster å være kar. I grunnen så er vel ingen diffusorer direkte pene. Reltraps tror jeg har noe av det beste som finnes på markedet, men det blir dyrt.

Svenskene har også en del produkter. Tror de diffusorene på bildet du har lagt ut er disse:
    Diffusor paneler

Akustikmiljø har fine absorbenter med motiver, men billig er de ikke:
    http://www.akustikmiljo.se/public/do...&level2_4=true

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Acoustic Tuning panelene fungerer utmerket i min loftstue til demping av førsterefleksjonene i taket. Benytter Rockwool 100mm for å dempe bassen, men er ganske sikker på at basspanelene til Acosutic Tuning også fungerer meget bra til dette. De er jo ferdig tilpasset hjørner, slik at man ikke trenger å lage noe selv, men det koster litt selvfølgelig.

Jeg skal prøve å få inn noen basspaneler til test, så får vi se hva de er gode for.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende oppsett du fant bilde av HåkonN, men jeg føler ikke det treffer helt trådstarters ønske:
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Kan man dempe rommet ved å legge isolasjon bak malerier? Tror ikke jeg får gjennomslag for noe annet i hjemmet
    Blir sannsynligvis en del maleri på lerret der det er plass for 1-2 CM isolasjon inni ramma. Vil det ha noe utslag? Er det rockwool som er tingen da?

Er det noen andre former for "usynlig demping" man kan ta i bruk?
    Når det er sagt så er det utrolig mye interessant å lese om diffusor og/eller/vs demping. Kunne tenkt meg en egen tråd om det.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det koster **** så mye å være kar. Og ikke minst ser det jævlig ut om du skal kjøre løpet fullt ut...

På en annen side er det vel kanskje ikke så ille når en ser hvor mye penger man legger igjen på andre ting. Ei heller på hvor mange timer en legger ned i denne hobbyen. De største problemene med dette oppstår straks en bor i leilighet.....

*drømmer om hus*

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min tanke rundt diffusorer er at de skal hjelpe til å spre lyden, slik at man får et opplevd større og dypere lydbilde hvis man har for lite rom, eller et vanskelig rom hvor spredningen blir for snever. Har ingen problemer med verken dybde eller spredningen hos meg etter at jeg dempet førsterefleksjonene og fant ut hvor bassen bygde seg opp i hjørner og spissen i skråtaket.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg laget en egen tråd så vi slipper å gå Off Topic.... :-D

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...tml#post737876

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Trakk du stoffet rundt rammene? Har du noen bilder og beskrivelse på hvordan du har gjort det?
    Her Desverre ingen bilder, men jeg trakk baksiden med hvit høytaler stoff og hadde "spacers" som gav en avstand på ca 5 cm fra veggen. De hang bak Vista'ene og jeg kunne sette dem nærmere veggen en før.

har planer om å gjøre noe liknende i min nye leilighet og kan da ta bilder når jeg lager dem

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •