Oppskrytt med B-wiring??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer Dildor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppskrytt med B-wiring??

Er B-wiring oppskrytte greier som bare kabelselgerne har godt av?
    Er det vits å kjøpe dobbelt sett med kabler?
    Hører men noe forskjell egentlig?
    Går det å koble b-wiring på de fleste forsterkerne?
    Og kabler generelt- er ikke kobber kobber??

Ønsker å høre noen tanker om det på for og mot.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-wire : mest for utsendes skyld. To ledere i forsterkerenden (vanlig) og fire inn til høytaler.

Bi-amp : oppleves så å si alltid som en forbedring. trenger da 2 forsterkere. (2 kanaler) til hver høytaler. Og to høytaler kabler til hver høytaler.

Ser du skriver doble sett med kabler, er det da bi-amp du egentlig lurer på ?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker!
    Det var vel bi-wire jeg mente...
    Så du mener det egentlig bare er for utsendes skyld?
    Tenkte kanskje men ville få litt bedre kontroll på bass kontra mellomt/diskant. Det stemmer kanskje ikke....?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror bi-wire er MEGET oppskrytt. har ingen tro på at dette kan ha noe hørbar betydning. og sånn om ht. kabler generelt: kjøp billige kabler med godt tverrsnitt og ofc-kobber (oksygenfri) så har du det du trenger.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki! Takk for tipsene.:-D

Newcomer groovelab sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallais. Må seie meg uenig i sigvald sitt syn på at bi-wiring er oppskrytt. Brukar sjølv bi-wiring, sjølv om eg og var litt skeptisk i utgangspunktet. Er heilt sikker på at det hjelper for å definere/stramme bassen - spesielt er kontrabassane meir tydelege og ekte med bi-wiring i jazz innspelingar(min meining, mitt eige anlegg).
    I tillegg til gode spikes + fylling av sandkammer, har bi-wiring fått meir ut av høgtalarane.
    kablar: DIY Cat5 fletta bi-wiring

MVH
    GO

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av groovelab
    Hallais. Må seie meg uenig i sigvald sitt syn på at bi-wiring er oppskrytt. Brukar sjølv bi-wiring, sjølv om eg og var litt skeptisk i utgangspunktet. Er heilt sikker på at det hjelper for å definere/stramme bassen - spesielt er kontrabassane meir tydelege og ekte med bi-wiring i jazz innspelingar(min meining, mitt eige anlegg).
    I tillegg til gode spikes + fylling av sandkammer, har bi-wiring fått meir ut av høgtalarane.
    kablar: DIY Cat5 fletta bi-wiring

MVH
    GO
    Hvis du bruker samme kabel på begge terminalene kontra en kabel, så er det vel lite sannsynlig du hører forskjell. Hva utgjør forskjellen??? Samme signal inn og samme effekt ut. Rotel RB 1070 har vel heller ikke doble HT terminaler så vidt jeg vet. Har testet ut dette med min gamle Rotel 1090 flere ganger. Ingen forskjell. Mulig det blir forskjell om du bruker et par Taralabs på ene siden og Taralabs og Supra på andre siden.

http://europe.rotel.com/support/pdfs...B1070-back.pdf

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... blir jo ikke helt klok av dette, men jeg tror ikke det bli bi-wire på meg.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY Tips: få tak i cat5 nettverkskabel - følg oppskrift på fletting a la Venhaus eller TNTAudio - just google ) Mekk eit sett med bi-wiring kablar: enkelt par på forsterkar - splitt i to ved høgtalar; to raude ledarar og to svarte ledarar. Fjern "brua" mellom terminalane på høgtalarane. Fest godt og gje deg god tid til innspeling + bruk musikk du kjenner godt til testing.
    Resultat: who knows? I mine øyre på anlegget mitt gav det positive utslag iht. strammanre bass + bittelitt større spredning og soundstage. Uansett har du fått deg billige og gode høgtalarkablar, eneten du vel å fortsette med bi-wiring eller ikkje + hatt mykje moro med å lage kablane.
    Sann...

GO

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av groovelab
    DIY Tips: få tak i cat5 nettverkskabel - følg oppskrift på fletting a la Venhaus eller TNTAudio - just google ) Mekk eit sett med bi-wiring kablar: enkelt par på forsterkar - splitt i to ved høgtalar; to raude ledarar og to svarte ledarar. Fjern "brua" mellom terminalane på høgtalarane. Fest godt og gje deg god tid til innspeling + bruk musikk du kjenner godt til testing.
    Resultat: who knows? I mine øyre på anlegget mitt gav det positive utslag iht. strammanre bass + bittelitt større spredning og soundstage. Uansett har du fått deg billige og gode høgtalarkablar, eneten du vel å fortsette med bi-wiring eller ikkje + hatt mykje moro med å lage kablane.
    Sann...

GO
    Spille inn kabler?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yeps, kablane mine har fått eit litt anna preg no enn rett etter at eg var ferdige med dei - forbetring.
    Dette ser ut til å verte ein av mange lange kabel diskusjonar... Det einaste eg seier er at det er vert forsøket. Drit i elektronar og teori, men stol på dine eigne øyrer. Vert det betre lyd FLOTT, vert det ikkje betre lyd GREITT, men det var moro å lage eigne kablar lell... Det finnst ingen fasit på dette - pur subjektivitet.
    I mine øyrer funkar bi-wiring i hvertfall.

GO

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet med å bruke 4 utganger på min HEGEL H200 (den har vel bare 2 kanaler så det blir vel bare bi-wiring det? og fjernet brua på høytalerne. Fikk en ganske formidabel forbedring. Jeg forventet å "avsløre bløffen" men opplevde et løft spesielt i bassen som tidligere beskrevet her. Om det har noe med at jeg bruker forskjellige utganger på forsterker å gjøre eller hva som spiller inn aner jeg ikke. Kan jo være placebo, men de fleste som kjenner som kjenner anlegget mitt har lagt merke til det samme.

Så mitt tips: Test. Gjør som foreslått med noen rimelige kabler men av ok kvalitet (jeg har til gode å greie høre forskjell på høytalerkabler)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av proteque
    Jeg testet med å bruke 4 utganger på min HEGEL H200 (den har vel bare 2 kanaler så det blir vel bare bi-wiring det? og fjernet brua på høytalerne. Fikk en ganske formidabel forbedring. Jeg forventet å "avsløre bløffen" men opplevde et løft spesielt i bassen som tidligere beskrevet her. Om det har noe med at jeg bruker forskjellige utganger på forsterker å gjøre eller hva som spiller inn aner jeg ikke. Kan jo være placebo, men de fleste som kjenner som kjenner anlegget mitt har lagt merke til det samme.

Så mitt tips: Test. Gjør som foreslått med noen rimelige kabler men av ok kvalitet (jeg har til gode å greie høre forskjell på høytalerkabler)
    Si du har doble terminaler. Kobler høyttalerne til på de to nederste på forsterkeren. Left & Right. Spiller 2 låter og gjør det samme på den øverste rekka. (Dette er da ikke bi-wiring) Lite trolig at du hører forskjell. Forutsettning at du bruker samme kabler på begge testene. Deretter 2 par av samme kabel med bi-wiring. Nedre del til bass og øver til mellomtone/diskant. Fortsatt ingen forskjell fra de to forgående forsøkene, siden det er samme signal inn og samme effekt ut på di samme transistorene som gir strøm til høyttalerne. Åssen kan du da høre forskjell??????????????

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så mitt tips: Test. Gjør som foreslått med noen rimelige kabler men av ok kvalitet (jeg har til gode å greie høre forskjell på høytalerkabler)[/QUOTE]

Har jo ikke noe med kablene å gjøre dette. Klart man hører forskjell på HT kabler. Dette gjelder jo bare om man bruker et eller to par av dem.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Spille inn kabler?

Det samme sier jeg Man spiller da ikke inn kabler... en kabel er en kabel!!! Ferdig med det!!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurium 2000, placebo, etc. Eg bryr meg egentlig ikkje så veldig. Som eg sa, drit i elektroner og teori. Høyrer du ikkje forskjell så høyrer du ikkje forskjell. Eg meiner berre at det er vel verdt forsøket. Vel verdt forsøket...

GO

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmmm kanskje det faktisk er kablene som gjør jeg hører forskjell (forbedring) da... har ikke spesielt dyre kabler. Monsterkabler til en 50 kroner meteren ca på bassen og noen insigna-kabler på diskant... Brukte kun insigna-kabler før.

Har i grunn lekt en del med kabler før uten å fått noe hørbart ut av det...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He-He! Har notert meg at når produsentene av høyttalere blir spurt om dette,så svarer de langt fleste at de mener B-wiring er noe stort tull,men at de monterer doble terminaler fordi alle andre gjør det,og fordi at markedet krever det.
    Mvh Rune

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var vi i gang igjen:-D Skal ikke forfekte noen meninger men Oslo HIFI Center selger faktisk et verktøy for innbrenning av kabler og de påstår at det er kjempeforskjell ..bla bla osv.Selv hører jeg ikke forskjell på ht kabel , men nå begynner jeg å dra på åra...
    gubben

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stønn, enda en Bi-Wire tråd....

Den største gevinsten ved Bi-wire, er det vel strengt tatt de som produserer og driver butikk og selger og tjener penger på slike kabler som ser mest til.

De hørbare effektene av å lage veien to høytalerkabler lenger enn laskene mellom delefilterene på bass og mellomtone og diskant på høytaler terminalene er vel ofte ganske liten, og det er vel ganske omstridt om det har noen hørbar effekt i possitiv eller neggativ rettning. (det trenger jo ikke bare være possitivt dette?)

Lydmessig begynner vel ikke bruk av ulaskede bi-wire terminalene på høytalerene noe serlig før man bruker to effekt forsterkere og bi-amper med hver sine køytalerkabe parr. Da reduseres noe av forsterker forvrengningen fra driftinga av effekt hungri bass systemets og hva dette kan hørbart forstyrre, opp de mere forvrengnings hørbare områdene i mellomtone og diskant.

Problemet med de hørbare effektene med bi-wire+bi-amp løsningen, er igjen om den lydmessige gevinsten med det, sammen med pris av dette igjen gir en gevinst, hvis man tar utgangspunkt i og sammenligner med en dyrere og bedre effekt forsterker til samme pris som bi-amp løsningen.

Det blir fort ganske komplisert og umulig å gi en fasit på hva som i praksis blir den beste løsningen med de forskjellige oppkobblings og forsterker metodene, da ulike forsterker konstruksjon og høytalerenes egenskaper i bass osv fort vil kunne variere mye og lydmessig påvirke forskjellig.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •