Hvorfor Bremnes og Paus??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 98
    Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor Bremnes og Paus??

Har lest en hel del her på forumet nå, en ting som slår meg er at mange som har veldig fine dyre anlegg hører på Kari Bremnes og Ole paus når høyttalerne skal testes, og når det skal lyttes ellers også. Mange her som har dyre/flotte anlegg hører på musikk som dette. Jeg har hårt på dette selv, men gjeeesp. Tror ikke det er noen her med Hi-End som har noe i nærheten av musikksmaken min. Er det ikke noe vits i å ha Hi-end anlegg for å høre på populærmusikk?

Synes selv at jeg har en allsidig musikksmak, alt fra klassisk til heavy, men det blir hørt mest på pop.

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den beste grunnen til å høre på Ole Paus og Kari Bremnes er at det er knallbra musikk

Lydsiganturen i anlegget former du jo mye selv, all "highend" høres heldigvis ikke likt ut

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett i dine observasjoner razortec. Det kan virke som om mange kommer i hifi psykose og slutter å høre på musikk som ikke er godkjent av hifipolitiet. Kari bremnes, Diana Krall og annen heismusikk blir det fortrukne.
    Jeg har vel såvidt touchet innom dette emne på hifisentralen, men fikk vel ikke særlig gehør.
    Dette med "referansemusikk" forflater hele hifiopplevelsen. Og kan umulig rekrutere særlig mange nye medlemmer i vår sære klubb.
    Nå i disse messtider så tar flinkismusikken helt overhånd, gud bedre om noen skal forsøpple annleggene med musikk som har sjel og nerve.
    Personlig så hører jeg på stort sett alt av musikk untatt blackmetal, danseband og trance.
    Mange av mine favorittskiver er langt fra optimale opptak, men musikken engasjerer ihvertfall.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behovet for å høre på kun "referansemusikk" er i mine øyne typisk for at anlegget begynner å bli bra, men fremdeles ikke er så bra at det spiller all musikk brukbart.

Det høres utrolig ut, men når man kommer til nivået hvor jeg mener man snakker virkelig high-end, høres til og med døds-metal tatt opp på en kasettspiller i en garasje ganske OK ut, selv om alt er samlet i et lite område i midten av lydbildet.

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det høres utrolig ut, men når man kommer til nivået hvor jeg mener man snakker virkelig high-end, høres til og med døds-metal tatt opp på en kasettspiller i en garasje ganske OK ut, selv om alt er samlet i et lite område i midten av lydbildet.
    ah måtte bare svare her..er ikke noe bedre enn når et lydbilde "exploderer" fra mditen og utover par meter på hver side av høyttalerne:razz:

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personelig skjønner jeg ikke dette med "referansemusikk"! Er ikke låta bra, så klarer jeg heller ikke å lytte til låta...uansett hvor fantastisk-enestående-ubeskrivelig innspillingen er!
    Jeg foretrekker Wes Montgomery's småskrapende innspillinger fra 60-tallet anytime fremfor Bremnes & Co.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Behovet for å høre på kun "referansemusikk" er i mine øyne typisk for at anlegget begynner å bli bra.
    Musikksmaken forandrer seg da ikke selv om lydenblir utrolig bra :-?

Skulle forresten likt å hørt på et skikkelig bra Hi-End anlegg som spiller litt forskjellig musikk, Bremnes inkludert. (hvis jeg ikke sovner da :P)

Merkelig at det ikke er en eneste en med slikt utstyr som skryter av hvor bra Gwen Stefani låter f.eks.
    Kansje det er alderen på eierne av slike anlegg som gjør at det bare lyttes til gubbe musikk. (sorry, men greide ikke la være å skrive det )

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Musikksmaken forandrer seg da ikke selv om lydenblir utrolig bra :-?

Skulle forresten likt å hørt på et skikkelig bra Hi-End anlegg som spiller litt forskjellig musikk, Bremnes inkludert. (hvis jeg ikke sovner da :P)

Merkelig at det ikke er en eneste en med slikt utstyr som skryter av hvor bra Gwen Stefani låter f.eks.
    Kansje det er alderen på eierne av slike anlegg som gjør at det bare lyttes til gubbe musikk. (sorry, men greide ikke la være å skrive det )
    Hahaha, følte meg litt støtt her:razz: Hvor gammel er du da, om det er lov å spørre?:razz:

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Hahaha, følte meg litt støtt her:razz: Hvor gammel er du da, om det er lov å spørre?:razz:
    32 8år igjen før jeg blir gammal gubbe :P

Var ikke meniga å støte noen hvis noen skulle tro det, ei heller rakke ned på musikksmaken. At noen liker Bremnes og andre metallica har jeg full forståelse for.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo godt at musikksmaken er forskjellig da. Selv så bruker jeg både såkalte "referanselåter" samt låter jeg selv liker og som jeg har hørt 1000 ganger for å finne forskjeller på høyttalere, forsterkere etc når jeg tester utstyr. Og jeg er stort sett altetende når det gjelder musikk. Kari Bremnes er langtfra noen favoritt hos undertegnede.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halloens....det finnes annen musikk med referanselyd enn Kari og Keith....!!!
    (de er ikke engang på topp 15 lista mi)

Det er moro å utforske musikk :smile:.

OG det går an å spille både normale og svært gode innspillinger. De førstnevndte kan man høre på og de beste kan man nyte i lyttepositur.

Og så er det godt å finne komponenter som ikke er for frempå og lys.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Det er fordi 90% av all pop-musikk som lages i dag låter elendig. Det er fullstendig blottet for dynamikk og låter flatt og trist. Mye av grunnen er at det tilpasses enheter (mp3-spillere osv) som ikke har noen utbredt evne til å gjengi dypbde, perspektiv og dynamikk. Når folk flest laster ned musikk i middelmådig 192kbps kvalitet (eller verre) fordi de rett og slett ikke bryr seg om lydkvalitet, men heller vil klemme inn flest mulig låter fra VG-lista på spilleren sin, er det heller ikke noe poeng for artistene som skal nå frem til til denne målgruppen å legge mye arbeid i god lydkvalitet. Det finnes selvfølgelig hederlig unntak, men det er få.

Gode stereoanlegg er som et forstørrelsesglass. Du får med deg hver minste detalj i lyden. Det gode blir mye bedre enn du kan drømme om å få fra Ipoden din, men det som er dårlig blir desverre nådeløst avslørt.

Så lenge folk flest foretrekker kvantitet over kvalitet vil det alltid være slik.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spill det du liker..

For min del er Bremnes og Paus blant de jeg liker.. :razz:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Det er fordi 90% av all pop-musikk som lages i dag låter elendig. Det er fullstendig blottet for dynamikk og låter flatt og trist. Mye av grunnen er at det tilpasses enheter (mp3-spillere osv) som ikke har noen utbredt evne til å gjengi dypbde, perspektiv og dynamikk. Når folk flest laster ned musikk i middelmådig 192kbps kvalitet (eller verre) fordi de rett og slett ikke bryr seg om lydkvalitet, men heller vil klemme inn flest mulig låter fra VG-lista på spilleren sin, er det heller ikke noe poeng for artistene som skal nå frem til til denne målgruppen å legge mye arbeid i god lydkvalitet. Det finnes selvfølgelig hederlig unntak, men det er få.

Gode stereoanlegg er som et forstørrelsesglass. Du får med deg hver minste detalj i lyden. Det gode blir mye bedre enn du kan drømme om å få fra Ipoden din, men det som er dårlig blir desverre nådeløst avslørt.

Så lenge folk flest foretrekker kvantitet over kvalitet vil det alltid være slik.
    Ja, derfor mener jeg det ikke er smart å legge mye penger i anlegg om det er stort sett denne musikken som spilles.

Veldig mange bra innspillinger innen akustisk, vokal, jazz og klassisk. Da er det gøy med analytisk anlegg.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz

Jaja, da har jeg nok brukt alt for mye penger på anlegget mitt allerede skjønner jeg :???: Ikke det at jeg spiller MP3 musikk på det....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del vil jeg svare at musikksmaken heller mot det 'kjedelige' i din øyne, Razortec. Men det går også mye Cafe Del Mar, Minor Majority o.l. Men jeg tør påstå at anlegget også spiller bra med Rammstein et.al. Det trøkker og spiller ovebevisende dette også, men artisten dead center uansett volum. Men jeg bruker også anlegget mye som bakgrunnsmusikk og for meg blir jeg ikke roligere i sjela med Rammstein i spilleren, men vi er alle forskjellige.
    Uansett hva mener leter etter i denne hobbyen blir resultatet et kompromiss, så spørs det hvilke ting man vil prioritere bort.

Hvordan vi nyter musikken får være opp til hver enkelt. Saken for mange på dette forumet er at de egentlig ikke vet 100% hva de vil ha, tror jeg. Derfor kommer byttene av komponenter så hyppig, fordi man lærer underveis hva man ser etter og smaken endrer seg også litt underveis. Jeg hadde aldri kjøpt Kari Bremnes, The Eagles, Diana Krall eller liknende hadde det ikke vært for at jeg hadde dette som hobby. Å høre på Kari i bilen gidder jeg ikke da det gir meg null.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er den fulle og hele vitsen med et lydanlegg å få mine egne plater til å høres bra ut. Det forsterker lydopplevelsen av min egen favorittmusikk, selv om det kanskje objektivt sett ikke er like dynamisk og engasjerende som andre referanseplater.. Men igjen, det argumentet visner hvis musikken ikke går med din egen smak.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva legger egentlig folk i uttrykket "Referansemusikk"? er det musikk som er godt innspilt, eller er det musikk som hifipolitiet har bestemt at alle skal like?

Synes nesten uttrykket "Referansemusikk" er litt støtende da det er like mange forskjellige musikksmaker i verden som det er artister, og hvem skal egentlig bestemme at noe er "referansemusikk"?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8

Synes nesten uttrykket "Referansemusikk" er litt støtende da det er like mange forskjellige musikksmaker i verden som det er artister, og hvem skal egentlig bestemme at noe er "referansemusikk"?

I mine øyne? så er det musikk som #test personell# kjenner godt og har hørt på masse anlegg, så de vet om et anlegg de tester virker på en bra måte.. Fordi de har hørt det på mange anlegg....

Så om jeg, du og de ikke liker referansemusikken så er dette bare en måte de bruker for å finne svakheter og sterke sider til anlegg de tester!!

Eller er jeg på jordet???!?!?!?!?!?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback