Hvorfor Bremnes og Paus?? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 98 av 98
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Eller var det store pupper du tenkte på ?

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yep, referanse CD hadde vært topp, men da med musikk i så mange sjangere som mulig, ikke for at folk skal ha en sang de liker på den, men for å kunne teste anlegget selvfølgelig.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med en referanse cd er en tall order, men det er også viktig for å få leserene til å skjønne deres vurderingsgrunnlag. Musikken som bør være med får dere nesten bestemme selv, men det er jo endel låter som utmerker seg for å teste anlegg. Jeg har ihvertfall et kobbel med sanger jeg ønsker å høre når jeg prøver en ny komponent i annlegget eller evt. hører på noen andres annlegg, da har jeg ihvertfall noe jeg kan forholde meg til. Et par av sangene jeg bruker er Tori Amos sin versjon av Angie, System of a down - toxicity, Sinèad O' connor - paddy`s lament, Rage against the machine - bombtrack, Bruce Springsteen - ghost of Tom Joad, Lyle Lovett - Promises, Massive Atack - Teardrop, Portishead - Glorybox, Suzanne vega - Toms Diner, Carmina burana - Oh fortuna, 50Cent - In da club, PJ Harvey - To bring you my love.
    Sting - Moon over burbon st.
    Det er mange fler, men det er blandt de låtene jeg hører på for å få et inntrykk.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og med tanke på at du bare er en, så ser en også begrensningene med å kunne plukke ut sanger på en plate som skal være noe for alle.... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser dere er opptatt av sangstemmen, det er derimot ikke jeg. Clapton f.eks., ingen kan si han har en stor stemme og at han synger bra... Men jeg liker musikken hans likevell og det at han ikke synger så bra er ubetydelig og kan sees som en særegenhet som er med å gjøre sangene hans levende og musikalsk leverer han likevell...

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Og med tanke på at du bare er en, så ser en også begrensningene med å kunne plukke ut sanger på en plate som skal være noe for alle.... ;-)
    Nei jeg ser ikke helt problemet, det er ikke snakk om å plukke ut musikk jeg eller andre enkeltpersoner liker. Det er snakk om å plukke ut låter som gjør det greit å isolere visse parametere, som f.eks: kontrabass, skarptromme, flygel, kvinnestemme, mannsstemme, guitar, munnspill osv.
    Dette var jo noe av grunnlaget for denne tråden i utgangspunktet. folk synes at referansemuikk ofte er litt kjedelig, det har dere i hjemmekino muligheten til å gjøre noe ved ved å plukke mindre brukte perler. hva dere plukker er for meg revnende likegyldig, men det bør vere musikk som er forholdsvis lett å få tak i og som de fleste ihvertfall har hørt om før.
    Dere kan gjærne legge ved et Kari Bremnes spor hvis det gjør jobben lettere :P
    Men husk at en slik cd eller refranselåtanbefaling om du vil skal dekke mange parametere. noen parametere får jo ofte mer oppmerksomhet enn andre, guitarsoloer er et godt eksempel (les anmeldelsen av BM kablene i siste fidelity der Satriani, av alle guitarister ble brukt som demomateriale...)
    Jeg har mine grunner for å liste opp de låtene jeg gjorde, men det ville blitt en lang post hvis jeg skulle utdype hver låt

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo uendelig mye mer musikk med god lydkvalitet enn bare Bremnes.

Når det gjelder smak så får man selvsagt like det man liker, men jeg synes det blir for dumt hvis man bare lytter på en artist/label/sjanger fordi det blir omtalt som "referansemusikk" i eksklusive high-end kretser. Da er man ikke stort bedre enn de som bare hører på VG Topp 20 lista eller har veggene fulle av ikea bilder.

Jeg synes det fort blir kjedelig å bare høre på kliniske sterile lydbilder i lengden. Man trenger variasjon og kontraster for å sette pris på god lydkvalitet ! Akkurat som det låter mye bedre i det man skrur opp volumet, mens at man etter en stund blir "immun"

Folk klager over at dagens musikk er så dårlig og er limita ihjel. Gå litt i dybden og let sier jeg da! Det har vel aldri blitt lagd så mye musikk som det er blitt gjort i de siste årene. Selvsagt mye dritt, men i blant dem finnes det mange gullgruver for de som leter!

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Hahaha, jeg så ikke den Var nok heller det jeg tenkte på ja. Ei skjeløyd dame med skikkelig frontspoiler og vakker sangstemme må jo være drømmedama til vår venn på Fetsund

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Hæ?
    Så du sier at mye klang automatisk gjør et opptak bra? Det visste jeg ikke... Fortell meg mer om hvordan dette fungerer *venter i spenning*
    Det var jo - som akto påpekte - en spøk, men dog ikke helt en spøk. Jeg synes det veldig ofte trekkes frem innspillinger med "snill" lyd som referanser, og tung bruk av klang på vokal er jo et av de vanligste virkemidlene i så måte. De gutta jeg har vært bort i som jobber i studio sier at få ting er lettere og mindre interessant enn å lage fin lyd med flinke musikere.

Det snakkes ofte om "kan høre hvor instrumentene er plassert i forhold til hverandre", "rominformasjon" og slikt, men det er så vidt jeg har skjønt ganske vanlig å spille inn instrumenter i mono og så ratte de dit man ønsker i lydbildet til slutt. De samme kildene mine synes for øvrig det er veldig morsomt med HiFi-folk som sier at "man kan høre hva som foregikk i studio" - det kan man visstnok heller skjelden - det er veldig stor forskjell på hva som ble spillt i studio og hvordan det endelige resultatet på plater låter.

Dog er jeg ingen ekspert på overnevnte.

En tur på en HiFi-messe avkrefter imidlertid for meg personlig teorien om at folk som er veldig interreserte i HiFi er mer intersserte i musikk enn folk flest. Jeg synes det blir spillt veldig mye platt, intetsigende musikk med fin lyd. Men smaken er jo som baken osv, men jeg finner det ganske påfallende.

Newcomer kjetilp sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja her ble det heftig diskusjon, og det er bra!
    Musikksmaken er jo veldig forskjellig hos folk. I mine øyne så burde man bruke musikk en kjenner for å kunne skille mellom høytalere etc. Kjenner man materialet godt, så vet en også hva man skal lytte etter i en test.
    Hva slags musikk dette er, har egentlig ikke så mye å si.
    Innspillingskvalitet har mye å si på lyden. Det klart at er lyden på skiva dårlig, så hjelper det ikke om utstyret det spilles på koster 1 mill. Elektronikk klarer faktisk ikke å trylle... he he :-)

Min praksis er alltid å la anlegget jeg tester få bryne seg på mange forskjellige artister og sjangre. På den måte kan jeg enkelt finne den høyttaler eller produktet som passer min smak. For det er jo det alt koker ned til til slutt, hvilken type lyd er man ute etter?! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    Det var jo - som akto påpekte - en spøk, men dog ikke helt en spøk. Jeg synes det veldig ofte trekkes frem innspillinger med "snill" lyd som referanser, og tung bruk av klang på vokal er jo et av de vanligste virkemidlene i så måte. De gutta jeg har vært bort i som jobber i studio sier at få ting er lettere og mindre interessant enn å lage fin lyd med flinke musikere.

Det snakkes ofte om "kan høre hvor instrumentene er plassert i forhold til hverandre", "rominformasjon" og slikt, men det er så vidt jeg har skjønt ganske vanlig å spille inn instrumenter i mono og så ratte de dit man ønsker i lydbildet til slutt. De samme kildene mine synes for øvrig det er veldig morsomt med HiFi-folk som sier at "man kan høre hva som foregikk i studio" - det kan man visstnok heller skjelden - det er veldig stor forskjell på hva som ble spillt i studio og hvordan det endelige resultatet på plater låter.

Dog er jeg ingen ekspert på overnevnte.

En tur på en HiFi-messe avkrefter imidlertid for meg personlig teorien om at folk som er veldig interreserte i HiFi er mer intersserte i musikk enn folk flest. Jeg synes det blir spillt veldig mye platt, intetsigende musikk med fin lyd. Men smaken er jo som baken osv, men jeg finner det ganske påfallende.

Om man føler det blir litt vel polert etter en go stund i ss med Kari i luften er det bare å slenge på Tom Waits, så får du røffet det opp mange hakk.
    Og hos han hører man mye av hva som skjer under innspilling.

Men du har helt rett, det meste er innspillt i mono og plassert der man ønsker ved hjelp av panorering/heve senke nivået.

Når det gjelder interessen for musikk tror jeg du tar feil, selv om jeg finner glede i musikk med god lyd, er det ikke den gode lyden som gjør at jeg liker artistene. Jeg har vel litt flaks siden mange de leverer kvalitet, men det finnes unntak og selv de blir ofte spilt.

Mvh Roald

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roald
    Om man føler det blir litt vel polert etter en go stund i ss med Kari i luften er det bare å slenge på Tom Waits, så får du røffet det opp mange hakk.
    Og hos han hører man mye av hva som skjer under innspilling.

Men du har helt rett, det meste er innspillt i mono og plassert der man ønsker ved hjelp av panorering/heve senke nivået.

Når det gjelder interessen for musikk tror jeg du tar feil, selv om jeg finner glede i musikk med god lyd, er det ikke den gode lyden som gjør at jeg liker artistene. Jeg har vel litt flaks siden mange de leverer kvalitet, men det finnes unntak og selv de blir ofte spilt.

Mvh Roald
    Vi er nok ikke uenige - selvsagt setter jeg selv pris på god lyd, men jeg mistenker at for noen kommer lyd foran musikk. Greit nok, men ikke min prioritering.

Ingen jeg kjenner som er veldig musikkinteresserte men gir balla i HiFi hører særlig på de gamle traverene som gjerne dras frem i sammenhenger som dette. Det beviser eller motbeviser selvsagt ingen ting

Artig at du nevner Tom Waits, jeg hadde med det som "medbrakt" i Horten for et par år siden, fikk veldig god respons på både lyd og musikk fra såvel selgeren som de som tilfeldigvis var innom.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får være enig om å være uenig.........jeg har alle av Kari og alle av Tom, mange av entusiastene jeg har besøkt sitter med en stor og variert samling musikk. Noen så stor at jeg blir reint misunnelig :-D

Mvh Roald

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke til å komme unna at en kanskje velger annen musikk enn det en spiller til vanlig en periode etter å ha investert i nye komponenter. I den perioden hvor fokuset ligger på anlegget, vil man jo høre den musikken som best får anlegget til å fremstå fra sin beste side!

Før i tiden brukte jeg gjerne Yello (en imponatoreffekt som i grunn funker på de fleste anlegg). Nå går det gjerne i Bremnes for min del, eller aller helst Elvis Costello (poor fractured atlas = nyyydelig).

Et anlegg som spiller bra på bare en type musikk trenger ikke koste mye. Det er når anlegget skal imponere på et større spekter av musikk at det begynner å koste!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    (...)og tung bruk av klang på vokal er jo et av de vanligste virkemidlene i så måte. De gutta jeg har vært bort i som jobber i studio sier at få ting er lettere og mindre interessant enn å lage fin lyd med flinke musikere.
    Dette kan jeg faktisk si meg enig i med den studio erfaringen jeg har, selv om den er begrenset. Klang er for mange HiFi mennesker en universaloppskrift for et spennende lydbilde. Om man tar Nils Lofgren som eksempel er den plate nesten direkte feilprodusert på flere spor, først masse chours på guitaren så en haug med klag i studio. Miksing med plassering i lydbildet foregår ofte i mono mikset videre. Da dette er svært praktisk på alle måter, dessuten er det langt mer kontrollerbart og gir en mindre usikkerhets/feil-margin enn stereo opptak gjør. Videre er det bare å leke med faseforskyvninger og slikt som alle HiFi idioter oppdaget helt av seg selv mens de flikket på båndspillerene sine på sekstitallet.

Å produsere en plate er et ærlig stykke arbeid som skal samsvare med artistens (og/eller plateselskapets i varierende utstrekning) kunstneriske visjon. Jeg startet en tråd om plateselskaper og produksjoner for lenge siden, men interessen var heller laber.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så rart, de fleste vil vel riste litt på hodet når man sier stereo innspillinger egentlig er flere mono spor som er trikset og mikset med.

Jeg tror ikke jeg har noen innspillinger som er gjort med et sett stereo mic.

For meg spiller det ingen rolle hvordan man frembringer illusjonen av et oppstilt band. Bare de legger litt prestisje i arbeidet:-D

Av praktiske årsaker er det ikke vanskelig å skjønne hvorfor man velger å gjøre mono opptak som bearbeides.

Mvh Roald

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roald
    Ikke så rart, de fleste vil vel riste litt på hodet når man sier stereo innspillinger egentlig er flere mono spor som er trikset og mikset med.

Jeg tror ikke jeg har noen innspillinger som er gjort med et sett stereo mic.

For meg spiller det ingen rolle hvordan man frembringer illusjonen av et oppstilt band. Bare de legger litt prestisje i arbeidet:-D

Av praktiske årsaker er det ikke vanskelig å skjønne hvorfor man velger å gjøre mono opptak som bearbeides.

Mvh Roald
    Knut Reiersrud og Iver Kleive er tatt opp i med stereo par, bare et esempel. det er mange akustiske innspillinger som tas opp i stereo.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så vidt jeg har skjønt ganske vanlig å ta opp klassisk musikk med kun to mikrofoner i konsertsal.

Unasett - poenget mitt var kun at de vanlige frasene "kan høre hva som foregikk i opptaksrommet", "høre plasseringen av musikerne i rommet" osv ofte er fint lite annet enn meningsløse fraser.

Et besøk i lydstudio eller en prat med noen habile teknikere anbefales uansett for den som har muligheten til det - greit å vite litt om hva som faktisk gjøres for å produsere musikken vi hører på til daglig.

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •