Hvorfor Bremnes og Paus?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 98
    Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja det er sant det du skriver svante, det er musikk du veit hvordan skal låte, det er jo nettopp det som er referansemusikk!

Det jeg har fått intrykk av er at folk bruker kari bremnes som referansemusikk fordi alle andre sier det er bra og IKKE fordi det er noe de selv liker og kjenner som sin egen bukselomme,

Skyt meg gjerne

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At mange hi-fi entusiaster bruker Kari Bremnes som referansemusikk kan rett og slett ha noe med at lydkvaliteten på platene hennes er veldig høy. Dessuten brukes type instrumenter som gir ren, fin lyd og da lett å avsløre svakheter i komponenter i anlegget - toneregisteret og i dynamikken. Sånn føler jeg det ihvertfall.

Dette er som regel også tilhengere av rent stereo-oppsett og dette passer jo veldig bra til hennes produsenters lydmiks.

NAIM er også utmerkede utgivelser i ren stereo.

Men jeg kan godt komme 'ut av skapet' og innrømme at jeg mer enn gjerne setter på Deep Purple 'Made in Japan' når jeg skal teste ut lyden på et anlegg. Videre er tittelkuttet på 'Back in black' med AC/DC også fint å bruke som referanselyd.
    Men også 'Black sabbath' avd gruppa med samme navn.

Men jeg bruker også klassisk når jeg vil sjekke lyden i et anlegg.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er egentlig vitsen med å spille referansemusikk hvis man ikke liker musikken?
    At man skal trigge frem svakheter med et anlegg man ellers aldri vil oppdage med sin vanlige type musikk, kan jo ikke være annet enn første steg mot den berømte oppgraderingssyken...:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del var Bremnes min store favoritt før audiofilien rammet meg, men det er alltid kjekt å spille musikk som høres himmelsk ut på anlegget. Jeg prøver likevel ikke å la det påvirke det daglige musikkvalget mitt selv om åpenbart dårlige innspillinger blir mindre spilt enn andre.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som det er enklere å lage gode innspillinger når det er snakk om få instrumenter, at det er mye vanskeligere å få god lyd med mange instrumenter og råere vokal(mange frekvenser på en gang). Irriterer meg selv over at det er mange rockeskiver som låter dårlig, hører det da heller på PC-anlegget som "kamuflerer" bedre over den dårlige innspillingen. Prøv en Marilyn Manson-skive på høyt volum, fet musikk og digg lyd :]

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Hva er egentlig vitsen med å spille referansemusikk hvis man ikke liker musikken?
    At man skal trigge frem svakheter med et anlegg man ellers aldri vil oppdage med sin vanlige type musikk, kan jo ikke være annet enn første steg mot den berømte oppgraderingssyken...:-D
    Må erkjenne at jeg ikke synes sinus toner låter spesielt spennende, men har spilt noen av de også..

Når det er (flåsete) sagt, kan jeg jo legge til at jeg rå-digger all min referansemusikk. Referansemusikk for meg er låter som høres bra ut, fortrinnsvis av høy kvalitet og dynamikk, og gjerne som spiller på et bredt spekter av frekvensområdet. Men viktigst av alt er at jeg må virkelig like musikken, ha hørt den mange ganger og kjenne de små særegenhetene ved den. Denne musikken, som jeg kjenner godt, er min referanse til god lyd. Derav navnet :-D
    For å komplettere har jeg også noen utvalgte testlåter, som ikke alltid er like engasjerende/spennende/vakre å høre på, men som gir tydelige positive eller negative utslag i bestemte frekvensområder. Utstyrt med disse låtene, referansemusikken inkludert, kan jeg lettere finne gode og dårlige sider ved lydbildet når jeg skifter komponenter, tar lytterunder på by'n osv.

Setter meg gjerne ned og nyter noen timer med egen referansemusikk. Nesten en betingelse for å kunne kalle den en skikkelig referanse. Men hører også på masse annet som jeg synes er meget bra uten å kalle det referanser. Årsaken er at lydbildet ikke er egnet til å skille ut detaljer. Musikken er absolutt ikke dårlig av den grunn.

Anlegget mitt er langt fra blant forumets dyreste, så jeg må vel anta litt her. Uansett mener jeg bestemt at all musikk blir bedre på bra/high-end anlegg. Men det er lett å irritere seg over dårlig innspillinger når anlegget lar de gode innspillingene spille så utrolig mye bedre. Dermed vil nok enkelte gradvis endre musikksmak noe, mens andre fortsetter som før. I tillegg er det ikke til å stikke under en stol at enkelte nok kjøper "godkjente" innspillinger bare for å godkjenningen sin skyld. Men ikke minst er det verdt å huske at smaken er forskjellig!
    Personlig finner jeg ingen glede i å høre på f.eks Jan Garbarek. Kan like godt høre på biler som suser forbi på E6. Dermed spilles heller ikke hans musikk på mitt anlegg, og for meg blir han ubrukelig som referanse siden jeg ikke orker å bli godt kjent med låtene hans. Men for andre da det være midt i blinken. Derimot blir det spilt myye Rammstein, Tool og NIN her som for mange er et lydmessig mareritt :lol:

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt sprikende forklaringer her. I en annen tråd er det en som sier at et topp anlegg som er tunet skikkelig låter bra ved avspilling av kassett, mens andre sier at et bra anlegg virker som et forstørrelses glass som fremhever dårlig kvalitet på CD etc. Tror vel helst at slike anlegg rett og slett ikke takler musikk med mer en to instrumenter jeg da :P

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor Bremnes og Paus? Åpenbart fordi man liker det ...

Jeg har alle til Paus, jeg har stort sett alt Kari har gitt ut (og det er ikke rent lite hvis man tar med samarbeidsprosjektene o.l.), og jeg har stort sett alle av AC/DC. Sistnevnte har forøvrig aldri vært i nærheten av god lyd, men sånn er det bare.

Poenget er at man finner musikk man liker. Jeg har også kjøpt musikk med eksepsjonell lydkvalitet, ofte etter tips fra andre "audiofile", men liker jeg ikke musikken blir skiva stående i hylla. Jeg tror det er svært få som gidder å høre på musikk de ikke liker.

Det er et paradoks dette med Kari. Man blir på en måte aldri profet i eget land, men hun spiller alltid for fulle hus i Tyskland, Norge og Japan(!). Jeg tror heller ikke de ser på henne som en rar kurositet fra nord, ettersom de krever at hun synger på norsk. Hun har en rekke Spellemannspriser, og hun har gitt ut 12 soloalbum. Hun har minst 14 samarbeidsprosjekter, blant annet med artister som Tom Russel, Ketil Bjørnstad, Mari Boine, Ole Paus, Iver og Audun Kleive, og Rikard Wolff. Hun kan lage melodiøs musikk med et fåtall instrumenter fordi hun kan synge. Hun er teknisk sett uhyre dyktig, blant annet på måten hun demper f. eks. s-er i stemmeregisteret.

Tror noen virkelig hun lager musikk for de audiofile. Neppe

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange svar her, og utrolig nok rimelig saklig diskusjon så langt også. Hadde nesten trodd noen skulle slenge ut at bare duster liker Bremnes osv.
    Nå er det vel jeg som har slengt mest med leppa i denne tråden kansje ops:

Interessant lesing, men synes fortsatt det er en mistenkelig stor andel Hi-end folk som har en lidenskap for Bremnes og Paus. Er det ikke mulig å spille populærmusikk uten å få "forurenset" ørene sine på Hi-end anlegg? Blir det virkelig så dårlig lyd?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det har mye med hva man legger vekt på med anlegget. For meg så er driv viktig. Det har nok litt med at jeg spiller trommer men det kan også være driv i musikk uten trommer, jeg hører mye på f.eks Tori Amos, Sinèad O' Connor og lignende vokalorientert musikk. Noen typer musikk gir meg veldig lite av hverken driv, nerve eller følelsen av å være på bølgelengde med artisten. I den gruppen faller f.eks Kari Bremnes, Nils Lofgren osv. Det er rett og slett for sterilt. Jeg tror også Akto har tar helt feil mtp. kari Bremnes. Jeg er ganske sikker på at Kari og de som produserer henne har lagt merke til at hennes musikk ofte blir trukket frem som skoleeksempler i hifikretser og at de derfor prøver ekstra hardt for å få ting til å låte perfekt, noe som veldig ofte medfører en stivhet blandt musikere når alt skal være super perfekt. Se på opptakene til QOTSA - Songs for the deaf, dave grohl ble bedt om å spille stakato nettopp for at Josh ønsket at det ikke skulle høres så klinisk ut.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Mange svar her, og utrolig nok rimelig saklig diskusjon så langt også. Hadde nesten trodd noen skulle slenge ut at bare duster liker Bremnes osv.
    Nå er det vel jeg som har slengt mest med leppa i denne tråden kansje ops:

Interessant lesing, men synes fortsatt det er en mistenkelig stor andel Hi-end folk som har en lidenskap for Bremnes og Paus. Er det ikke mulig å spille populærmusikk uten å få "forurenset" ørene sine på Hi-end anlegg? Blir det virkelig så dårlig lyd?
    Skal jeg ha på musikk som bakgrunnslyd, enten jeg surfer på nettet eller kjører bil er jeg rimelig altetende, men når jeg setter meg ned i sofaen for å slappe av med favorittmusikken foretrekker jeg heller Kari Bremnes, enn den nye låta til 50cent som enten handler om festing, pengene hans, bilen hans eller saftige rumper som "bouncer" på dansegulvet.

For et par år siden hørte jeg mest på listepop og trance, dvs jeg brukte musikk som bakgrunnslyd hjemme eller i bilen, eller når jeg var på fylla. Å sette seg ned og faktisk lytte til musikk var noe jeg ikke gjorde. Så var jeg en tur på demo hos Akto med en kamerat. Før den dagen kjente jeg kun navnet Kari Bremnes fra de utallige vitsene til "Team Antonsen". Artisten hadde jeg aldri lyttet til. Da Atle spurte oss om vi hørte noe særlig på Kari Bremnes må jeg faktisk innrømme at jeg ikke var helt sikker på om han tullet med oss (ja, så trangsynt var jeg faktisk). Vel, han satte ihvertfall på "Fyret ved Tornehamn"... Jeg visste ikke helt hva jeg skulle forvente, men en ting var sikkert og det var at lyden som kom ut traff meg midt i hjertet. Det var kraft og sjel i musikken. Jeg hadde oppdaget noe nytt ved min egen musikksmak og det gjør jeg stadig vekk når jeg får høre på nye artister, enten jeg er på demo hos andre eller folk har med noe til meg.
    Noe faller i smak og kjøpes, mens andre artister ikke gir meg noe mer enn en ny erfaring. Det blir som å prøve ny mat. Noe får du lyst til å spise igjen, noe er helt ok og kan spises fordi andre serverer det, mens noe har du lyst til å spytte ut og ber en stille bønn om at du slipper å spise det igjen

Til slutt vil jeg legge til at det aldri kunne falle meg inn å gjentatte ganger høre på musikk jeg ikke liker bare fordi innspillingen er god. Siden du nevner Ole Paus kan jeg jo si at det er musikk som jeg synes er helt ok, men ikke noe mer. Det hender jeg får høre det hos andre og det har jeg ingenting i mot, men han gir meg ikke så mye at jeg får lyst til å sette det på hjemme.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Jeg tror også Akto har tar helt feil mtp. kari Bremnes. Jeg er ganske sikker på at Kari og de som produserer henne har lagt merke til at hennes musikk ofte blir trukket frem som skoleeksempler i hifikretser og at de derfor prøver ekstra hardt for å få ting til å låte perfekt, noe som veldig ofte medfører en stivhet blandt musikere når alt skal være super perfekt.
    Hvor mange audiofile finnes det? Definitivt ikke nok til å holde liv i en artist ... Nå har uansett KKV alltid fokusert på kvalitet, men det ser man på utstyret de bruker. Ellers er jeg uenig med deg når det gjelder at musikerne er stive

Når alt kommer til alt handler det like mye om musikksmak.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Jeg er ganske sikker på at Kari og de som produserer henne har lagt merke til at hennes musikk ofte blir trukket frem som skoleeksempler i hifikretser og at de derfor prøver ekstra hardt for å få ting til å låte perfekt, noe som veldig ofte medfører en stivhet blandt musikere når alt skal være super perfekt.

Bremnes sin live er vel noe som viser at det ikke er perfekt, med Kari som synger falskt og musikere som leker seg..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Bremnes sin live er vel noe som viser at det ikke er perfekt, med Kari som synger falskt og musikere som leker seg..
    Og det er jo litt av sjarmen med det hele.

Sitat Opprinnelig postet av akto
    Når alt kommer til alt handler det like mye om musikksmak.
    Det er jo hele nøkkelen her. Og det er umulig å diskutere smak og preferanser. En skal være glad for mangfoldet. Samme med kvinnfolk. Tenk hvor slitsomt det ville vært om alle skulle likt akkurat samme dama... ;-)

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt over, en av grunnene til at Kari Bremnes brukes mye er nok rett og slett bra lyd på innspillingene.
    Min erfaring er at det er enklere å få slike innspillinger med mye "luft" i lydbildet til å høres bra ut på forskjellige anlegg. Så hvorvidt den er egnet som referanse kan kanskje diskuteres..? - Ihvertfall hvis man først og fremst er ute etter å avsløre svakheter.

Hører selv på K.Bremnes - og Tool , 30-talls bluesinnspillinger, og mye annet imellom.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teori: Graden av audiofil appeal for en plate kan beskrives som en funksjon der

Kvalitet = x * (mengd av klang brukt på opptaket)

Der x er en faktor som er større enn den burde være...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Og det er jo litt av sjarmen med det hele.

Jepp, det er en av de tingene som gjør dette albumet spesielt, fr Bremnes!

Liker live'n bedre og bedre..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    Teori: Graden av audiofil appeal for en plate kan beskrives som en funksjon der

Kvalitet = x * (mengd av klang brukt på opptaket)

Der x er en faktor som er større enn den burde være...
    Hæ?
    Så du sier at mye klang automatisk gjør et opptak bra? Det visste jeg ikke... Fortell meg mer om hvordan dette fungerer *venter i spenning*

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hvorfor Bremnes og Paus? Åpenbart fordi man liker det ...

Jeg har alle til Paus, jeg har stort sett alt Kari har gitt ut (og det er ikke rent lite hvis man tar med samarbeidsprosjektene o.l.), og jeg har stort sett alle av AC/DC. Sistnevnte har forøvrig aldri vært i nærheten av god lyd, men sånn er det bare.

Poenget er at man finner musikk man liker. Jeg har også kjøpt musikk med eksepsjonell lydkvalitet, ofte etter tips fra andre "audiofile", men liker jeg ikke musikken blir skiva stående i hylla. Jeg tror det er svært få som gidder å høre på musikk de ikke liker.

Det er et paradoks dette med Kari. Man blir på en måte aldri profet i eget land, men hun spiller alltid for fulle hus i Tyskland, Norge og Japan(!). Jeg tror heller ikke de ser på henne som en rar kurositet fra nord, ettersom de krever at hun synger på norsk. Hun har en rekke Spellemannspriser, og hun har gitt ut 12 soloalbum. Hun har minst 14 samarbeidsprosjekter, blant annet med artister som Tom Russel, Ketil Bjørnstad, Mari Boine, Ole Paus, Iver og Audun Kleive, og Rikard Wolff. Hun kan lage melodiøs musikk med et fåtall instrumenter fordi hun kan synge. Hun er teknisk sett uhyre dyktig, blant annet på måten hun demper f. eks. s-er i stemmeregisteret.

Tror noen virkelig hun lager musikk for de audiofile. Neppe
    Hahaha, etter et slikt forsvar av Kari fra en av landets fremste audiofile, så tror jeg du må revurdere svaret ditt:-D

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •