Spørsmål om kjøp av HiFi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Spørsmål om kjøp av HiFi

Posten kommer ikke til å bli svart på lenger og har derfor slettet innholdet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ????

du er 17? driter du penger?

vil forøvrig påstå du kan få svært tilnærmet så god lyd for max 300000,ikke at det er lite penger, men hvertfall mye mindre enn 1,5mill....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe forventa egentlig det som første svar.^^

Med tanke på at høytalerene her koster 240 000 kr per par så tviler jeg sterkt på det for å si det sånn. Jeg driter dessverre ikke penger, men har tenkt til å jobbe MYE for å få dette til (er hverken rik og betaler det med egene penger). Dette er foresten ikke en guttedrøm, det er helt mulig.

Så ikke tenk over penger som et problem, jeg har ikke lyst til å gjøre det billig, det skal bli så bra som mulig. =)

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det slik. Jeg har ikke peiling på anlegg når man kommer over 100.000 kroner, og å doble dette 15 ganger er way, way out of my league.

Å "våkne en morgen" og bestemme seg for å svi av en stor brøkdel av Namibia's statsbudsjett på et anlegg trenger nøye, nøye planlegging.
    Først av alt - rommet du / dere planlegger å ha alt dette i, er det et optimalt rom for et lydanlegg - og et lydanlegg til denne prisen? Demping, akustikk, symmetri etc. For det andre (og jeg har ikke hørt noen av komponentene du lister opp) så ville jeg neppe kjøpt noe av dette på hifiklubben. Grunnen til det er at jeg føler hifiklubben stort sett (med unntak av billige CD-spillere, møbler, Cerwin-Vega høyttalere og de bedre modellene av B&W og Dali) ikke har noen spesielt godt egnede produkter til de ekstra hardbarkede audio-entusiastene.. Lydanlegg pleier nesten alltid å være små / mellomstore oppgraderinger over lengre tid, og i løpet av en slik periode er nok ikke hifiklubben stedet man ender opp i). I disse prisklassene er det såpass enorme mengder komponenter å velge mellom!

Hør på alle komponentene før du kjøper dem. Er du sikker på at du trenger å bruke så enormt med penger for å få lyden du er ute etter?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal bruke 1,5 mill på anlegg.

spørsmål 1 : Hvorfor

Spørsmål 2: På hvilke grunnlag har du funnet disse komponentene?

Spørsmål 3: Har du hørt noen av disse før?

Spørsmål 4: Vet du om elektronikken og høyttalerne spiller bra sammen?

Spørsmål 5: Hvilket rom skal dette stå på??

Spørsmål 6: Se spørsmål 1

Det er morsomt med hifi, men som det sies så kan man ikke impuls kjøpe slikt.. Det kreves planlegging og ikke minst at man setter seg inn i hva som passer til hva og hva man er ute etter.

Jeg har ikke erfaring med slike komponenter men synes dette ser litt rart ut...

Sitat Opprinnelig postet av Omardude
    Med tanke på at høytalerene her koster 240 000 kr per par så tviler jeg sterkt på det for å si det sånn.
    Hvorfor??

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe det er mye penger, det er sant det. Dette kan du egentlig kalle "første utkast" av hvordan anlegget skal bli. Det er grunnen til at jeg skrev den posten. Ja sant det om hifiklubben, har du anbelfaninger til andre å kjøpe av?

Rommet er ikke ordnet enda. Kommer til å begynne med planleggingen av rommet så fort vi har orden på anlegget. Rommet vil vi bygge best mulig tilpasset anlegget og kommer sannsynlighvis til å bruke mye penger på dette og.

Tilslutt, ja, vi er ute etter å få den best tenklige (og oppnålige) lyden, penger er absolutt ikke tema da. Takk for godt svar! =)

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kan tenke deg bruktkjøp så er det store muligheter for å spare over en halv million kroner :razz:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar 1: Se forrige post, vi vil ha best mulig lyd og har ingenting imot og jobbe mye og lenge for dette.

Svar 2: Dette er "første utkast" av hva vi tenker oss. Dette er ikke noen ferdig liste og sannsynligvis vil mange av delene byttes ut flere ganger fra listen før vi kjøper, noe jeg var ute etter.

Svar 3: Nei, vi har ikke hørt noen av komponentene, hverken hver for seg eller sammen, men alt skal selvsagt høres på og testes ut mange ganger før det kjøpes. Vi er fullstendig klar over at dette er en ekstrem sum med penger å bruke på ett anlegg og kommer ikke til å kjøpe noe før vi er helt sikre på at det er perfekt.

Svar 4: Se svar 3, dette er selvsagt viktig og vil bli testet mye med.

Svar 5: Dette kommer til å være på et spesial bygd rom som skal være best mulig egnet til det. Vi har ikke kommet til denne delen ennå, men mye arbeid, tid og penger kommer til å gå til dette.

Svar 6: se Svar 1^^

Det virker sikkert veldig impulsivt, men det er det ikke, vi kommer ikke til å ha dette anlegget på en god stund. Vi vet det kommer til å kreve mye planlegging og tid.

Dårlig og kjapt skrevet av meg, det jeg mener er at dette er Legacy Helix høytalere. Det er det flaggskipet til noen som har bygd høytalere for hånd gjennom 7 år. Jeg går derfor utifra, etter å ha sett på spesifikasjonene, at høytalerene er det jeg ser etter. Grunnen til at jeg tviler sterkt på at et anlegg til max 300000 ville vært tilnærmet bra er at slike høytalere krever MYE fra kabler, forsterkere og cd-spiller.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det jo enkelt. Bygg rommet. spar penger og lån med dere forskjellig utstyr!

Men noe.. Hvis du blir anbefalt et anlegg til si 320 000 av en som har drevet i gamet i 40 år.. Vil dere høre på dette?? eller er det for lite penger??

Hva mener du med enstund?? 1 år 10 år??

Ikke meningen å være frekk, men vil finne ut grunnen til dette

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en seriøs anbefaling til 17 åringen og kompisen (hvis de i det hele tatt eksisterer og dette ikke bare er en bløff).

Skaff dere en utdannelse! Og vurder ting igjen etter det.

Et konservativt anslag gir at selv med 600k i året i lønn så vil det (etter nødvendige utgifter og skatt) ta dere minst 10 år å spare opp 1,5 mill. Er virkelig lyden verdt 18.000 timer på jobb?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe det jeg mener med at penger ikke er et problem er at det er heller ikke tema (så lenge det er oppnålig for oss). Hvis jeg hadde fått en slik anbefalning hadde jeg selvsagt hørt på anlegget. Jeg er åpen for alle forslag så lenge de er solide og gjennomtenkt.

Det betyr at jeg er usikker på tiden, det kommer ann på hvor mye vi klarer å tjene og spare, men jeg tipper innen 5 år, det er absolutt seinest.

Takk for god kritikk by the way

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flintstone
    Jeg har en seriøs anbefaling til 17 åringen og kompisen (hvis de i det hele tatt eksisterer og dette ikke bare er en bløff).

Skaff dere en utdannelse! Og vurder ting igjen etter det.

Et konservativt anslag gir at selv med 600k i året i lønn så vil det (etter nødvendige utgifter og skatt) ta dere minst 10 år å spare opp 1,5 mill. Er virkelig lyden verdt 18.000 timer på jobb?
    For det første, dette er ikke en bløff, men hvis du ikke tror på dette så gidder ikke jeg å overtale deg. Vi er begge i utdannelse og har ikke tenkt til å slutte med det. Utdannelsen er jo selvsagt prioritert. 18 000 timer på jobb blir det ikke, vi har begge veldig godt betalte deltidsjobber (som foresten er lovlige hvis noen skulle tro no annet...).

Jeg har ikke mulighet til å svare til flere før i morgen, men fortsett gjerne å poste så skal jeg prøve å svare på så mye som mulig i morgen! =)

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veldig gode betalte deltidsjobber....

jeg kan si at jeg tjener ok, jeg er 19 år og har utbetalt mellom 20-25 i måneden. noe jeg mener er ganske godt betalt når jeg er 19.

jeg har bil, jeg bor hjemme enda, og har det jeg mener er en god start på en hjemmekino.

det første jeg tenkte på når jeg var ferdig i militæret var å kjøpe dyre komponenter. men.... det blir ikke slik. jeg betaler alt selv, betaler leie til mine foreldre. kjører en gammel golf, og har et godt sosialt liv. jeg sparer 8000 i måneden til huskjøp senere.

å være 17 år å si at penger ikke har betydning er d lameste jeg har hørt, jeg tenkte selv slik for 2 år siden, men det endte opp med å legge av pengene til noe mer sosialt og " fornuftig" enn stereo. heldigvis.

jeg anbefaler deg/dere (om dette er særiøst, noe jeg betviler) å kjøpe hvert deres anlegg brukt, trål det som er av bruktmarkeder. vil tro dere blir fornøyd lenge før 100000 er brukt. (dette kommer fra en som er ganske fornøyd med et anlegg til 10000, grunnet bruktkjøp)

ja, jeg er 19. og mange kommer sikket til å mene at det jeg skriver er bs , men fra min synsvinkel virker dette riktig.

mvh
    stian

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om 5 år så tror jeg ikke dette er noe å satse på

Dette er ikke riktig tråd å legge ut en lørdagskveld ikke sant ...?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at høytalerene her koster 240 000 kr per par...
    Den prisen som er oppgitt på nettsiden er i dollar. Dette betyr at du mangler både moms, frakt og fortolling. moms er på 25%, frakt/forsikring/fortolling kan fort bli en 10.000 kr paret.

Du har da en pris pr par: ($44.000 * 6 * 1,25) + 10.000 = 340.000 for paret. Og du skal ha 2 par; budsjettet ditt har nå fått en merkostnad på 200.000.

Men tror du virkelig at 2 par av disse vil spille bedre en ett? Tror du disse er designet på denne måten? Har dere hørt dette oppsettet? Hvilken type musikk skal spilles? VG-lista? :-D

Rommet har veldig mye å si - det er en meget viktig del av anlegget - hvor stort er dette, hvor mye penger vil dere legge i utbedring?

Men hvorfor ialledager vil du ha 6 integrerte forsterker????

Nei... kjøp deg avantgarde Trio og BassHorn samt noen heftige rør amper - så sparer du mye penger! og like mye, om ikke bedre - lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, bestemte meg for å svare mer i dag allikavel. Jeg skjønner jo at å nevne alderen min var ikke så smart for det er det jo ingen som skjønner er mulig, så får veldig mye off-topic svar. Jeg har ikke spurt om hvordan jeg skal få råd til dette, det er ordnet. Jeg har heller ikke spurt om jeg kan få anlegg med nesten like bra lyd for mye mindre penger. Håper dette er klart nok, alle spørsmål og kommentarer som er off-topic kommer til å bli ignorert, beklager dette.

Sitat Opprinnelig postet av xanakor
    veldig gode betalte deltidsjobber....

jeg kan si at jeg tjener ok, jeg er 19 år og har utbetalt mellom 20-25 i måneden. noe jeg mener er ganske godt betalt når jeg er 19.

jeg har bil, jeg bor hjemme enda, og har det jeg mener er en god start på en hjemmekino.

det første jeg tenkte på når jeg var ferdig i militæret var å kjøpe dyre komponenter. men.... det blir ikke slik. jeg betaler alt selv, betaler leie til mine foreldre. kjører en gammel golf, og har et godt sosialt liv. jeg sparer 8000 i måneden til huskjøp senere.

å være 17 år å si at penger ikke har betydning er d lameste jeg har hørt, jeg tenkte selv slik for 2 år siden, men det endte opp med å legge av pengene til noe mer sosialt og " fornuftig" enn stereo. heldigvis.

jeg anbefaler deg/dere (om dette er særiøst, noe jeg betviler) å kjøpe hvert deres anlegg brukt, trål det som er av bruktmarkeder. vil tro dere blir fornøyd lenge før 100000 er brukt. (dette kommer fra en som er ganske fornøyd med et anlegg til 10000, grunnet bruktkjøp)

ja, jeg er 19. og mange kommer sikket til å mene at det jeg skriver er bs , men fra min synsvinkel virker dette riktig.

mvh
    stian
    Jeg er fult klar over at man kan få bra anlegg får mye mindre penger enn dette, jeg har et anlegg verdt 25 000 nå og jeg klager ikke, det spiller bra det, men jeg vil ha mer, enkelt og greit.

Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Om 5 år så tror jeg ikke dette er noe å satse på

Dette er ikke riktig tråd å legge ut en lørdagskveld ikke sant ...?
    Jeg er klar over det, som sagt, det er "første utkast". Det er ikke sånn at jeg planlegger noe nå, så gjør jeg akkuratt det jeg har planlagt om 5 år. Grunnen til at jeg starter å planlegge nå er at jeg vil være så sikker som mulig når dagen kommer ved å ha samlet mye informasjon om komponenter i den prisklassen.

Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Den prisen som er oppgitt på nettsiden er i dollar. Dette betyr at du mangler både moms, frakt og fortolling. moms er på 25%, frakt/forsikring/fortolling kan fort bli en 10.000 kr paret.

Du har da en pris pr par: ($44.000 * 6 * 1,25) + 10.000 = 340.000 for paret. Og du skal ha 2 par; budsjettet ditt har nå fått en merkostnad på 200.000.

Men tror du virkelig at 2 par av disse vil spille bedre en ett? Tror du disse er designet på denne måten? Har dere hørt dette oppsettet? Hvilken type musikk skal spilles? VG-lista?

Rommet har veldig mye å si - det er en meget viktig del av anlegget - hvor stort er dette, hvor mye penger vil dere legge i utbedring?

Men hvorfor ialledager vil du ha 6 integrerte forsterker????

Nei... kjøp deg avantgarde Trio og BassHorn samt noen heftige rør amper - så sparer du mye penger! og like mye, om ikke bedre - lyd.
    Først, takker, hadde ikke tenkt på moms, det er nå med i regninga.

Grunnen til at vi kjøper 2 par er så vi kan dele anlegget når vi flytter fra hverandre og mer lyd, ikke bedre.

Designet til å spille 2 par sammen?..

Nei vi har ikke hørt oppsettet enda, men vi skal ha full runde med å høre på masse forskjellige komponenter i forskjellige kombinasjoner, jeg repeterer meg selv, dette er første utkast.

Rommet er hverken kjøpt eller bygd til lydrom. Det kommer til å spesialiseres til akkuratt det anlegget vi kjøper og kommer til å gjøre veldig mye ut av den delen.

Hver høytaler er anbefalt of drives på 3x300 watt, hver forsterker har 2x300 watt i 4 ohm, resten er barneskolematte.

Skal se på anbefalingen din.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hver høytaler er anbefalt of drives på 3x300 watt, hver forsterker har 2x300 watt i 4 ohm, resten er barneskolematte.
    Har du i det hele tatt satt deg inn i hva Watt er?? slik generelt?? Det er ikke slik at ohm`s lov bør følges slavisk her altså..

Jeg ville ha lest mer om hva dette dreier seg om FØR du i det hele tatt begynner med noe.

Det du holder på med nå er ren gjetting.... Watt og watt..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har heller ikke spurt om jeg kan få anlegg med nesten like bra lyd for mye mindre penger.
    Det er ikke prislappen som avgjør hvor bra et anlegg spiller!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du i det hele tatt satt deg inn i hva Watt er?? slik generelt?? Det er ikke slik at ohm`s lov bør følges slavisk her altså..

Jeg ville ha lest mer om hva dette dreier seg om FØR du i det hele tatt begynner med noe.

Det du holder på med nå er ren gjetting.... Watt og watt..
    Ok, dette er grunnen til at jeg skriver denne posten, det er sånn info jeg trenger. Kan du forklare dette? Bare så det er sagt, grunnen til at jeg skal ha et slikt anlegg er ikke fordi jeg har så god peiling på alt om høytalere, men jeg elsker musikk og bra lyd, det er utrolig viktig for meg.

Det er ikke prislappen som avgjør hvor bra et anlegg spiller!
    Nei jeg vet det, utrolig dum måte av meg å skrive, det er ikke prisen som bestemmer hvor bra det spiller, men det gjør komponenter (ikke alene, det vet jeg) og bedre komponenter er dyrere (selvsagt ikke alltid, men vanligvis).

Men ok, siden du aktivt skriver her, kan du svare meg på dette? Hvis du hadde hatt 1,5 million å bruke på et anlegg, hva ville du kjøpt? Og ikke si at du ville spart penger til andre ting, tenk at du faktisk kan bruke alle de pengene uten at det gjør noe som helst.

PS: Har oppdatert start posten og skrevet ting litt mer riktig og lagt til et lite faq, se på den hvis det er noe du mer du lurer på, kan hende svaret står der.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta deg/dere en laaaaaaannnnngggg tur innom alle hifisjappene dere har muligheter for å besøke, og hør på ALT de har av CD spillere, Forsterkere, høyttalere og kabler, finn ut hva dere liker, og kjøp anlegg ut fra det.

Vet dere forskjellen på en integrert forsterker og en effektforsterker?

Dette virker som et luftslott som det har vært en del av tidligere her, beklager, men dette klarer jeg ikke å ta seriøst.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •