Skurring i høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skurring i høyttalere

Jeg har nettopp fått inn Klipsch høyttalerne mine i kinorommet. Da jeg fikk HD-E1 igår, la jeg merke til en rar skurring i en scene i Riddick. Da jeg hørte mer etter på andre plater, kunne jeg høre såvidt litt skurring der også. Jeg bruker HDMI fra HD-E1, til min Pioneer ax4asi-s receiver. Det skurrer først og fremst i senter kanalen under dialoger, men også litt i front, når jeg prøver i stereo. Med dette regner jeg med at det ikke er noe feil med høyttalerne, men hva er feil? Jeg har gått rundt i rommet for å sjekke hvor lyden kommer fra, men blir ikke noe klokere av det. Hva kan være feil?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må nesten prøve med andre kilder eller annen forsterker for å finne ut hvor problemet ligger. mange her inne som visstnok opplever jordingsproblemer og støy pga dette. selv har jeg aldri opplevd noe sånt, men det kan jo være det er noe sånt som er grunnen.

det du og kan gjøre er å koble f.eks. senteren på utgangen til bakhøyttalerne, osv og høre om det frosvinner da...

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er skurringen en bieffekt til andre lyder, eller konstant uavhengig av lydsporet du spiller?
    Hvis det siste er tilfelle lurer jeg på om du hører støy fra HT'ene også når du ikke spiller noe? I standby? Helt avslått?
    I motsatt fall; er det slik at dette kun oppstår på surround, eller også på stereo spor? Spiller det noen rolle hvilken kilde du benytter (CD-spiller, DVD osv)?

Mange spørsmål istedet for svar, men det er bare et forsøk på å bidra til feilsøkingen og for å forstå problemet bedre.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Er skurringen en bieffekt til andre lyder, eller konstant uavhengig av lydsporet du spiller?
    Hvis det siste er tilfelle lurer jeg på om du hører støy fra HT'ene også når du ikke spiller noe? I standby? Helt avslått?
    I motsatt fall; er det slik at dette kun oppstår på surround, eller også på stereo spor? Spiller det noen rolle hvilken kilde du benytter (CD-spiller, DVD osv)?

Mange spørsmål istedet for svar, men det er bare et forsøk på å bidra til feilsøkingen og for å forstå problemet bedre.
    Jeg hører en del støy når jeg ikke spiller noe, men ikke i standby på receiver. Skurrelyden kommer også i stereo, men da er den litt svakere. Det kommer litt an på hvilken kilde jeg bruker, men da jeg testet samme DVD'en på Xboxen og Toshibaen, så hørte jeg skurring hos begge, bortsett fra at skurringen var litt mindre hos xboxen.

Jeg har til nå sjekket kabler, testet med en annen senter høyttaler, testet med annen kilde, feilsøkt rommet etter skurrelyden, men ingen av delene hjelper.

Er det noe annet jeg kan sjekke? Er det mulig at det er en jordingsfeil? Er det noe feil med kablene?

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også merka noe skurring i mitt oppsett, dog 2 kanals, men det skal ikke ha så mye å si. På cd spillern sitter det QED Qunex 2, og dvd noen nordost kabler som er av bra kvalitet. Jeg fikk en liten tendens til skurring når høyrøstede stemmer kom. Prøvde å bytte kabler, og dette hjalp. Står du har sjekka kabler, men har du prøvd å bytte til en anna kabel? :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det har jeg ikke gjort. Men det er litt rart, for det var ikke slik før med de kablene. Mulig jeg bare ikke har hørt det pågrunn av dårligere høyttalere.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis de forrige HT'ene dine var mindre følsomme kan feilen ha eksistert en stund uten at du har hørt det. Virker litt som om receiveren din introduserer støyen, eller hvertfall står for forsterkingen av den. Jordfeil kan være grunnen, men finnes jo også andre kandidater.
    Jeg hadde svak støy som viste seg å bli introdusert av dårlig skjermede strømkabler i kabelsalaten min. Så separasjon av strøm og signal for testing kan være verdt et forsøk.
    Har også opplevd at billig dimmebryter til lys og en dårlig tv skapte støy fordi de stod på samme kurs som forsterker.
    Hvis mulig kan jo også en annen receiver testes under samme forhold for å se om den du bruker nå har en svakhet. Som nevnt over kan selvsagt skader på kabler også være grunnen.
    Trøtt nå, så ideene strømmer ikke akkurat på. Men poenget mitt er at det fortsatt finnes en del mulige feilkilder som kan være verdt å sjekke.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke helt om det er støyen fra høyttalerne som står bak skurringen. Skurringen kommer bare ved en gitt frekvens. Men så kan det godt være at separasjon av kablene kan fikse problemet. Akkurat nå ligger alt i en haug på gulvet, da jeg ikke er helt ferdig med kinorommet

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min anbefaling, er og prøve å teste andre kabler om du har muligheten :-) Får håpe det ordner seg for deg, og lykke til! :-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Jeg vet ikke helt om det er støyen fra høyttalerne som står bak skurringen. Skurringen kommer bare ved en gitt frekvens. Men så kan det godt være at separasjon av kablene kan fikse problemet. Akkurat nå ligger alt i en haug på gulvet, da jeg ikke er helt ferdig med kinorommet
    Var inne i tråden din nå. Ser du har litt kabler ja ;-) Men vedlig fint opplegg du får her. Skal følge den videre.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føles nå ut som at jeg har prøvd alt. Begynner nesten å gi opp! Håpløst.. Har nå også prøvd å koble både kilde og receiver på en annen kurs. Det hjalp ingenting..

EDIT: Skurringen kommer i akkurat på det samme punktet av materiale, hvis det hjelper. Skulle nesten tro det er materiale det er noe feil med, men når det er litt nskurring noen steder i alle filmene, så kan vel det bli utelukket.

EDIT 2: Jeg hadde samme problemet for noen år siden med Yamaha NS-777 og Denon 2105. Da jeg byttet til Pioneer ax4, så løst problemet seg. Kan det være at jeg har for lite power på Klipschene?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal da ikke ha noe med for lite effekt å gjøre. Iallefall ikke viss du spiller på moderat volum. Ikke vet jeg. Nå vet ikke jeg hvor høyt du spiller, så jeg vet liksom ikke hvor feilen er. Har du testa anna forsterker?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skurringen kommer uansett volum, på akkurat samme sted, nesten som om det er en del av lydsporet. Jeg har ikke mulighet til å sjekke med en annen forsterker. Når jeg tenker meg om kan det egentlig karakteriseres som skurring/ knitring som kommer i en bestemt frekvens. Frekvensen er ved mellomtone/ diskant. Hvis dere ikke syns jeg forklarer godt nok, er det bare å spørre. Trenger flere råd om hva jeg kan gjøre for å fjerne det:-)

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde skurring i mine Klipsch RS35 engang, det var bare ene spaden som satt løst innvendig bak på terminalen, så du bør åpne opp å sjekke at alt sitter som det skal..

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsvinner ikke garantien da? Jeg har også prøvd på andre høyttalere, og der får jeg samme lyden, bare litt svakere.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i dag hørt med hodetelefoner koblet på ax4. Skurret nå også. Da kan jeg vel utelukke kablene og høyttalerne. Kanskje det er støy på kursen min? Hva kan jeg bruke for å fjerne det?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du kaller skurring er vel muligens hva andre kaller brumming...
    Det kan høres ut som om du har problemer relatert til jording.
    Du får eksperimentere med å snu kontaktene, bytte rekkefølgen osv.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke brumming, men skurring eller knitring. Høres ut som høyttaleren er sprengt. Det kommer på akkurat samme sted hver gang. Skulle nesten tro materialet er dårlig komprimert, slik høres det ut.

EDIT: Har prøvd å rokkere rundt med komponentene. Har også koblet utstyret på den andre kursen som er i rommet og dra ut forskjellige komponenter hver for seg for å sjekke om de virket inn..

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert saken uvedkommende,men jeg rakk å skru fra hverandre en høyttaler en gang pga den samme lyden som du beskriver.(U)heldigvis viste det seg å være et kobberfat som hang på veggen bak høyttaleren som gjorde ulyden.He-he!! Men det rare var at det hørtes helt ut som om det kom fra selve høyttaleren.Det også vibererte svakt ved ganske lave styrker..Vel vel..
    Mvh Rune
    PS "knitring" kan forekomme om kondensatorer i utgangen er slitte/defekte,men ikke bestandig.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er kjip:-) Skulle nesten ønske det bare var noe slikt hos meg også nå, for akkurat nå virker det litt håpløst:-?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •