Har kjøpt meg nye hodetelefoner (headset med mikrofon) av merket Koss nylig, bruker dem om kveldene når jeg sitter ved dataen samt når jeg prater i skype etc. Slik dem lyder så har jeg sett meg nødt til å justere dem noe i forhold til slik dem lyder nøytralt, har derfor tatt i bruk equaliseren for å justere lyden etter min smak. I den forbindelse gjorde jeg en artig observasjon...

Etter mye prøving frem og tilbake samt finjusteringer fikk jeg endelig den sounden jeg ville ha i hodetelefonene, min innstilling likte jeg vesentlig bedre enn å kjøre flatt/nøytralt (mener bestemt at hodetelefonene nøytralt på langt nær låter som dem skal, finstillingen jeg gjorde var dermed nødvendig og i rettning av hvordan hodetelefonene skulle hørtes ut nøytralt)...

Jeg har alltid vært svakest for akustisk musikk, og da gjerne live... Ikke vet jeg om det er grunnen til at justeringen ble som den ble, men etter å ha funnet mine innstillinger så ble jeg klar over funksjonen der enn kan stille equaliseren etter forhåndsinnstilte "sound'er" som f.eks. Rock, klassisk, soul, Dance etc... Jeg måtte jo teste ut funksjonene og prøvde diverse, noen mer vondt lydende enn andre... Så kom jeg til akustisk-innstillingen, den var nesten prikk lik innstillingen min og jeg ble litt paff over hvor likt jeg hadde stilt alt.

Nå vet jeg ikke hvorfor jeg endte opp med en så lik innstilling, om det er fordi jeg er svak for akustisk sound eller om det er slik hodetelefonene skulle lått optimalt... Begge deler kanskje, fordi jeg mener bestemt at innstillingen jeg fant er den beste for hodetelefonene/lyden nær sakt uansett musikk. Men kan jo ta feil da, kanskje var det den akustisk elskende meg som fant den innstillingen... Samt ikke minst det at jeg lyttet mest til nettopp akustisk musikk mens jeg justerte...

I alle fall bekreftet det hele hvilke sound jeg liker og hva som er min lydfilosofi...

Det hele lærte meg mye egentlig, at man kan lære mye om noens lydfilosofi/preferanser ved å se hvordan de ville stilt en equaliser. Kanskje er det slik at hvordan man ville stille en equaliser sier mye om hvilken type musikk man pleier å høre og hva enn liker, og ut over det igjen også hvilken utstyr enn foretrekker... Jeg tenkte mye på akkurat det i ettertid, om det er mulig å gi råd om hva folk burde kjøpe bare ved å la dem klusse litt med en equaliser...?

Noen mening?

Eller er det bare tilfeldigheter og jeg kunne endet opp med ganske andre innstillinger om det var andre hodetelefoner jeg trengte å justere sounden til...(??)

Må sies at broder'n sine AKG hodetelefoner er plug'N'play (da med stereoanlegg og ikke data som utgangspunkt), sounden av dem lyder akkurat slik jeg vil ha det (hadde mine hatt samme sound så hadde jeg ikke tenkt på å skulle stille lyden)... Kan det være PC, lyden kanskje?

Jeg sitter her med alvorlig mange teorier nå og deler med dette noen av tankene med dere... Som dere skjønner har jeg handlet hodetelefoner jeg ikke er helt fornøyd med siden jeg følte for å måtte stille lyden bort fra slik dem låter nøytralt, desverre misunner jeg broder'n fortsatt selv om jeg har prøvd etter beste evne og optimalisere lyden...

Koss SB45, ikke kjøp dem sier bare jeg. I beste fall er dem å leve med (bruker dem jo bare på PC'en da), mer enn det kan jeg ikke si om dem... Gå for noe bedre om dere skal ha headset.