Lydkvalitet digitalt/analogt??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 89
    Newcomer Kleine sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkvalitet digitalt/analogt??

Hei.
    Jeg har i dag dvd-spilleren koblet til receiveren med coax-kabel fra Monster. Jeg bruker denne kabelen også når jeg hører musikk.
    Jeg har hørt at det da er receiveren som avgjør kvaliteten på lyden, og ikke dvd-spilleren. Dette synes litt merkelig! Det skulle vel tilsi at kvaliteten på spilleren ikke har noe å si lydmessig ved digital tilkobling??
    Jeg har nemlig lest en test av dvd-spilleren min (Onkyo DVSP500) i Lyd&Bilde sitt kavalkadenummer 02(nr 11)
    Der skryter de spilleren opp i skyene lydmessig med DIGITALutgangen, mens lydbildet er noe flatere med ANALOGutgangene!
    De sammenligner spilleren med en rekke andre, deriblant Pioneer DV656A, og sier at Onkyoen er varmere enn pioneeren med digitalutgang.
    Er dette bare tull eller?
    Kan jo forøvrig nevne at Onkyo har en tykk kabel av høy kvalitet som fører det digitale signalet rett til konverteren, istedet for via printkortet.

Selv merket jeg forskjell på denne spilleren og min gamle Pioneer DV525!
    (Begge deler koblet med samme kabel til samme receiver, med samme høyttalere!)
    Kan da ikke være innbilling?

Er det noen som vet noe om dette?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om du kobler til digitalt og da bruker D/A konverterne i receiveren, er du forsatt avhengig av et godt drivverk i DVD spilleren. Selv om enkelt påstår at drivverket ikke har noe å si da lyden er digital, er det min erfaring at det er forskjeller mellom forskjellige drivverk. Å påstå noe annet gjenspeiler etter min mening bare mangel på erfaring.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Kleine sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!
    Det var det jeg trodde, noe annet ville vært urimelig synes nå jeg!
    XBOX`en er også koplet digitalt, og cd-lyden er ikke den samme som med onkyoen nei!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tviler på du vil høre særlig forskjell, dac`n er lysår viktigere. er impedance`n på digitalutgangen feil blir også lyden "feil"..et sony drivverk til 3k er nok selv i dyrere oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du vil ikke høre noen forskjell mellom en cd-spiller til 10.000 kr og en ps2 om du kobler digitalt nei..

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    du vil ikke høre noen forskjell mellom en cd-spiller til 10.000 kr og en ps2 om du kobler digitalt nei..
    Det er tydeligvis en sammenligning du selv aldri har gjort.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er enorme forskjeller på drivverk lydmessig. Denne diskusjonen har vi hatt ganske mange ganger nå, men det er mange som har hørt store forskjeller på forskjellige drivverk. Det er derfor ingen tvil om at de er der, problemet er bare det at ingen kan svare på hvorfor forskjellene i avlesning påvirker lyden til de grader.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    electrocompaniet selv, på sin messe demonstreret ecd-1 koblet på nemo og sine egne høyttalere. til drivverk brukte de sony, som kostet under 3000kr.
    -påstod også der at du oppnår 90-95% av lyden av en emc-1 bare ved å bruke ecd-1 og et greit drivverk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er enorme forskjeller på drivverk lydmessig. Denne diskusjonen har vi hatt ganske mange ganger nå, men det er mange som har hørt store forskjeller på forskjellige drivverk. Det er derfor ingen tvil om at de er der, problemet er bare det at ingen kan svare på hvorfor forskjellene i avlesning påvirker lyden til de grader.
    Dersom ingen greier å forklare hvorfor disse påståtte forskjellene mellom ulike drivverk oppstår kan fenomenet kun forklares av en ting, nemlig placebo-effekten. Det er lett og la seg rive med av fancy elektronikk, fine forklaringer og nyinstallerte dubeditter.

Et drivverk sender ut en perfekt bitstrøm til forsterker som tar jobben videre. Da spiller det ingen rolle om det står EC eller Sony på drivverket. Det leses av perfekt likevel.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et drivverk sender ut en perfekt bitstrøm til forsterker som tar jobben videre
    Det er vel mer en forutsetning enn en konklusjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Årsaken til forskjeller på drivverk er hovedsakelig jitter.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell. Det hjelper lite å bestride det så lenge det er så lett å høre, og det er ingen drivverk, kabel, digitalbuffer eller liknende som kan produsere en perfekt bitstrøm. Den eksisterer bare i teorien. Dersom man skal reprodusere den perfekte bitstrøm må man ha uendelig mye energi.

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært gøy og arrangert en a-b test med disse som påstår de hører så lett forskjeller her.

- Lenge leve placebo -

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er absolutt forskjell. Jeg har A/B-testet med PS2 og CA DVD57, og jeg hører forskjell på dem. Hvilken som er "best" er en annen sak, men de er ikke like.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom den perfekte bitstrøm ikke eksisterer, hva er da en "uperfekt" bitstrøm? Er det hull i den? Hvordan greier en dac i det hele tatt da å tolke denne strømmen dersom den består av usammenhengene data? Hvorfor er det kun når det er snakk om å overføre lyd digitalt at det er vanskelig å overføre data fra en enhet til en annen uten bitfeil? Ellers i dataverdenen er feil av denne typen ved samme type overføringer ikke-eksisterende.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har da aldri vært "hull" eller "mangler" i bitstrømmen som har vært problemet. Jitter skyldes vel at tidssynkroniseringen mellom bit'ene er litt ute av kurs.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det har da aldri vært "hull" eller "mangler" i bitstrømmen som har vært problemet. Jitter skyldes vel at tidssynkroniseringen mellom bit'ene er litt ute av kurs.
    Det stemmer, og jeg er en av dem som lenge var av oppfatningen at jitter er et ikke-problem på grunn av digitalsignalenes serielle natur ved avlesning og overføring, noe som nødvendigvis må føre til bufring og reklokking.

Nå ser jeg imidlertid at fidelity hevder at klokkekretsene som benyttes i mange spillere, også dyrere modeller, har hatt en tendens til å være av svært laber kvalitet. fidelity rapporterer om forbedringer ved å bytte ut klokkekretsene til bedre klokker. Dette kan jeg faktisk se et poeng med, siden det ved konvertering fra digitale til analoge signaler bør klokkes så nøyaktig som mulig. Den klokkekretsen som sitter nærmest DA-konverteren er altså av vital betydning! Hvis den er dårlig, kan den introdusere jitter, selv om drivverket og digitalkablene er av beste kvalitet. :shock:

Man lærer så lenge man lever. Så kan man diskutere om man HØRER forskjell, men så lenge unøyaktigheten i klokkingen er for dårlig, spesielt hvis klokkingen mellom de ulike kanalene er usynkroniserte, så er det muligheter for å få små faseforskjeller, noe som kan sløre presisjonen i lydbildet. (Dette siste er ikke noe jeg har hørt, men en rent intuitiv observasjon basert på de tekniske aspektene ved denne signalbehandlingen).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jitter vil vel gi seg utslag i frekvensmodulasjon hvis dac boksen ikke har nok buffer og reklokker signalet. Avhengig av statisktikken på jitter kan jeg tenke meg en for for vibrato (hvis jitteret er lavfrekvent) eller forvrengning (hvis jitter ikke er korrelert fra sample til sample)

K

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det kun når det er snakk om å overføre lyd digitalt at det er vanskelig å overføre data fra en enhet til en annen uten bitfeil? Ellers i dataverdenen er feil av denne typen ved samme type overføringer ikke-eksisterende.
    De som har jobbet en del med datanettverk vet at slikt utstyr sørger for å "spørre tilbake om de har oppfattet rett". Dersom det er dårlige forbindelser blir det mer spørring og korreksjon, og det går tregere.

I lyd-verdenen er det ikke rom for å spørre fler ganger, og man må basere seg på de oversendte bitene. Selv i dataverdenen er ikke den såkalte "slew-rate" eller hva den heter (stigetiden) uendelig. Flankene vil derfor ha en vinkel ulik 90 grader. I tillegg vil spenningen i toppene aldri være konstant, tiden mellom bitene vil aldri være konstant, q-verdien i overgangen mellom dc og stigende/synkende signal er ikke konstant og går heller ikke mot uendelig, støyen er heller ikke konstant eller fraværende. Det blir feiloppfattede bit innimellom når det leses fra en CD. Dette må rettes opp av korreksjonskretsen som sørger for å vinne tilbake til det rette DC-nivået. Dersom korreksjonskretsene må jobbe mye låter det deretter. DAC-en har derfor en vanskelig oppgave med å tolke bit-ene rett.

Det at det er lydmessige forskjeller bekreftes av nesten alle som har hørt mer enn ett drivverk på samme DAC. Alle andre setter opp et fårete glis og mumler noe om "placebo-effekt". (til opplysning så heter det psyko-akkustikk). Det er litt synd at de da kommer med anbefalinger til de som spør bassert på manglende viten og teoretiske antakelser.

Velkommen til den virkelige verden!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Det er absolutt forskjell. Jeg har A/B-testet med PS2 og CA DVD57, og jeg hører forskjell på dem. Hvilken som er "best" er en annen sak, men de er ikke like.
    tror mange forskjellene ligger i dårlig impedance matching på utgangen. alle prater alltid om jitter men har lite å vise til..det skal enorme mengder jitter til for å "ødelegge" et s/pdif signal. og på optisk overføring er dette ikke-eksisterende, må ha kabel på flere hundre meter for å indusere eller tape. i dac`n kan være..det vet jeg ikke særlig om..

uansett en diskusjon som aldri vil ta ende

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •