Lydkvalitet digitalt/analogt?? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 89 av 89
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enten har han blandet begrepene "jitter" og "noise", eller så har jeg en feil oppfatning av hva jitter er. Men min oppfatning er at jitter er, som beskrevet nedenfor, feil i timingen av stige/synketid mellom 0 og 1.

Som du er inne på roffe så er ikke stige/synketiden så viktig, men dersom du tar en firkantpuls og filtrerer det til to signaler, ett høyfrekvent og ett lavfrekvent, så skal de danne en firkantpuls igjen når de summerer. Dersom du fasedreier den ene vil det ikke likne en firkantpuls lenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes diskusjonen dreier seg mer og mer bort fra utgangspunktet, nemlig om digitaljitter produsert i selve CD drevet vil skape så store problemer for PLLene på mottagersiden i digitallinken (DAC siden) at det resulterer i hørbar forringelse av lyden. Teorien bak dette er såvidt jeg forstår at PLLene (hvis de er dårlig konstruert) med sin insvingningstid øker jitteret de mottar, slik at dette gir faseforskyvinger av analoglyden ut fra DACene.
    Når det gjelder digitalpulser i en link generelt (som Roffe nevner) så vil alltid disse få en viss kanalfiltrering både i linjedriverne og i kabelen selv. Men hvis flankene blir for slake vil man fort komme opp i timingproblemer, så her er det som Roffe påpeker kompromisser som gjelder.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes vi holder oss godt innenfor tema. At vi diskuterer ting som ikke er direkte reatert til drevet betyr bare at vi utforsker andre sider av det samme symptomet. For spørsmålet er i utgangspunktet ganske åpent: hvorfor er det forskjell på lydkvaliteten digitalt og analogt, og hvorfor mener noen at drivverket ikke spiller inn på lyden når man kjører digitalt, mens andre mener at drivverket spiller en rolle også i dette tilfellet.

Det er mange ting som skjer fra drivverket til lyden når forsterkerne, og det er mulig at det skjer ting som påvirker lyden i alle disse delene av lydkjeden. Derfor blir disse diskusjonene ofte ganske tekniske ned på mindre deler av systemet, uten at det egentlig er off topic.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener ikke at vi er off-topic Roffe :-) Har heller ikke noe i mot at diskusjonene føres på et teknisk detaljert nivå.

Bønna

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Enten har han blandet begrepene "jitter" og "noise", eller så har jeg en feil oppfatning av hva jitter er. Men min oppfatning er at jitter er, som beskrevet nedenfor, feil i timingen av stige/synketid mellom 0 og 1.
    Definisjonen på jitter er veldig enkel. Det er jo et fenomen innen mange områder. Definisjon: Jitter er variasjon i timingen til en periodisk hendelse.

Feil i timingen av stige/synketid mellom 0 og 1 er dermed jitter. Så dermed er ikke din oppfatning av jitter feil. Det virker derimot som du overser hva han mener. Han (og de fleste andre) mener at støyen påvirker timingen av stige/synketiden. Støy på RF-signalet vil få signalet til å krysse "terskelen" før eller etter den skulle.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du (og han du siterte) snakker om "timingen" og "klokkenøyaktigheten". Jeg tror han har skrevet litt for mye for markedsavdelingen, og du har lest litt for mye brosjyrer. Det sier jo i praksis ingen ting. Snakker du om slew-rate? Krysningspunkt? S/N-forhold? Båndbreddeavhengig fasedreining? Harmonisk forvrengning?

Vi kan vel bare konstantere at vi er uenig om forståelsen av hva støyen gjør med signalet. Klokketakten mener jeg er urokkelig så lenge du har den. Dersom du klarer å få telleren til å telle feil synker klokkefrekvensen betraktelig, da får du ikke lyd. Klarer du å få oscillatoren til å gi seg mister du klokkepulsen. Da stopper CD-plata. Det eneste støyen kan gjøre er å legge seg oppå stige/synketiden for så å få denne til å se slørete ut.

Siden DAC-en gir blanke i 1 og 0 og bare er interessert i "fra 1 til 0" og "fra 0 til 1" så kan den sikkert et øyeblikk tvile på om det er en "1-0" eller en "0-1" på vei. Selve 0 og 1 genereres deretter i regnekretsen.

Teoretisk mener jeg derfor at med en synket klokke og ved å legge motaket 1/88200 sekund forsinket skulle man kunne regenerere overgangene uten å se jitteret i drivverket. Da kunne man overført hele signalet som en sinus-liknende kurve.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6 linker??? :shock:

Ooooooooooorker ikke :?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søker du på "power-supply noise" og jitter i google får du faktisk 1650 treff. Sett i gang å les. :wink:

Skal jeg være ærlig så har jeg funnet ut at jeg ikke gidder å bruke noe mer tid på dette. Det er et forholdsvis lite problem i forhold til andre ting her i verden. Skulle jeg brukt like lang tid på alle mulige filleting så burde jeg vel skrive en avhandling om månens påvirkning på skjeggvekst.

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •