Lydkvalitet digitalt/analogt?? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 89
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Grunnen til at ulike drivverk har ulik klang er bla fordi de har forskjellig forvrengning. Sånn som med forsterkere.
    Eh.. Ulik forvregning ja.. Forvregning i drivverk.. Hva slags forvregning skal det være da? Den superhemmelige "digitale forvregningen" som mange "audiofile" driver å snakker om?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av smale
    Eh.. Ulik forvregning ja.. Forvregning i drivverk.. Hva slags forvregning skal det være da? Den superhemmelige "digitale forvregningen" som mange "audiofile" driver å snakker om?
    5 milliarder fluer spiser ikke dritt fordi det er vitenskaplig bevist at det smaker bra, men rett og slett fordi de liker det :lol:

Synes kanskje vi burde avslutte denne usaklige diskusjonen før NASA begynner å gi opp håpet om å finne intelligent liv på jorden...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av smale
    Grunnen til at ulike drivverk har ulik klang er bla fordi de har forskjellig forvrengning. Sånn som med forsterkere.
    Du følger ikke særlig bra med du? Leser bare det du liker.

Det finnes ingen superhemmelig digital forvrengning. Det finnes derimot forvrengning pga jitter. Ikke noe hemmelig med den. Men den er riktignok svært liten.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og konklusjonen blir at smaken er som baken og alle står på sitt.
    denne diskusjonen dukker opp igjen og igjen og igjen. konklusjonen er att ingen blir enige og tendensene til småkrangling og div dukker opp igjen. like greit å legge denne diskusjonen død :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde bare folk konsentrert seg om seg selv så hadde alt vært greit. At man selv ikke hører forskjell er helt greit. Men man trenger ikke plage andre med det.

For det betyr ikke at de som hevder at de hører forskjell er idioter og at det bare er psykoakustikk. Oppfattelse av lyd er svært individuelt. Man skal ha svært tung dokumentasjon før man kan avskrive noe som helst.

Ellers blir det like dumt som å hevde at alle som løper 100 meter fortere enn en selv er dopet. Det "kan" være tilfelle, men man må da kunne legge frem ordentlig dokumentasjon. Ellers bør man bare holde kjeft.

Personlig så har jeg ikke hørt forskjell på drivverk. Bare så det er sagt, men så er de fleste av drivverkene jeg har brukt vært svært like. Jeg kjenner derimot andre som har testet det grundigere og de har hørt forskjell. Jeg var sterkt tvilende til å starte med, men ettersom jeg undersøkte nærmere så virker det ikke som psykoakustikk er grunnen til forskjellen.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel på sin plass med en viss edruelighet når vi diskuterer slike emner. Det er bedre å presentere sine egne argumenter istedenfor å rakke ned på andre. Jeg har aldri sett det som noe poeng å "vinne" en diskusjon. Men hvis alle er litt klokere enn når diskusjonen startet så har det jo kommet noe positivt ut av det.

Hadde bare folk konsentrert seg om seg selv så hadde alt vært greit. At man selv ikke hører forskjell er helt greit. Men man trenger ikke plage andre med det.

For det betyr ikke at de som hevder at de hører forskjell er idioter og at det bare er psykoakustikk. Oppfattelse av lyd er svært individuelt. Man skal ha svært tung dokumentasjon før man kan avskrive noe som helst.

Ellers blir det like dumt som å hevde at alle som løper 100 meter fortere enn en selv er dopet. Det "kan" være tilfelle, men man må da kunne legge frem ordentlig dokumentasjon. Ellers bør man bare holde kjeft.
    Artig parallell det der. Jeg er ikke enig i at man ikke skal fortelle om sine opplevelser, enten de forteller at man hører forskjell eller ikke hører forskjell. Ingen av dem bør stemples idioter av den grunn. De bidrar til det statistiske bildet man etterhvert kan danne seg selv.

En annen sammenligning vil kunne være at en person uten dokumentasjon legger fram påstander om en kur for kreft. Ingen kan forklare hvordan den virker, men noen som har prøvd kuren har blitt friske, andre ikke. Bør da alle som har kreft betale for denne kuren for å bli frisk? Uansett pris?

Poenget mitt er at en påstand om at noe har en positiv virkning og derfor koster mye penger, bør begrunnes godt! Det er sterke paralleller mellom mirakelkurer for god lyd og mirakelkurer for god helse. Mener de fleste bør ha en sunn skepsis til slike ting, men heller ikke avfeie dem for godt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Poenget mitt er at en påstand om at noe har en positiv virkning og derfor koster mye penger, bør begrunnes godt! Det er sterke paralleller mellom mirakelkurer for god lyd og mirakelkurer for god helse. Mener de fleste bør ha en sunn skepsis til slike ting, men heller ikke avfeie dem for godt.
    Nå er det jo i vesentlig grad ikke noen positiv effekt vi diskuterer, men snarere å konstantere at det er forskjell. Hvorvidt det er positivt eller ikke er jo igjen en smakssak.

Når enkelte har vanskelig for å høre forskjell på en Helicon 400 og en B&W 602 så blir problemene enda større når forskjellene blir mindre.

Det bør jo også legges til at en som er trenet i å lytte lettere danner seg et bilde av hvilken karrakteristikk lyden har for deretter å kunne sammenlikne enkeltkomponenter i lydbildet med andre løsninger.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det bør jo også legges til at en som er trenet i å lytte lettere danner seg et bilde av hvilken karrakteristikk lyden har for deretter å kunne sammenlikne enkeltkomponenter i lydbildet med andre løsninger.
    Det er korrekt. Det blir som vinsmaking. Evnen til å oppfatte og sette ord på forskjellene kommer med trening.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evig tilbakevendende tema... :-) To mulige fremgangsmåter:

1) Konstatere at man hører (evt ikke hører) forskjell og ved erfaring/eliminasjon finne kilden og sannsynliggjøre en årsak

2)Isolere fenomenet "jitter", beskriv virkemåte og årsak, mål virkelige verdier i tilgjengelige systemer, finn terskel for hørbarhet fra syntetiske tester, bestem deretter om fenomenet er interessant for hifi.

Bakgrunnen til tilhengere av metode 1) og metode 2) er så forskjellig at slike diskusjoner er meningsløse. De fleste "kompliserte" problemer har flere løsninger som har fordeler og ulemper. Jeg (som teknolog) har veldig lett for å tenke metode 2), men innser at lyttetesting må brukes i tillegg uansett. Poenget mitt er at det er lettere å forstå helheten hvis man forstår flest mulig av mekanismene bak. Så kan man bruke alskens metodikk for å teste om forståelsen av helheten er korrekt eller ikke :-)

K

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    1) Konstatere at man hører (evt ikke hører) forskjell og ved erfaring/eliminasjon finne kilden og sannsynliggjøre en årsak
    Problemet er vel å være sikker på om man hører forskjell eller om det dreier seg om psykoakustikk. Det er vel bare godt gjennomførte ABX-tester (blindtester) som kan avgjøre dette. Men det er ikke tvil om at noen enten hører bedre enn andre, eller er bedre trent til å oppfatte forskjeller.

Ellers så vil jeg vel si at diskusjonen om drivverk og introduksjon av jitter er interessant. Hvis avlesningen fra CD-platene er så ustabil, så bør jo en PC som jukeboks med alle lydfilene (som ukomprimert lyd) på harddisken eliminere disse problemene. Digital overføring fra PC til en god DA-konverter/prosessor (for å unngå støyproblemene i en PC ved introduksjonen av de analoge signalene) burde da gi den beste lyden framfor et hvilket som helst drivverk, eller hva?

Jeg har forøvrig rippet en del plater fra CD-ROM til lydfiler og brukt programmer som detekterer og rapporterer bitfeil. De rapporterer svært sjelden om bitfeil som må korrigeres (men jeg HAR opplevd det). Jeg tror hyppigheten av dette problemet er overdrevet. Hvis dette var et reelt problem ville de nye "CD"-platene med kopieringsbeskyttelse spille hørbart dårligere i billige drivverk, siden det er nettopp feilkorreksjonsinformasjonen som er ødelagt for å forvirre CD-ROM spillere. (Disse platene er derfor mer følsomme for riper og smuss ved avspilling, og vil ha kortere levetid enn CD-plater som følger CD-standarden.)

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så vil jeg vel si at diskusjonen om drivverk og introduksjon av jitter er interessant. Hvis avlesningen fra CD-platene er så ustabil, så bør jo en PC som jukeboks med alle lydfilene (som ukomprimert lyd) på harddisken eliminere disse problemene.
    Hvis jitter er et problem, er det kanskje enklere å avsløre det i et billedsignal. Prinsippet for lagring og overføring av digital lyd og bilde er stort sett det samme, men bilde krever krever mer båndbredde enn lyd, og med det lavere tolleranser i klokking etc. Det burde altså være enklere å avsløre jitterproblematikk i et billedsignal. Og sist men ikke minst, resultatet er mer håndfast (et konkret bilde med evt mangler) enn hva tilfelle er ved vurdering av lydkvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ellers så vil jeg vel si at diskusjonen om drivverk og introduksjon av jitter er interessant. Hvis avlesningen fra CD-platene er så ustabil, så bør jo en PC som jukeboks med alle lydfilene (som ukomprimert lyd) på harddisken eliminere disse problemene. Digital overføring fra PC til en god DA-konverter/prosessor (for å unngå støyproblemene i en PC ved introduksjonen av de analoge signalene) burde da gi den beste lyden framfor et hvilket som helst drivverk, eller hva?
    Ja, det har jeg hevet lenge. Men pcen må selvsagt være lydløs. Jeg har eksprimentert litt med dette i en god del måneder nå og det lover utrolig bra. Man trenger heller ikke å ha musikken på harddisken. Spiller man av fra cdspilleren så overføres informasjonen til minnet før det avspilles og dermed er jitteret borte. Hva som skjer mellom minnet og lydkortet er en annen sak, men jeg har ikke tenkt noe særlig på det enda.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Hvis jitter er et problem, er det kanskje enklere å avsløre det i et billedsignal. Prinsippet for lagring og overføring av digital lyd og bilde er stort sett det samme, men bilde krever krever mer båndbredde enn lyd, og med det lavere tolleranser i klokking etc. Det burde altså være enklere å avsløre jitterproblematikk i et billedsignal. Og sist men ikke minst, resultatet er mer håndfast (et konkret bilde med evt mangler) enn hva tilfelle er ved vurdering av lydkvalitet.
    Det finnes jo masse psykovisuelle fenomener også. Og å gjennomføre en blindtest blir selvfølgelig vanskelig.

Kanskje man skulle finne en måte for å lage lyd utav billedinformasjon og så kunne man lyttet seg fram. :wink: Eller kanskje en annen sans, smak?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lenge. Men pcen må selvsagt være lydløs. Jeg har eksprimentert litt med dette i en god del måneder nå og det lover utrolig bra. Man trenger heller ikke å ha musikken på harddisken. Spiller man av fra cdspilleren så overføres informasjonen til minnet før det avspilles og dermed er jitteret borte. Hva som skjer mellom minnet og lydkortet er en annen sak, men jeg har ikke tenkt noe særlig på det enda.
    Av ren nysgjerrighet. Hvilket lydkort benytter du til dette? Skjønner ikke helt hvorfor en skulle være kvitt jitteret dersom dataene mellomlagres i minnet. Dataene før og etter minnet vil vel være de samme?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For tiden så bruker jeg bare det som er integrert i nForce2 brikkesettet, men jeg har også brukt et par andre lydkort med digitalutgang. Jeg mistenker imidlertidig at signalet går igjennom noen form for dsp-prosessor på disse kortene, og selv om den er oppsatt til å ikke gjøre noe med signalet så hadde det vel vært bedre uten.

Jitter forsvinner når det buffres, for jitter er jo bare tidsforsyving av signalet. Alle digitalrecivere i dacer har også buffer, men den er svært liten og den fikser dermed ikke alt jitteret.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For tiden så bruker jeg bare det som er integrert i nForce2 brikkesettet, men jeg har også brukt et par andre lydkort med digitalutgang. Jeg mistenker imidlertidig at signalet går igjennom noen form for dsp-prosessor på disse kortene, og selv om den er oppsatt til å ikke gjøre noe med signalet så hadde det vel vært bedre uten.
    Disse kortene opp- og nedkonverterer signalet fra 44,1 KHz til 48 KHz og tilbake til 44,1 KHz internt, noe som ikke er særlig bra med tanke på lydkvalitet. Det finnes et par Terratec kort samt dyrere kort beregnet for lydopptak som ikke gjør dette, men noen oversikt har jeg ikke. Creative sine kort er like ille.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det som står øverst på innkjøpslisten er et bedre lydkort. Jeg har vurdert Terratec, men jeg tror jeg går for RME. Men det man først og fremst trenger er at kortet kan settes til såkalt "non-audio". Da går signalet bare rett igjennom.

Ellers så skal man visst kunne hindre at kortet resampler signalet på de fleste lydkort hvis man bruker linux. Linux har endel fordeler på lyd faktisk, trodde det ikke før jeg fikk se det. Ellers så kan jeg ikke si at jeg merker de helt store forskjellene på om lydkortet resampler signalet litt.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det låter bedre for meg med en annen kabel, driverk, vibrasjonsdemping, etc. spiller det noen rolle hvorfor?

Det låter bedre for meg og det er alt som teller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det spiller noen rolle hvorfor må nesten hver enkelt bestemme. For noen spiller det en rolle, for andre så gjør det ikke. Slik er det med det meste her i verden.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magking
    Hvis det låter bedre for meg med en annen kabel, driverk, vibrasjonsdemping, etc. spiller det noen rolle hvorfor?

Det låter bedre for meg og det er alt som teller.
    Sant det. Vurderingen vil alltid være personlig og for deg er endringen en forbedring. Flott for deg!

Det som blir helt feil er når noen står bastant på at et dyrere drivverk gir bedre lyd og setter spørsmålstegn ved at andre ikke opplever det samme. Dette gjelder ikke bare drivverk, men også kabling og annen tweaking. Jeg utelukker ikke at noen ikke hører nevneverdig forskjell med og uten spikes under høyttalerne heller. Fint for dem, så slipper de riper i gulvet. Dessverre bærer det helt galt av sted hvis noen bruker tusenvis av kroner på en oppgradering som noen har hevder gir store forbedringer, for så å ikke høre forskjell.

Derfor stresser jeg alltid i slike sammenhenger at folk skal prøve før de kjøper, ihvertfall når det dreier seg om dyre oppgraderinger som kabler til flere tusen kroner eller dyrere drivverk for avlesning av digitale data. Jeg utelukker ikke at det oppleves forbedringer for noen. Mange vil derimot hevde om det samme at de enten ikke hører forskjell eller at forskjellen er så minimal at det ikke forsvarer prisforskjellen (som også er en personlig vurdering).

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •