Lydkvalitet digitalt/analogt?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 89
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    tror mange forskjellene ligger i dårlig impedance matching på utgangen. alle prater alltid om jitter men har lite å vise til..det skal enorme mengder jitter til for å "ødelegge" et s/pdif signal. og på optisk overføring er dette ikke-eksisterende, må ha kabel på flere hundre meter for å indusere eller tape. i dac`n kan være..det vet jeg ikke særlig om.
    Jitter "ødelegger" ikke signalet.
    Jitter er rett og slett når noe kommer senere eller tidligere enn det som er tiltenkt. Som feks når bussen kommer 1 minutt for tidlig den ene dagen og 10 minutter forsent neste dag.

Det er enormt mye lesestoff om jitter, så å si at man har lite å vise til er helt feil. Å søke på jitter i google er en start.

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver du med lyd til daglig Snicker-is?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsåvidt gjør jeg det ja.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jada...har lest sinnsykt mye om jitter.
    men at jitter er grunnen til lydforskjeller mellom drivverk er bare en antagelse som kommer fra de fleste. har ikke sett noe papir på det... :roll:

her er en mengde "informasjon", diskutert.
    http://www.hifisentralen.no/cgi-bin/...557546;start=0

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Forsåvidt gjør jeg det ja.
    med hva da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jada...har lest sinnsykt mye om jitter.
    men at jitter er grunnen til lydforskjeller mellom drivverk er bare en antagelse som kommer fra de fleste. har ikke sett noe papir på det... :roll:

her er en mengde "informasjon", diskutert.
    http://www.hifisentralen.no/cgi-bin/...557546;start=0
    Det er grundig bevist at jitter fører til forvrengning og det er grundig bevist at forvrengning farger lyden. Trenger du mer bevis enn det?

Tråden fra hifisentralen var gammelt nytt og inneholdt en del forhastede konklusjoner. Den omhandlet dessuten digitalkabler først og fremst. Og den debatten hadde vi jo her for ikke så lenge siden.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, samme her.

Men jeg synes det er rart vi har så forskjellig oppfattelse av hva som er "riktig" å mene om lydkvalitet og forskjeller på lyd.
    Jeg hører godt forskjell på en cd spiller til 990,- og en til 5000,- men oppover det er det svært vannskelig å skille de fra hverandre synes jeg.

Jeg kan trygt si jeg hører godt og er meget vant til å sitte lenge å høre nøye etter detaljer og "feil" i en innspilling. Skulle dermed tro jeg ville hørt disse forskjellene på drivverk som flere her påstår.

I studio sammenheng er det jo en del forskjell i lydkvalitet på forskjellige mikker, monitorer osv. Men etter at miksingen er klar og cd`n er brent bryr jeg meg egentlig ikke såååå mye om hvilken cd spiller den blir spilt på( ok, 990,- spilleren har som regel lite info i bassen..), men resten av annlegget er såklart viktig. Virkelig kjipt å høre bra musikk på Denver annlegg til 599,-

Tror man kan lese seg trøtt på jitter filosofi, men kan man faktisk høre forskjellen?

Jeg driver et lydstudio i Fredrikstad jeg da.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ekstremt trett av diskusjonen om forskjeller på drivverk. Jeg har mang en gang konstantert at forskjellene er enorme. Elektrocompaniet er så alt annet enn en referanse for meg, og jeg hører ikke blindt på det andre sier. Jeg er åpen for effekten av psyko-akkustikk og tror nok mang en gang at jeg har blitt lurt av det fenomenet selv. Men som nevnt synes jeg det er lite voksent å avvise en så fundamental ting blankt da det kan medføre at folk med brennende interesse unlater å teste det ut på egenhånd. Det kan ikke sammenliknes med forskjellene på nedfyste kabler osv, men det er allikevel ikke så store forskjeller som det er på høyttalere. Det er også verdt å merke seg hvordan forskjellig utstyr har evne til å skjule feil og mangler. Det er ikke dermed sagt at utstyret låter bra (eller dårlig) men rett og slett at det ikke får frem enkelte ting.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skiller såvitt sony drivverket med det som står i en hk dvd 10, sistnevnte har forsåvitt et forferdelig støyende og ustabilt drivverk.
    sony`n beholder jeg så lenge det virker og kjøper dacèr isteden,det er der lyden ligger. det er direkte dummskap å bytte ut en hel cd spiller, det du gjør da er kjøpe mye av de samme delene om igjen.

burgern, les panzerlord sine innlegg, han har peiling på digitalteknikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest alle sammen for lenge siden.
    Ja, han har endel peiling på digitalteknikk. Men han er langt fra noen gud og han trekker en del forhastede konklusjoner. Heldigvis for ham selv så går han tilbake på dem senere.

Hvorfor driver du fremdeles å maser med dette? Hva er du ute etter?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er grundig bevist at jitter fører til forvrengning og det er grundig bevist at forvrengning farger lyden. Trenger du mer bevis enn det?
    Det er ingen tvil om at mye jitter kan påvirke lyden, men det er også bevist at mengden jitter på et normalt cd-drivverk er så lite at det har ingen innvirkning på lyden.

Å om det skulle ha det, kan noen forklare meg hvorfor enkelte driverk skal låte feks. mørkt mens andre låter lyst? Er det en statistisk sammenheng i hvilke bit som blir påvirket av jitter, og hvordan de blir påvirket?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akkurat...

kan si det samme om de som mener sølv låter "lyst og spisst", det er bare bullshit! slikt kan ikke spores til hvilket ledermaterial som brukes...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akkurat...

kan si det samme om de som mener sølv låter "lyst og spisst", det er bare bullshit! slikt kan ikke spores til hvilket ledermaterial som brukes...
    Og du har selvsagt erfaringsgrunnlaget i orden for å kunne uttale deg om det?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    akkurat...

Og du har selvsagt erfaringsgrunnlaget i orden for å kunne uttale deg om det?
    JA! :evil:
    OG DET ER FYSISK UMULIG AT ET LEDERMATERIAL HAR EN ANNEN KLANG.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

JA! :evil:
    OG DET ER FYSISK UMULIG AT ET LEDERMATERIAL HAR EN ANNEN KLANG.
    Det var en ganske bestemt mening fra en person som hevder at fjerningen av plastikken rundt kondensatorer betyr underverker i lydgjengivelsen.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange sølvkabler har du einis, og hvordan har du opparbeidet deg det enorme kunnskapsnivået?
    Ser gjerne at du poster egne bilder. Regner med at du har en del forskjellig kabeltyper, siden du kan være så kontant i uttalelsene dine. Ser gjerne at du skriver litt om hvorfor forskjellig ledermaterial umulig kan ha forskjellig klangkarakteristik.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DET ER FYSISK UMULIG AT ET LEDERMATERIAL HAR EN ANNEN KLANG.
    er ikke det forklaring nok :lol: :? :roll:
    hmmm...

hvis et ledermateiale har veldig begrenset båndbredde gir jo det en annen "karasterikk"?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av smale
    Det er ingen tvil om at mye jitter kan påvirke lyden, men det er også bevist at mengden jitter på et normalt cd-drivverk er så lite at det har ingen innvirkning på lyden.

Å om det skulle ha det, kan noen forklare meg hvorfor enkelte driverk skal låte feks. mørkt mens andre låter lyst? Er det en statistisk sammenheng i hvilke bit som blir påvirket av jitter, og hvordan de blir påvirket?
    Det er nå på ingen måte bevist at normale cd-drivverk har så lite jitter at det ikke har noen innvirkning på lyden. Tvert imot så er det bevist at svært mange hører forskjell hvis man gjør tiltak for å redusere jitteret. Store forskjeller er det imidlertidig ikke snakk om.

Det er forøvrig ingenting som sier at man ikke kan fikse jitteret senere i signalkjeden. Et hvilket som helst drivverk kan i grunn brukes hvis man gjør det. Men det er sjeldent.

Grunnen til at ulike drivverk har ulik klang er bla fordi de har forskjellig forvrengning. Sånn som med forsterkere.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man gull-ører hører man forskjell på alt vet dere.

Likte best han fyren i det nrk programmet for en stund siden, han passet godt på å ha godt mellomrom mellom høyre og venstre signalkabel da dette ga mer "luft" og "bredde" i lydbildet.. hehehe

Og en egen erfaring da jeg solgte kabler til den store gullmedaljen for noen år siden. Brukte en Sony es-spiller med to utganger, Hosa kabel på den ene, Monster til 2500,- på den andre. Kunden mente sterkt på at Hosa kabelen låt pyton mens Monster sin var det klasse over.. Den eneste kabelen han hørte på var Hosa.. The beauty of placebo dere. Solgte haugevis med monster kabel, fortjenesten var god og jeg hadde et lurt smil rundt munnen.

Det er vel egentlig på tide vi får stelt istand en blindtest på dette drivverk opplegget. Noen som melder seg?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har utstyr til å foreta en ABX-test da?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •