Hvordan bli kvitt oppgraderingssyke?????? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 53 av 53
    Newcomer Sevald sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har alltid lyst på noe bedre. Tror jeg oppsøker hjelp den dagen anlegget betyr mere enn film og musikk;-)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Drastiske tiltak!

Jeg tror nok at "Ask4me2" var inne på noe men kun med vedlagt bilde. Det har alltid vært en dstor drøm for meg å kjøpe småbruk men det eneste jeg fant til en ok pris lå på fjellet langt fra normale tilstander...

så mitt råd er: Kjøp en fjellgård uten strøm og uten mulighet til å få det! Da er du reddet ut av denne situasjonen .. Værre er det med den som vil komme: - Fjellgård selges..!

Lars.

Active Flateng sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvskudd, eller sint(hissig, temperert) kvinnfolk med kul på magen pleier å dempe lysten ganske bra. Men min egen lille kul på magen sier det motsatte: mer, mer, meR, mER, MER MERRR!!!!!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgraderingssyken blir mye mindre dersom man oppnår en lyd man virkelig liker. Slik er det i hvertfall for meg. Når anlegget greier å dra fokus mot musikken i stedet for anleggets feil er man på god vei. Det vil si at man nærmest ikke klarer å fokusere på selve lyden i anlegget fordi den musikalske presentasjonen er så sterk. Selv har jeg kun opplevd dette på bra matchede high-end anlegg i gode rom, dessverre Jeg har aldri opplevd dette nivået av musikalsk nytelse på høytalere særlig under 40k, men heldigvis på litt rimeligere elektronikk.

Dette sier nok mer om min begrensede erfaring enn om hva som er mulig. Men det finnes nok ingen snarveier til nirvana....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgradering er nok dessverre en bivirkning av hi-fi interessen. Men ofte handler det om psykologi og at en vil ha fornyelse for fornyelsen sin del. Lyd og bilde blir viktigere enn musikk og film. Kanskje må en prøve å finne tilbake til det som gjorde at en først skaffet seg et anlegg. Selv tok jeg og nedgraderte anlegget mitt forleden og fant tilbake noe av min tidligere glede over film og musikk. En kommer til metningspunkt der nok får være nok, og siden du sier selv at du ikke vil bruke for mye av tiden din på dette har du allerede begynt å løse problemet. Lykke til

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgrader og bytt utstyr så ofte du vil, men husk at med stor iver så kommer fort fristelsen for å benytte seg av mastercard, cresco og det som værre er - ikke fall for den fristelsen. Bruk en sparekonto som du har opprettet spesifikt for dette formålet. Vi hadde vel en episode for et års tid siden der en avforumer kjøpte masse fett utstyr, men måtte selge alt etter et halvt års tid når regningen kom.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp bolig, stem sosialistisk og la Gjedrem ordne resten:neutral:

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Oppgraderings spøkelse kan vel også kaller "gresset er grønnere på den andre siden av gjerdet" syndromet. Neste gang du f.eks ser et gress etende dyr (sau) strekke seg så langt det kan gjennom gjerdet for å få med seg de små gresstustene på den andre siden, da ser man etter min mening litt av oppgraderings spøkelsets natur, og får et visuellt bilde på litt av de samme prinsippene man sliter med når man sliter med oppgraderings syndromet.

Legger man ellers merke til hva f.eks "sauen" har på sin egen side av gjerdet, da kan man jo lett se om det er en smart eller dum sau man har med å gjøre... . Nå kan det jo av og til hende at også sauen har rett i sine oppgraderinger også og at det er en bedre smak/nærings innhold/grønnfarge på det uoppnåelige på den andre siden. Poenget mitt er vel egentlig at man ikke bare bør fokusere på de neggative sidene med det utstyret man har og bare de possitive på det man ikke har (som man vel desverre ofte gjør).
    Vil derfor anbefale for å redusere oppgraderings avhengigheten, å f.eks lete og lytte etter de possitive tingene man liker med det utsyret man har også og se om ikke disse av og til mangler på det utstyret som frister på den andre siden, og ut i fra det sjekke om det er fornuftig å oppgradere.
    Men bildet her er da vitterlig av en geit og ikke en sau

Nå ble bildet tydeligvis ikke med i sitatet så dette ble seende litt dumt ut.....

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bli døv!

Nei, det er vel naturlig å søke perfeksjon. Men underveis til målet er det meningen at man skal finne sine preferanser. Veien blir til mens man går og en dag har man noe som er mer verdt enn en eventuell oppgradering. Selv om det her på berget ofte er mer fokus på penger og erobringer enn faktisk eierglede og det å få oppleve sitt medium of choice på en måte som er uendelig behagende. Jeg synes det er for synd om man føler det som en last å forsøke å tilnærme seg store opplevelser av kunsten man elsker.

Newcomer HOLST sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvekjør en 12 sylindret Ferrari med Tubistyle eksosanlegg! Grommere lyd enn jeg har hørt fra noe high end anlegg... Da får du noe annet å tenke på.. hehe.. Jeg er dessverre hardere rammet av bilgalskap enn av hifigalskap, hvor mye skal en stakkar streve med..
    Fra spøk til alvor, når man kommer opp på et visst nivå synes jeg anlegget har lett for å bli et "tve-egget sverd". Jeg har alt for ofte tatt meg selv i å irritere meg over svakheter i innspillinger enn å nyte musikken. Dessuten hører man veldig stor forskjell på forskjellige inspillinger. Det brukes forskjellige typer mikrofoner, størrelse på studio / akustikk i studio osv, og et superoppløst og analytisk anlegg kan nådeløst avsløre "feil" og svakheter i innspillinger. Jo mer avansert et anlegg blir, jo fler variabler finnes det, og vanskeligere blir det å få det til å låte optimalt. Det er med hifi som med mye annet, skal man ha noe med større fordeler blir ofte ulempene også større...
    Jeg er selv inne i en oppgraderingsfase, og det blir maaange timer og mye frustrasjon i jakten på å få anlegget til å låte tilnærmet optimalt...

PS Om du finner en kur, vennligst gi meg beskjed! Men jeg vil helst ikke lobotomeres...

AVforum.no - HOLST's HiFi

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Men bildet her er da vitterlig av en geit og ikke en sau

Nå ble bildet tydeligvis ikke med i sitatet så dette ble seende litt dumt ut.....
    He he, lurte litt på hvor lang tid det tok før noen ville påpeke det.
    Joda var selv litt usikker en stund på om det var en nylig klippet sau, men sjegget avslører vel det meste. litt av en lengde på halsen til den sau eh.. gjeiten forresten :-D

Det er vel ofte sånn at man må strekke seg langt og nesten over evne for å få gjennomført de mest fristende oppgraderingene i hifi eller hjemmekinoen. I disse dager med litt stigende rente, "noe" overopphetete priser i bolig markedet (fristende å ta opp mere lån på boligen, den er jo så mye mere verdt nå,,) og en meget lav dollar kurs (som kan gi dårligere inntjening for norske bedrifter som selger og bruker dollar (veldig vanlig i olje relaterte brangsjer)) som igjen kan påvirke en del arbeidsplasser osv, er det nokk ganske lurt å være litt forsiktig med å ta opp lån osv for å kjøpe seg de "nødvendige" oppgraderingen. Joda økonomien i Norge går så det griner, men lærer man litt av historien, så er vel noe av økonomiens natur at det svinger en del over tid, og at de rike blir rikere og de fattige fattigere....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Oppgraderingssyken blir mye mindre dersom man oppnår en lyd man virkelig liker. Slik er det i hvertfall for meg. Når anlegget greier å dra fokus mot musikken i stedet for anleggets feil er man på god vei. Det vil si at man nærmest ikke klarer å fokusere på selve lyden i anlegget fordi den musikalske presentasjonen er så sterk. Selv har jeg kun opplevd dette på bra matchede high-end anlegg i gode rom, dessverre Jeg har aldri opplevd dette nivået av musikalsk nytelse på høytalere særlig under 40k, men heldigvis på litt rimeligere elektronikk.

Dette sier nok mer om min begrensede erfaring enn om hva som er mulig. Men det finnes nok ingen snarveier til nirvana....
    Jeg må nok skuffende henge meg på denne konklusjonen også..

TomTomTo

Newcomer dejavu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som terapeut av yrke, må jeg si det her var mange gode forslag til behandling av Oppgraderingssyndromet. I fagterminologien ville man i en slik situasjon ha operasjonalisert forslagene innenfor rammen av "eksponeringsterapi". I korthet går dette ut på å utsette seg selv for den pulsøkende situasjon. Det betyr ikke at man skal tømme kontoen og handle inn over stokk og stein, men heller å ta en tur på avansert lyttesenter og sitte der og glo på juvelen av (f.eks.) alle hjemmekinoforsterkere. Klart pulsen vil øke,og impulsen til handleaktivitet tilsvarende,men poenget er da og motstå disse. Klarer man dette, så er det håp om varig bedring.

I alle former for behandling er det vanlig med sprekker og tilbakefall, slik det nok er gunstig å la VISA-kortet ligge hjemme de første gangene. Eksponeringsterapi virker,men tålmodighet kreves. Muligens må du regne med dager med iherdig nistirring,innen nervesystemets autonome aktivitet når et nivå som ikke gjør det til ren pine å forlate lytterommet uten nye innkjøp.
    ":twisted: Good luck and goodnight!"

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •