Hvordan bli kvitt oppgraderingssyke?????? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 53
    Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Jeg fant faktisk kuren ved å kjøpe HiFi, altså selge vekk hjemmekinoen. Mye færre komponenter å holde styr på. Jeg kommer ikke til å bytte ut noe som helst, lyden sitter akkurat som den skal. Småting som kabler og morosaker er en annen ting.. :razz:
    Hva bruker du som CD spiller, mattman?

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat nå er det en CD-spiller jeg låner av en kamerat av meg. En gammel marantz, og tiden renner ut for å finne min egen.

Utbytte kan det vel neppe kalles. Jeg kommer ikke til å legge meg i noen enorm prisklasse heller - kvaliteten på den jeg har nå er glimrende.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk på hvordan det kan bli.

Du har jo kremprodukter ellers.

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henriktes

Men det er gøy..det er sant....så jeg kommer nok uansett til å roe ned når jeg har nådd et anlegg med feks forsterker til ca 40-50 k, høyttaler til ca 30-40 k, og cd spiller til rundt 30 k.........tror jeg....
    Hehe sorry men der tar du feil da kommer oppgraderings spøkelset med hele familien og vil diskutere burmeister, krell osv. Så da er du pinadø igang igjen bare mye dyrere kategorier denne gangen.

Jeg vil påstå at den dagen du finner lyden som øret bare lengter etter så stopper du å lete. Jeg har sluttet å lete lengre. panel høyttalere var himmelen for meg. Både elektrostater og magnepaner. Hva som er ditt nirvana får tiden vise. Men er du heldig så finner du den snart.

Når jeg får råd der imot så skal jeg kjøpe anlegg til huset på filippinene og da regner jeg med å kaste ut noen skjeletter igjen hehe Rotel eller Denon hjemme kino osv. Så da var jeg på han igjen. Men lenge til det da heldigvis hehe.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Begynn på topp i stedet for på bunn, så fins det ikke noe bedre enn det du allerede har ..
    Men hva er det som er topp? Er fortsatt hundrevis/tusenvis av kombinasjoner å velge mellom. :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk pengene på å gå på konserter i inn og utland, kjøp mange nye cder, eller last ned for den saks skyld. Liker du god lyd eller god musikk? Gode filmer eller gode effekter og bra bilder? Klart det er en sammenheng mellom kvalitet og nytelse, men vi avforumere har en tendens til å henge oss litt mye opp i kvalitetsdelen, og glemmer å sette oss ned og bare høre musikk/se film og la anlegg gå være anlegg for en stund.

Bytt ut blader som fidelity, med blader som classic rock, for eksempel, og du er godt i gang. Kjøp et modellfly, og drit i anlegget en stund.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn en hobby til !

Det kan godt være at det balanserer hvor opptatt du blir i forhold til oppgraderinger. Det å gjøre noe annet og så sette seg ned og bare registrere hvor god lyd man egentlig har - og være fornøyd med det - er vel egentlig trikset.

Utover det finne komponenter som spiller sånn som du ønsker (husk at hifi journalister også har en smak som i visse tilfelle kan gjøre at morsomme produkter ikke får toppkarakteren - men f.eks. 9/10 fordi de ikke er super-nøytrale...)

Alternativt - kjøpe produkter som krever utrolig lang innspillingstid
    (Forutsatt at du har tålmodighet til å vente til det er innspilt....)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg B&W 801 eller Respons Grand Dimension høyttalere.
    Se se etter en brukt DP A5, Krell 450 eller 700W monoblokker, evt 1000W Bryston og match dette med en cd spiller som du synes passer klangmessig og er av like høy klasse som resten av utstyret.

Så har du eliminert oppgraderingsbehovet for et par år :twisted:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgraderings spøkelse kan vel også kaller "gresset er grønnere på den andre siden av gjerdet" syndromet. Neste gang du f.eks ser et gress etende dyr (sau) strekke seg så langt det kan gjennom gjerdet for å få med seg de små gresstustene på den andre siden, da ser man etter min mening litt av oppgraderings spøkelsets natur, og får et visuellt bilde på litt av de samme prinsippene man sliter med når man sliter med oppgraderings syndromet.

Legger man ellers merke til hva f.eks "sauen" har på sin egen side av gjerdet, da kan man jo lett se om det er en smart eller dum sau man har med å gjøre... . Nå kan det jo av og til hende at også sauen har rett i sine oppgraderinger også og at det er en bedre smak/nærings innhold/grønnfarge på det uoppnåelige på den andre siden. Poenget mitt er vel egentlig at man ikke bare bør fokusere på de neggative sidene med det utstyret man har og bare de possitive på det man ikke har (som man vel desverre ofte gjør).
    Vil derfor anbefale for å redusere oppgraderings avhengigheten, å f.eks lete og lytte etter de possitive tingene man liker med det utsyret man har også og se om ikke disse av og til mangler på det utstyret som frister på den andre siden, og ut i fra det sjekke om det er fornuftig å oppgradere.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Få deg kone og barn. Det stagger litt av iveren, kanskje mot den vilje hehe

Ikke enig.. min iver har aldri vært større.. (kone, to barn)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lider også av oppgraderingssyke..

Tenker mye på hvilken effektforsterker, hvilke høyttalere og generelt hva jeg kan gjøre for å forbedre lyd og bilde i stua...

lover ikke bra....

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare kjekt å bruke litt penger på det som interesserer en, pengene forsvinner vekk i noe uansett. Det er tross alt bare penger, og så investerer du i gode opplevelser på enten lyd eller bilde siden. Har sagt til dama, at jeg kommer alltid på en eller annen måte å like dataspill, lyd og bilde, og ønsker best mulig systemer utifra min økonomi. Jeg kjøpte nettopp en ny ganske dyr jakke og en 60 gb ipod til kjæresten, da glemmer hun mine eventuelle innkjøp en liten stund Men jeg ser hun liker hjemmekino godt, og sitter ofte og spiller høy musikk i beste lytteposisjon på sofaen.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener denne lidelsen er kronisk , og den må vi leve med til vi dør. Det finnes ingen medisin som kurerer mild galskap ( bortsett fra et krus med noe godt i ) Trøsten får være at denne sykdommen ikke er dødelig , bare setter oss litt tilbake saldomessig:wink:
    gubben

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaff deg unger så slipper du stereo noen år

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 4 , det hjalp ikke en dr....
    Anlegg har jeg alltid hatt dog i varierende kvalitet og søker fortsatt etter noe nytt og "bedre"
    gubben

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor skal man bli kvitt det da???

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THERE IS NO CURE!!!!!!!! :shock:

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Menneskets evige jakt på "noe bedre". Er det ikke anlegget, så farer tankene mot andre damer, ny bil, ny jobb, etc.

Så lenge det er en hobby/lidenskap vil planene uansett alltid være der. Det som hjelper er (som det allerede er nevnt) å bruke mer tid på anlegget og mindre tid på å lese på internett og i blader om alt som finnes ute i den store verden. Hvis du hele tiden blir bombardert med informasjon og impulser er det klart kjøpetrangen øker.

En annen vesentlig ting er at når man omgir seg med andre likesinnede er terskelen for å bruke (ufornuftig?) mye penger lavere, enn om man hadde omgitt seg med mennesker som synes det er galskap å bruke 10-15000 kr på en cd-spiller. Du blir møtt med godvilje og aksept, istedenfor folk som rister oppgitt på hodet. Leste en interessant artikkel om at det er mye verre å gå ned i vekt dersom man omgir seg med andre mennesker som har noen kilo for mye og dårlig kosthold, enn mennesker som er i bedre form og har sunnere matvaner. Det blir ingen som prøver å "stoppe deg" når du bare må ha en pizza og man aksepterer også letter sin egen overvekt. Jeg ser ihvertfall en del likhetstrekk med denne hobbyen, og forsåvidt alle andre som krever mye tid og penger.

Det blir også en slags lykkerus for mange når man er aktiv på et forum og deler nye innkjøp med andre. Det blir som et ekstra klapp på skulderen når en oppgradering er i hus og X antall av de faste leserene i tråden din kommer med gratulasjoner og tilbakemeldinger (selv om produktet du høster gratulasjoner for i bunn og grunn ikke har noe med deg som person å gjøre... ).

Det var dagens moralpreken (full av selvmotsigelser... ).

NB! Å gå over fra hjemmekino til stereo tviler jeg sterkt på har noen nytte mtp oppgraderingssyken. De dyreste komponentene i verden er vel fortsatt forbeholdt de som sverger til 2 kanaler. Forsterkere til absurde priser, kabler (hvor mange her inne er det som har høyttalerkabler til 15-20k til frontene i hjemmekino-oppsettet?), spikes og andre "tweaks" er som regel mye mer påkostet i et stereo-oppsett, for ikke å snakke om de som i tilegg er glad i vinyl. Da flyr tusenlappene fort.

Edit: Forøvrig veldig enig med "gresset er grønnere"-teorien til ask4me2

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bare å innse at oppgradering er en naturlig del av denne hobbyen. Å gå over til stereo oppsett vil ikke hjelpe på noe som helst.
    Faktum er at det alltid vil være noe som er bedre, fetere eller frister mer.
    Det hele blir en vurderingssak om hvor viktig lyd og bilde er for deg - sånn målt opp imot andre ting du kunne fått for pengene. Jeg har selv et annleeg som nå nærmer seg en halvmillion og har fortsatt endel igjen før jeg føler jeg er i mål, det bizarre er at når jeg når de målene jeg har satt nå så har det sikkert kommet noe nytt og bedre.

Intermediate buzzlight sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig.
    Oppgraderingssyken blir man aldri kvitt. Uannsett hva slags hobby du har så vil du alltids ha noe bedre,nyere og finere. Om det så er bil, båt, sykkel eller frimerker.
    Man kan aldri få nok av det man inntreserer seg for, sier nå jeg :razz:

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •