rådyr strømkabel??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

rådyr strømkabel??

Hei!!

Jeg ser det er mange her på forumet som bruker meget dyre strømkabler fra stikkontakta til komponentene.. Jeg kan vel til en viss grad forstå det ved bruk av nettstøyfilter, men fra sikringsskapet til stikkontakta er det brukt vanlig 2,5mm2 kabel. Hviken forskjell gjør det da at elektronene blir båret på gullstol den siste meteren?

Harald

Newcomer Lokkeand sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    elektronene blir sikkert gladere av den siste godemetern.:razz:

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp :P

Mest sannsynlig.. :P

Men jeg kan virkelig ikke skjønne hvordan det kan hjelpe..

"Det løftet lydkvaliteten til et nytt level!!"..

Skulle ønske noen superkabeleiere kunne forklare meg dette..

Active ftonnes sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir som 21" felger på en fiat

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller en Rolex..

"Jeg vet mye bedre hva klokka er enn deg!"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikkje brukt peng på strømkabler viss ein ikkje har eit veldig bra nettfilter eller galvanisk skille. Fordi når ein bruker støyfilter/galvanisk skille, skal det fjerne støyen som kommer fra stikkontakten. Og da bruker ein skjermet strømkabel slik at ikkje det kan komme støy inn på ledningen på vei opp til forsterkeren eller annet utstyr.
    Så eg meiner det ikkje er vits med god strømkabel uten støyfilter/galvanisk skille, men det er jo min teori

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er du inne på et tema som ikke blir helt ulik de tidvis heftige høyttalerkabel-debattene som har gått her på forumet.

Min subjektive erfaring er at strømkabler kun påvirker lyden hvis de er betydelig underdimensjonert eller skadet. Jeg klarer hvertfall ikke å høre forskjell ellers.
    Prøvde en mellomklasse furutech kabel på CD-spiller, for- og effektforsterker i sommer, og sammenlignet med originalkabelen var forskjellen i mine ører lik null (hvilket man ikke kan si om prisforskjellen). Hvis det betyr at anlegget mitt ikke er avslørende nok, eller at jeg ikke vet eller evner å lytte skikkelig, er i grunn det helt greit for da slipper jeg å irritere meg over noe som det vil koste flere tusenlapper å fikse

Med det sagt vil jeg også nevne et lite unntak jeg har registrert som er utstrålt støy. Noen kabler er bedre skjermet for dette enn andre, og 2,5 kvadraten du nevner i veggen får stort sett være alene mens strekket fra kontakt til anlegg gjerne lever i en kabelsalat sammen med masse andre komponenter og ledninger. Dette har jeg opplevd selv i form av en irriterende dur for en tid tilbake, og jeg ble kvitt problemet med godt skjermet strømkabel. Men den nye kabelen kostet langt fra tusenvis av kroner. Faktisk kom den i prisleiet til standard apparatkabler med alle delene. Bygde den selv basert på DIY-kabelen til CFD her på forumet.
    Etter å ha ryddet i rack'et mitt har forøvrig behovet for skjermet kabel falt bort. Overgang fra fem monoblokker til to pluss en trekanals hjalp nok i så måte. Testet nylig med originalkabler uten at støyen kom tilbake. Men DIY-kablene er fine, og på millimeteren så lange som jeg trenger, så de blir nok værende.

For å oppsummere vil jeg si at kablene som følger med apparatene i all hovedsak gjør jobben. Trenger du bedre skjerming er styringskabel ala DIY-kabelen et alternativ. Strømkabler til X*1000 kr må nesten rettferdiggjøres av estetiske grunner, ikke tekniske.
    Disse påstandene baserer jeg utelukkende på subjektiv erfaring. Har ikke grunnlag for å si at andre ikke hører forskjell, eller utdannelse til å påstå at det er i strid med fysikkens lover :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ha stereoanlegg uten dritdyr strømkabel siste meter'n er som å ha sex uten gummi...

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kabler må jo være hi fi'ens artigste tema å diskutere! Av rein nysgjerrighet på dette satt jeg igang et lite test prosjekt som egentlig ikke har noe tidsramme.

1 steg var å bytte ut et par smellfeite høytalerkabler med et par ultratynne nordost baldur til ca 6k om jeg ette husker helt feil. Om det blei noe bedre? ja så absolutt. Bassen strammet seg noe opp, toppen ble noe mindre hissig og definitivt litt luftigere.

2 steg blir å bytte ut baldur med nordost frey til kr 16500, fortsatt høytalerkabler. venter bare på at sjappa skal få de inn.

3 steg blir å bytte ut en smådyr strømkabel fra ecosse med en vishnu fra nordost til 5k.

Skal bli noen interresante timer! Men det at kabler faktisk påvirker lyden ser jeg på som et faktum iallefall i mine ører
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder det med å høre forskjell på kabler og slikt pleier eg å ta flere blind tester på venner, da blir det litt enklere synes eg

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Eller en Rolex..

"Jeg vet mye bedre hva klokka er enn deg!"

Godt poeng.

Jeg kjøpte et en strømkabel til 500 kroner, jeg har ikke problemer med støy uansett, men den knøttlille summingen inntil høyttalerne forsvant ikke. Og jeg hører ikke forskjell. Jeg forventet heller ikke å høre forskjell, men holdt da ørene åpne!

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg si meg enig med dere

Men en liten ting jeg har tenkt på

Strømmen som kommer er full av svingninger og har masse støy VIL det da ikke hjelpe å sette på en dyr kabel som retter svingningene og støyen den siste meteren?? altså den siste meteren har strøm som er renset: det er jo denne strømmen reciver etc.. får....

En tanke...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    huha enda en tråd som kommer til å ende med latterigjøring av de som bruker penger på ting som noen som vet veldig mye mener ikke er verdt pengene, og at man blir lurt å blablablablabla.
    desuten skjermer man vel ikke strømkabelen for innstrålt støy, men mot utrålt støy for, du bruker ikke en skjermet strømkabel for at signalkabelen på sia ikke skal påvirke strømkabelen ..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    La meg si meg enig med dere

Men en liten ting jeg har tenkt på

Strømmen som kommer er full av svingninger og har masse støy VIL det da ikke hjelpe å sette på en dyr kabel som retter svingningene og støyen den siste meteren?? altså den siste meteren har strøm som er renset: det er jo denne strømmen reciver etc.. får....

En tanke...
    Vil ikke en ekstra god kabel sørge for at all denne støyen kommer frem til komponenten på best mulig måte? Altså mere støy.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å bytte nettkablene har INGENTING for seg bortsett fra utseende. Dette har jeg flere ganger testet og også tatt opp emnet med forskere på SINTEF/NTNU. Men tydeligvis at folk har mye penger for tiden

Det som riktignok kunne hatt noe for seg er å ha en egen kurs til anlegget med skilletrafo/filter. Også det å ikke legge strømkabler i nærheten av høyttaler/signalkabler og slike ting.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    desuten skjermer man vel ikke strømkabelen for innstrålt støy, men mot utrålt støy for, du bruker ikke en skjermet strømkabel for at signalkabelen på sia ikke skal påvirke strømkabelen ..
    Helt rett. Var det jeg mente, men skrev litt fort og galt :-D
    Har rettet opp innlegget mitt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av valo79
    Det som riktignok kunne hatt noe for seg er å ha en egen kurs til anlegget med skilletrafo/filter. Også det å ikke legge strømkabler i nærheten av høyttaler/signalkabler og slike ting.
    Egen kurs til anlegget med skilletrafo har noe for seg. Da gitt at du i utgangspunktet har et problem med støy på strømnettet så klart.

Å legge strøm- og signalkabler fra hverandre er en velkjent regel, men i rack'ets dype indre lar ikke alltid dette seg gjennomføre 100% i praksis. Slikt kan i enkelte tilfeller få konsekvenser for lydkvaliteten, og min erfaring er at godt skjermede kabler kan hjelpe. Hele grunnen til at jeg fant ut at strømkablene til monoblokkene var skyldig i støyen jeg hadde var at jeg fysisk stod og holdt de bort fra øvrig kabling. Men det hadde blitt slitsom over tid, så jeg valgte et alternativ

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for mange bra svar

Jeg kan da lykkelig si at jeg som nybegynner er glad for å ha med meg dere eksperter i nettkabeldiskusjonen

At det er forskjell på høyttalerkabler skal jeg ikke nekte for... Dette er jo også noe som elegant blir beskrevet i en guide her på forumet (finner den ikke i farten)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ofte litt på følelsen av at folk som kjøper dyre kabler hører forskjell uansett...
    Du har jo fyrt av mangfoldige tusen på kabler.. såklart hører du da forskjell.. du vil høre forskjell og da hører du forskjell...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blindetester er en fin ting hehe

"Jeg kjøpte kabler til 40k/meter men det var virkelig verdt det Bassen ble tydelig tightere, og diskanten ble fantastisk luftig"

Pass på så ikke den luftige diskaten blåser deg bort sier jeg bare

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •