Store høyttalere i lite rom - Prøvd med Klipsch Rf-63

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Store høyttalere i lite rom - Prøvd med Klipsch Rf-63

Jeg driver å flytter inn i en ny leilighet nå. Der får jeg et hjemmekinorom på 10,5m2. Utstyret jeg skal ha der er Klipsch Rf-63, Klipsch Rc-64, noen små bakhøytalere og en SVS PB-12 plus/2.

Rommet er 3x3.5m og har 3 vegger i betong. den siste veggen er en vanlig lettvegg.

Det er etter hva jeg har forstått ikke så lett å få et godt lydbilde på et så lite rom. I hvertfall ikke med så store høyttalere.
    Hva kan jeg forvente av utfordringer i dette rommet mtp. lyd?
    Hvordan vil bassen bli ol?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Jeg driver å flytter inn i en ny leilighet nå. Der får jeg et hjemmekinorom på 10,5m2. Utstyret jeg skal ha der er Klipsch Rf-63, Klipsch Rc-64, noen små bakhøytalere og en SVS PB-12 plus/2.

Rommet er 3x3.5m og har 3 vegger i betong. den siste veggen er en vanlig lettvegg.

Det er etter hva jeg har forstått ikke så lett å få et godt lydbilde på et så lite rom. I hvertfall ikke med så store høyttalere.
    Hva kan jeg forvente av utfordringer i dette rommet mtp. lyd?
    Hvordan vil bassen bli ol?
    Å flytte høyttalere som krever stort rom, til et lite rom er aldri noen god løsning. Jeg har nettopp flyttet mine GS60 fra en stor stue til en liten stue. Og herregud for en forskjell, lyden ble rett og slett tam. Hadde det ikke vært for at jeg skal bygge kino, så hadde jeg kjøpt meg stativhøyttalere, eller mindre høyttalere tvert. Rommet er kanskje den viktigste "tveakingen" man kan ha. Tror det er mange som ikke tenker på å velge høyttalere etter rommet. De fleste som undertegnede har sikkert kjøpt høyttalere uten å tenke på om dem vil passe inn i rommet. Jeg testa ut mine gamle Helicon 400 i et skikkelig stort rom, gud hjelpe meg for en forbedring i lyden det ble. Test det ut først. Funker det ikke, så vurder å bytt høyttalere. Jeg sier ikke at det kommer til å bli dårlig. Eneste måten å finne det ut på er å teste.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Å flytte høyttalere som krever stort rom, til et lite rom er aldri noen god løsning. Jeg har nettopp flyttet mine GS60 fra en stor stue til en liten stue. Og herregud for en forskjell, lyden ble rett og slett tam. Hadde det ikke vært for at jeg skal bygge kino, så hadde jeg kjøpt meg stativhøyttalere, eller mindre høyttalere tvert. Rommet er kanskje den viktigste "tveakingen" man kan ha. Tror det er mange som ikke tenker på å velge høyttalere etter rommet. De fleste som undertegnede har sikkert kjøpt høyttalere uten å tenke på om dem vil passe inn i rommet. Jeg testa ut mine gamle Helicon 400 i et skikkelig stort rom, gud hjelpe meg for en forbedring i lyden det ble. Test det ut først. Funker det ikke, så vurder å bytt høyttalere. Jeg sier ikke at det kommer til å bli dårlig. Eneste måten å finne det ut på er å teste.
    Nettopp dette er jeg veldig nysjerrig på. Har et par Rauna Crecsendo som fra kontruktørens side anbefaler 30 m2 eller mer. Det har jeg, men i et fullstendig teit rom, der jeg regner med MASSE tap i lyd. Beholder dem likevel til fremtidig flytting.
    Synes likevel trådstarter her har en overkill på gang. Ikke noe erfaring med Klipsch eller den store subben, men komboen her gir jo mye trøkk og vil lage problemer med tuning tror jeg. Sikkert kult til film

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg prøvd å koble opp mine B&W 602 stativ høytalere i mitt lille rom. Jeg må si lyden ble litt rar. Det var en sinnsyk slam i bassen, og den gikk ganske dypt. men bassen begravde resten av lydbildet, og det låt innestengt og grøtete. Så jeg har nok mye å jobbe med mtp. rommet fremover. Det kan nok hente Rf-63 blir mildt sagt litt i det meste laget.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luft er alfa og omega for stereoperspektivet. Rommet og høyttalerene burde spille på lag. For å si det sånn så vil høyttalerene aldri vinne kampen, med mindre du legger ut dyre dommer på et akustisk kompromiss, som skaper mer falskt rom. Men du kommer langt med noen kroner og litt god planlegging. Hva med å sende gutta på Acoustictuning.com en mail? Det hadde jo vært spennende å se hva man kan få til på den begrensede plassen:-D
    Men om jeg ikke husker feil så hadde bla. Kid ett av de minste rommene på forumet.
    Om du titter på presentasjonen min så ser du at jeg har vært borti det

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Da har jeg prøvd å koble opp mine B&W 602 stativ høytalere i mitt lille rom. Jeg må si lyden ble litt rar. Det var en sinnsyk slam i bassen, og den gikk ganske dypt. men bassen begravde resten av lydbildet, og det låt innestengt og grøtete. Så jeg har nok mye å jobbe med mtp. rommet fremover. Det kan nok hente Rf-63 blir mildt sagt litt i det meste laget.
    Velkommen til min verden, akkurat det samme problemet har jeg. Litt for lite rom til mine, men har i det siste klart å gjøre det beste ut av det, i forbindelse med at jeg anskaffet meg ny forsterker så flytter jeg høytalerene godt frem fra bakvegg (ikke det praktisk beste i ett lite rom, men det hjalp på så det nå lyder så godt som det kan i det rommet jeg har til rådighet nå)...

Gleder meg derimot enormt til større rom, men er usikker på om jeg har dette utstyret når den tid kommer...(??) Oppgraderingsspøkelset henger over meg, men har ikke lyst å kvitte meg med høytalerene heller så får kanskje vente med oppgradering til jeg kan kjøpe nye uten å selge disse (da er ikke veien lang til kringlyd med dem jeg har nå bak - noe som vil kreve sitt rom for å si det mildt, da dem jeg har nå er store og trenger luft, mens dem jeg vil ha er KOLOSALE og trenger enda mer luft i front)...

Så spørs det da, om jeg kan finne meg dame som kan leve med slike høytalere...

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner en som har noen vintage IMF TL stativere Made4U
    Kanskje de er av interesse? Har forresten noe shabby bilder av de ett sted også. *Beklager OT*

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TL stativhøytalere du mener?

Om det er stativhøytalere så er det sikkert en av CM'ene eller ALS'ene...?

IMF ELECTRONICS LOUDSPEAKERS

Hvilke av dem er det?
    (Obs; siden er ikke alltid oppe og går)

Hva gjelder CM-modellene og ALS-modellene som skal stå på stativer så er ikke dem ekte transmissionlinere men TL-høytalere på "komprimiss" (ALS = "active line system" om jeg ikke husker feil?) og CM modellene er bare en forkortet TL... Uansett er dem spennende høytalere likevell, så jeg er interessert i å få vite mer og om ikke jeg ville hatt dem så ser broder'n seg om etter ett par IMF'er.

Hva synes du om dem da, hørt dem forresten? Eller hørt andre IMF'er...?

Er dem IMF'er jeg vil ha og prisen er den rette så kan jeg selv godt finne på å kjøpe dem for å ha som senter eller bakhøytalere... Jeg savner blandt annet mine gamle CM2, stod i sin tid på ett par solide stativer bygget for ett par Rogers LS3/5A høytalere.

Kom gjerne med bilde av dem og ett prisforslag... Hvor står dem forresten? Bor i Bergen jeg, og er det her dem står så tar jeg gjerne turen...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått innstallert høytalerene mine i min knøttlille kino. Jeg må si resultatet ble eksepsjonelt bra. Jeg syntes mine ny ankommne Klipsch Rf-63 spiller så bra at jeg har knapt hørt noe bedre. Det er et fokus og stereo perspektiv som overgår det jeg har hørt før. Basskurven ble mildt sagt ganske eksposiv. Men når jeg delte av subben ved 60 Hz så er kurven nermest ideel fra 18 - 80 Hz med en svak helling på 5 Db. fra 20 til 80 Hz. Med unntak av en peak ved 50 Hz som jeg lett korrigerer med en EQ. Dette er før romkorreksjon. Så det å si at Rf-63 er for store til mitt rom er direkte feil, etter min mening.
    Jeg spillte en trance låt i går og ville teste max lydtrykk. Da stoppet radio shacken på 122 Db. Så det er ikke trykk det skal stå på i hvertfall.
    I mitt rom så spiller diskanten mykt og behagelig, men en kompis av meg har akkurat handlet Rf-83 som han har i stua. Der spiller det glasshardt og det skriker i ørene i forhold. Og vi har nesten akkurat samme elektronikk. Så min erfaring er ikke at klipsch har skarp diskant, men at noen rom gjør den til det.

Jeg er i hverfall SUPER fornøyd. Kan vell kalles Klipsched:-D

Jeg så 5 min på Master and commander med kanon senene. Resultat: Jeg gliser enda. Det er ikke mulig å beskrive med ord den følelsen jeg fikk

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt rom så spiller diskanten mykt og behagelig, men en kompis av meg har akkurat handlet Rf-83 som han har i stua. Der spiller det glasshardt og det skriker i ørene i forhold. Og vi har nesten akkurat samme elektronikk. Så min erfaring er ikke at klipsch har skarp diskant, men at noen rom gjør den til det.
    Nye høyttalere? Da krever de sikkert endel innspilling før de blir som de skal...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    Nye høyttalere? Da krever de sikkert endel innspilling før de blir som de skal...
    Da kan jeg bare glede meg til å høre hvordan det blir med mine når jeg er så fornøyd i utgangspunktet. håper bare det ikke blir alt for myk diskant:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •