Hvor mange watt trenger man?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mange watt trenger man?

Ja, hvor mange watt trenger man egentlig. Jeg har kjøpt noen b&W 601 s3, som er på max 100W står det bakpå samt 88 db/Wm, og anbefalt forsterker på 25-100W (usikker på øvre grense). Alle tall er ved 8 ohm.

Den forsterkeren jeg vurderer er på 35 W i 4 ohm, og jeg lurer på om dette er nok?

Dere som føler dere har for lite(må skru på full guffe), passe, for mye (bruker bare 1/6 av full guffe) hva er deres oppsett..? Trenger noen tips på dette, fint om kun dere med to høyttalere svarer. Annet blir for komplisert.

Med to høyttalere på X db/Wm i Y ohm og en forsterker på Z W i Q ohm skrur jeg aldri opp mer enn K av full guffe. Bare å fylle inn..

Takk!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok bruk en litt større forsterker på B&W ja, 100+ watt 8 ohm, da B&W har en tendens til og være litt tung og drive....

Høytaleren har evne til og gi fin lyd om gir den en forsterker som matcher :-)

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    601 S3 er jo en ganske så liten høyttaler, så selv om B&W jevnt over er tungdrevne, så vil den nok ikke kreve allverden. Har selv 602 S3 som jeg kjører på H/K 970, tidligere Marantz SR5400 og har aldri opplevd noen tungpustet lyd fra dem. OK en gang på Marantzen, men da spilte vi også tilnærmet smertefullt høyt. H/K er jo kjent for å levere kvalitetswatt, så jeg tviler veldig sterkt på at du noengang vil klare å kjøre dem i senk med så små høyttalere.

Ang. lyden så vil jeg anbefale H/K. Min 970 ga høyttalerne et friskt pust, da de på Marantz ble i overkant "snille". H/K+B&W er etter min (begrensede) erfaring en bra all-round match.

Jeg er selv på vei til å bytte høyttalere til et annet merke, da jeg foretrekker "hardere" lyd, men B&W lager absolutt bra høyttalere.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Påtrykt effekt på høyttalerne forteller vel lite og intet om hva man "trenger" av effekt fra en forsterker.
    Faktum er vel heller at man bør gå for en forsterker med det dobbelte av denne effekten, for å sikre mot / redusere forvrengning i signalveien, og dermed som resultat; bedre (og uforvrengt) lyd.

Og som en liten metafor: Om du hver dag må løpe etter bussen, så vil du før eller siden gi tapt pga dårlig kondis.
    Om du derimot står på holdeplassen 5 minutter før den kommer, vil kondisen aldri bli noe problem........
    See? ;-)

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Og som en liten metafor: Om du hver dag må løpe etter bussen, så vil du før eller siden gi tapt pga dårlig kondis.
    Om du derimot står på holdeplassen 5 minutter før den kommer, vil kondisen aldri bli noe problem........
    See? ;-)
    Om man løper etter bussen hver dag vil man jo etterhvert få bedre kondis. Bare synd at en ikke kan "trene" opp en forsterker.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    35 W i 4 Ohm = 35/2 Watt i 8 ohm = 17,5 Watt som er under de 25 anbefalte watt'ene.

Litt "sneaky" at endel oppgir effekten kun i 4 Ohm... ser ut som om den da har flere watt enn en forsterker som oppgir watt i 8 Ohm som er det vanligste.

Vil tippe f.eks. NAD L54 med 50 Watt i 8 Ohm som nesten dobler seg til 90+ Watt i 4 Ohm er en bedre match. Da får du DVD spiller og radio på kjøpet til omtrent samme pris som mange rene forsterkere... og synes nå jeg meget habil lyd...
    Hjemmekino - DVD-receiver | Hi-Fi Klubben: NAD L54 DVD-receiver

En billigere ren forsterker med nok av krefter er f.eks. Xindak A06 (80 watt i 8 ohm) til 2.5K Audiofoni AS

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med skikkelig effekt er faktisk 601 en morsom høytaler.
    Den xindaken det refereres til behøver ikke være den dummeste gitt.

Fattern kjører 601s1 på doxa 70se, Mer enn nok strøm og forbannet morro når du forer den med god musikk.

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ca. 1000.

Sier som mange har sagt før meg. Ikke strirr deg blind på watt!

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke stole på noens effekt oppgivelser... Alle fabrikantene måler på forskjellige måter....

H/K AVR 745 leverer 7*100 Watt
    Pioneer VSX-AX4 "leverer" 7*180 Watt.

Når du sammenligner forsterkerne, vill enhver person med litt erfaring innen HIFI bekrefte at H/K er dobbelt så strømsterk... En kan ikke kalle Pioneer sine effekt oppysninger for Watt, det er "Pioneer Watt" som vi ofte sier

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    35W ved 4ohms last høres jo ikke særlig mye ut, men det hadde kanskje vert litt lettere å svare hvis du så hvilken forsterker det dreide seg om.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rotel integrert bruker å bli anbefalt til denne serien stativhøyttalere.
    f.eks ra-04 til 3500kr. 40watt 8ohm. da får du også preout og hode.tlf. utgang

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

denon dra-f102

Sitat Opprinnelig postet av wotg
    35W ved 4ohms last høres jo ikke særlig mye ut, men det hadde kanskje vert litt lettere å svare hvis du så hvilken forsterker det dreide seg om.
    Vurderte denon dra-f102, eneste lille anlegget jeg finner som faller i særlg smak. Vil helst ungå å kjøpe noen store greier, men det ser nå ut som om jeg kanskje blir pent nødt...

Takk for alle svar så langt, selv om ingen gadd fylle ut greia mi. Er jo greit å se hva folk flest nøyer seg med av watt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en NAD L54 og den er meget kompetent. Leverer flott lyd til både film og musikk og vil passe utmerket sammen med B&W. Når det gjelder watt kan en lett se seg blind. Det er litt slik som med bilmotorer, det er ikke bare hk som avgjør motorens akselrasjon og trekkraft men dreiemomentet. NAD har godt "dreiemoment" selv om effekten i watt kan virke lav.

Newcomer drake one sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter her med 12 Watt jeg...

Holder til mitt bruk...

den har jeg brukt til Focal 705 SE, med følsomhet 89. 8 Ohm.
    og KEF Q 55, med følsomhet på 91. 6 Ohm.

men så klart,Watt varierer fra merke til merke...

B&W,er Tung drevne,men det er jo 700 og 800 serien. 600 er lett å drive.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drake one
    sitter her med 12 Watt jeg...

Holder til mitt bruk...

den har jeg brukt til Focal 705 SE, med følsomhet 89. 8 Ohm.
    og KEF Q 55, med følsomhet på 91. 6 Ohm.

men så klart,Watt varierer fra merke til merke...

B&W,er Tung drevne,men det er jo 700 og 800 serien. 600 er lett å drive.
    Ehh. Det gjeleder stativ i såfall. 604 og 683 er ikke spes. lette å drive for å si det mildt!

Newcomer drake one sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    683 skal jeg ikke si noe på,de har jeg ikke brukt.
    Prøvde et par 603 på Doxa 70 signatur,funka det med sine 70 Watt.
    Har ikke hørt 604 S3,om den er tyngre å drive en S1 og S2? men Serie 1 og 2 er ikke så tung drevne.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den jeg vurderte var denon dra-f102, men jeg tror den blir litt for puslete kanskje. Problemet er at jeg meget sterkt ønsker en forsterker i halv størrelse. Dvs ca 17 cm mot normalt 44 i bredden.

Onkyo hadde en ålreit en til 7000, men det ble litt dyrt og det var ikke en integrert forsterker. Marantz hadde og en men den var litt stygg. Gidder ikke linke, greit å finne ved å kjøre google og se etter "små forsterkere"

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterkervalg

Jeg har selv en Denon DRA 102DAB med BW 685-høyttalere (etterfølger til 601)tilkoblet. Er godt fornøyd med den løsningen, hadde aldri i verden trodd at det skulle bli så mye lyd fra en så liten forsterker, men det fungerer over all forventning. Det er ikke snakk om noen dypbass her, men det spiller utrolig oppløst og bra holografi til den prisen! Til "vanlig" lytting på cd og radio fyller den helt greit ei stue på 40kvm med, i mine ører, godlyd! Test på Audiophil.no av nevnte forsterker antydet at Dalis Ikon-stativhøyttalere burde være mitt i blinken for forsterkeren. Det er vel forsåvidt høyttalere som krever bedre elektronikk enn BW600 serie.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du har en generator stående i hagen for å drive stereoen har du gått over streken.

Ellers er det no bare til å pøse på med watt i hytt og pine inntil til du blir fornøyd.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Når du har en generator stående i hagen for å drive stereoen har du gått over streken.
    Ja det er litt i overkant. Man får mye mere for pengene ved å skifte til Fjordkraft som strømleverandør. De har de reneste, mest stabile wattene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •