Hvor mange watt trenger man? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Vegard PS
    Jeg har selv en Denon DRA 102DAB med BW 685-høyttalere (etterfølger til 601)tilkoblet. Er godt fornøyd med den løsningen, hadde aldri i verden trodd at det skulle bli så mye lyd fra en så liten forsterker, men det fungerer over all forventning. Det er ikke snakk om noen dypbass her, men det spiller utrolig oppløst og bra holografi til den prisen! Til "vanlig" lytting på cd og radio fyller den helt greit ei stue på 40kvm med, i mine ører, godlyd! Test på Audiophil.no av nevnte forsterker antydet at Dalis Ikon-stativhøyttalere burde være mitt i blinken for forsterkeren. Det er vel forsåvidt høyttalere som krever bedre elektronikk enn BW600 serie.
    Lang quote, men so be it.. Hvor høyt har du tatt denonen? Finner ikke noen volume range og er litt redd for å clippe.. Har altså kjøpt denon dra-f102.

Har selv tatt den til 45 på en cd med middels høy/kraftig lyd (dette varierer jo litt). Regner med at de 685`ene dine er 8 ohm de og.

Edit: Kunne jo skru opp uten å spille noe, gikk visst til 64, så da burde jeg ha en del å gå på før jeg skulle få noe klipping. Tror jeg da. Skulle hatt en effekt(volume på display) kurve.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Volum

Som du sier, fylde på lyd varierer fra innspilling til innspilling. Jeg har både på dab med veldig bra signal, nyere cder med fyldig lyd (her spilles enten rock eller klassisk) og faktisk film, spillt med volumknappen på hakk 45 over lengre perioder uten problemer. Litt dårligere innspillinger har tidvis gått på volum 50. Litt varme utvikler jo forsterkeren, så pass på at den får frisk luft.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ps

Godt mulig at systemet tåler mye mer. Jeg har bare ikke testet det høyere, har syntes dette volumet har vært nok til vanlig lytting.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for svar, synes egentlig også 45 holder, men er nå litt nysgjerrig. Skulle ønske jeg hadde et par ekstra høyttalere jeg kunne teste ut i vitenskapens tjeneste. Betalt av vitenskapen selvfølgelig.. =)

Newcomer rhypno sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

watt og db

det lureste om du ikke vil sprenge høytalerene er innen vanlig forsterkere og anerkjente merker å gå for kraftigere watt.har ikke erfaring med rørforsterkere,men at HK sin strømforsyning gir mye iforhold til oppgitt styrke,men kjenner også mange som med små HK derfor fikk sprengt sine høytalere når den plutselig spyr ut likestrøm lik hva vi har i vårt strømnett.men bare du kan avgjøre hvordan lyden er og når den vrenger er grensen nådd.Lyngdorf har også en svakhet som er testet og kan være direkte farlig for høytalere som ikke er spesielt beregnet på denne type forsterkere.bruker 2*Poa-2200 på 2*200w/8ohm på KEF Q65.2+avr-3806 og skulle tro det var nok,men kunne godt hatt større i mine ører!som alle lærte på el.vg.svakstrøm må du ha 400w for å få dobbel styrke enn en på 100w i lik ohm=motstand.ser du har dine i 4ohm og da blir det etter lovene dobbelt i 8ohm,men dette er hva som er genienes utregninger.stemmer nesten aldri med min egenlærte og lydfanatiske oppvekst.bruk heller øra og er du fornøyd,så drit hva vi/hi-fi/hjemmekino magasinene sine guruèr skriver.var slik jeg fikk mange dyre lærepenger i begynnelsen der engelske Celestion skulle være noa av de beste,men etter mitt første byggesett SEAS 603 kom åpenbaringen om hva lyd er.brukte da Kenwood for+effektforsterker(2*110w/8ohm) på en av de beste pl.spillerene jeg har brukt/hatt som hadde betegnelsen KD-700 i svart pianolakk og kunne ha volumet helt i bånn så lenge at folk måtte gi seg før utstyret.Mvh.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •