spenningstransienter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer KeNjeN sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

spenningstransienter

Hei!

Jeg har et spørsmål, Når man slår av eller på lyset på badet, så kommer det et lite "klikk" i anlegget(vet hvorfor det skjer), men jeg lurer på, er dette skadelig??

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Har selv hatt det slik i 3 år pga en liten leilighet med kun én strømkurs til stue/kjøkken, og i fjor sommer tok både forsterkeren i suben og den elektroniske volumkontrollen helt uforklarlig kvelden samtidig. Mistenker at dette kanskje kan skyldtes høye transienter på nettet, da det iblant "smeller" i suben når jeg slår av lysrør. Heldigvis dekket garantien dette

Ifølge denne siden kan lysrør forårsake spenningspeaker på opptil 3000V, noe som absolutt ikke høres sunt ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lysrør kan nok forårsake slike spenninger ja, men de tar du deg enkelt av med et overspenningsvern i så tilfelle. En annen ting som kan være ille er frysere og kjøleskap. Dette er utstyr som jeg ikke anbefaler er på samme kurssikring som AV. Mest grunnet at man lett kan bli plaget med støy på anlegget. Har en bror som en gang innstallerte egen 16A kurs og skilletrafo med galvanisk skille for å kvitte seg med all støy fra nettet. Dere vil ikke tro hvor mye grums som kan være på nettet, grunnet jordfeil og andre ting som overharmoniske spenninger, spenningsvariasjoner grunnet ulike forhold mm.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, men Helgeland, Nå spurte jeg om det var farlig da, men det får nå være det samma

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan i teorien skade komponenter ja, men det skal som oftest litt til før noe tar skade. De billigste overspenningsvernene tar ikke nødvendigvis bort alt støy, og kan for eksempel spre seg inn i signalveiene til forsterkeren og videre til sub-utgangen. (Pga at du får svingninger/pulser i DC forsyningsspenningen til forsterkeren )

Har du for eksempel prøvd å skru av/på lys når signalkabelen ikke er koblet til sub? Kommer "klikkingen" bare i sub, eller også i høyttalere?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar nok ikke livet av noen heller ;-)

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nå begynner jeg å bli litt redd for anlegget mitt, det ER fronthøyttalerne det "klikker" i, gjør det saken verre?, er det da fronthøyttalerne som eventuelt får skaden eller er det forsterkeren?, Er det noe jeg kan gjøre med dette, utenom å kjøpe overspenningsvern (har lest i en annen tråd at om man kun bruker finvern og IKKE overspenningsvern i sikringskapet så vil det virke imot sin hensikt)

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hey, noen som kan svare ell?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å søke på overspenningsvern finder du masse info jo.....
    Ellers kan du investere i LCAudio sit nettfilter, koster ca. 600,- hos Norsk Audio Teknikk.
    Eller du kan prøve en annen kurs for receiveren som ikke går på samme som lysrørene.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror du ikke jeg har gjort det allerede??, dessuten så svarer du ikke konkret på spørsmålet mitt...

Og overspenningsvern nytter ikke, for vi har ikke jorda stikkkontakter..
    Å bruke en annen kurs for anlegget er sjanseløst, om jeg ikke bruker skjøteledning selvsagt, og det frister ikke særlig

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ---hadde tenkt å droppe denne delen men om det kan hjelpe å forstå hvordan den type støy oppstår (((du har allrede fått mange svar, men jeg ville isteden for å prøve å "skjerme" deg for støyen heller forhindre at transient pulsen ble så høy... vi vet allrede at det kan komme så stor transient pulser fra lysrør men da kan vi heller prøve å dempe der den oppstår og det er gjerne selve starteren som gir disse pulsene mens selve lysrøret er i ferd med å ioniseres, i denne starteren (den er egentlig en brytter i vakum fylt med gas som leder når den får en høyere temperatur men mens den varmes opp vil det gnistre og disse gnistrene skapper RF støy som skal dempe av en kondensator mellom polene) sitter en kondensator som kan være for liten i forhold til effekten, den kan med stor fordel økes og i tilleg sette en spole i serie for å forhindre at RF støy forplanter seg gjennom ledningene.... MEN siden du ikke har nok kompetanse eller kunnskap er nok ikke så lurt å anbefale deg på noe som helst måtte at du prøver på dette her da disse spenninger er LIVSFARLIGE....)))---

Du fikk en god tips allrede ang å prøve hvilken komponent som tok støyen og siden fronthøytalerne støyer, er mest sansynlig at de fanger opp RF støy gjennom høyttalerne kablene, prøv å sette en ferrit ring -mener at Elfa har sånne, ellers blir disse brukt til datamaskiner og det er den rør klumpe som er i endene av kontakten før inntaket til skjermen/pcn feks ) du kan jo forresten finne det ut ved å sette noen midlertidige korte kabler og self må du flytte høyttalerne nærmere og prøve, om du fremdeles har støy så er det gjennom forsterkeren den kommer, Elfa har også RF filtrer som er innebygd i selve støpselen -forresten alle disse passive komponenter som brukes mot nettet har en egen spec og kvalitet- den beste av de 2 er den ferrit ringen der du surrer kablen rundt selve ringen.

Den type støy skal ikke være skadelige for høyttalerne ellers, heller ikke for elektronikken son uten videre men forsterkere og andre aparater som har en strømsforsyning av type PWM -altså switchede strømsforsyninger- kan lettere bli skaddet pga selve virkemåtten til nevnte. "Gode og gamle" trafor har en hysterese som "forhindrer" at så extrem raske og høye pulser forplanter seg til sekundar siden av trafon.. derfor bruker man også skille trafor for å nettop forhindre at disse pulsene overføres og ikke bare pga "galvanisk" adskillelse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •