Sonos - Nyhet - Ny Controller fra Sonos

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 195
    Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sonos - Nyhet - Ny Controller fra Sonos

Først, veldig fornøyd med funksjonalitet og design hva gjelder dette systemet, men har nå, etter et par måneders erfaring, et par "småting" som irriterer litt.

Jeg kjøpte bundlepakken med:

Controller, ZP80 og ZP 100.
    Har i ettertid kjøpt til en "cradle" til Controlleren, samt en ekstra ZP80.
    Har satt opp en Infrant ReadyNAS 1,2 TB med musikksamlinga (Flac og MP3 320 Kbps)

Satte opp en kablet boks (ZP80) i kjelleren (kinorommet i enebolig), satt to soner oppe i hovedetasje (Stue og kjøkken), den ene (kjøkken) slet da noe med å få kontakt. Har nå flyttet den kablede boksen litt rundt i kjelleren, og funnet en plassering hvorpå de to sonene i hovedetasje finner kontakt. Den kablede boksen står nå med en plassering som absolutt ikke er noen lyttepost i kjelleren :-). Dette gjør at jeg er ikke helt tilfreds med rekkevidden til systemet. Lyttepost kinorom, dekkes nå av en SB3 ;-)

Har flyttet litt rundt på boksene oppe med tanke på eventuell utvidelse av systemet (bad og soverom), men soverom og tilknyttet bad, i andre enden av huset, kan jeg bare glemme, denne fant ikke noe nettverk å koble seg til. Dette gjør at sonos sitt eget trådløsnett har dårligere rekkevidde enn et ordinært WLAN som dekker hele huset fra før.
    Vurderer nå å kable til hoveddelen av huset, noe som jeg egentlig helst vil unngå. Har også forsøkt å sette en ZP80 som extender, uten at dette hjalp noe særlig. Om det hadde hjulpet virker det jo litt søkt å ha en ZP som en passiv extender da den da ikke fungerer som egen sone, kun som et overpriset nettverkspunkt!

Jeg har også endel utfordringer med å få AlbumArt til å vises i controller, leste i dag at det var størrelsesbegrensning opp til 1024x1024, har resized noe av grafikken, oppdatert biblioteket, men grafikken vises fortsatt ikke. Noen som har opplevd det samme, eventuell løsning på dette??

Men jeg må si, dette er en av de få systemer/gadgets jeg har kjøpt til heimen hvor husfruen har lyst opp av begeistring. Hun har i utgangspunktet NULL interesse for slikt, men liker musikk. Og du verden, denne blir kost og kjælet med av henne. Hun kan sitte lenge å lage seg egne PL og synes sonekombinasjonen er helt genial. Så dette har HØY WAF!!

Hvilke erfaringer har dere andre med dette systemet, i tillegg til tidligere beskrevet lydkvaliteten og selve systemets (controllerens) brukervennlighet?

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er meget fornøyd!
    Har selv 2 ting som jeg ikke har fått orden på.
    -Importerer plater med Itunes og endel "The best of" kommer ikke frem under artisten.
    -Mangler endel albumbilder. Er ikke komplett på Itunes, men det er fler enn i Sonos systemet.

Har pr.nå ikke tatt meg tid til å løse problemene.

Har ikke ditt problem med rekkevidde. På de få dagene som været har tillatt det har jeg brukt systemet på uteplattingen uten problemer, men med svakt signal. Har du prøvd å skifte kanal? Er det noe som forstyrrer signalet?

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også eier av Sonos, riktignok ganske fersk (2 uker).

Rekkevidde har i alle fall ikke vært noe problem for meg selv om jeg oppererer i 2 etasjer, men hos meg er det ingen murvegger eller vanskelige hindre. Trodde kanskje at ikke alle sonespillerne behøvde kontakt med den kablede spilleren, at de fungerer i "rekke". Prøv Sonos sitt eget forum. Der er det ganske sikkert noen som har tatt opp problemstillingen før.

Når det gjelder album-art, så skal det være nok at det er lagret et jpeg-bilde i samme mappe som låtene på albumet som er mindre enn 1024x1024. Når jeg ikke får inn album-art, googler jeg med artist og albumnavn etter bilde, og lagrer det i nevnte mappe med navnet folder.jpg. Da har jeg ikke opplevd at Sonos ikke har funnet det.

For min del har jeg også møtt på et par problemer. Først fikk jeg ikke routeren til å kommunisere med Sonosen (fikk ikke tildelt IP-adresse). Etter å ha koblet en bærbar pc gjennom Sonosen og restartet routeren løste det problemet seg.

Deretter oppdaget jeg at jeg ikke kunne bruke Windows Mediaplayer til å rippe musikken (kan bruke det, men da ikke lossless). På Sonos sitt forum ble jeg tipset om et gratisprogram som jeg lastet ned fra nett: Ripstation Micro. Dette viste seg å være brukervennlig, lagrer musikken lossless (FLAC + andre formater om du vil) og plasserer bildefilene rett. Anbefales!

Dette er faktisk en av de sjeldne investeringene jeg har gjort som kona også har likt her hjemme hos meg! Vi kommer aldri mer til å bruke cd-spiller!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..dette med kanalskifte kan jo være noe for rekkevidden med tanke på mulig intereferece med andre trådløse enheter i huset, skal prøves. Kanalskifte, det gjøres i den tilkoblede enheten det da?..Hmmm...må prøves!

og grafikken,....skal her rename filene til folder.jpg, da løser det seg nok :-) Håper jeg!

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke den funksjonen er på fjernkontrollen, men den ligger i menyene på pc.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får jeg lov til å hive meg på med et par spørsmål:

1) Hvordan lager jeg spillelister? Har lyst til å lage en egen spilleliste for barnemusikk uten at alle disse artistene dukker opp i registeret over artister.

2) Enkelte artister dukker opp i artistlista flere ganger. F.eks så dukker Neil Young opp som "Neil Young", "Neil Young and Cracy horse" og "Young Neil" fordi han tydligvis har forskjellig navn på ulike album. Hvordan får jeg endret artistnavnet slik at alle platene til en og samme artist kommer under det samme navnet?

Kan hende jeg finner ut dette ved å tråle Sonos sin hjemmeside, men jeg spør her i håp om å få svar litt enklere

(Ikke meningen å stjele tråden, men tenkte kanskje Sonos-spørsmål kunne passe inn her)

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale å sende inn spm til Sonos i USA fra hjemmesiden. Sender du inn på kvelden, svarer de ofte nesten med en gang pga tidsforskjellen. Jeg fikk både et godt og kjapt svar da jeg brukte de en gang iallfall.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Får jeg lov til å hive meg på med et par spørsmål:

1) Hvordan lager jeg spillelister? Har lyst til å lage en egen spilleliste for barnemusikk uten at alle disse artistene dukker opp i registeret over artister.

2) Enkelte artister dukker opp i artistlista flere ganger. F.eks så dukker Neil Young opp som "Neil Young", "Neil Young and Cracy horse" og "Young Neil" fordi han tydligvis har forskjellig navn på ulike album. Hvordan får jeg endret artistnavnet slik at alle platene til en og samme artist kommer under det samme navnet?

Kan hende jeg finner ut dette ved å tråle Sonos sin hjemmeside, men jeg spør her i håp om å få svar litt enklere

(Ikke meningen å stjele tråden, men tenkte kanskje Sonos-spørsmål kunne passe inn her)

Stjel mer enn gjerne denne tråden, den var ment som fellesdiskusjon og erfaringer fra alle :-)

1.Du lager en slik spilleliste ved å bygge opp en Queue med de sangene du ønsker og lagre denne ved å trykke "View Queue" for deretter å velge "Edit Queue". Du kan da lagre Lista og gi den eget navn. Lista vil da finnes under valget "Sonos Playlists", rett under valget "Music Lirary".

2. Her må du vel rename mappene på hardisk, og muligens TAG i gjeldende filer. Det ligger an til en liten rydding i musikksamlingen :-)

Spennende å lese/høre alle erfaringer med Sonos :-)

Jeg fikk forresten til dette med grafiken...endret filnavnene til folder.jpg, oppdaterte og VIPS der var de......veldig fonøyd :-).... da har jeg bare ca. 2000 album igjen som må renames :-D :-D Mange takk for tipset Gimsegutten :-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS

...ok prøver.......spent :-)

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Stjel mer enn gjerne denne tråden, den var ment som fellesdiskusjon og erfaringer fra alle :-)

1.Du lager en slik spilleliste ved å bygge opp en Queue med de sangene du ønsker og lagre denne ved å trykke "View Queue" for deretter å velge "Edit Queue". Du kan da lagre Lista og gi den eget navn. Lista vil da finnes under valget "Sonos Playlists", rett under valget "Music Lirary".

2. Her må du vel rename mappene på hardisk, og muligens TAG i gjeldende filer. Det ligger an til en liten rydding i musikksamlingen :-)

Spennende å lese/høre alle erfaringer med Sonos :-)

Jeg fikk forresten til dette med grafiken...endret filnavnene til folder.jpg, oppdaterte og VIPS der var de......veldig fonøyd :-).... da har jeg bare ca. 2000 album igjen som må renames :-D :-D Mange takk for tipset Gimsegutten :-)
    Ooops! 2000 album? Ta 10 hver kveld da vel, så er du ferdig om 200 dager:?

Har nå fått til å lage spillelister. Det var jo enkelt. Takk for tipset!
    Men å endre artistnavn får jeg ikke til. Å endre artistnavn på mappa hjelper ikke. Hvor er det TAGen for dette ligger da? I selve låtfilene?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har nå fått til å lage spillelister. Det var jo enkelt. Takk for tipset!
    Men å endre artistnavn får jeg ikke til. Å endre artistnavn på mappa hjelper ikke. Hvor er det TAGen for dette ligger da? I selve låtfilene?

Ja den finnes i TAG, i selve låtfila.

Vedlegg 22932

Kan endres i windows ("Egenskaper" og "sammendrag", velg så "avansert").

Men det letteste er nok, om det er mange filer, å gjøre dette i mediaplayer eller andre musikkavspillere på PC.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg et program, "File Renamer 2005" (90,- NOK), alle filene renamet på 30 sekunder - et fantastisk program....til sitt bruk :-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er meget fornøyd!
    Har selv 2 ting som jeg ikke har fått orden på.
    -Importerer plater med Itunes og endel "The best of" kommer ikke frem under artisten.
    -Mangler endel albumbilder. Er ikke komplett på Itunes, men det er fler enn i Sonos systemet.

Har pr.nå ikke tatt meg tid til å løse problemene.
    Du har ikke nådd makskapasiteten da (50.000 filer)? ;-)

Jeg hentet manglende albumbilder med Album Art Aggregator.

Har ikke ditt problem med rekkevidde. På de få dagene som været har tillatt det har jeg brukt systemet på uteplattingen uten problemer, men med svakt signal. Har du prøvd å skifte kanal? Er det noe som forstyrrer signalet?

Skiftet fra kanal 6 til kanal 1, dette hjalp betraktelig! Har nå i tillegg satt opp en Wireless Bridge (Linksys WET54G) Denne står nå koblet (trådløst) mellom ZP og selve nettet. Fungerer som GULL! Nå får jeg benyttet systemet fullt ut. Har vandret med ZP i alle rom, i hele huset, i garasjen, på terasser, boksene popper opp i controlleren - NIIIICE - :-D

Takk for kanaltipset!!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endring av kanal kan gjøres på Controlleren. Man velger "System settings" for så å velge "Advanced settings", der dukker kanalvalg opp. Utrolig kjekt når man eventuelt skulle slite med rekkevidden da det er enkelt å skifte kanal for å sjekke om det hjelper, det hjalp hos meg :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Albumart må ikke være større enn 500x500 pixler og bildet må være linket til musikkfilene i id3 tagen. My jobb å fixe dette,men stilig når det er gjort.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker kun album-art som er maks 4-500x500pix, og gir den navnet "folder". Det gjør at ikke bare Sonos skjønner at det er album-bildet, men også Windows bruker den som et bilde på folderen.

Har aldri noen problemer med at album-bilder ikke vises.

Bruker også et genialt gratis-program til å tagge alle sanger. Det henter all info (til og med review av albumet om tilgjengelig) fra database på nettet, og samtidig en coverbilde i passe størrelse (bildet blir også lagt inn i fila). Deretter bruker jeg et program som henter den nye informasjonen (TAG) ut av MP3 filen og navngir filen deretter (eks. Michael Jackson - Bad) Dette går relativt fort når en får en rutine i det, og en får en standard på alle filer. Ryddighet er stikkordet.

Download.com er grei side for å lete etter ulike programmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høytalere har dere brukt sammen med Sonos?

Trengs det sub i tillegg, dersom det er for spinkel lyd?

Hvordan oppleves lyden?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til HåkonN. Du følger da alltid etter meg i alle andre tråder der jeg uttaler meg. Er det mulig å få litt hjelp av deg på et område der du åpenbart har mer innsikt og erfaring enn meg? Se mitt forrige innlegg.

(du mener muligens at det er åpenbart at du har mer innsikt enn meg i alt jeg uttaler meg om)

Så kom igjen, gjør noe positivt.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo

Hvordan oppleves lyden?
    Skulle gjerne ha hjulpet deg, men jeg har ikke koblet min ZP100 sammen med noen høyttalere enda. Skal se om jeg kanskje tar en test med mine BW CM7 i løpet av høstferien.

På HFK demonstrerte de ZP100 med Dali Ikon 2, noe som i mine ører fungerte bra.

Har imidlertrid en plan om å koble til et par små høyttalere til Sonos på loftstua. Om noen har erfaringer, så er det interessant også for meg!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan oppleves lyden?
    Lyden er meget bra, både via digitalutgangen på ZP80 (der den er like bra som de beste CD-spillerne jeg har hatt i mitt oppsett) og via forsterkeren ZP100.

ZP100 bruker jeg til 2 Dynabel in-wall høyttalere (eltek) på badet uten problem. Der trykker det faktisk ganske greit, og forsterkeren fungerer utmerket til det bruket. På kjøkkenet bruker jeg en ZP100 til et par Mission Freedom-5 gulvstående høyttalere (prisklasse over 20k, men gamle) av mangel på noe annet. Overrasket hvor bra de drives, og det spiller faktisk realtivt høyt uten noe merkbar form for forvrengning. Som et hifi-oppsett til seriøs lytting faller ZP100 selvfølgelig igjennom, men til det den faktisk er beregnet for er den meget bra.

Spinkel lyd får du ikke uten videre, og jeg har ikke behov for noe sub hverken på kjøkkenet eller badet.

Til HåkonN. Du følger da alltid etter meg i alle andre tråder der jeg uttaler meg. Er det mulig å få litt hjelp av deg på et område der du åpenbart har mer innsikt og erfaring enn meg? Se mitt forrige innlegg.

(du mener muligens at det er åpenbart at du har mer innsikt enn meg i alt jeg uttaler meg om)

Så kom igjen, gjør noe positivt.
    Et godt utgangspunkt for å få svar på det du lurer på må jeg si. Du får bare spørre om det er noe mer du lurer på...

Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •