Hva vektlegges på en god platespiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva vektlegges på en god platespiller?

Etter innkjøp av mye klassisk (og annen) musikk på loppemarkeder de siste årene har jeg tenkt at kanskje jeg må høre litt på det også.
    Altså gjelder det LP'er.

Det lille jeg vet er at en har drivverket, armen, stift og riaa trinnet som påvirker musikken, men hva er viktigst innenfor et budsjett på 4-5000,-?
    Feks i mitt tilfelle så i løpet av høsten/vinteren vil jeg gå til innkjøp av en platespiller med riaa trinn (enten integret eller ekstern riaa).
    Kjøper man en platespiller med riaa onboard, får man noe bra til prisen av 4-5000,-?
    Kjøper man spiler og riaa separat vil man får merkbart bedre lyd til samme pris?

Ser Rega har en del spillere til rundr 2500-4000,- uten riaa trinn. Hva bør et riaa trinn koste for å stå i stil med en platespiller fra Rega i denne prisklassen? Vincent og Rega har jo Riaa trinn som koster nede i tusenlappen og oppover.

60/40 forhold mellom platespiller og riaa er det jeg seg for meg, da uten noe ekspertise på dette.

Noen synspunkter?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått "go" fra samboeren min på platespiller i løpet av høsten
    Må ofre GPS i bilen, men det er det vel verdt?

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra spørsmål. :-) (har desverre ikke noen kloke svar..)

Vurderer selv noe fra Pro-Ject.
    Vinyl har bestandig vært en favoritt. :-)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kjøpt en med ekstern RIAA da dette gir deg mer spillerom for senere oppgraderinger. Husk å ta hensyn til at pick-up ofte kommer i tllegg til spilleren.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt på disse:

Rega P1 platespiller

Rega P2N/Bias 2 platespiller

Thorens TD-190
    DENON DP-300F Platespiller

Vet at Rega, Goldring og Thorens skal være bra, men om RIAA bokser vet jeg ikke en dritt. Noen som har et tips på en RIAA som passer inn med noe av dette? Denon har innebygget.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville virkelig ikke kjøpt noen av de spillerne du lister opp der.
    Få dig en skikkelig spiller, brukt. Dual 701, 1229, Kenwood KD 600, Denon DP57, Luxman modeller, Technics SL1210 ( audiophile.no )osv osv, eller kanskje en brukt Clearaudio Emotion, Project RPM 5 er lekker også.
    Nettbutikk - Hi-fi Center Kjeden
    audiophile.no
    Du kan starte med en Nad riaa, men spar ikke på pickuppen, speciellt ikke om du kjøper Rega sine platespillere, de billige Elys pickupper har virkelig ikke god lyd.
    Her får du en klassisk spiller : Systemdek IIxelectronic selges u. arm men da må du ha arm også. Finn dig en brukt Rega 250 (den er bedre en RB 300 ! ) og du er kjørende.
    Riaa : Clearaudio Basic MM\MC RIAA selges.
    NAD PP2 RIIA "rørende" billig
    Se litt på bruktmarkederne, det er utroligt hvad du finder. Jeg solgte min Micro Seiki BL51 for 1500,- !!

Newcomer xpon8 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg ville virkelig ikke kjøpt noen av de spillerne du lister opp der.
    Få dig en skikkelig spiller, brukt. Dual 701, 1229, Kenwood KD 600, Denon DP57, Luxman modeller, Technics SL1210....
    Så estetikk betyr ingenting??? SL1210...Stuck in the 80's?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye Niels. Altså god info fra den kanten
    Merker jeg har lite peiling her så vil bruke litt tid på å finne rett spiller.

Og til deg xpon8.
    Jo det betyr noe. Spesielt da samboeren min er design freak. Skal jeg få noe som helst godkjenning av henne for mine stadige ideer om hva som må endres eller byttes ut så må det se bra ut.
    Hun er litt pissed til tider, men hun liker jo lyden bedre ettersom ting forandrer seg til det bedre.
    Er helt umulig å lære seg dette med platespillere fordi bra nytt er dyrt og gammelt har jeg ikke peiling på og krever mye research.

Newcomer xpon8 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    ...Spesielt da samboeren min er design freak....så må det se bra ut.
    Hun er litt pissed til tider, men hun liker jo lyden bedre ettersom ting forandrer seg til det bedre.....
    Tipset fra meg ville vært REGA. Gode spillere med slank og ren design. Det er ihvertfall et godt sted å begynne.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xpon8
    Så estetikk betyr ingenting??? SL1210...Stuck in the 80's?

"Problemet" er at du får ufattelig mye kvalitet for pengene med denne, og den holder evigt !
    De plastic-fantastic billige spillere Rega sender ut er, ja, billige, ser billige ut, og ja, plastic. Jeg har hatt en Planar 3 ja, gik da over til en Micro Seiki BL51 med MA707 arm som Micro Seiki i 1982 lovet ville holde i ca. 80 år, denne fikk jeg for 900 kroner !!!!
    Merkeligt hvorfor du ikke er interessert i kvalitetslyd istedet for fancy plastic. der er utrolig mye bra utstyr derute der ikke koster mye, men men, skal du ha god moderne kvalitet da koster det litt mer enn budsjettet satt opp. Anbefaler Nottingham eller Basis, eller en større Project, bl.a.
    Her på denne siden finder du mye info om platespillere og pickups osv: Svalander Audio AB, Tipssidor om vinyl och 78or
    Her er nåle osv : Svalander Audio AB, Shoppen, Pickuper , se f.eks. hvad en B&O MMC 4, som var en middels nål fra B&= i 1980 selges for idag ! Helt sykt.
    Må du velge ut fra design, ja da anbefaler jeg denne : 6moons audio reviews: Pro-Ject RPM-5 & Ortofon Rondo Red men husk at velger du mc pickup må du ha riaa der klarer dette. Ellers kan du kjøbe en Denon DL-160 high output mc pickup fra hifiklubben, da plugger du denne i en mm riaa. Den spiller veldig pent denne pickup. DL110 er også god, til billigere penge.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk info
    Skal lese den ved anledning. Platespiller trenger ikke være strøken i utseende, men den bør ikke være helt j..lig.
    Må pushe denne platespilleren litt forran meg for å bli komfortabel med valget jeg vil ta. Ting må modne seg i hodet mens jeg lærer/leser så får vi se.
    Takk Niels

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å ta en kikk på den nye Pro-ject Genie spilleren som er på vei nå? Den koster visstnok bare £125 (ca. 2000kr) og ser kul ut. Da kan du bruke 800-1000kr på en bra pick-up (Goldring, Ortofon eller Denon kanskje?) og en tusing eller to på en bra RIAA (Cambridge Audio, Pro-ject, Clearaudio mfl).

Det finnes en del å veldge i på markedet men hvis design betyr mye ville jeg tatt med dama ut for se hva som er akseptabelt :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace
    Hva med å ta en kikk på den nye Pro-ject Genie spilleren som er på vei nå? Den koster visstnok bare £125 (ca. 2000kr) og ser kul ut. Da kan du bruke 800-1000kr på en bra pick-up (Goldring, Ortofon eller Denon kanskje?) og en tusing eller to på en bra RIAA (Cambridge Audio, Pro-ject, Clearaudio mfl).

Det finnes en del å veldge i på markedet men hvis design betyr mye ville jeg tatt med dama ut for se hva som er akseptabelt :-)
    Takker og bukker.
    Det er jo et alternativ. Finnes det noe slags støvdeksel el. som passer? Ser mange platespillere ikke vises med slike deksler på bildene.
    En spiller med slikt utseende ser ikke bra ut nedstøvet

EDIT: Spiller vel ikke noe bra heller

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg så heldig å fant en DUAL 1228, så den blir ombygd og gjort klar for phono, med ny stift og med en Denon RIAA for 1600,- til tirsdag/onsdag.
    Etter det jeg har lest så må dette være et bra kjøp?
    Ser at Dual 701, 1219 og 1229 er noen hakk bedre, men det er jo ikke å få tak i per dags dato.
    Han er nok en skikkelig entusiast som går i en slags platespillerforening, om jeg forstod han riktig.
    Noen kommentarer til kjøpet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •