Anlegg med PEN lyd i.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anlegg med PEN lyd i.

Etter hvert skal jeg kjøpe meg et stereoanlegg for bruk hjemme i stua, og siden jeg er grønn på området legger jeg ut en tråd her i håp om at noen kyndige kan komme med tips og råd:

-Jeg vil bruke ca 15 000, men er villig til å bruke noe mer om det skulle utgjøre merkbar forskjell i lydkvalitet.
    - Hovedfokus på ren og klar lyd. ikke noe støy eller ettersleng av fæle basslyder.
    - Stuen er ca 25m2 og er preget av skråtak. Altså ikke særlig stor avstand fra vegg til vegg.(3m ca)
    -Høytalerne vil bli stående hvor skråtaket begynner.
    - Hører på det meste innen musikk, fra vivaldi til marlyn manson, men hoveddelen er i rolige og avslappende former.
    - PEN lyd!

Hvordan påvirker det lyden om jeg spiller fra en laptop? bør jeg kjøpe en cdspiller i tilegg?

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaling til kilde istedenfor CD er Squeezebox (hvis du har trådløs router/aksesspunkt): 2500,- Logitech Squeezebox, Wireless Audio from PC to your HIFI System, 802.11g

Utover dette kanskje noe a la dette?
    Minhembio.com - Hemma hos Kent Johansson - XTZ 99.36

XTZ 99.36 synes jo å gi mye for pengene og da bør du ha en 5K igjen til forsterker.

Evt den billigere stativeren 99.25
    Test av XTZ 99.25

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler deg stativhøyttalere. Det bety kanskje hovedsaklig bedre elementer (diskant og mellomtone/bass) på bekostning av ett eller flere basselementer. Fordelingen min hadde blitt rundt 5000-6000 på en integrert stereoforsterker, og resten på høyttalere. Du vil merke veldig stor forskjell fra laptop til en (til og med) billig CD-spiller. 2000 kroner vil holde lenge til det. Nedprioriter kabler generelt. Høyttalerkabler fra biltema, og et par RCA kabler (bilde) til et par-tre hundre kroner, (mellom CD-spiller og forsterker).

Høyttalere 8.000
    Forsterker 5.000
    CD-spiller 2.000
    Kabler > 400

RCA signalkabler

Nå, hvilken forsterker og hvilke høyttalere du kan velge er det ingen begrensninger på. Det er mye å hente på å kjøpe brukt, men jeg anbefaler deg nok å ta en tur på Hifiklubben hvis det er det enkleste.

B&W høyttalere kanskje på Cambridge - elektronikk (forsterker + CD-spiller?) Ta en lytterunde!

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror kanskje bgw 683 vil være noe fro dei

Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W DM683 Høyttalere

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk litt etter en integrert med innebygd dac-chip, da kan du bruke laptopen din helt trygt. Selv i denne prisklassen finnes det mye bra stativhøytalere, det er vanskelig og få en avslappet bass (om man kan si det slik) på en gulvstående. I beste falle n liten og nett en

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde helt klart trålet bruktmarkedet var jeg deg, spesielt høyttalere og mindre integrerte går det mye av om dagen. Sjekk avtorget og hifisentralen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    CM7 (gulvstående) burde være en meget aktuell kandidat til ditt bruk. Den spiller åpent og luftig, med en stram, fin bass. På vokalpreget jazz o.s.v er den nydelig, og på rock låt det også bra da jeg hørte den; fin definisjon med stram og fin bass.

Ellers kan System Audio SA 1750 (12.000,-) eller SA 1550 (9.000,-) være alternativer. De er ganske plasseringsfølsomme hva gjelder bass, men det betyr også at du har en del justeringsmuligheter.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipset om B&W CM1 (6500.-) vil jeg også slutte meg til om det pen lyd du er ute etter og ikke kraftig bass. Skal du ha derimot dypbass, må du ha gulvstående høyttalere.

CM1 ble forresten utnevnt til til budsjettreferanse i bladet Fidelity sammen med forsterkeren Xindak 6950. Mitt tips som forsterker til denne høyttaleren vil være Arcam A70 (7500.-). Jeg ser ingen betenkeligheter med å legge mer penger i forsterker enn høyttalerne akkurat i dette tilfellet.

Lydmessig vil vel en cd-spiller i 2-3000-kroners klassen gi mest valuta for pengene. Du behøver likevel ikke slippe tanken om å kombinere dette med bruk av pc. Selv har jeg nettopp investert i Sonos Lyd i alle rom | Hi-Fi Klubben: SONOS Digital Music System. Dette kombinert med bruk av en NAS som lagringsenhet (1500.- for 500 GB) gjør at jeg kan lagre musikken uten kvalitetstap (lossless) og spille av uten at pc trenger å være påslått. Et rimeligere system enn Sonos kan være Squeezebox (forhandles av diverse data-butikker). Med den brukervennligheten som slike systemer innebærer, så spår jeg en dårlig fremtid for cd-spilleren. Kjøp av cd-spiller nå er vel omtrent like fremtidsrettet som kjøp av platespiller på slutten av 1980-tallet (nå er det jo riktignok noen som sverger til LP enda da men...).

EDIT: Tipset mitt om valg av komponenter er basert på min subjektive oppfatning. Smaken er som baken. Ta deg en tur og lytt i butikkene, og start med høyttalerne.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter virkelig Amras forslag om å teste Monitor Audio. Gold serien kan kansje ende litt høyt i pris iforhold til et budget på 15k, men Silver RS1 eller enda bedre RS6 gir utrolig mye for pengene. Disse selges hos Hifihuset i Bærum

RS1

RS6
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger et par RS6 på hifisentralen, mener prisforlangende var noe høyt, men verdt og se på.

Gadd ikke finne linken.. :P

Uansett, et par brukte GR10 e.l kan vel også være noe, ihvertfall en høyttaler som imponerte meg både i forhold til pris og størrelse.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å ta med deg DIN favorittmusikk rundt i sjappene og høre på høyttalere du liker både pris, utseende og lydmesig?
    jobb deg så bakover dvs. forsterker og kilde.
    Hvis du ikke har ekstreme krav til bass eller imponator effekt så vil jeg anbefale deg et par stativhøyttalere, disse er som regel lettere å få til å spille bra. markedet for stativhøyttalere av god kvalitet er enormt. Så bruk nettet aktivt for å source merker og modeller som ser aktuelle ut.
    sjekk denne linken Audiolinks.nl :: Thousands of Audio, Video and Home Cinema Links :: der står nesten alt av produsenter.
    Hvis du går med planer om å senere utvide til full hjemmekino, sørg for å velge et merke som kan levere senter og bakhøyttalere av like god kvalitet som fronthøyttalerene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •