Europris dvd-spiller til 300 kr vs. McIntosh MCD 1000 på CD-avspilling m/ digital ut.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Europris dvd-spiller til 300 kr vs. McIntosh MCD 1000 på CD-avspilling m/ digital ut.

Om man kobler en europris/denver/annen dritbillig dvd-spiller via digitalutgangen og inn i, la oss si verdens beste d/a-converter > forsterker > høyttalere, og spiller av en cd, vil man få dårligere lyd enn med McIntosh-spilleren digitalt på dette anlegget?

Jeg tror jeg vet svaret. :???:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer ann på teknologien til dacn. f.eks min doxa gir tydelig mer med et godt drivverk. andre kanskje ikke

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør jo ikke det. DAC-en er jo nøyaktig den samme for begge spillerene. Lyden skal i teorien bli helt lik. For f.eks. 11111000000001010100011010 på europris er akkurat det samme som 11111000000001010100011010 på McIntosh.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vært så enkelt så............
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Opticane
    Det gjør jo ikke det. DAC-en er jo nøyaktig den samme for begge spillerene. Lyden skal i teorien bli helt lik. For f.eks. 11111000000001010100011010 på europris er akkurat det samme som 11111000000001010100011010 på McIntosh.
    Verdiene er de samme ja, men problemet er å få de til komme frem til riktig tid (jitter)

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du besvarer ditt eget spørsmål
    Lyden skal i teorien bli helt lik.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor ofte stemmer teori og praksis?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir påstått at det er veldig vanskelig å lese en CD uten bit-feil, og at en av forskjellene mellom gode og dårlige drivverk er antall bitfeil (eller hvor godt de maskerer slike).

Jeg har gjennomført en test på en helt vanlig Sony DVD-spiller som antyder at det ikke er et stort problem : jeg kunne spille av en hel brent CD over spdif uten at en enestebitfeil inntraff:

http://avforum.no/forum/generelt-aud...d-praksis.html

Videre har det blitt kommentert av folk som har som sin jobb å utvikle nye DAC-kretser at enhver D/A-konverter/spdif-mottaker har en PLL og buffer-kretser som nettopp har til hensikt å undertrykke kilde/transmisjonsjitter, å dekoble data fra timing slik at det er klokke-krystallet i DAC som innenfor store terskler bestemmer timingen.

Diskusjon rundt CD-spiller test
    Sitat Opprinnelig postet av Ivar Løkken
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har fremdeles ikke fått sannsynliggjort (eller forstått hvorfor evt ikke) at det ikke er noen som helst buffring av samples i en spdif-DA-enhet. PLL-er er billig. minne er billig (vi snakker bare om noen få bit uansett). Man må bare ha en lokal klokke som er delvis avkoblet mot gjenvunnet klokke.
    Alle SP-dif receivere har PLL. Åpne hvilken som helst DAC og du finner en lokal oscillator.
    Se forøvrig denne:
    Hvordan virker en CD-spiller?

-k

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drivverk utgjør en helhet, lyden hevet seg mange hakk her da jeg fikk drivverk som "hører" til dacen min. En Denon dvd-spiller til 7K hadde ikke nubbsjangs. 1ere og 0ere er bare en bitteliten ting som behandles i et drivverk.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Om man kobler en europris/denver/annen dritbillig dvd-spiller via digitalutgangen og inn i, la oss si verdens beste d/a-converter > forsterker > høyttalere, og spiller av en cd, vil man få dårligere lyd enn med McIntosh-spilleren digitalt på dette anlegget?

Jeg tror jeg vet svaret. :???:
    Hva med sampling rate da?: 44,1 / 48 / 88,2 / 96 / 192 kHz, 24-bit

Regner med at Europris spilleren har kun den laveste av disse alternativene. Det er jo en forutsetning at forsterkeren behandler dette signalet da.
    Som tidligere nevnt har drivverket mye å si. McIntosh har vel 192 kHz,24-bit om jeg ikke tar feil. Tror nok den er noen hakk bedre

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at Europris spilleren kommer til å gjøre en god jobb.

Jitter-undertrykkingskretser er noe enkelte DAC'er har, f.eks Benchmark DAC1, men dessverre er dette unntaket i hi-fi jungelen. De færreste surroundreceivere og også mange dyre DAC'er har merkelig nok ingen slike kretser. F.eks så har ikke SD Transporteren, som jeg selv har regenerering (dvs jitterundertrykking) av innkommende S/PDIF signaler, og dette er jo et seriøst produkt.

Hvorfor ikke slike kretser er vanligere er for meg et stort spørsmål. I realiteten ville man jo da kunne brukt omtrent hvilket som helst drivverk og hvilken som helst kabel bare man får overført bit-ene med riktige verdier.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Hva med sampling rate da?: 44,1 / 48 / 88,2 / 96 / 192 kHz, 24-bit
    Ja, hva med samplingsrate?

CD-formatet benytter 44.1kHz 16bit stereo.

"upsampling" er en PR-greie for kjøpere som ikke har hørt om Nyquist.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •