Hjelp med Electrocompaniet og Nad

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer Mesa/Boogie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp med Electrocompaniet og Nad

Hei,har akkurat fått en Electrocompaniet aw-60 i hus og skal koble den opp mot en Nad C340(integrert forsterker som jeg skal bruke som forforsterker frem til Ec 4.7 er i hus). Hvordan skal jeg koble dette uten at det smeller? vet at man skal koble noe med pre-out fra nad 340(det står forøvrig to kabler bak som tydeligvis skal koble forsterkeren og preampen sammen )
    Jeg har også adaptere som skal kortslutte xlr inngangene så jeg kan putte rca-kabler.skal jeg da putte rca inn i adapterne som står i xlr-inngangene,eller skal de inn i rca inngangene mens adapterne står i xlr?

Legger ved manualen til naden om det er til hjelp for noen
    http://207.228.230.231/manual/NAD-C340.pdf
    Håper noen kan hjelpe meg :-D

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    adapterne trenger ikke å stå i aw60...
    koble uten at det smeller? Må jo ha strømmen av når du plugger de sammen
    Når du slår på så slå nad'en på før EC og når du slår av: EC først!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mesa/Boogie
    skal jeg da putte rca inn i adapterne som står i xlr-inngangene,eller skal de inn i rca inngangene mens adapterne står i xlr?
    Du velger om du vil bruke:
    -RCA kabel fra pre-out på NAD via XLR-adapterene og inn i XLR-input på aw60
    -RCA kabel fra pre-out på NAD til RCA input på aw60

Resultatet er det samme! Du trenger ikke ha XLR-adaptrene i forsterkeren dersom du bare bruker RCA til RCA.

Men, som BGuarden sier: ikke glem å slå av når du kobler, og husk riktig rekkefølge når du slår av og på utstyret!

DrE

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Du velger om du vil bruke:
    -RCA kabel fra pre-out på NAD via XLR-adapterene og inn i XLR-input på aw60
    -RCA kabel fra pre-out på NAD til RCA input på aw60

Resultatet er det samme! Du trenger ikke ha XLR-adaptrene i forsterkeren dersom du bare bruker RCA til RCA.

Men, som BGuarden sier: ikke glem å slå av når du kobler, og husk riktig rekkefølge når du slår av og på utstyret!

DrE
    Ble nemlig fortalt at xlr utgangene og rca utgangene er to forskjellige ting og at hele utstyret ville kortslutte om jeg brukte rca uten å kortslutte xlrutgangen?
    Har noen av dere peil på om jeg kommer til å merke mye forskjell når jeg bytter ut preampen på den integrerte nad c340 til ec-4.7 forøvrig?
    Er ikke kjempe imponert over lyden nå egentlig..Men det har vel mye med høytalerne og gjøre også..har B&W (bokhyllehøytalere på stativ)dm602 s2 tror jeg det var..vurderer å bytte ut disse snart med noen gode gulvstående

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner jeg ikke til den naad pre ampen, men det er vel en rimelig en. Så jeg regner med du får et skikkelig løft i lyden med EC 4.7 ja. Jeg hadde en Denon AVC-A1SR surr forsterker som pre i stereo, det ble et kjemepe løft i lyden med en EC4.5 pre. Å dette er vel ikke akkurat non kjempe go pre, så med EC 4.7 regner jeg med at du blir fornøyd en stund ivertfall. Lydbildet blir sikkert mye større og bedre sepparert, osv osv.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble nemlig fortalt at xlr utgangene og rca utgangene er to forskjellige ting og at hele utstyret ville kortslutte om jeg brukte rca uten å kortslutte xlrutgangen?
    Merkelig... Hvis dette stemmer så unnskylder jeg meg for forrige melding. Hørtes ikke ut som en særlig smart ting å gjøre av en forsterkerprodusent?

Btw, når vi snakker om disse XLR-RCA adaptrene... Jeg har to ec-effektforsterkere og brukte tidligere RCA-XLR adaptre. Når jeg monterte dette første gangen hadde jeg bare lyd i èn kanal. Feilsøkte litt og fant ut at kablingen internt i XLR-RCA adaptrene fra Electrocompaniet var feil-loddet! Måtte åpne og bytte pinner internt i adaptret før det fungerte.

DrE

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jøss..det låter helt greit så gidder uansett ikke ta noen sjanser når jeg forhåpentligvis snart får ec4.7 så jeg kan bruke balansert uansett!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jøss..det låter helt greit så gidder uansett ikke ta noen sjanser når jeg forhåpentligvis snart får ec4.7 så jeg kan bruke balansert uansett!
    Nei, jeg hadde heller ikke "forsket på det", annet enn kanskje å få en bekreftelse fra teknisk personell på EC.

DrE

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du forøvrig noen anbefalinger til høytalere til mitt oppsett?lytter egentlig på det meste men det går mye i f.eks terje rypdal type svevende ting,jazz,endel heavy og metal med masse trøkk..men liker generelt detaljrik lyd med realisme kan jeg kanskje kalle det
    Ser også at du bruker pc som lydkilde i anlegget i tillegg,hva syns du om lyden der?dette er jeg meget interessert i selv bare jeg får god lyd av dette(har som mange andre her veldig mye musikk på pcen)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg har ikke så enormt med erfaring at jeg kan gi deg et råd jeg kan stå inne for på høyttalerfronten. Vet ikke hva folk ville sagt om B&W683 som får gode testresultater?

Anyways, ".flacplayeren" min har hatt en lang nedeperiode. Nå har jeg endelig fått ut fingeren og bestilt skjermkort (ATI HD2600 pro vifteløst). Sitter (as we speak) og kikker på nyeste LinuxMCE DemoVideo og vurderer dette sterkt.

Siden sist jeg hadde htpc/flacplayer har jeg anskaffet meg ny preamp og en DAC, så jeg har litt flere muligheter med hensyn til lydoverføring.

Lydkortet mitt (Juli@) støtter balansert analog ut, samt SPDIF så jeg må teste hva som gir best lyd (balansert til CP-35, eller digitalt til DSP-1000) før jeg kan uttale meg noe særlig om lyden.
    Hadde htpcen med meg på et avforum-treff hos Tiger i fjor, men konkurransen tatt i betraktning (Marantz topp-cd-spiller) ble lydkvaliteten parkert. Jeg gjør et nytt forsøk i nær fremtid!

DrE

EDIT: la til link til LinuxMCE demo video

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet du om det er noen muligheter på ec4.7 til å koble til et lydkort med balansert xlr?dette hadde vært av stor interesse for meg i alle fall..mulig jeg klarer meg med en dac som tar imot optisk/spdif fra pc..har ikke prøvd ut noen av disse mulighetene så jeg har ingen aning hvordan det vil låte..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet du om det er noen muligheter på ec4.7 til å koble til et lydkort med balansert xlr?dette hadde vært av stor interesse for meg i alle fall..mulig jeg klarer meg med en dac som tar imot optisk/spdif fra pc..har ikke prøvd ut noen av disse mulighetene så jeg har ingen aning hvordan det vil låte..
    Ja, svogeren min har EC4.9 og ESI Juli@ og kjører balansert. Utgangen på Juli@ er 6,5mm JACK så du må enten bestille denne kabelen eller lodde den selv, altså overgang fra 6,5mm JACK til XLR, men koblingen er balansert ja.

Juli@ får jo forsåvidt skryt for DAC-delen, men velger du en ekstern DAC kan du jo også koble til andre ting som har digital-ut. Blir et økonomisk spørsmål til slutt. Har du råd til en (f.eks brukt) god DAC så ville jeg gått for det.

Til og med noen av ekspertene på HiFisentralen bruker jo pc+DAC som kilde, så noen får det i alle fall til :-)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du forøvrig noen anbefalinger til høytalere til mitt oppsett?lytter egentlig på det meste men det går mye i f.eks terje rypdal type svevende ting,jazz,endel heavy og metal med masse trøkk..men liker generelt detaljrik lyd med realisme kan jeg kanskje kalle det
    Ser også at du bruker pc som lydkilde i anlegget i tillegg,hva syns du om lyden der?dette er jeg meget interessert i selv bare jeg får god lyd av dette(har som mange andre her veldig mye musikk på pcen)
    Ville vel ha gått for Klipsch siden jeg brukte aw100 hos meg en stund...
    Funker bra på det meste Har vel sagt det noen ganger før, men Emtech har tilbud.. Hvis ikke kan feks. Patos være bra. Lite med en aw60 da, men ser du skal bi-ampe.. Ikke dumt
    Triangle, som min gode venn, D.E, kan også være en god idè?

Newcomer motorpsycho sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

anbefaling av høytalere

B&W DM 683 låter veldig bra til alt syns no eg Men du må jo sjølvsakt høre de sjølv før du velger. Dei fortener den gode omtalen dei har fått! Veldig gode høgtalere til ein nokså rimelig penge :-D

se gjerne; AVforum.no - motorpsycho's HiFi

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •