"Not another cable discussion?!?"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Not another cable discussion?!?"

Vel.

"Det hele" startet med at jeg bare som et ekspriment skulle se om jeg hørte noen forandring i lyden på anlegget mitt hvis jeg brukte en kreativ biwiring-metode på ene høyttaleren min..

Jeg bruker 2,5mm2 helt standard høyttalerkabel til mine to System one H-388

Forsøket gikk ut på å bruke en 2,5mm2 kabel til på ene høyttaleren. Jeg bare satt den på i tillegg, slik at både + og - går gjennom begge kablene (som om det bare skulle ha vært 1)

Eneste "problem" er at jeg syns lyden ble mer grumsete og generelt slappere i biwire-høyttaleren. Lengden på de to kablene jeg bruker på den høyttaleren er like lange, er av samme type, og bruker lik terminering... jeg har også "linket" portene bak på ht, så signalet burde gå raskeste vei.

Spørsmålet er: Er dette mulig? Finnes det noen fysiske lover som støtter meg på at det kan bli "dårligere" lyd (mindre perfekt signal) hvis man har satt det opp slik som jeg har gjort nå, eller står jeg på egne bein og driter ut meg selv og hørselen min?

Håper på bra svar her.

Harald

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal fjerne "linken" mellom portene bak på HT. Prøv det, og fortell hva som skjedde med lyden.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ja..

Det var noe annet.. Lyden ble klarere. Faktisk.. Men jeg tror jeg er nærmere tilbake til utgangspunktet enn en revolusjon.

Newcomer motorpsycho sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe

God ide å ta vekk kontaktene mellom portene bak på HT en når du skal bi wire ja:-D

AVforum.no - motorpsycho's HiFi

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Der ja..

Det var noe annet.. Lyden ble klarere. Faktisk.. Men jeg tror jeg er nærmere tilbake til utgangspunktet enn en revolusjon.
    Hvis du i utgangspunktet hadde tilstrekkelig med tverrsnitt (noe jeg tror du hadde) så er du nok tilbake til utgangspunktet.

Jeg forstår imidlertid ikke at lyden skulle bli annerledes med plater mellom terminalene. Hvis platene er dårlige kan du kanskje heller erstatte dem med en kort ledningsstump?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platene er ikke av verdens beste kvalitet, nei.. Er noen løvtynne ark av noen metallbiter..

Finnes det ikke ledninger laget spesielt for det formålet? Eller rettere sagt: hvor får man kjøpt disse?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finnes det ikke ledninger laget spesielt for det formålet? Eller rettere sagt: hvor får man kjøpt disse?
    Hvis du har noe kabel til overs ( fra høyttalerkablene dine ja ) Så har du noen som er beregnet til formålet!!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platene er ikke av verdens beste kvalitet, nei.. Er noen løvtynne ark av noen metallbiter..

De fleste kabelprodusenter lager slike jumperkabler.
    Sjekk denne linken:
    http://www.http://www.thecableco.com...ing.php?cat=40

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte på hifiklubben i stavanger ang. slike jumperledninger, mannen bak disken sa at de kunne få tak i det, men at det i bunn å grunn var bortkastet penger. Det er lite trolig at en ht leveres med så dårlig metall mellom terminalene at det forringer lyden, hvis ikke lyden forringes da trenger en ikke disse små ledningene til en haug av penger for så liten stump.

Tenker det samme jeg også, hvorfor i huleste skal en høyttalerprodusent spare på den lille jumpermetallen bak på høyttaleren? Men det ser jo tøffere ut med kule ledninger bak der da..

Ang. selgeren på hfk'n, liker ærlige selgere..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sikkert at det er noen forskjell mellom biwire og singlewire hos deg, men jesus da, du kan ikke sammenligne singlewiring /biwiring ved å koble på biwire kun på den ene høyttaleren..

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som duger mellom forsterker og høyttaler duger også mellom terminalene. Det er sjeldent det er nødvendig å bytte ut platene, men hvis de er utsatt for korrusjon eller lignende kan en jo bytte med en kabelstump.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel.

"Det hele" startet med at jeg bare som et ekspriment skulle se om jeg hørte noen forandring i lyden på anlegget mitt hvis jeg brukte en kreativ biwiring-metode på ene høyttaleren min..
    Dropp biwiring. Det skjer ingenting som er hørbart. Derimot vil endring av høytalernes plassering i rommet fort kunne gi deg en annen lydopplevelse. Dette er også gratis :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •