Har lest et eller annet sted på internet at det ikke er så mange igjen som er virkelig gode til å lage kvalitets drivverk/transport til tradisjonelle high end cd spillere. Fant ikke igjen akkurat det avsnittet, men jeg mener at jeg leste det bare var en eller to mennesker igjen som har anses som "guruer" virkelig gode håndtverkere.

Selv er jeg på nettverksspiller veien. Harddisk på datamaskin som transport. Squeezebox. Ekstern DAC ganske snart. Har aldri eid high end cd - spiller.

Hva er oppfatningen blant audiophile i dag : Har en high end cd spiller bedre kvalitet enn et harddisk(datamaskin) basert system som transport med en god ekstern DAC ?

Er håndktverkere som lager CD - Spiller drivverk en utdøende rase ? De går jo over til å lage data, dvd - rom men ....for å si det på en måte er den tradisjonelle 1 x 1 hastighet CD - Spilleren utdatert ?

Quad er av en annen oppfatning når det gjelder audio.

Utrag fra anmeldelse av Quad cdp-2 cd spiller.

During Ertner's design process, Philips decided to get out of the CD-transport business, which is why so many manufacturers now use data and DVD drive systems in their CD players. According to Maddock, there's a problem with this: CD players operate in the realm of 1x (real-time) reads, and those other drives are designed to crank along at higher speeds and read data multiple times to ensure accuracy. That means that the servos tend to overshoot in their error correction because of the need for speed in data recovery—relying on re-reading data, which isn't possible at 1x CD-reading speeds. Quad feels that the data drives that work so well in computers just don't cut it for audio.

So, Maddock told me, they hired Jon Green, one of the leading designers in Philips Optical's brain trust, to design a new, high-resolution CD transport for the 99 CD-P—which would now be called the 99 CDP-2—complete with a "unique bundle of laser reading strategies." This means that the CDP-2's transport isn't simply a drop-in replacement for the one in the CD-P, but Quad does offer the upgrade to owners of the original units.

Stereophile: Quad 99 CDP-2 CD player
Stereophile: Quad 99 CDP-2 CD player

Litt mer om bit transport
Link to GUIDE: Computer Audio Playback
http://avforum.no/forum/generelt-aud...-playback.html